Zelf gedaan met een spuitbusje?dre schreef:Mat zwart gespoten.
De zwarte versie vind ik niet zo fraai.........
Een Seas luidspreker........
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Een Seas luidspreker........
Re: Een Seas luidspreker........
Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Een Seas luidspreker........
Mooi duidelijk.dre schreef:Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Re: Een Seas luidspreker........
Deze jongens maar weer eens tevoorschijn gehaald.......
Druk bezig aan een nieuw en hopelijk beter filter.......
Als het goed is gaan ze binnen wedstrijd budget blijven,dan heb ik een makkie met mijn bijdrage.
Druk bezig aan een nieuw en hopelijk beter filter.......
Als het goed is gaan ze binnen wedstrijd budget blijven,dan heb ik een makkie met mijn bijdrage.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Een Seas luidspreker........
Wel een badge dragen in Hengelo, anders zien we je aan voor Ray.dre schreef:Deze jongens maar weer eens tevoorschijn gehaald.......
Druk bezig aan een nieuw en hopelijk beter filter.......
Als het goed is gaan ze binnen wedstrijd budget blijven,dan heb ik een makkie met mijn bijdrage.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Een Seas luidspreker........
Doe 's lief en een video maken hiervan?dre schreef:Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Re: Een Seas luidspreker........
SSassen schreef:Doe 's lief en een video maken hiervan?dre schreef:Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen....
[ Bekijk op youtube ]
Re: Een Seas luidspreker........
Komende eens beluisteren in een andere ruimte....
Hier is het mid al snel teveel....
Hier is het mid al snel teveel....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een Seas luidspreker........
1,0mH is voor een 8 ohm midwoofer ook niet overdreven veel. Heb je ook een boxsim plot van de elektrische respons toevallig?
Je had op pagina 1 nog 1,5mH zie ik. Ben je aan het finetunen?
Je had op pagina 1 nog 1,5mH zie ik. Ben je aan het finetunen?
Re: Een Seas luidspreker........
Het filter op pagina 1 klonk een stuk minder open.
Nu klinkt het wel heel lekker,maar er mag nog wel wat getuned worden.
Wil je ook wat uitleg geven over de elektrische response?
Nu klinkt het wel heel lekker,maar er mag nog wel wat getuned worden.
Wil je ook wat uitleg geven over de elektrische response?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Een Seas luidspreker........
Hoi Dre,
Denk dat de bult in het midden gebied te groot is.
Ook hebben kleine spelertjes altijd een buitje in het laag.
Kan in je metingen ook het rendement niet zien.
Als je eens een meting maakt van het woofertje zonder en met filter over elkaar kan ik iets meer zeggen.
Denk dat de bult in het midden gebied te groot is.
Ook hebben kleine spelertjes altijd een buitje in het laag.
Kan in je metingen ook het rendement niet zien.
Als je eens een meting maakt van het woofertje zonder en met filter over elkaar kan ik iets meer zeggen.
Re: Een Seas luidspreker........
Ala ik naar elektrische response kijk, dan lijkt de baffle step er een beetje laat in te komen, je ziet de response pas voorbij de 200Hz wat weg lopen. Volgens mij waren dit niet erg grote speakers, en dan Verwacht ik iets eerder dat de bafflestep correctie begint. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de plaatsing natuurlijk.
Re: Een Seas luidspreker........
De metingen naar het laag zijn wat minder....
Helaas heb ik op zolder moeten meten.
Ik zal zaterdag eens kijken of in in een grote ruimte wat kan doen.
Ze klinken in ieder erg lekker.
Wel wat aan de frisse kant,maar dat klopt wel met de lichte bult in het middengebied.
Helaas heb ik op zolder moeten meten.
Ik zal zaterdag eens kijken of in in een grote ruimte wat kan doen.
Ze klinken in ieder erg lekker.
Wel wat aan de frisse kant,maar dat klopt wel met de lichte bult in het middengebied.
Re: Een Seas luidspreker........
Net de 1mH vervangen voor 1.5mH,dat is een stuk beter!
Nog aardig wat kleine dingen aangepast.
Nu even luisteren en dan morgen de meetset er maar weer eens bij pakken.
Nog aardig wat kleine dingen aangepast.
Nu even luisteren en dan morgen de meetset er maar weer eens bij pakken.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Een Seas luidspreker........
Wat Jeroen zegt geloof ik ook je hebt nog steeds een flinke bult in het midden.
Denk dat je bij 1Khz rond de 80dB 82dB moet zitten.
Rob
Denk dat je bij 1Khz rond de 80dB 82dB moet zitten.
Rob
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een Seas luidspreker........
Je ziet hier hoe het signaal gefilterd is, wat naar de units gaat. Uiteraard is de som van elektrisch+akoestisch verloop wat telt, toch kun je aan de elektrische curves ook veel zien. De elektrische overgangfrequentie bijv, de mate van bafflestep en ook hoeveel zachter de tweeter speelt. En wat de akoestische curve ook is, ik zal nooit een tweeter er met een knik in filteren. Ook al telt dat nou op, ik heb dat in de praktijk nog nooit horen werken.dre schreef:Wil je ook wat uitleg geven over de elektrische response?
Groter dan ca 2mH vereist wat mij betreft een separate aanpak van bafflestep en overgangsfrequentie bij smalle 2-weg luidsprekers.
Kom ik meteen bij de nog niet gestelde vraag: hoe overleven de tweeters deze slappe filtering (elektrisch eerste orde) eigenlijk? klinkt dit ook goed bij complexere muziek of hogere geluidssterktes?
Re: Een Seas luidspreker........
Wouter heeft wel een punt wb die knik. Voor slappe filters ben ik niet bang maar ik zou de tweeter impedantiecorrectie geven zodat het verloop vloeiender wordt. Zal ook de fasegelijkheid verder ten goede komen, de hellingen zijn nu nog niet gelijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een Seas luidspreker........
jeroen_d schreef:Wouter heeft wel een punt wb die knik. Voor slappe filters ben ik niet bang maar ik zou de tweeter impedantiecorrectie geven zodat het verloop vloeiender wordt. Zal ook de fasegelijkheid verder ten goede komen, de hellingen zijn nu nog niet gelijk.
Zou ik normaal ook doen, maar deze tweeter heeft zo weinig impedantiepiek dat het denk ik niet een hoorbaar verschil geeft, het filter zal amper reageren en de tweeter zit daar nog lang niet op volume.
