wel/niet bouwen 8x el34
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
OK, daar was ik wel bekend mee. Wist alleen niet dat het zo heette.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Volgens mij moet je hem ook kunnen bootstrappen, dan heb je nog wat meer gain
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
douwebakker schreef:Weer een moeilijk woord.
Onder aan de pagina;
http://www.valvewizard.co.uk/dccf.html
en;
http://www.angelfire.com/electronic/fun ... erter.html
In feite kun je daarmee nog meer gain creëren, tot in feite de mu van de buis.
Voor hifi versterkers kan dat handig zijn als je bepaalde buizen wilt aansturen, of als je natuurlijk nog wat meer terugkoppeling wilt creëren.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Met de ringkerntrafos, die hier besproken worden, heb ik een 2x70W versterker gebouwd. Het zijn fraaie trafos.
Ik heb 6336A triodes gebruikt. Bij mij worden er 4 Ohm luidsprekers op de 8 Ohm uitgangen aangesloten. Dit, omdat de triodes een lagere aanpassing vereisen dan EL34's. Omdat de trafos met relatief dik draad gewikkeld zijn, geeft dit geen extra verliezen. Ook de bandbreedte voor het hoog bleef ruim voldoende.
Omdat de triodes nagenoeg niet gematcht kunnen worden, is er een symmetrie regeling toegepast voor de ruststroom in de buizen. Dit omdat deze trafos bij verschilstroom snel verzadigen.
Deze trafos zijn volgens mij ook heel geschikt voor 6C33C triodes in balans. Die worden veel gebruikt in klasse A. Dat lijkt mij een mooi project. (Ik zou dan overigens voor klasse AB of B kiezen, daarvoor heb ik ook gekozen bij de 6336A buizen. Dan blijft alles wat koeler).
Piet
Ik heb 6336A triodes gebruikt. Bij mij worden er 4 Ohm luidsprekers op de 8 Ohm uitgangen aangesloten. Dit, omdat de triodes een lagere aanpassing vereisen dan EL34's. Omdat de trafos met relatief dik draad gewikkeld zijn, geeft dit geen extra verliezen. Ook de bandbreedte voor het hoog bleef ruim voldoende.
Omdat de triodes nagenoeg niet gematcht kunnen worden, is er een symmetrie regeling toegepast voor de ruststroom in de buizen. Dit omdat deze trafos bij verschilstroom snel verzadigen.
Deze trafos zijn volgens mij ook heel geschikt voor 6C33C triodes in balans. Die worden veel gebruikt in klasse A. Dat lijkt mij een mooi project. (Ik zou dan overigens voor klasse AB of B kiezen, daarvoor heb ik ook gekozen bij de 6336A buizen. Dan blijft alles wat koeler).
Piet
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Cathodyne, concertina is hetzelfde.In 't Nederlands heet 't een kangoeroe, wipt vanonder en de bovenkant gaat meedouwebakker schreef:Weer een moeilijk woord.
En die bootstrap is een riem aan de laars waar je aan moet trekken om jezelf op te tillen, zoiets als op een zeilboot in de zeilen blazen om vooruit te gaan.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Kijk Anne, wat is onze Nederlandse taal (en die van de Belgen natuurlijk) toch mooi. Je kunt je er goed in uitdrukken. Ik moet bekennen dat mijn kennis van de Engelse taal vaak tekort schietAh!buis schreef:Cathodyne, concertina is hetzelfde.In 't Nederlands heet 't een kangoeroe, wipt vanonder en de bovenkant gaat meedouwebakker schreef:Weer een moeilijk woord.![]()
En die bootstrap is een riem aan de laars waar je aan moet trekken om jezelf op te tillen, zoiets als op een zeilboot in de zeilen blazen om vooruit te gaan.
Anne
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Dan heb ik daar vroeger vaak mee geoefendAh!buis schreef:Cathodyne, concertina is hetzelfde.In 't Nederlands heet 't een kangoeroe, wipt vanonder en de bovenkant gaat meedouwebakker schreef:Weer een moeilijk woord.![]()
En die bootstrap is een riem aan de laars waar je aan moet trekken om jezelf op te tillen, zoiets als op een zeilboot in de zeilen blazen om vooruit te gaan.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ja, Anne kan soms mooi uit de hoek komen. Serieus ik wist wel wat een kangeroeschakeling was maat had nog nooit van een Cathodyne schakeling gehoord. Mij Engel laat trouwens ook veel te wensen over.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Je Nederlands ook nudouwebakker schreef:Ja, Anne kan soms mooi uit de hoek komen. Serieus ik wist wel wat een kangeroeschakeling was maat had nog nooit van een Cathodyne schakeling gehoord. Mij Engel laat trouwens ook veel te wensen over.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Zolang we elkaar begrijpen.
Zo heb ik nog nooit gehoord van een kangoeroe schakeling. Maar ik lees (en spreek) dan ook voornamelijk Engels.
Hopelijk is een kangoeroe schakeling wat vriendelijker dan de beesten zelf. Ze zijn niet zo knuffelbaar als dat ze lijken.
En ze zijn ook niet bepaald klein.
Zo heb ik nog nooit gehoord van een kangoeroe schakeling. Maar ik lees (en spreek) dan ook voornamelijk Engels.
Hopelijk is een kangoeroe schakeling wat vriendelijker dan de beesten zelf. Ze zijn niet zo knuffelbaar als dat ze lijken.
En ze zijn ook niet bepaald klein.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ik deed mijn elektronika opleiding in 1967-1970. Achteraf had ik toen ook een cursus Engels moeten doen. Dat had nu, zeker met het www, veel gescheeld.One World Concepts schreef:Zolang we elkaar begrijpen.
Zo heb ik nog nooit gehoord van een kangoeroe schakeling. Maar ik lees (en spreek) dan ook voornamelijk Engels.
Hopelijk is een kangoeroe schakeling wat vriendelijker dan de beesten zelf. Ze zijn niet zo knuffelbaar als dat ze lijken.
En ze zijn ook niet bepaald klein.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ik had een cursus Engels (nouja, verplicht deel van de opleiding), ik was bar en bar slecht.douwebakker schreef:Ik deed mijn elektronika opleiding in 1967-1970. Achteraf had ik toen ook een cursus Engels moeten doen. Dat had nu, zeker met het www, veel gescheeld.One World Concepts schreef:Zolang we elkaar begrijpen.
Zo heb ik nog nooit gehoord van een kangoeroe schakeling. Maar ik lees (en spreek) dan ook voornamelijk Engels.
Hopelijk is een kangoeroe schakeling wat vriendelijker dan de beesten zelf. Ze zijn niet zo knuffelbaar als dat ze lijken.
En ze zijn ook niet bepaald klein.
Talen leren uit een boekje, nooit begrepen, te dwaas.
Gewoon de wijde wereld in gaan, dan leer je het snel genoeg
(en de kansloze eisen van wat Nederlanders "vloeiend" noemen vergeten)
Sterker nog, toen ik terugkwam kon ik amper meer Nederlands, en inmiddels is het een beetje een mengelmoesje.
Wat voor mij ook weer een nieuwe ervaring is, aangezien ik destijds per week ook minstens drie Nederlandse meetrapporten moest typen voor de groots mogelijke taalnazi (excuses voor mijn bewoording, maar ik weet het niet anders uit te drukken)
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Dit project ligt nu een beetje op zijn gat, want mijn zwager is weer vertrokken naar Nigeria, waar hij meestal 2 a 3 maand werkt en dan zijn gezicht weer laat zien, moet dus maar afwachten wanneer hij terugkomt.
Inmiddels met One World Concepts aan het kijken naar een andere schakeling waar ik mee van start wil gaan.
Wordt een pp kt77 met ringkern UGT's en voeding. Wil er dit keer een design model van maken met hout en aluminium, het oog wil ook wat (en de vrouw ook natuurlijk)
Het moet toch in de huiskamer komen te staan. Ben inmiddels begonnen met een uitleg te maken en een doos model om het geheel op kwijt te kunnen. Ik weet inmiddels hoe lang het duurt (vind 2 a3 weken lang) voordat bijv. het chassis klaar is.
Inmiddels met One World Concepts aan het kijken naar een andere schakeling waar ik mee van start wil gaan.
Wordt een pp kt77 met ringkern UGT's en voeding. Wil er dit keer een design model van maken met hout en aluminium, het oog wil ook wat (en de vrouw ook natuurlijk)
Het moet toch in de huiskamer komen te staan. Ben inmiddels begonnen met een uitleg te maken en een doos model om het geheel op kwijt te kunnen. Ik weet inmiddels hoe lang het duurt (vind 2 a3 weken lang) voordat bijv. het chassis klaar is.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Leukpeterl schreef:Dit project ligt nu een beetje op zijn gat, want mijn zwager is weer vertrokken naar Nigeria, waar hij meestal 2 a 3 maand werkt en dan zijn gezicht weer laat zien, moet dus maar afwachten wanneer hij terugkomt.
Inmiddels met One World Concepts aan het kijken naar een andere schakeling waar ik mee van start wil gaan.
Wordt een pp kt77 met ringkern UGT's en voeding. Wil er dit keer een design model van maken met hout en aluminium, het oog wil ook wat (en de vrouw ook natuurlijk)![]()
Het moet toch in de huiskamer komen te staan. Ben inmiddels begonnen met een uitleg te maken en een doos model om het geheel op kwijt te kunnen. Ik weet inmiddels hoe lang het duurt (vind 2 a3 weken lang) voordat bijv. het chassis klaar is.
Weer een nieuw buizen versterker Topic
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Is goedpeterl schreef:Yep, kom nog voor de 2 printjes voor de autobias.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Weten jullie of er bedrijven zijn die dit soort bussen leveren om b.v. een ringkern trafo in te plaatsen, doorsnede ong 120/125mm
Ik vond dit bij aliexpress maar is 155mm doorsnede.
Ik vond dit bij aliexpress maar is 155mm doorsnede.
- Bijlagen
-
- download.jpg (5.85 KiB) 124 keer bekeken
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Die zijn ingegoten Douwe en ook veel kleiner als ik wil hebben, dit is meer als design, de inhoud wordt een stuk kleinerdouwebakker schreef:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Die ronde kappen moet je mooi vinden.
Ik maak ze meestal rechthoekig,vind dat beter staan op de bovenplaat,omdat de bekisting ook rechthoekig is en rond steekt daar behoorlijk op af en verlegd de focus op de buizen in het geheel.
Ik maak ze meestal rechthoekig,vind dat beter staan op de bovenplaat,omdat de bekisting ook rechthoekig is en rond steekt daar behoorlijk op af en verlegd de focus op de buizen in het geheel.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Dat past dan tochpeterl schreef:Weten jullie of er bedrijven zijn die dit soort bussen leveren om b.v. een ringkern trafo in te plaatsen, doorsnede ong 120/125mm
Ik vond dit bij aliexpress maar is 155mm doorsnede.
Zelf maken kan ook Regen of riolering buis met deksel schuren en spuiten in zwarte mat verf
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Past wel maar is veel te massief, 155mm of 125mm is wel een verschilOpaBert schreef:Dat past dan tochpeterl schreef:Weten jullie of er bedrijven zijn die dit soort bussen leveren om b.v. een ringkern trafo in te plaatsen, doorsnede ong 120/125mm
Ik vond dit bij aliexpress maar is 155mm doorsnede.
Zelf maken kan ook Regen of riolering buis met deksel schuren en spuiten in zwarte mat verf
Precies, was al wezen kijken naar een 125mm rioleringsbuis, dat kan zeker, maar zat nog met de boven en onderkant voor de bevestiging.
Het punt is dat je dan een plaat pvc moet hebben als deksel, want de deksels vallen er niet in maar overheen en dat is niet mooi strak.
Laatst gewijzigd door peterl op zo 04 okt 2020, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
