Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ben druk aan het bestellen. Hoe heb je de volume regeling gedaan? Potmeter op de ingang? Zoja, welke waarde? Heb nu een 100k log.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Hij is vandaag op de post gegaan. Idd een potmeter op de ingang. 100k kan wel maar is wel erg groot. Kans opruis wat groter. Iets van 25K is beter.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ik ben ook begonnen aan de bouw.
Gisteren alle componenten binnen gekregen en druk gaan solderen. Niet onthouden natuurlijk dat 0,68 ohm, eigenlijk 6,8 ohm had moeten zijn en ook dat C19 & C20 470nano hadden moeten zijn...
Kan dus nog niet testen tot deze binnen zijn.
Wel de modificaties uitgevoerd op de grondlijnen zoals opgegeven. Trafo is een ringkern 15-0-15 30VA van Amplimo.
Ik heb 2 van deze koelblokken besteld om de temperatuur wat te laten zakken, wil geen fan!

Ik wil deze schakelaar gebruiken om de 230V te schakelen. Kan er geen specs over vinden maar dat moet toch wel kunnen?

Heel stom, als ik een simpel ledje wil toevoegen, waar en hoe kan ik dat het beste doen?
Oh en nog een foutje ontdekt:
Gisteren alle componenten binnen gekregen en druk gaan solderen. Niet onthouden natuurlijk dat 0,68 ohm, eigenlijk 6,8 ohm had moeten zijn en ook dat C19 & C20 470nano hadden moeten zijn...
Kan dus nog niet testen tot deze binnen zijn.
Wel de modificaties uitgevoerd op de grondlijnen zoals opgegeven. Trafo is een ringkern 15-0-15 30VA van Amplimo.
Ik heb 2 van deze koelblokken besteld om de temperatuur wat te laten zakken, wil geen fan!

Ik wil deze schakelaar gebruiken om de 230V te schakelen. Kan er geen specs over vinden maar dat moet toch wel kunnen?

Heel stom, als ik een simpel ledje wil toevoegen, waar en hoe kan ik dat het beste doen?
Oh en nog een foutje ontdekt:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ik zie nu dat ik die linksboven (R19) helemaal niet heb gesoldeerd... Whoeps
Even in het schema kijken wat die doet...
Edit: ik gok dat 't bescherming van de headphones is? en idd, wat ds23man zegt, totaal ongeschikt voor 230... neem een fatsoenlijke druk/wipschakelaar...
Edit: ik gok dat 't bescherming van de headphones is? en idd, wat ds23man zegt, totaal ongeschikt voor 230... neem een fatsoenlijke druk/wipschakelaar...
Laatst gewijzigd door Thomox op vr 25 mei 2018, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Top!ds23man schreef:Die schakelaar is totaal ongeschikt voor netspanning!
Ik heb een netentree met schakelaar maar daar kom ik op de uiteindelijke plek moeilijk bij. Wil een draaischakelaar aan de voorkant hebben om alles aan/uit te zetten. Suggesties bij EOO?
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Kaku van Barry? Kun je daar meteen je ledje bij aanhangen 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Gespot! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=24749
Wel weer een "heel ding" alleen maar om iets aan te zetten....
Maar deze moet toch werken:
https://www.eoo-bv.nl/draai-schakelaar/ ... w-4mm.html
Wel weer een "heel ding" alleen maar om iets aan te zetten....
Maar deze moet toch werken:
https://www.eoo-bv.nl/draai-schakelaar/ ... w-4mm.html
Draaischakelaar 1x Maak + 1x Wissel
As: Ø 4mm, Lengte: 130mm, een kant afgevlakt (uiteinde)
1x Maak pootjes: 1 - 1/1
1x Wissel pootjes: 2 - 2/1, 2/2
250Vac >4A
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Waarom schakel je geen relais 12 Volt of wat je met die draaischakelaar maar 220 is link vind ik het is maar een signaal schakelaartje
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
dat een schakelaar niet kapot gaat als die 230V schakelt, maakt 'm nog niet veilig om netspanning mee te schakelen. zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=14000
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
230 volt en veilig is een topic over en je mag op een forum niks adviseren zonder er na te verwijzen
Elektuur had ook altijd 1 pagina vol elke maand weer.
Heb het nog nooit bezocht om heel eerlijk te zijn , dom natuurlijk maar ben wat eigenwijs
Tip
Die schakelaar als je daar draden aan soldeert voor de 230
De Stekker eerst uit stopcontact voor je begint lijkt me al veilig om mee te beginnen
Tip
Krimpkous schuiven over de draden voor het solderen !
Dus krimpkous over de metalen contacten als aar 230 op staat en je kan aanraken
Maar wat is het ergste dat fout kan gaan
Stel dat er een draad loskomt of er breekt wat af en 230 op je oren terecht komt met je voeten op een aardvlak
Dan geeft het niks na deze brainwash weet je mij toch niet meer te vinden
Misschien dat je nu voldoende gemotiveert bent om werken met 230 op een hoofdtelefoon versterker serieus te nemen
Het is best wel belangrijk
Elektuur had ook altijd 1 pagina vol elke maand weer.
Heb het nog nooit bezocht om heel eerlijk te zijn , dom natuurlijk maar ben wat eigenwijs
Tip
Die schakelaar als je daar draden aan soldeert voor de 230
De Stekker eerst uit stopcontact voor je begint lijkt me al veilig om mee te beginnen
Tip
Krimpkous schuiven over de draden voor het solderen !
Dus krimpkous over de metalen contacten als aar 230 op staat en je kan aanraken
Maar wat is het ergste dat fout kan gaan
Stel dat er een draad loskomt of er breekt wat af en 230 op je oren terecht komt met je voeten op een aardvlak
Dan geeft het niks na deze brainwash weet je mij toch niet meer te vinden
Misschien dat je nu voldoende gemotiveert bent om werken met 230 op een hoofdtelefoon versterker serieus te nemen
Het is best wel belangrijk
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ok, point taken. Heb Barry al bericht over zijn KaKu print en word geregeld...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
ja ik ook maar wilde hem aan de voorkant schakelen omdat ik er achter moeilijk bij kan dadelijk. Maar heb het nu al opgelost door de kaku print van Barry.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
@ Michiel, wat doet R19 die er wel hoort te zitten? Die ben ik namelijk vergeten te monteren...
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Rc filter op de uitgang voor de stabiliteit. Voorkomt eventuele problemen op de uitgang.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Even dit onderwerp weer uit de kast trekken....
Na mijn solid state CD player project heb ik dit project ter hand genomen omdat ik niet tevreden was over de performance van mijn REGA hoofdtelefoonversterker. O.a. frequentie bereik en output offsetspanning vond ik niet getuigen van top performance en de hoofdtelefoon uitgang van mijn Marantz CD speler klonk beduidend beter. Dus ik dacht dat kan ik beter !
Ontwerp uit Elektuur uit 1983 opgezocht uit mijn herinnering / Klasse-A discreet. Ik ben met LT-spice aan de gang gegaan om het ontwerp te checken en qua functie en performance. Dat was met een kleine aanpassing dik in orde. Toen aan de gang gegaan met KiCAD. Het resultaat is in de bijlagen te zien.
Ik ben nu in een week aan het testen en meten en heb de interne bedrading in het kastje nog eens overgedaan en toch het frequentie bereik iets geknepen. Resultaat is nu absoluut geen brom / ruis / interferentie te horen op de koptelefoon bij stilte. Frequentie curve geeft voor 20 ... 20 KHz geen afval en vervorming / harmonische liggen < -80 dB, dit is de grens dat ik ongeveer kan meten met mijn scope. Aan/uit schakelen geeft kik, is niet hoorbaar. Al met al een voor mij succesvol project en denk ik ook goed te doen voor beginnende "old-skool" electronici.
Na mijn solid state CD player project heb ik dit project ter hand genomen omdat ik niet tevreden was over de performance van mijn REGA hoofdtelefoonversterker. O.a. frequentie bereik en output offsetspanning vond ik niet getuigen van top performance en de hoofdtelefoon uitgang van mijn Marantz CD speler klonk beduidend beter. Dus ik dacht dat kan ik beter !
Ontwerp uit Elektuur uit 1983 opgezocht uit mijn herinnering / Klasse-A discreet. Ik ben met LT-spice aan de gang gegaan om het ontwerp te checken en qua functie en performance. Dat was met een kleine aanpassing dik in orde. Toen aan de gang gegaan met KiCAD. Het resultaat is in de bijlagen te zien.
Ik ben nu in een week aan het testen en meten en heb de interne bedrading in het kastje nog eens overgedaan en toch het frequentie bereik iets geknepen. Resultaat is nu absoluut geen brom / ruis / interferentie te horen op de koptelefoon bij stilte. Frequentie curve geeft voor 20 ... 20 KHz geen afval en vervorming / harmonische liggen < -80 dB, dit is de grens dat ik ongeveer kan meten met mijn scope. Aan/uit schakelen geeft kik, is niet hoorbaar. Al met al een voor mij succesvol project en denk ik ook goed te doen voor beginnende "old-skool" electronici.
- Bijlagen
-
- layout_2.pdf
- (31.28 KiB) 41 keer gedownload
-
- layout_1.pdf
- (41.35 KiB) 29 keer gedownload
-
- schematic.pdf
- (33.96 KiB) 40 keer gedownload
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Nu met AB-x test aangestuurd door een Microbit boardje.
Mode-1 : Random test : Channel-A ... Channel-B ... Channel-X ... display-X
Mode-2 : Alternating test : Channel-A gedurende 20 seconden ... Channel-B gedurende 20 seconden ... herhalingen
De test is met 2 hetzelfde type CD spelers van Denon DCD-800, AB-x test van Dark Side of the Moon 1ste uitgave vergelijken met remaster.
Mode-1 : Random test : Channel-A ... Channel-B ... Channel-X ... display-X
Mode-2 : Alternating test : Channel-A gedurende 20 seconden ... Channel-B gedurende 20 seconden ... herhalingen
De test is met 2 hetzelfde type CD spelers van Denon DCD-800, AB-x test van Dark Side of the Moon 1ste uitgave vergelijken met remaster.

