Een Seas luidspreker........

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Mat zwart gespoten.
De zwarte versie vind ik niet zo fraai.........
Zelf gedaan met een spuitbusje?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Mooi duidelijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Deze jongens maar weer eens tevoorschijn gehaald.......
Druk bezig aan een nieuw en hopelijk beter filter.......

Als het goed is gaan ze binnen wedstrijd budget blijven,dan heb ik een makkie met mijn bijdrage. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door ds23man »

dre schreef:
Deze jongens maar weer eens tevoorschijn gehaald.......
Druk bezig aan een nieuw en hopelijk beter filter.......

Als het goed is gaan ze binnen wedstrijd budget blijven,dan heb ik een makkie met mijn bijdrage. :mrgreen:
Wel een badge dragen in Hengelo, anders zien we je aan voor Ray. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

:rofl: :rofl: :rofl:

Die bagde heb ik nog wel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Doe 's lief en een video maken hiervan? :rofl: ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
dre schreef:
Ja,matzwart kun je er vanaf een meter tegenaan gooien en nog een prima resultaat behalen.
Doe 's lief en een video maken hiervan? :rofl: ...

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Hoe verzinnen ze het! :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Mmmmmm,volgens mij zijn ze klaar....... 8-[
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door Shadow »

:foto:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Zie 1e post.......
De rest volgt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

seas1.JPG
seas2.JPG
seas3.JPG
Komende eens beluisteren in een andere ruimte....
Hier is het mid al snel teveel....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door wouter »

1,0mH is voor een 8 ohm midwoofer ook niet overdreven veel. Heb je ook een boxsim plot van de elektrische respons toevallig?

Je had op pagina 1 nog 1,5mH zie ik. Ben je aan het finetunen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Het filter op pagina 1 klonk een stuk minder open.
Nu klinkt het wel heel lekker,maar er mag nog wel wat getuned worden.

Wil je ook wat uitleg geven over de elektrische response?
seas4.JPG
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Dre,

Denk dat de bult in het midden gebied te groot is.
Ook hebben kleine spelertjes altijd een buitje in het laag.
Kan in je metingen ook het rendement niet zien.
Als je eens een meting maakt van het woofertje zonder en met filter over elkaar kan ik iets meer zeggen.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door jvenema »

Ala ik naar elektrische response kijk, dan lijkt de baffle step er een beetje laat in te komen, je ziet de response pas voorbij de 200Hz wat weg lopen. Volgens mij waren dit niet erg grote speakers, en dan Verwacht ik iets eerder dat de bafflestep correctie begint. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de plaatsing natuurlijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

De metingen naar het laag zijn wat minder....
Helaas heb ik op zolder moeten meten.
Ik zal zaterdag eens kijken of in in een grote ruimte wat kan doen.

Ze klinken in ieder erg lekker.
Wel wat aan de frisse kant,maar dat klopt wel met de lichte bult in het middengebied.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Net de 1mH vervangen voor 1.5mH,dat is een stuk beter!
Nog aardig wat kleine dingen aangepast.
Nu even luisteren en dan morgen de meetset er maar weer eens bij pakken.
seas5.JPG
seas6.JPG
seas7.JPG
seas11.JPG
seas8.JPG
seas9.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door jeroen_d »

1.8 of 2.2 zal nog beter gaan!
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door Rob Dingen »

Wat Jeroen zegt geloof ik ook je hebt nog steeds een flinke bult in het midden.
Denk dat je bij 1Khz rond de 80dB 82dB moet zitten.

Rob
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door wouter »

dre schreef:
Wil je ook wat uitleg geven over de elektrische response?
Je ziet hier hoe het signaal gefilterd is, wat naar de units gaat. Uiteraard is de som van elektrisch+akoestisch verloop wat telt, toch kun je aan de elektrische curves ook veel zien. De elektrische overgangfrequentie bijv, de mate van bafflestep en ook hoeveel zachter de tweeter speelt. En wat de akoestische curve ook is, ik zal nooit een tweeter er met een knik in filteren. Ook al telt dat nou op, ik heb dat in de praktijk nog nooit horen werken.

Groter dan ca 2mH vereist wat mij betreft een separate aanpak van bafflestep en overgangsfrequentie bij smalle 2-weg luidsprekers.

Kom ik meteen bij de nog niet gestelde vraag: hoe overleven de tweeters deze slappe filtering (elektrisch eerste orde) eigenlijk? klinkt dit ook goed bij complexere muziek of hogere geluidssterktes?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door jeroen_d »

Wouter heeft wel een punt wb die knik. Voor slappe filters ben ik niet bang maar ik zou de tweeter impedantiecorrectie geven zodat het verloop vloeiender wordt. Zal ook de fasegelijkheid verder ten goede komen, de hellingen zijn nu nog niet gelijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door dre »

Bedankt voor de tips!
Ik ga er mee aan de gang! :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een Seas luidspreker........

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Wouter heeft wel een punt wb die knik. Voor slappe filters ben ik niet bang maar ik zou de tweeter impedantiecorrectie geven zodat het verloop vloeiender wordt. Zal ook de fasegelijkheid verder ten goede komen, de hellingen zijn nu nog niet gelijk.

Zou ik normaal ook doen, maar deze tweeter heeft zo weinig impedantiepiek dat het denk ik niet een hoorbaar verschil geeft, het filter zal amper reageren en de tweeter zit daar nog lang niet op volume.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”