satefan schreef: ↑zo 11 feb 2024, 18:32
hsmeets schreef: ↑zo 11 feb 2024, 17:51
Een kin onder de tweeter kan inderdaad sub-optimaal zijn. Is een kleine/ondiepe waveguide een optie misschien? Zoiets als Vivid doet in de Kaya range. Wellicht moet de kast iets hoger worden dan, dat dan ook weer. Maar terugcirkelend, als je het met de huidige opzet passief gefilterd goed klinkend krijgt waarom zou je dan ook meer fratsen uithalen
Precies, dan moet de speaker hoger worden om de verticale overgang van tweeter naar woofer wat te 'smoothen'. Eerst maar eens zien hoe de huidige proto's meten en passief te filteren zijn. Dan zie ik wel verder.
hsmeets schreef: ↑zo 11 feb 2024, 17:51
3,7cm , mhmm, is dat met of zonder (DSP) filter er tussen gemeten? Kan het zijn dat een verschil in filter orde tussen tweet en woof nog voor wat extra delay zorgt?
Is met 2e orde x-overs inderdaad.
Ik zit even te kraken, stroom ijlt voor bij een condensator - de spanning vertraagt... en bij een spoel is dit andersom.
Bron
Het enige wat ik meende hiervan te hoeven onthouden (ik las er ooit iets over in The Loudspeaker Design Cookbook) is dat de fysieke uitlijning van een actief gefilterde box, of de corresponderende vertraging in het digitale tijdsdomein, niet betekent dat je met passieve componenten ook exact uitkomt op die fysieke uitlijning.
Het gaat i.i.r.c. toch echt om de akoestische centra en akoestische uitlijning na filtering zoals in een steprespons te zien is hoe goed dat gelukt is. Klopt dit zo? Dus dan maakt het niet heel veel uit dat het nu 3,7cm verschil is, dat kan bij een passief filter nog weer anders uitpakken (helaas nog groter is mijn verwachting).
En als je 4cm offset compensatie in je ontwerp kwijt kan, is een Harsch XO eventueel ook nog het overwegen waard.
Een fb van 45hz kan mooi uitpakken. Bij mijn ontwerp had ik dat ook eens 47hz (gesloten) met een 8", en het paste totaal niet bij de woofer dus klonk alsnog voor geen meter in het laag.
Een basreflexpoort en een PR vind ik trouwens ook niet uitwisselbaar: ik heb gemerkt dat een basreflex met de Peerless SLS 6,5" een veel luchtiger en dieper laag gaf dan toen ik er 2 passieve membranen mee aandreef. Wellicht niet geheel perfect uitwisselbaar, maar een PR dondert steil in elkaar met een dikke nul laag onder/rondom de afstemming. Dit hoor je... dus ik begrijp de keuze voor PR vooral als er geen ruimte is. Maar je levert m.i. echt wel wat in, hopelijk heb ik ongelijk
Ik zie dingen over LT en OB en bedenk me dan dat luidsprekers meestal ontwikkeld worden met BR in het achterhoofd. Dat niet kiezen maakt het technisch niet meteen beter, of wel een basreflex maakt niet meteen het ontwerp vies kleurend. Als het er voor ontworpen is, dan is de potentie vaak ook optimaal wanneer het zo wordt ingezet.
@stefan; ik heb op zich ook nog wel behoorlijk veel passieve onderdelen - geen bezwaar daarmee een eerste filteropzet te maken hoor!