Dat is een beetje het spiral basreflex principe, niet waar?leonidas schreef:Maarten,
Misschien toch nog een keertje naar deze komen luisteren
Ben zelf jaren bezig geweest om de LS3/5 a te upgraden naar "echte" bas.
Dit is het beste waar ik op uit kwam.
De andere mini speakers heb je laatst gehoord.
Deze werken ook met een volle BSC.
Wel even laten weten als je komt , ik moet ze even "uitbouwen"
mvgr. Leon.
p.s. ik waardeer je poging dus gewoon als inspiratie
B_force had ook de B-110 ingezet in een basreflex, Pjotr ook meen ik. Ik keek daar van op, leek me juist een speakertje dat snel stuk kan in een open systeem.
In een vergelijking tussen mijn LS3/5a klonen en de W130S TL was het voor mij wel duidelijk dat de LS3/5a geen laag kan weergeven. Toch kan hij wel heel lekker spelen, met voldoende druk onderin voor de suggestie van een compleet geluid. Stemmen hebben een helderheid die ik wel fijn vond, alleen vind ik ze in mijn kamer en op mijn set toch te nerveus. De tweeter was ik erg verrast over, zo puntig en ‘akoestisch’ had ik het niet verwacht.
Uiteindelijk snap ik heel goed waarom het een geliefd boxje is, maar ik verwacht dat er betere jongetjes in de klas zaten. Alleen misschien niet in ca 1970. Ik heb een Braun L300 gereviseerd, daarin zit vrijwel dezelfde unit alleen kan die een (nog) langere slag maken. De L200 had meer een KEF B-110 achtige unit.
Waarom je dit project opstart is me niet duidelijk, want exact volgens je doelen is deze beschikbaar via Falcon. De units zijn de beste voor het concept, blijven vanzelfsprekend zeer lang beschikbaar voor de zelfbouwer en ze worden in GB gemaakt (dacht ik). Of mis ik iets?
Waar heb je vandaan dat er een filtering op 3kHz moet zitten? Bij 6dB filtering geen gekke overgangsfrequentie maar ik snap deze ‘eis’ totaal niet. Als je iets zou willen verbeteren aan de LS3/5a zou het de afstraling van het hoog zijn en de belastbaarheid en diepgang van het laag.
Ik heb al tijden de wens er een 6,5” alu midbas in te gooien en een waveguide tweeter. Dat lijkt me meer op schieten, en X-0ver op 1,5kHz. Maar goed, het is super leuk om met de LS3/5a erfenis te stoeien. Als je het kastje ziet denk je niet aan een serieuze sound. En als je hem hoort denk je, waarom vind ik dit zo lekker??
Goed vrij opgesteld kwam ik qua muzikale plaatje dicht in de buurt van mijn Infinity Overture 1, en dat is een beste prestatie.

achtig over op mij. Maar ik ga zeker volgen wat je gaat maken. Omdat ik op termijn zoiets wel in de commerciele verkoop wil zetten. Maar dan zonder delen en zonder rechten