3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Da Freeze schreef:
peterl schreef:
Dag mensen, meestal ben ik te vinden op het versterker deel van het forum, en heb inmiddels mijn 3e versterker gebouwd en ben van plan deze laatste de 4e te optimaliseren tot high end klasse A met KT150. Nu was ik bij Hans(ringkerntrafo)aan het luisteren naar mijn huidige KT120 en merkte dat mijn B&W 685 toch wel wat onderdoen voor zijn xanadu HRS17 keramiek. Oke is ook wel iets prijsverschil en andere kast opbouw en 3weg systeem. maar het middengebied was daar veel duidelijker en mooier aanwezig, dus bas leek mij wel iets minder maar dat kan ook door de ruimte of type muziek komen.
Maar zou ik voor pakweg 750 tot 1000 euro iets kunnen bouwen wat daar in de buurt kan komen, of is dat onmogelijk?
Ik wil dus nu wel naar een zuil met een 3weg systeem en rond de 90dB vanwege het lage uitgangsvermogen van de buizenversterker. Ik denk aan maten als 90hx25brx30 of 35 diep. Of zijn er hier al van deze projecten die daaraan voldoen?
Hey Peter,

In de loudspeakerdatabase kan je zoeken op de specificaties die je wenst. Scheelt je misschien een hoop webshops bezoeken?
http://www.loudspeakerdatabase.com/sear ... _spl_118.0
Dank je, mooie database, maar er zijn nog wat dingen die me niets zeggen zoals;
QTs
X max
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Wat betreft de MDF, mag dat gewone MDF zijn, of moet dat MDF V313 zijn om kasten van te bouwen, ik begrijp dat de ene vochtwerend is maar ze staan in de huiskamer dus lijkt me toch geen probleem of is er een andere reden om V313 te nemen? Ik zat eerst naar zwarte MF V313 te kijken maar die is erg duur(45euro m2) tegen10euro m2 voor gewone mdf in 18mm.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Het voordeel zit hem vooral in de watervaste verlijming en de verminderde werking als gevolg van de schommelende luchtvochtigheid.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door jvenema »

Het is ook iets dichter geperst. Soortelijk gewicht is ietsje meer.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2444
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door timpert »

Door de dichtere persing blijven schroeven beter zitten en worden gefreesde kantjes strakker. Kopse kanten zijn ook makkelijker glad af te werken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker :lol: om te doen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Ja zwart mdf is duur, dat gebruik ik alleen voor een baffle of frame voor een grille o.i.d.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

peterl schreef:
Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker :lol: om te doen.

Een plaat 18mm door en door zwart MDF kost 54 euro (nu 46 met 15%keuzekorting) bij de Praxis, dat is wel geld maar het is niet te vergelijken met de standaard kwaliteit van bruin MDF daar.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

wouter schreef:
peterl schreef:
Dat zijn duidelijke voordelen dus ga ik voor de V313, alleen niet in zwart, maakt het te duur. Als ik de kast bij opmaat gezaagd wou laten zagen dan was ik 250 euro aan hout kwijt zonder verzendkosten, dus ga platen kopen en zelf zagen en frezen. Is natuurlijk ook veel leuker :lol: om te doen.

Een plaat 18mm door en door zwart MDF kost 54 euro (nu 46 met 15%keuzekorting) bij de Praxis, dat is wel geld maar het is niet te vergelijken met de standaard kwaliteit van bruin MDF daar.
Dat dacht ik ook, maar dat is geen V313 Wouter, maar de gewone mdf en dan gekleurd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Leeuwarden »

Weet je dat wel zeker? Zwart is uiteraard geen v313 maar wel een hogere kwaliteit dan bruin.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Maar dat is het nadeel van Praxis, er staat geen soortelijk gewicht bij, dus weet je niet wat je bij de hakken hebt.
Het vreemde is dat praxis of gamma ook geen kreten als V313 gebruiken maar vochtwerend(is op zich ook goed).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Dat komt omdat je daar ook geen hout moet kopen voor belangrijke zaken zoals luidsprekers.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

Ik kan me er niet in vinden, hun zwart mdf is heel mooi spul :-)
Als ik een randje van 2mm heb van 18mm hoog dan moet ik flink kracht zetten het door te breken. Het is geen hdf maar ook zeker niet iets om te mijden bij luidsprekerbouw.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Dat is wel verbeterd dan :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Oke, dat klinkt wel opbeurend dan. Maar ik neem aan dat het niet vochtwerend is, want daar staat niets over vermeld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

Standaard MDF is inderdaad niet vochtwerend.
Maar zolang je dak niet lekt is er niks aan de hand.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Het worden toch geen onderwaterluidsprekers ?

:oops: ik ben al eens afgebrand om een identieke opmerking, maar ik bedoel het serieus
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Het worden toch geen onderwaterluidsprekers ?

:oops: ik ben al eens afgebrand om een identieke opmerking, maar ik bedoel het serieus
Ik zeg: betonplex!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Het worden toch geen onderwaterluidsprekers ?

:oops: ik ben al eens afgebrand om een identieke opmerking, maar ik bedoel het serieus
Nee maar het is wel gevoeliger voor veranderingen in luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Ik heb eens een paar speakers van Gamma MDF buiten in de regen gezet. Toegegeven, het was Gamma MDF uit de jaren 80, dus waarschijnlijk had de degeneratie in het aanbod van deze bouwmarkt nog niet toegeslagen.

Na 3 dagen in de zeikregen was een sandwich verlijmde plaat van 44mm dikte 1mm in dikte toegenomen.

De kasten hebben daarvoor 30 jaar onafgewerkt overleefd zonder enige tekenen van scheuren of vervorming door werken van het MDF.

Maar nogmaals, het MDF van vroeger was ongetwijfeld beter van kwaliteit dan de klonterende brintaplaat van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Pjotr »

Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat? Zou best kunnen dat Gamma MDF van bami gemaakt is. Punt is dat je het niet weet en hun spul dus van alles kan zijn. Soms redelijk goed, soms bagger. Hun populieren multiplex was laatstelijk i.g.g. gewoon afkeur voor veel geld.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat?
Ik had het over vroeger, maar nog wel post WWII
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ds23man »

De Fusion 567 heb ik gemaakt van berken multiplex van de Gamma, niets mee aan de hand. Je moet wel even de plaatjes keuren voor aanschaf.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:
Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat?
Ik had het over vroeger, maar nog wel post WWII
Ik ook, maar wel weer pre-Gamma :lol: Je moet i.d.d. goed opletten. Dat populieren bevatte wel erg veel lucht binnenin. Voor een dakkapelletje maakt dat weinig uit natuurlijk. Speakerkasten bouw ik liever van dat fijnere gelaagde Fins Berken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Pjotr schreef:
Vroegâh? Toen had je toch alleen nog spaanplaat? Zou best kunnen dat Gamma MDF van bami gemaakt is. Punt is dat je het niet weet en hun spul dus van alles kan zijn. Soms redelijk goed, soms bagger. Hun populieren multiplex was laatstelijk i.g.g. gewoon afkeur voor veel geld.
Daar heb ik uit de modelbouw ook nare ervaring mee gehad, delamineren, scheuren, en dat ze het zelfs opvullen met plamuur in de fabriek.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”