Valhalla - Een hemelse vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door SSassen »

Het idee is een versie 2.0 van de vloerstaander die ik in 2006 heb gebouwd (zie foto's eerste pagina), alleen dan uitgevoerd met betere drivers etc. Ik wilde niet teveel met afwijkende materialen gaan werken, zo vind ik de Klipsch Palladium erg mooi wat betreft vormgeving, zelfs de afwerking ervan kan prima combineren met de witte keramische conussen van de SB Acoustics drivers.
klipsch palladium.jpg
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
Het idee is een versie 2.0 van de vloerstaander die ik in 2006 heb gebouwd (zie foto's een pagina terug), alleen dan uitgevoerd met betere drivers etc. Ik wilde niet teveel met afwijkende materialen gaan werken, zo vind ik de Klipsch Palladium erg mooi wat betreft vormgeving, zelfs de afwerking ervan kan prima combineren met de witte keramische conussen van de SB Acoustics drivers.

klipsch palladium.jpg
Die heb ik gezien inderdaad en zocht juist even wat verder de "design"-hoek in omdat in het gehele spectrum van luidsprekers, deze Klipsch Palladiums nou niet echt heel spectaculair afwijken van het gros van wat er op de markt is afgezien van een schuine top en bolle kastwanden.

Ik vind ze overigens fraai hoor, heeft zelfs iets weg van de Sonus Faber Cremonese die ik als eerste postte.

ik was in de veronderstelling dat je nóg iets minder ingetogen wilde gaan.
Seed7

Bericht door Seed7 »

Puur visueel, als ik naar de 2006 kasten kijk is het beeld "onrustig". De hoeveelheid weergevers, de verschillende materialen en het afstandsverschil tussen de laagweergevers en de onderste mid. De laagweergevers in beide zijkanten maakt ze imo een stuk aantrekkelijker. Moet kwa overnamepunten etc wel passen.
Bij die Klipsch soortgelijk. Daar zou ik in elke zijkant een laagweergever zetten, met de zelfde mitsen en maren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

MechanicalAnimal schreef:
Ja, dat heb je goed begrepen en da's inderdaad ook de bedoeling.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Seed7 schreef:
Puur visueel, als ik naar de 2006 kasten kijk is het beeld "onrustig". De hoeveelheid weergevers, de verschillende materialen en het afstandsverschil tussen de laagweergevers en de onderste mid. De laagweergevers in beide zijkanten maakt ze imo een stuk aantrekkelijker. Moet kwa overnamepunten etc wel passen.
Bij die Klipsch soortgelijk. Daar zou ik in elke zijkant een laagweergever zetten, met de zelfde mitsen en maren.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb echter juist die gedachte bij woofers in de zijkanten, het oogt rommelig, alsof de ontwerper geen ruimte had voor formaat X driver op de baffle en de driver toen maar noodgedwongen in de zijkant gemonteerd heeft. Ik ben meer gecharmeerd van de benadering om dan een aantal kleinere drivers in te zetten die als één grote driver functioneren en die op de baffle te plaatsen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
ray5150 schreef:
Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
Jazeker, de insteek is vier a vijf stuks SB Acoustics SB17CAC35-4 per kant met een Beyma TPL-150 of TPL-150/H erboven. De opzet is TWWWWW of TWWWW met óf één midwoofer ingezet puur als mid, met de andere vier stuks voor het laag, óf twee midwoofers in een 2.5-weg (bafflestep correctie) met een laag kantelpunt (pakweg 200-500Hz) en dan twee of drie stuks midwoofer voor het laag.
gewoon 3 weg doen als je toch zoveel drivers gaat inzetten TMWWWW dus
MechanicalAnimal

SSassen schreef:
Ja, dat heb je goed begrepen en da's inderdaad ook de bedoeling.
als je dan bij een vrij slanke zuil wilt blijven dan moet je het inderdaad minder hebben van de extreme vormen zoals die Göbels.

Klopt het dat je dan meer zoekt in de richting van een "design statement" als resulaat van 1 of 2 in het oog springende features dan een optelsom van "drukke ontwerpdingetjes"?

Allicht kan het Nederandse Kharma nog als inspiratie dienen, hoewel de kasten niet heel ingetogen zijn, kun je deze natuurlijk naar smaak aanpassen.
De zeer zichtbare gelaagde opbouw bijvoorbeeld,kan eenvoudig worden aangepast.

Zeer hoogstaande ontwerpen......niet voor niets dat Dre hierdoor is ge-inspireerd.
Bijlagen
Kharma 1.jpg
Kharma 2.jpg
Kharma 2.jpg (4.85 KiB) 262 keer bekeken
Kharma 4.jpg
Kharma-Enigma-Veyron-4D.jpg
Kharma-Enigma-Veyron-4D.jpg (17.98 KiB) 262 keer bekeken
MechanicalAnimal

of je komt uit op een iets hogere bouw.......hoeft niet zo hoog natuurlijk, ik weet niet welke drivers (qua diameter) hier in zit en 2x2 neemt minder plek in dan 2x3 natuurlijk. E.e.a naturlijk afhankelijk van je overwegingen.
12.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Klopt het dat je dan meer zoekt in de richting van een "design statement" als resulaat van 1 of 2 in het oog springende features dan een optelsom van "drukke ontwerpdingetjes"?
Klopt, niet teveel verschillende materialen, maar een slank design statement. De Kharma Veyron 4D vind ik bijvoorbeeld kwa styling mooi, maar kwa materiaalgebruik veels te druk.
Enigma-Veyron-4D-product_2.png
https://kharma.com/products/enigma-veyr ... veyron-4d/
MechanicalAnimal

SSassen schreef:
Klopt, niet teveel verschillende materialen, maar een slank design statement. De Kharma Veyron 4D vind ik bijvoorbeeld kwa styling mooi, maar kwa materiaalgebruik veels te druk.

Snap ik volkomen, het is een ratjetoe (niet heel oneerbiedig bedoelt) aan "waar moet ik in hemelsnaam naar kijken", er gebeurt simpelweg teveel.

Die Veyron is qua kastvorm echt heel fraai ontworpen, ik denk zelfs dat als je dat meer ingetogen maakt dat ontwerp nog meer doet.

De Palladium doet qua ontwerp een beetje aan als de Veyron, ik snap nu ook wat meer waar je naar toe wilt.

De kast mag wat gewaagder, mits het totaalplaatje maar wat ingetogen blijft.

Als ik nog wat zie, dan post ik het even :D
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Ook mooi! En ja, de rode striping is niet echt sjiek ... :shock:
MechanicalAnimal

ik heb helaas geen naam en rugnummer........

maar deze baffle die doorloopt in de bovenzijde en onderzijde van de speaker...vind ik erg fraai.
design optie.jpg

Het Litouwse Audiosolutions is ook niet vies van design overigens......

Met wat minder materialen bereik je een beduidend minder druk aandoend geheel, hoewel ook deze zuil nóg minder druk aan zal voelen als de constraterende bies in zwart zou zijn.
Audiosolutions Vantage.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 05 okt 2020, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

Leeuwarden schreef:
ik vind het opzich een mooie luidspreker wat lijnenspel betreft, met een andere kleur- en materiaalkeuze zou dit echt een Sonus Faber-killer kunnen zijn.

maak dit maar eens na in houtfineer of dat oberflex in stemmig grijs, een mooi stukje leer op de bovenzijde.

gloeiende, dit topic is niet goed voor me :rofl:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 05 okt 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

TMWWWW met de vier woofers in push-pull op de voor- en achterkant? Voordelen van de drieweg: betere prestaties in het middenbereik en minder last van poortresonanties bij BR. Met vier woofers hoef je je ook niet heel druk te maken om staande golven in de behuizing trouwens. Moet je alleen de 8Ω omruilen voor een 4Ω (serieparallel) en er een Satori 17cm mid bij regelen. Maar die breekt in elk geval niet zo op als de CAC.

[Edit}de 4Ω had je al op het oog...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De naam en Rugnummer die MA niet kon vinden is dan van het jaar 2009.
2009.PNG
en Vantage in het zwart.?
van.PNG
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Maar die breekt in elk geval niet zo op als de CAC.
Eventueel is een andere mid nog een optie, maar uit esthetische overwegingen blijf ik uiteraard het liefst bij de CAC serie, maar wellicht heb je een passende suggestie? De Satori is kwa kleur van de conus helaas afwijkend, logisch, want die is gemaakt van gebleekt Egyptisch papier.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
markbakk schreef:
Eventueel is een andere mid nog een optie, maar uit esthetische overwegingen blijf ik uiteraard het liefst bij de CAC serie, maar wellicht heb je een passende suggestie? De Satori is kwa kleur van de conus helaas afwijkend, logisch, want die is gemaakt van gebleekt Egyptisch papier.
P.s. uiteraard kies ik een laag overnamepunt naar de TPL-150, die is in principe vanaf 1kHz inzetbaar (met 18db/okt).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
markbakk schreef:
is er ook in t zwart

https://www.rumoh.eu/speakers/midrange/ ... ri-mr16p-8
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:

allemaal van die lelijke voeten er onder :-&
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
allemaal van die lelijke voeten er onder :-&
Dat zijn audiofiele teenslippers Henkjan! :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overigens vind ik het, gezien de specificaties, waarschijnlijk niet nodig om een andere mid te kiezen, de SB17CAC35-4 voldoet prima, zeker in vergelijk met de Satori MR16P-4, zie plots hieronder.

SB Acoustics Satori MR16P-4
mr16p.jpg
SB Acoustics SB17CAC35-4
sb17cac35-4.jpg
Laatst gewijzigd door SSassen op ma 05 okt 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Nee daar win je niks mee [-(
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat hangt er een beetje vanaf welke frequentie die Beyma wil inzetten. 2K is toch wel het minimum als ik de spec's zo zie en daarboven kakt de SB17CAC35-8 al gezellig in.
Shadow

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Dat hangt er een beetje vanaf welke frequentie die Beyma wil inzetten. 2K is toch wel het minimum als ik de spec's zo zie en daarboven kakt de SB17CAC35-8 al gezellig in.
Volgens mij had ie al aangegeven dat vanaf 1K te willen doen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”