Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Inmiddels heb ik maar een filter in elkaar geknutseld. In elk kanaal zit een tweede orde laagdoorlaatfilter en een hoogdoorlaatfilter. Elk filter wordt verder vooraf gegaan door een all-pass filter. Door deze uitvoering loopt de fase van alle filters keurig in de pas. De beide laagdoorlaatfilters zijn op 2 punten met elkaar verbonden. Hierdoor wordt het laag gekoppeld, en wordt het midden/hoog gescheiden weergegeven. Inmiddels is de praktijkproef met de versterker goed geslaagd. Nu de definitieve uitvoering nog uitwerken. Zie het schemaatje van de knutselversie.
En voor degenen die voorstander zijn om de uitgangstrafo er maar uit te gooien, die snappen kennelijk het uitgangspunt voor deze versterker en de uitdaging nog steeds niet.
Piet
En voor degenen die voorstander zijn om de uitgangstrafo er maar uit te gooien, die snappen kennelijk het uitgangspunt voor deze versterker en de uitdaging nog steeds niet.
Piet
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Inmiddels heb ik de nodige experimenten met de versterker achter de rug. Dit was leerzaam en interessant, maar het heeft helaas niet geleid tot een oplossing, die voor mij acceptabel is.
Een passief filter geeft teveel verzwakking, zodat de gevoeligheid van de versterker te gering wordt. Bovendien is een passief filter omvangrijk, zodat het niet mooi binnen de bestaande versterker in te bouwen is.
Een alternatief is een actief filter, en daarin heb ik wel een zeer goed werkende schakeling uitgeprobeerd. Dit werkte stabiel en is compact te bouwen. Maar zo'n schakeling bevat echter totaal twee viervoudige OpAmp's. Ik heb in eerste instantie de onderdelen voor deze schakeling besteld, en reeds een compact printje ontworpen. Echter, bij nader inzien vond ik toch, dat er dan teveel silicium in de audio-weg van de versterker komt te zitten. Ik heb dus uiteindelijk toch maar besloten om plan B uit te voeren.
Dat betekent, dat de stereo trafo verwijderd is. En deze is vervangen door in totaal 4 ringkern trafo's. Dus elk kanaal heeft nu 2 uitgangstrafo's. Deze staan primair parallel en secundair in serie. Zowel elektrisch als mechanisch was dit op deze manier netjes op te lossen en in te bouwen in de bestaande versterker. Deze versterker werkt inmiddels, en heeft vanzelfsprekend ook voor het laag een goede kanaalscheiding.
De stereo trafo staat nu op de plank, maar zal in een later stadium toch weer gebruikt gaan worden. Maar dan in een geheel met buizen uitgevoerde schakeling, waarbij ik beter rekening zal kunnen houden met de bijzondere eigenschappen. Dit traject was op zich leerzaam, maar heeft met deze stereo trafo nog niet tot een gewenst goed resultaat geleid. Dus wordt vervolgd.
Piet
Een passief filter geeft teveel verzwakking, zodat de gevoeligheid van de versterker te gering wordt. Bovendien is een passief filter omvangrijk, zodat het niet mooi binnen de bestaande versterker in te bouwen is.
Een alternatief is een actief filter, en daarin heb ik wel een zeer goed werkende schakeling uitgeprobeerd. Dit werkte stabiel en is compact te bouwen. Maar zo'n schakeling bevat echter totaal twee viervoudige OpAmp's. Ik heb in eerste instantie de onderdelen voor deze schakeling besteld, en reeds een compact printje ontworpen. Echter, bij nader inzien vond ik toch, dat er dan teveel silicium in de audio-weg van de versterker komt te zitten. Ik heb dus uiteindelijk toch maar besloten om plan B uit te voeren.
Dat betekent, dat de stereo trafo verwijderd is. En deze is vervangen door in totaal 4 ringkern trafo's. Dus elk kanaal heeft nu 2 uitgangstrafo's. Deze staan primair parallel en secundair in serie. Zowel elektrisch als mechanisch was dit op deze manier netjes op te lossen en in te bouwen in de bestaande versterker. Deze versterker werkt inmiddels, en heeft vanzelfsprekend ook voor het laag een goede kanaalscheiding.
De stereo trafo staat nu op de plank, maar zal in een later stadium toch weer gebruikt gaan worden. Maar dan in een geheel met buizen uitgevoerde schakeling, waarbij ik beter rekening zal kunnen houden met de bijzondere eigenschappen. Dit traject was op zich leerzaam, maar heeft met deze stereo trafo nog niet tot een gewenst goed resultaat geleid. Dus wordt vervolgd.
Piet
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
't Is er dan toch van gekomen
nu heb je twee circlos met 6C33
Is er nog een reden, behalve misschien beschikbaarheid en afmetingen, om twee 230/24V 50VA in te zetten ipv eentje van 230/48 100VA ?
Anne
Is er nog een reden, behalve misschien beschikbaarheid en afmetingen, om twee 230/24V 50VA in te zetten ipv eentje van 230/48 100VA ?
Anne
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Voor de duidelijkheid: de trafo's zijn 30W amplimo lijntrafo's LT0304, en geen voedingstrafo's. Primair 4 Ohm, secundair 50/70/100V. Ik heb ze gewoon andersom gebruikt. En mechanisch pasten deze het beste in de beschikbare ruimte, zodat de bodemplaat er ook nog op past.
Piet
Piet
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Oh, lijntrafosPiet1950 schreef:Voor de duidelijkheid: de trafo's zijn 30W amplimo lijntrafo's LT0304, en geen voedingstrafo's. Primair 4 Ohm, secundair 50/70/100V. Ik heb ze gewoon andersom gebruikt. En mechanisch pasten deze het beste in de beschikbare ruimte, zodat de bodemplaat er ook nog op past.
Anne
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Inmiddels heb ik de stereo trafo maar weer eens van de plank gehaald, en opnieuw de nodige experimenten en metingen uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een nieuw ontwerp, waarin deze trafo verwerkt is. En inclusief een filter, niet met buizen, maar met halfgeleiders. Dat blijkt toch de meest praktische oplossing te zijn. Zo blijft het aantal buizen in de nieuwe versterker beperkt. En zal de trafo ook eindelijk ingezet kunnen worden. Hierbij alvast een een plaatje van de trafo en het filter. De rest komt (misschien) later nog een keer.
Piet
Piet
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Hierbij alvast een plaatje van de eerste testen met de nieuwe versterker. De stereo trafo is nog los aangesloten, om nog te kunnen meten aan het geheel. De resultaten zien er veelbelovend uit.
Piet
Piet
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Gewichtige 6C33C-B stereo versterker
Dat klopt niet. Het ingangsfilter is wel gebruikt.
Piet
Piet
