Serious Sub
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik heb een schuimroller gebruikt (voor elke laag een nieuwe) dus het is niet zo super strak als eerste-klasse spuitwerk, ze hebben een hele lichte sinasappel structuurtje en er zitten een paar kleine stofjes aan de bovenkant, maar voor twee massa's van meer dan 100kg per stuk ben ik tevreden.Edo schreef:Tony,
Ziet er heftig uit zeg. Nog problemen gehad met de hoogglans?
Da's het nadeel van zulke kasten, je gooit ze niet even achterin je auto om ze naar de spuiterij te brengen........
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je moet ze ook in de auto LATEN gooien.. Jouw kasten hebben tenminste nog een handelbaar formaat..
Ook spuiterijen schuren en polijsten sinaasappelhuidjes vlak hoor..
Je kunt, als de verf goed uitgehard is, over een paar weken, altijd met een schuurpapiertje 600+ op je vlakschuurmachine de zaak glad schuren en polijsten voor een strak hoogglanseffect..
Kees
Ook spuiterijen schuren en polijsten sinaasappelhuidjes vlak hoor..
Je kunt, als de verf goed uitgehard is, over een paar weken, altijd met een schuurpapiertje 600+ op je vlakschuurmachine de zaak glad schuren en polijsten voor een strak hoogglanseffect..
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tijd om zelf een compressor en spuit te kopen. Misschien niet zo goed als de spuiterij, maar het is wel een verbetering t.o.v een roller.
Als je al een compressor hebt, dan heb je zo'n spuitje er zo uit als je nu alle rollers na een keer weggooit
Heb er vorig weekeind ook eentje gekocht, en dat werkt toch wel erg prettig.
Maareh, ziet er schitteren uit
Misschien nog eens mooi polijsten met commandant?
Als je al een compressor hebt, dan heb je zo'n spuitje er zo uit als je nu alle rollers na een keer weggooit
Heb er vorig weekeind ook eentje gekocht, en dat werkt toch wel erg prettig.
Maareh, ziet er schitteren uit
Misschien nog eens mooi polijsten met commandant?
Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.
Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.
Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...
Groeten Mark
Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.
Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...
Groeten Mark
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Bedankt voor de tip, ik heb het op precies deze wijze gedaan, alleen die laatste laag spuiten nog niet.........markje schreef:Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.
Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.
Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...
Groeten Mark
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Bijna klaar of....? Wanneer ga je Earthquake draaien???
't gaat nog veel harder glimmen als je het over een maandje of anderhalf lekker met meubelwas in gaat boenen.. Eerst moet de verf wel goed doorgehard zijn... Maar wie vertelt jou wat..
Overigens heb ik bij de verfhandelaren ook wel potjes met losse perslucht-busjes gezien waar je zelf je verf in kan doen. Wel een verfzeefje gebruiken. En de oud japanse truck om met een bootje de zee op te gaan en daar te gaan lakken.: geen stofjes..(niet met dit weer natuurlijk)
Kees
't gaat nog veel harder glimmen als je het over een maandje of anderhalf lekker met meubelwas in gaat boenen.. Eerst moet de verf wel goed doorgehard zijn... Maar wie vertelt jou wat..
Overigens heb ik bij de verfhandelaren ook wel potjes met losse perslucht-busjes gezien waar je zelf je verf in kan doen. Wel een verfzeefje gebruiken. En de oud japanse truck om met een bootje de zee op te gaan en daar te gaan lakken.: geen stofjes..(niet met dit weer natuurlijk)
Kees
Ik heb mijn Fontana's (Visaton) laten spuiten via een kennis (bij hem op het werk), alleen bij dat bedrijf is de spuiterij weg, dus ik moest iets. Ik moest toch verf laten mengen en in die winkel vroeg ik een alternatief en zij kwamen met dit. De eerste laklagen zijn alleen nodig om goed te kunnen schuren en dus een goede ondergrond te creeren, zonder dat je de laklaag helemaal wegschuurt. Dus geprobeerd, het is een succes, je moet alleen opletten dat je de spuitlaag niet te dun erop zet, anders vloeit hij niet mooi en kun je toch lichte oneffenheden krijgen (ik heb hoogglans, dus elke rimpel zie je en is hoogst irritant). En je oppervlak moet spiegelglad zijn; alles wat je voor het spuiten voelt en ziet, blijf je voelen en zien; je kunt bijna niks wegspuiten omdat de laag dun is, net als de laatst laklaag met rollen dus.Geenius schreef:Bedankt voor de tip, ik heb het op precies deze wijze gedaan, alleen die laatste laag spuiten nog niet.........markje schreef:Tony, zelf spuiten met een compressor is een optie met 2 nadelen: goed spuiten is een vak apart en vereist oefening, daarnaast zit alles onder het verfstof, dus je moet een soort van spuitcabine maken. Niet handig voor twee subs.
Een alternatief is dit: 2 of 3 lagen lak (tussendoor schuren met een niet te fijne korrel, 80 of 100 is prima). Dan schuren met een steeds fijnere korrel en de laatste met een hele fijne korrel (400 oid), maar wel natschuren. Dan de allerlaatste verflaag met een spuitbus. Een goede verfhandel kan namelijk spuitbussen vullen met elke lak die je meeneemt of daar laat mengen. Dan kun je zonder al te veel ervaring met spuiten en de nodige voorzorgsmaatregelen toch een resultaat wat net zo goed is als spuiten.
Mijn laatste project heb ik ook op die manier afgewerkt, gaat prima...
Groeten Mark
Wat bij mij welk misging is dat de garage toendertijd niet stofvrij was, ik had flink wat stof op de bovenkant en het moest nog een keer. Dus je moet wel zorgen dat je de ruimte niet een uur voor het spuiten gaat vegen net als ik heb gedaan
Ze kunnen je in een goede verfzaak wel vertellen hoeveel oppervlakte je ongeveer haalt met 1 spuitbus. Het geeft een enorme rotzooi, dus het kan zijn dat ze vragen om minimaal 2, liefst 3 bussen te laten vullen (heb je wel nodig denk gezien de oppervlakte). Ik heb toen verf laten mengen en die verf in bussen laten doen; 2,5L gaf 3 bussen met een beetje over. Alles bij elkaar (mengen, bussen vullen en de bussen zelf) was iets van 60 euro, best te doen voor een mooie afwerking.
Ik heb geen fotoos, ze gaan er ook uit (niet vanwege de afwerking), mijn pa vond ze mooi en ik heb daar units inzitten die niet gaan passen bij de Fontana's, dus ik ga andere frontspeakers bouwen (Visaton Couplet)... die wel dezelfde afwerking krijgen; koraalrood in hoogglans.
Groeten Mark
-
hsantifort
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
- Locatie: zuid-holland
Tony je zegt dat je ze gaat combineren met de HATT, in eerste instantie zou ik denken dat je dan gaat crossen rond 100Hz? Echter ook al gebruik je 2 subwoofers vanaf wanneer ga je bepaalde stereo informatie missen, is dat rond de 80Hz naar ik aanneem? Of heb je 2 SMSen
Ben zeer benieuwd hoe het geheel full-range gaat klinken, als het bijvoorbeeld beter klinkt dan 2 soups (wel zowiezo lager natuurlijk
) dan ben ik geneigd om mijn hoofdluidsprekers te vervangen voor een dergelijke combinatie aangezien ik de Hypex toch nog moet aanschaffen en ik inmiddels ervaring heb met het bouwen zodat een 2de sub sneller te produceren is.
Groeten
Hans
Ben zeer benieuwd hoe het geheel full-range gaat klinken, als het bijvoorbeeld beter klinkt dan 2 soups (wel zowiezo lager natuurlijk
Groeten
Hans
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik weet nog niet bij welke frequentie er ge-crossed gaat worden, kwestie van experimenteren. Het hangt niet alleen van de frequentie af, maar ook de steilheid waarmee er gefilterd wordt of je "last" hebt van mono-subs. Ik heb in het verleden met mijn PHL coax monitors (die ongeveer net zo laag gaan als de HATT's, alleen met een hoger rendement) gecrossed op circa 75Hz met 24dB - ik verwacht dat ik straks weer op zoiets uitkom. Overigens worden de hoofdluidsprekers niet aan de onderkant gefilterd, die blijven full-range spelen, de subs hangen dus parallel daaraan.hsantifort schreef:Tony je zegt dat je ze gaat combineren met de HATT, in eerste instantie zou ik denken dat je dan gaat crossen rond 100Hz? Echter ook al gebruik je 2 subwoofers vanaf wanneer ga je bepaalde stereo informatie missen, is dat rond de 80Hz naar ik aanneem? Of heb je 2 SMSen![]()
Ben zeer benieuwd hoe het geheel full-range gaat klinken, als het bijvoorbeeld beter klinkt dan 2 soups (wel zowiezo lager natuurlijk) dan ben ik geneigd om mijn hoofdluidsprekers te vervangen voor een dergelijke combinatie aangezien ik de Hypex toch nog moet aanschaffen en ik inmiddels ervaring heb met het bouwen zodat een 2de sub sneller te produceren is.
Groeten
Hans
-
hsantifort
- Berichten: 13
- Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 21:56
- Locatie: zuid-holland
Ah
okay dus in plaats van de LFE output op je versterker gebruik je de pre-out met andere woorden met crossen bedoel je dat je de subs niet hoger laat gaan dan bijv. 75 Hz. Ze dienen dus puur ter aanvulling van de hoofdluidsprekers.
Dit kan natuurlijk alleen omdat de HATTs beneden laten we zeggen 80Hz af gaat lopen, zodat je toch nog alle controle met de SMS hebt, of zit ik er volledig naast
Dit kan natuurlijk alleen omdat de HATTs beneden laten we zeggen 80Hz af gaat lopen, zodat je toch nog alle controle met de SMS hebt, of zit ik er volledig naast
Dit is m.i. zonde voor de mid prestaties van de monitor, aangezien juist de 11cm woofertjes hard gaan vervormen door het weergeven van de lage tonen. Misschien kan je het nog wat redden door de BR poort dicht te stoppen.Geenius schreef:
Overigens worden de hoofdluidsprekers niet aan de onderkant gefilterd, die blijven full-range spelen, de subs hangen dus parallel daaraan.
