Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Ben druk aan het bestellen. Hoe heb je de volume regeling gedaan? Potmeter op de ingang? Zoja, welke waarde? Heb nu een 100k log.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Hij is vandaag op de post gegaan. Idd een potmeter op de ingang. 100k kan wel maar is wel erg groot. Kans opruis wat groter. Iets van 25K is beter.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Ik ben ook begonnen aan de bouw.
Gisteren alle componenten binnen gekregen en druk gaan solderen. Niet onthouden natuurlijk dat 0,68 ohm, eigenlijk 6,8 ohm had moeten zijn en ook dat C19 & C20 470nano hadden moeten zijn... ](*,)
Kan dus nog niet testen tot deze binnen zijn.

Wel de modificaties uitgevoerd op de grondlijnen zoals opgegeven. Trafo is een ringkern 15-0-15 30VA van Amplimo.

Ik heb 2 van deze koelblokken besteld om de temperatuur wat te laten zakken, wil geen fan!
Afbeelding


Ik wil deze schakelaar gebruiken om de 230V te schakelen. Kan er geen specs over vinden maar dat moet toch wel kunnen?
Afbeelding


Heel stom, als ik een simpel ledje wil toevoegen, waar en hoe kan ik dat het beste doen? :hide:



Oh en nog een foutje ontdekt:
Is niemand opgevallen dat er 2x een R19 is?
Is niemand opgevallen dat er 2x een R19 is?
Bijlagen
Foto 25-05-18 10 27 37 (Large).jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ik zie nu dat ik die linksboven (R19) helemaal niet heb gesoldeerd... Whoeps :rofl: Even in het schema kijken wat die doet...

Edit: ik gok dat 't bescherming van de headphones is? en idd, wat ds23man zegt, totaal ongeschikt voor 230... neem een fatsoenlijke druk/wipschakelaar...
Laatst gewijzigd door Thomox op vr 25 mei 2018, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door ds23man »

Die schakelaar is totaal ongeschikt voor netspanning!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

ds23man schreef:
Die schakelaar is totaal ongeschikt voor netspanning!
Top!
Ik heb een netentree met schakelaar maar daar kom ik op de uiteindelijke plek moeilijk bij. Wil een draaischakelaar aan de voorkant hebben om alles aan/uit te zetten. Suggesties bij EOO?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Kaku van Barry? Kun je daar meteen je ledje bij aanhangen :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Thomox schreef:
Kaku van Barry?
Euh, what?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Gespot! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=24749

Wel weer een "heel ding" alleen maar om iets aan te zetten....

Maar deze moet toch werken:
https://www.eoo-bv.nl/draai-schakelaar/ ... w-4mm.html
Draaischakelaar 1x Maak + 1x Wissel
As: Ø 4mm, Lengte: 130mm, een kant afgevlakt (uiteinde)
1x Maak pootjes: 1 - 1/1
1x Wissel pootjes: 2 - 2/1, 2/2
250Vac >4A
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door OpaBert »

Waarom schakel je geen relais 12 Volt of wat je met die draaischakelaar maar 220 is link vind ik het is maar een signaal schakelaartje
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Of gewoon deze ouderwetse klik schakelaar: https://www.eoo-bv.nl/tumbler-1x-wissel ... e-t80.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Henkjan »

dat een schakelaar niet kapot gaat als die 230V schakelt, maakt 'm nog niet veilig om netspanning mee te schakelen. zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=14000
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Ok, maar is die laatste dan wel veilig en geschikt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door OpaBert »

230 volt en veilig is een topic over en je mag op een forum niks adviseren zonder er na te verwijzen
Elektuur had ook altijd 1 pagina vol elke maand weer.
Heb het nog nooit bezocht om heel eerlijk te zijn , dom natuurlijk maar ben wat eigenwijs :D
Tip
Die schakelaar als je daar draden aan soldeert voor de 230
De Stekker eerst uit stopcontact voor je begint lijkt me al veilig om mee te beginnen :-k
Tip
Krimpkous schuiven over de draden voor het solderen !
Dus krimpkous over de metalen contacten als aar 230 op staat en je kan aanraken
Maar wat is het ergste dat fout kan gaan :-k
Stel dat er een draad loskomt of er breekt wat af en 230 op je oren terecht komt met je voeten op een aardvlak
Dan geeft het niks na deze brainwash weet je mij toch niet meer te vinden :-"

Misschien dat je nu voldoende gemotiveert bent om werken met 230 op een hoofdtelefoon versterker serieus te nemen
Het is best wel belangrijk :!:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

Ok, point taken. Heb Barry al bericht over zijn KaKu print en word geregeld...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Vinculum »

ja ik ook maar wilde hem aan de voorkant schakelen omdat ik er achter moeilijk bij kan dadelijk. Maar heb het nu al opgelost door de kaku print van Barry.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

@ Michiel, wat doet R19 die er wel hoort te zitten? Die ben ik namelijk vergeten te monteren...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Rc filter op de uitgang voor de stabiliteit. Voorkomt eventuele problemen op de uitgang.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door mvbakel »

Even dit onderwerp weer uit de kast trekken....

Na mijn solid state CD player project heb ik dit project ter hand genomen omdat ik niet tevreden was over de performance van mijn REGA hoofdtelefoonversterker. O.a. frequentie bereik en output offsetspanning vond ik niet getuigen van top performance en de hoofdtelefoon uitgang van mijn Marantz CD speler klonk beduidend beter. Dus ik dacht dat kan ik beter !


Ontwerp uit Elektuur uit 1983 opgezocht uit mijn herinnering / Klasse-A discreet. Ik ben met LT-spice aan de gang gegaan om het ontwerp te checken en qua functie en performance. Dat was met een kleine aanpassing dik in orde. Toen aan de gang gegaan met KiCAD. Het resultaat is in de bijlagen te zien.

Ik ben nu in een week aan het testen en meten en heb de interne bedrading in het kastje nog eens overgedaan en toch het frequentie bereik iets geknepen. Resultaat is nu absoluut geen brom / ruis / interferentie te horen op de koptelefoon bij stilte. Frequentie curve geeft voor 20 ... 20 KHz geen afval en vervorming / harmonische liggen < -80 dB, dit is de grens dat ik ongeveer kan meten met mijn scope. Aan/uit schakelen geeft kik, is niet hoorbaar. Al met al een voor mij succesvol project en denk ik ook goed te doen voor beginnende "old-skool" electronici.
Bijlagen
headphoneamp_front.jpg
headphoneamp_back.jpg
layout_2.pdf
(31.28 KiB) 41 keer gedownload
layout_1.pdf
(41.35 KiB) 29 keer gedownload
layout_ch.jpg
schematic.pdf
(33.96 KiB) 40 keer gedownload
Moment opname bij aanpassen bedrading.
Moment opname bij aanpassen bedrading.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door mvbakel »

Nu met AB-x test aangestuurd door een Microbit boardje.

Mode-1 : Random test : Channel-A ... Channel-B ... Channel-X ... display-X

Mode-2 : Alternating test : Channel-A gedurende 20 seconden ... Channel-B gedurende 20 seconden ... herhalingen

De test is met 2 hetzelfde type CD spelers van Denon DCD-800, AB-x test van Dark Side of the Moon 1ste uitgave vergelijken met remaster.
Bijlagen
20240402_195844x.jpg
Plaats reactie