Kleine gesloten luidspreker geinspireerd door de beroemde LS3/5a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: LS3/5a klonen

Bericht door wouter »

leonidas schreef:
Maarten,

Misschien toch nog een keertje naar deze komen luisteren :)
Ben zelf jaren bezig geweest om de LS3/5 a te upgraden naar "echte" bas.
Dit is het beste waar ik op uit kwam.

De andere mini speakers heb je laatst gehoord.
Deze werken ook met een volle BSC.

Wel even laten weten als je komt , ik moet ze even "uitbouwen" :)

mvgr. Leon.

p.s. ik waardeer je poging dus gewoon als inspiratie :)
Dat is een beetje het spiral basreflex principe, niet waar?

B_force had ook de B-110 ingezet in een basreflex, Pjotr ook meen ik. Ik keek daar van op, leek me juist een speakertje dat snel stuk kan in een open systeem.
In een vergelijking tussen mijn LS3/5a klonen en de W130S TL was het voor mij wel duidelijk dat de LS3/5a geen laag kan weergeven. Toch kan hij wel heel lekker spelen, met voldoende druk onderin voor de suggestie van een compleet geluid. Stemmen hebben een helderheid die ik wel fijn vond, alleen vind ik ze in mijn kamer en op mijn set toch te nerveus. De tweeter was ik erg verrast over, zo puntig en ‘akoestisch’ had ik het niet verwacht.
Uiteindelijk snap ik heel goed waarom het een geliefd boxje is, maar ik verwacht dat er betere jongetjes in de klas zaten. Alleen misschien niet in ca 1970. Ik heb een Braun L300 gereviseerd, daarin zit vrijwel dezelfde unit alleen kan die een (nog) langere slag maken. De L200 had meer een KEF B-110 achtige unit.
Waarom je dit project opstart is me niet duidelijk, want exact volgens je doelen is deze beschikbaar via Falcon. De units zijn de beste voor het concept, blijven vanzelfsprekend zeer lang beschikbaar voor de zelfbouwer en ze worden in GB gemaakt (dacht ik). Of mis ik iets?
Waar heb je vandaan dat er een filtering op 3kHz moet zitten? Bij 6dB filtering geen gekke overgangsfrequentie maar ik snap deze ‘eis’ totaal niet. Als je iets zou willen verbeteren aan de LS3/5a zou het de afstraling van het hoog zijn en de belastbaarheid en diepgang van het laag.
Ik heb al tijden de wens er een 6,5” alu midbas in te gooien en een waveguide tweeter. Dat lijkt me meer op schieten, en X-0ver op 1,5kHz. Maar goed, het is super leuk om met de LS3/5a erfenis te stoeien. Als je het kastje ziet denk je niet aan een serieuze sound. En als je hem hoort denk je, waarom vind ik dit zo lekker??

Goed vrij opgesteld kwam ik qua muzikale plaatje dicht in de buurt van mijn Infinity Overture 1, en dat is een beste prestatie.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi Wouter ,
Goed gezien !!
Er was ooit een Japanner die met spiraal constructies experimenteerde.
Met een BR zit de B110 vrij snel aan zijn Xmax. echter met deze gekke constructie gebeurt dit VEEL minder snel.
het lijkt een beetje op een hoorn gedrag .
Heb vroeger wel 10 verschillende kastjes gebouwd maar deze set heb ik altijd bewaard .
Vanuit mijn persoonlijke ervaring is dit de "beste" manier om bas uit de B110 te halen :)
De mensen die ze horen geloven het eigenlijk niet.

Maar ja :) ze zijn 2x zo groot als een ls3/5 !!
AudioDandy

Bericht door AudioDandy »

Hoi Wouter,

Het vast XO punt van 3 kHz staat in het richtlijnen document van de BBC:
http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf

Net zo als de maten, en voorgeschreven kast materialen, etc.
Deze wil ik zo ver mogelijk aan houden, want anders wijkt het voor mij te veel af van het oorspronkelijke model
Dat de LS3/5a geen bass monster is was mij al duidelijk (deze luidspreker is ook niet ontworpen om lage tonen weer te geven)
maar meer voor goede stemmen weergave, zodatde BBC de kwaliteit van hun radio uitzendingen (vaak gesproken woord)
beter kon monitoren.

Omdat KEF geen units meer maakt, liggen er kansen voor andere partijen om op andere manieren toch deze beroemde box in leven te houden
Stirling heeft deze ontwikkeling aangepakt door er SEAS. en SCANSPEAK units in te stoppen, en deze te laten certificeren door de BBC
(let wel de BBC doet dit alleen voor het licentie geld wat ze er voor krijgen, want volgens mij is er nu geen actieve ontwikkeling meer bij de BBC omtrent ontwikkeling en verbetering van luidsprekers, het is nu allemaal Wifi, Mobile 4/5G en Ai wat de klok slaat)

Falcon Acoustics heeft een LS3/5a kit, en omdat de LS3/5a zo populair is verkopen ze restauratie onderdelen om bestaande LS3/5a zo goed en origineel mogelijk in leven te houden, ze hebben zelf de B110 en T27 tweeter zo goed mogelijk na gemaakt
Ik zie de LS3/5a afdeling van Falcon Acoustics meer al een luidspreker restauratie afdeling.

Het feit blijft KEF is gestop met de productie van de orginele luidsprekers van de LS3/5a (punt)
Hoe goed ook de Falcon FB110 woofer ook mogen klinken, het is NIET de orginele LS3/5Aa woofer.
ook Stirling heeft veel tijd gestoken om de typische LS3/5A "sound" te krijgen uit hun Scanspeak, SEAS units,
en ik vind dat is goed gelukt, want ook die luidspreker vind ik erg aangenaam en "lekker" klinken

Het eerst ontwerpen en vervolgens het certificeren van een luidspreker design intrigeert mij erg,
en daarom dat ik mij door de LS3/5a heb laten inspireren om een concept te maken die aan de buitenkant lijkt op de LS3/5a,
maar die toch heel anders van opzet is:

- externe XO ipv intern
- MDF ipv Beuken High Density Mulitplex
- andere tweeter
- andere woofer
- ander XO design
- XLR (geaard) aansluitingen (naar extern XO)
- geen hout fineer, maar WARNEX spetter lak.
- Licentie: geen BBC certificatie, maar een open hardware OSHW (https://www.oshwa.org/)

Zaken die wel sterk lijken op de orginele LS3/5a:

- zelfde binnen en buiten afmetingen (dus helaas geen extended, more bass kast :-)
- gebruik van beuken houten frame aan de binnen kant incl bitumen platen en demping
- uiterlijke kenmerken: klitten band om het speakerfrontje vast te houden, incl nietjes
- vilten vierkant om de tweeter

Dit is het zo'n beetje, het leuk van dit project voor mij is dat ik er van leer, ik zal gegarandeerd mijn neus stoten
en er achter kopen, dat rond toch beter is, maar voor mij is het leerproject, leren wat er bij komt kijken
om een open source hardware speaker te maken, onderzoeken hoe je twee blind buy (!) speaker toch aardig op elkaar
kunt laten afstemmen zonder de speaker ooit gehoord te hebben

Ik heb gehoord er een getalenteerd member is op dit forum die dit erg goed schijnt te kunnen ? :-)
(het bereken van een XO op basis van alleen grafiekjes van de fabriek)

Kortom voor mij is dit een leuk leer project, ik wil mijn ervaringen graag delen, en ik hoop dat het dadelijk toch
nog best aardig gaat klinken :-)
AudioDandy

...ik wil dus niet de de orginele LS3/5a sound reconstructeren met andere drivers, maar een eigen moderner aangenaam geluid
proberen te krijgen uit een chassis dat net zo groot is als die van de LS3/5a....
de luidspreker productie technieken zijn gedurende de jaren sterk verbeterd waarom daar geen gebruik van maken?
Walt

Bericht door Walt »

Een optimaal crossover ontwikkelen alleen op basis van grafiekjes uit de fabriek? Dat kan niet hoor, je moet of metingen laten verrichten, of op gehoor verder afstemmen.

Gr. Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Optimaal stond er ook niet, meer een X-O berekenen.

Wat Audio Dandy vind van Falcon Acoustics vind ik opmerkelijk, en de waarheid lijkt het me ook niet weergeven. Ze hebben met de ontwerper van de B-110 deze nog eens goed ontworpen, met moderne productiefaciliteiten. Daarmee is het de luidspreker die Malcolm Jones voor ogen had. Een compleet andere unit die jij gelijkend vindt klinken maakt FA toch niet tot een restauratie afdeling?

Daarnaast is er geen lijn te ontdekken in het LS3/5a achtige wat je opsomt. Wel de beuken latten, zodat je 80% van de potentiele geschikte kandidaten buitenspel zet, maar dan geen berken multiplex. Die hele constructie van dat afneembare frontje was voor service doeleinden, dat heeft technisch geen voordelen, behalve dat je de baffle losjes kunt vastschroeven. En daar zit nou juist wel een stukje LS3/5a karakter.

Als je een andere sound wil heb je helemaal geen 3kHz X-over eis meer nodig. Waarvoor denk je dat dit was? Ik wil je niet ontmoedigen, het is een leuk project maar je eisenpakket raakt wat mij betreft kant noch wal.

Heb je al meer luidsprekers ontworpen?

Heb je trouwens nog gekeken naar Aurum Cantus (AC-130F1? En naar Expolinair Units, en de Cell units van Accuton, of bijvoorbeeld de onder licentie BBC gebruikte Monacor SPH-135AD of TC, of een LPG13:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... oener.html

Edit: laat maar, moeten drivers uit europa zijn. Dan is AT en Visaton leuk, Focal kan meedoen. En Scanspeak. Israel mag niet?

Trouwens, hoe leuk het ook voor je is, reken niet op te veel nabouwers. Je legt namelijk beperkingen op die je resultaat beperken, in klank en/of budget. Maar laat je door mij niet ontmoedigen, ik heb ook veel geleerd van alleen al nabouwen. Wat zo'n grilletje op die tweeter doet bijvoorbeeld, niet te onderschatten.

Deze al gezien? http://www.plsaudio.nl/Bouw-Rodgers-LS3 ... ucten.html
En hier in de aanbiedingen een LS3/5a kloon en ook één met andere units: http://www.plsaudio.nl/pls_aanbiedingen.html

https://ifi-audio.com/portfolio-view/retro-ls-3-5/
Ook leuk leesvoer. Ongefilterde midwoofer, doet me denken aan eerste Audio Physics Step.
Laatst gewijzigd door wouter op di 21 nov 2017, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Lohengrimas

Bericht door Lohengrimas »

ds23man schreef:
Soms vraag ik wel eens af waarom mensen een vierkant wiel opnieuw willen uitvinden........
Omdat vierkante wielen soms lekker klinken. Hoorde laatst bij Rik Stoet de moderne Stirling-versie van de LS3/5a en dat was helemaal niet vervelend.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:

B_force had ook de B-110 ingezet in een basreflex, Pjotr ook meen ik. Ik keek daar van op, leek me juist een speakertje dat snel stuk kan in een open systeem.
Nope, ik had ze destijds in 15L CB zitten i.c.m. Decca DK30 ribbons. Klonk werelds! Die 15L is best wel erg fors voor deze speakers en gaf niet heel veel kastbelasting. Desondanks kwam daar best behoorlijk diep laag uit i.c.m. de roomgain op mijn studentenkamer van 3m x 5m destijds. De lineaire elektrische X_max is weliswaar niet veel, de mechanische is dat wel.
AudioDandy

Lohengrimas schreef:
ds23man schreef:
Soms vraag ik wel eens af waarom mensen een vierkant wiel opnieuw willen uitvinden........
Omdat vierkante wielen soms lekker klinken. Hoorde laatst bij Rik Stoet de moderne Stirling-versie van de LS3/5a en dat was helemaal niet vervelend.
Bestandsbron: http://www.modelpromo.nl/audio-dandy/reviews/X-Fi2017/stirling-06.jpg
Bestandsbron: http://www.modelpromo.nl/audio-dandy/reviews/X-Fi2017/stirling-06.jpg
Dat is deze, en ik vond hem ook aangenaam klinken, lekker relaxed, muziekkaal en niet vermoeiend ook na langer luisteren

Ik ga de Audax HM130C0 (carbon mid woofer)
Afbeelding

en de Mundorf AMT23CM1.1-R tweeter gebruiken
Afbeelding

ik hoop dat het mij ook gaat lukken om hier in de buurt te komen :-)
Laatst gewijzigd door AudioDandy op di 21 nov 2017, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die carbon woofer hoorde ik tijdens the watershow, zeer prettig in het laag daar. Een AMT is wellicht niet helemaal passend bij het doel "relaxed", hij lijkt me dynamischer dan een 5,25" midwoofer. Dat plus de detaillering maakt het misschien niet de beste combi voor wat jij zoekt.

Heb je eerder een box ontworpen vanaf de start?
AudioDandy

wouter schreef:
Die carbon woofer hoorde ik tijdens the watershow, zeer prettig in het laag daar. Een AMT is wellicht niet helemaal passend bij het doel "relaxed", hij lijkt me dynamischer dan een 5,25" midwoofer. Dat plus de detaillering maakt het misschien niet de beste combi voor wat jij zoekt.

Nee, dit is mijn eerste luidspreker project, ik moet dus alles nog leren
Fijn te horen dat je ook goede ervaring hebt gehad met die Audax unit, ik heb hem niet gehoord (blind buy)
maar wel goede ervaringen toen Hepta Audax units gebruikte vroeger, ik heb ook veel positieve ervaringen op andere forums gelezen
dat de stemmen vooral ook goed klinken

Het uiteindelijke geluid hoeft niet zo relaxed te zijn als de Stirling LS3/5a V2, als het maar goed gemachted klinkt, en het mag best
moderner (meer dynamisch) klinken, als het maar niet te schel, agressief gaat klinken, maar ik hoop dat ik dit met de XO en kast demping dadelijk
kan tunen
Walt

Bericht door Walt »

Hopelijk wordt het geluid naar je zin, met tweeters van 300 euro per stuk neem je wel een gokje.
Shadow

Bericht door Shadow »

Och ze kunnen daarna nog in een ob ofzo.
Walt

Bericht door Walt »

Deze niet toch? Zijn gesloten aan de achterzijde dus geen dipool gedrag.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

AudioDandy schreef:
wouter schreef:

Nee, dit is mijn eerste luidspreker project, ik moet dus alles nog leren
Fijn te horen dat je ook goede ervaring hebt gehad met die Audax unit, ik heb hem niet gehoord (blind buy)
maar wel goede ervaringen toen Hepta Audax units gebruikte vroeger, ik heb ook veel positieve ervaringen op andere forums gelezen
dat de stemmen vooral ook goed klinken

Het uiteindelijke geluid hoeft niet zo relaxed te zijn als de Stirling LS3/5a V2, als het maar goed gemachted klinkt, en het mag best
moderner (meer dynamisch) klinken, als het maar niet te schel, agressief gaat klinken, maar ik hoop dat ik dit met de XO en kast demping dadelijk
kan tunen
Dan stel ik voor dat het draadje hier afgesplitst wordt. Dit was wat mij betreft een informatief topic. Klonen zijn welkom, maar dit staat nog in de kinderschoenen. Ervaren bouwers waren al lang bezig het goed te krijgen, dus dat wordt een aardige reis ;-)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik kan mij toch niet helemaal vinden en/of aan de indruk te ontkomen, in de manier waarop dit allemaal gebracht wordt.

Wereld premières e.d.

http://www.modelpromo.nl/open-hardware-high-end.htm

Het lijkt meer op een commerciële aanpak, die dan naar mijn gevoel niet erg open gespeeld word.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 21 nov 2017, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Begint een beetje een raar topic te worden zo inderdaad, als dit commercieel is, dan a.u.b. buiten dit forum houden.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Commercieel lijkt het me niet.

En bij open source deel je info, TS deelt een droom en de info moet nog met hem gedeeld worden voor het deugdelijke product er is. Wat mij betreft interessant maar niet voor dit draadje. Hier kun je alle info vinden die ik tegenkwam, en met de nieuw opgestarte productie van de KEF units is 1:1 klonen niet langer nodig.

Daarom snap ik het plan ook niet: geen kloon, wel flarden van het ontwerp zoals 3khz overgangsfrequentie en beuken binnenwerk. Wel de lasten, zonder noodzaak...
AudioDandy

Walt schreef:
Begint een beetje een raar topic te worden zo inderdaad, als dit commercieel is, dan a.u.b. buiten dit forum houden.
commercieel? nee, open hardware is juist helemaal niet commercieel
Het gaat om kennisdelen, niets anders. ik verkoop dadelijk helemaal niks, ik deel alleen, en ik geef dadelijk iedereen
de rechten om het design aan te passen zoals zij het willen, ik word er geen cent rijker van, sterker nog dit project kost mij alleen maar geld...

Voor diegene die nog niet weten wat open hardware is,
hier is een informatief filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=9xGRaPrcvVg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jij geeft de rechten... ???

Je schrijft zelf "whose design has been released to the public"

Maar het design is er nog niet :think:
Komt nogal :lucht: achtig over op mij. Maar ik ga zeker volgen wat je gaat maken. Omdat ik op termijn zoiets wel in de commerciele verkoop wil zetten. Maar dan zonder delen en zonder rechten ;-)
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben wel benieuwd wat straks het antwoord is als iemand vraagt waarom er voor de combinatie Audax en AMT is gekozen... zoals ik het nu begrijp zijn beide een blinde gok. Daar valt niet veel kennis aan te delen lijkt me. Dus het intressante, innovatieve en technisch goed onderbouwde deel van het ontwerp moet nog komen hoop ik dan!

Als mensen alleen al 600 euro aan de tweeters moeten uitgeven, dan moet dit extreem goed gaan klinken wil iemand dit gaan nabouwen... als ik dan lees dat sit je eerste project is, dan voel ik toch wat zorgen opkomen, met name het filter, hoe ga je dat aanpakken?
Laatst gewijzigd door Walt op di 21 nov 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De verhouding qua prijs van de tweet is inderdaad een beetje zoek. Een leuk doompje zou meer op zijn plaats zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Inderdaad, dat past ook veel beter in het gedachtegoed van het originele ontwerp.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gedachtengoed? Ja, er was maar 1 ontwerpcriterium.

Ze moesten hier inpassen:

https://www.flickr.com/photos/rv1970/16176773048/
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Audiopur AMT 9m , zo'n 50 euro :)
Als je dan wil stoeien met AMT.
Je komt nu op 150 euro per kant
Misschien zijn er nu mensen te vinden die hiermee aan de slag willen gaan.
Want "open source" komt erop neer dat er verschillende XO's gaan ontstaan toch ?
Moet je dus mensen vinden die in je combinatie van units "iets" zien.
Want die moeten ermee aan de slag toch ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”