Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tony,

Ziet er heftig uit zeg. Nog problemen gehad met de hoogglans?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Tony,

Ziet er heftig uit zeg. Nog problemen gehad met de hoogglans?
Ik heb een schuimroller gebruikt (voor elke laag een nieuwe) dus het is niet zo super strak als eerste-klasse spuitwerk, ze hebben een hele lichte sinasappel structuurtje en er zitten een paar kleine stofjes aan de bovenkant, maar voor twee massa's van meer dan 100kg per stuk ben ik tevreden. 8)
Da's het nadeel van zulke kasten, je gooit ze niet even achterin je auto om ze naar de spuiterij te brengen........
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je moet ze ook in de auto LATEN gooien.. Jouw kasten hebben tenminste nog een handelbaar formaat..

Ook spuiterijen schuren en polijsten sinaasappelhuidjes vlak hoor..
Je kunt, als de verf goed uitgehard is, over een paar weken, altijd met een schuurpapiertje 600+ op je vlakschuurmachine de zaak glad schuren en polijsten voor een strak hoogglanseffect..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tijd om zelf een compressor en spuit te kopen. Misschien niet zo goed als de spuiterij, maar het is wel een verbetering t.o.v een roller.

Als je al een compressor hebt, dan heb je zo'n spuitje er zo uit als je nu alle rollers na een keer weggooit 8)

Heb er vorig weekeind ook eentje gekocht, en dat werkt toch wel erg prettig.

Maareh, ziet er schitteren uit :)

Misschien nog eens mooi polijsten met commandant?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De laatste schuur-laag was met korrel 400. Misschien toch maar polijsten als de boel uitgehard is............ :?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik wil nog meer foto's :lol:

Het is echt netjes geworden. Zijn geen kleine jongens en ziet er uit als een plaatje.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

hovingtim schreef:
Ik wil nog meer foto's :lol:
Ik ook. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zoiets dan?
Bijlagen
SMS-1a.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

rho schreef:
hovingtim schreef:
Ik wil nog meer foto's :lol:
Ik ook. :)
Zo beter? (let op de spiegeling van de vloer en de plint in de subwoofers)
Bijlagen
Serious_Sub_15.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo...da's best strak geworden. 'T is dat ik weet dat het met de roller gdaan is, anders zou je toch gaan denken dat het uit een spuitcabine komt als ik het zo bekijk. :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Erg strak tony, Im proud of you :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Looking good! :)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

inderdaad erg strak =D> je hebt waarschijnlijk nogal moeten 'schliessen' neem ik aan, maar het is het waard
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.

Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.

Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...

Groeten Mark
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Zo'n bericht plaatsen zonder foto is natuurlijk een doodzonde 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

markje schreef:
Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.

Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.

Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...

Groeten Mark
Bedankt voor de tip, ik heb het op precies deze wijze gedaan, alleen die laatste laag spuiten nog niet.........
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bijna klaar of....? Wanneer ga je Earthquake draaien???
't gaat nog veel harder glimmen als je het over een maandje of anderhalf lekker met meubelwas in gaat boenen.. Eerst moet de verf wel goed doorgehard zijn... Maar wie vertelt jou wat..
Overigens heb ik bij de verfhandelaren ook wel potjes met losse perslucht-busjes gezien waar je zelf je verf in kan doen. Wel een verfzeefje gebruiken. En de oud japanse truck om met een bootje de zee op te gaan en daar te gaan lakken.: geen stofjes..(niet met dit weer natuurlijk)

Kees
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Geenius schreef:
markje schreef:
Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.

Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.

Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...

Groeten Mark
Bedankt voor de tip, ik heb het op precies deze wijze gedaan, alleen die laatste laag spuiten nog niet.........
Ik heb mijn Fontana's (Visaton) laten spuiten via een kennis (bij hem op het werk), alleen bij dat bedrijf is de spuiterij weg, dus ik moest iets. Ik moest toch verf laten mengen en in die winkel vroeg ik een alternatief en zij kwamen met dit. De eerste laklagen zijn alleen nodig om goed te kunnen schuren en dus een goede ondergrond te creeren, zonder dat je de laklaag helemaal wegschuurt. Dus geprobeerd, het is een succes, je moet alleen opletten dat je de spuitlaag niet te dun erop zet, anders vloeit hij niet mooi en kun je toch lichte oneffenheden krijgen (ik heb hoogglans, dus elke rimpel zie je en is hoogst irritant). En je oppervlak moet spiegelglad zijn; alles wat je voor het spuiten voelt en ziet, blijf je voelen en zien; je kunt bijna niks wegspuiten omdat de laag dun is, net als de laatst laklaag met rollen dus.

Wat bij mij welk misging is dat de garage toendertijd niet stofvrij was, ik had flink wat stof op de bovenkant en het moest nog een keer. Dus je moet wel zorgen dat je de ruimte niet een uur voor het spuiten gaat vegen net als ik heb gedaan :oops:

Ze kunnen je in een goede verfzaak wel vertellen hoeveel oppervlakte je ongeveer haalt met 1 spuitbus. Het geeft een enorme rotzooi, dus het kan zijn dat ze vragen om minimaal 2, liefst 3 bussen te laten vullen (heb je wel nodig denk gezien de oppervlakte). Ik heb toen verf laten mengen en die verf in bussen laten doen; 2,5L gaf 3 bussen met een beetje over. Alles bij elkaar (mengen, bussen vullen en de bussen zelf) was iets van 60 euro, best te doen voor een mooie afwerking.

Ik heb geen fotoos, ze gaan er ook uit (niet vanwege de afwerking), mijn pa vond ze mooi en ik heb daar units inzitten die niet gaan passen bij de Fontana's, dus ik ga andere frontspeakers bouwen (Visaton Couplet)... die wel dezelfde afwerking krijgen; koraalrood in hoogglans.

Groeten Mark
hsantifort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
Locatie: zuid-holland

Bericht door hsantifort »

Tony je zegt dat je ze gaat combineren met de HATT, in eerste instantie zou ik denken dat je dan gaat crossen rond 100Hz? Echter ook al gebruik je 2 subwoofers vanaf wanneer ga je bepaalde stereo informatie missen, is dat rond de 80Hz naar ik aanneem? Of heb je 2 SMSen :wink:

Ben zeer benieuwd hoe het geheel full-range gaat klinken, als het bijvoorbeeld beter klinkt dan 2 soups (wel zowiezo lager natuurlijk 8) ) dan ben ik geneigd om mijn hoofdluidsprekers te vervangen voor een dergelijke combinatie aangezien ik de Hypex toch nog moet aanschaffen en ik inmiddels ervaring heb met het bouwen zodat een 2de sub sneller te produceren is.

Groeten
Hans
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

hsantifort schreef:
Tony je zegt dat je ze gaat combineren met de HATT, in eerste instantie zou ik denken dat je dan gaat crossen rond 100Hz? Echter ook al gebruik je 2 subwoofers vanaf wanneer ga je bepaalde stereo informatie missen, is dat rond de 80Hz naar ik aanneem? Of heb je 2 SMSen :wink:

Ben zeer benieuwd hoe het geheel full-range gaat klinken, als het bijvoorbeeld beter klinkt dan 2 soups (wel zowiezo lager natuurlijk 8) ) dan ben ik geneigd om mijn hoofdluidsprekers te vervangen voor een dergelijke combinatie aangezien ik de Hypex toch nog moet aanschaffen en ik inmiddels ervaring heb met het bouwen zodat een 2de sub sneller te produceren is.

Groeten
Hans
Ik weet nog niet bij welke frequentie er ge-crossed gaat worden, kwestie van experimenteren. Het hangt niet alleen van de frequentie af, maar ook de steilheid waarmee er gefilterd wordt of je "last" hebt van mono-subs. Ik heb in het verleden met mijn PHL coax monitors (die ongeveer net zo laag gaan als de HATT's, alleen met een hoger rendement) gecrossed op circa 75Hz met 24dB - ik verwacht dat ik straks weer op zoiets uitkom. Overigens worden de hoofdluidsprekers niet aan de onderkant gefilterd, die blijven full-range spelen, de subs hangen dus parallel daaraan.
Bijlagen
PD2150_stereo.jpg
hsantifort
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
Locatie: zuid-holland

Bericht door hsantifort »

Ah :idea: okay dus in plaats van de LFE output op je versterker gebruik je de pre-out met andere woorden met crossen bedoel je dat je de subs niet hoger laat gaan dan bijv. 75 Hz. Ze dienen dus puur ter aanvulling van de hoofdluidsprekers.

Dit kan natuurlijk alleen omdat de HATTs beneden laten we zeggen 80Hz af gaat lopen, zodat je toch nog alle controle met de SMS hebt, of zit ik er volledig naast :?:
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Geenius schreef:

Overigens worden de hoofdluidsprekers niet aan de onderkant gefilterd, die blijven full-range spelen, de subs hangen dus parallel daaraan.
Dit is m.i. zonde voor de mid prestaties van de monitor, aangezien juist de 11cm woofertjes hard gaan vervormen door het weergeven van de lage tonen. Misschien kan je het nog wat redden door de BR poort dicht te stoppen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het gaat Tony niet om hard maar om mooi laag. Hij heeft die grote subs niet voor het volume.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Ook op lage volume's vervormen die kleine woofertjes al. Deze vervorming kan je reduceren door een high pass toe te passen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik denk dat die PHL's niet veel vervormen t.o.v. de doorsnee speaker van die afmetingen. En zó klein zijn ze nu ook weer niet.
Gesloten