Dag mensen, meestal ben ik te vinden op het versterker deel van het forum, en heb inmiddels mijn 3e versterker gebouwd en ben van plan deze laatste de 4e te optimaliseren tot high end klasse A met KT150. Nu was ik bij Hans(ringkerntrafo)aan het luisteren naar mijn huidige KT120 en merkte dat mijn B&W 685 toch wel wat onderdoen voor zijn xanadu HRS17 keramiek. Oke is ook wel iets prijsverschil en andere kast opbouw en 3weg systeem. maar het middengebied was daar veel duidelijker en mooier aanwezig, dus bas leek mij wel iets minder maar dat kan ook door de ruimte of type muziek komen.
Maar zou ik voor pakweg 750 tot 1000 euro iets kunnen bouwen wat daar in de buurt kan komen, of is dat onmogelijk?
Ik wil dus nu wel naar een zuil met een 3weg systeem en rond de 90dB vanwege het lage uitgangsvermogen van de buizenversterker. Ik denk aan maten als 90hx25brx30 of 35 diep. Of zijn er hier al van deze projecten die daaraan voldoen?
Wat betreft de MDF, mag dat gewone MDF zijn, of moet dat MDF V313 zijn om kasten van te bouwen, ik begrijp dat de ene vochtwerend is maar ze staan in de huiskamer dus lijkt me toch geen probleem of is er een andere reden om V313 te nemen? Ik zat eerst naar zwarte MF V313 te kijken maar die is erg duur(45euro m2) tegen10euro m2 voor gewone mdf in 18mm.
Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker om te doen.
Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker om te doen.
Een plaat 18mm door en door zwart MDF kost 54 euro (nu 46 met 15%keuzekorting) bij de Praxis, dat is wel geld maar het is niet te vergelijken met de standaard kwaliteit van bruin MDF daar.
Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker om te doen.
Een plaat 18mm door en door zwart MDF kost 54 euro (nu 46 met 15%keuzekorting) bij de Praxis, dat is wel geld maar het is niet te vergelijken met de standaard kwaliteit van bruin MDF daar.
Dat dacht ik ook, maar dat is geen V313 Wouter, maar de gewone mdf en dan gekleurd.
Maar dat is het nadeel van Praxis, er staat geen soortelijk gewicht bij, dus weet je niet wat je bij de hakken hebt.
Het vreemde is dat praxis of gamma ook geen kreten als V313 gebruiken maar vochtwerend(is op zich ook goed).
Ik kan me er niet in vinden, hun zwart mdf is heel mooi spul
Als ik een randje van 2mm heb van 18mm hoog dan moet ik flink kracht zetten het door te breken. Het is geen hdf maar ook zeker niet iets om te mijden bij luidsprekerbouw.
Ik heb eens een paar speakers van Gamma MDF buiten in de regen gezet. Toegegeven, het was Gamma MDF uit de jaren 80, dus waarschijnlijk had de degeneratie in het aanbod van deze bouwmarkt nog niet toegeslagen.
Na 3 dagen in de zeikregen was een sandwich verlijmde plaat van 44mm dikte 1mm in dikte toegenomen.
De kasten hebben daarvoor 30 jaar onafgewerkt overleefd zonder enige tekenen van scheuren of vervorming door werken van het MDF.
Maar nogmaals, het MDF van vroeger was ongetwijfeld beter van kwaliteit dan de klonterende brintaplaat van tegenwoordig.
Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat? Zou best kunnen dat Gamma MDF van bami gemaakt is. Punt is dat je het niet weet en hun spul dus van alles kan zijn. Soms redelijk goed, soms bagger. Hun populieren multiplex was laatstelijk i.g.g. gewoon afkeur voor veel geld.
Ik ook, maar wel weer pre-Gamma Je moet i.d.d. goed opletten. Dat populieren bevatte wel erg veel lucht binnenin. Voor een dakkapelletje maakt dat weinig uit natuurlijk. Speakerkasten bouw ik liever van dat fijnere gelaagde Fins Berken.
Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat? Zou best kunnen dat Gamma MDF van bami gemaakt is. Punt is dat je het niet weet en hun spul dus van alles kan zijn. Soms redelijk goed, soms bagger. Hun populieren multiplex was laatstelijk i.g.g. gewoon afkeur voor veel geld.
Daar heb ik uit de modelbouw ook nare ervaring mee gehad, delamineren, scheuren, en dat ze het zelfs opvullen met plamuur in de fabriek.