coax als interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: coax als interlink?

Bericht door AatV »

211audio schreef:
Het woord zegt het al: ijzer is een ferrometaal en dus ontvankelijk voor magnetisme en elektromagnetische straling. Het kan zelfs zo zijn dat het ijzer magnetisch wordt, omdat je er gelijkspanning door laat lopen. De enige plek waar ijzer tot zijn recht komt in audio, is de kern van een trafo.
Kunnen we helaas ook geen buizen meer gebruiken, toch jammer.... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

AatV schreef:
211audio schreef:
Het woord zegt het al: ijzer is een ferrometaal en dus ontvankelijk voor magnetisme en elektromagnetische straling. Het kan zelfs zo zijn dat het ijzer magnetisch wordt, omdat je er gelijkspanning door laat lopen. De enige plek waar ijzer tot zijn recht komt in audio, is de kern van een trafo.
Kunnen we helaas ook geen buizen meer gebruiken, toch jammer.... :mrgreen:

groet,
Aat
Hoi Aat,

Datgene wat jij 'ijzer' noemt bij een buis, is meestal staal en als er maar genoeg koolstof is toegevoegd, dan verliest het materiaal zijn magnetische eigenschappen of gevoeligheid voor EMS. Daarom worden naast koperen en aluminium chassisplaten ook vaak RVS-platen gebruikt.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: coax als interlink?

Bericht door AatV »

Kovar voetjes.....

groet,
Aat
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: coax als interlink?

Bericht door richard »

De aansluitdraadjes van weerstanden en andere componenten zijn soms ook van ijzer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
De aansluitdraadjes van weerstanden en andere componenten zijn soms ook van ijzer.
Van th printcondensatoren en transsitoren, IC's, enz. meestal. Dat is omdat koper veel te veel de warmte geleidt bij het solderen en de componenten dan stuk kunnen gaan. Bij de oude metal can transistoren en IC's is het vaak Kovar i.v.m. het glass seal van de pootjes. Bij vermogensweerstanden is het meestal ook ijzer omdat die zo heet kunnen worden dat het niet goed is voor de soldeerverbinding.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Pjotr schreef:
richard schreef:
De aansluitdraadjes van weerstanden en andere componenten zijn soms ook van ijzer.
Van th printcondensatoren en transsitoren, IC's, enz. meestal. Dat is omdat koper veel te veel de warmte geleidt bij het solderen en de componenten dan stuk kunnen gaan. Bij de oude metal can transistoren en IC's is het vaak Kovar i.v.m. het glass seal van de pootjes. Bij vermogensweerstanden is het meestal ook ijzer omdat die zo heet kunnen worden dat het niet goed is voor de soldeerverbinding.
Ook hier geldt: Er wordt geen puur ijzer gebruikt in draadgewonden (vermogens)weerstanden. Het zijn legeringen van ijzer met resp. Koper, Zilver, Nikkel, Chroom en Chroom+Aluminium. Pure metalen hebben een hoge temperatuur coëfficientie, dus dat wil je sowieso niet hebben. De legeringen zorgen ook voor beperking van de elektro-magnetische eigenschappen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door hannesie »

En beetje off topic:
:shock: Vandaar dan die hele bijzondere zekeringen in blue of black, het zal dan de legering zijn. :hide:


http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1865488
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Een zekering is een zekering. Alles wat meer kost dan een paar cent, is weggegooid geld. Het is in feite een weerstand die doorbrandt bij een (vooraf bepaalde drempel-) stroom. Je kunt ze verpakken in een gouden doos (of blauw of zwart) maar het is en blijft een zekering.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

211audio schreef:
Pjotr schreef:
richard schreef:
De aansluitdraadjes van weerstanden en andere componenten zijn soms ook van ijzer.
Van th printcondensatoren en transsitoren, IC's, enz. meestal. Dat is omdat koper veel te veel de warmte geleidt bij het solderen en de componenten dan stuk kunnen gaan. Bij de oude metal can transistoren en IC's is het vaak Kovar i.v.m. het glass seal van de pootjes. Bij vermogensweerstanden is het meestal ook ijzer omdat die zo heet kunnen worden dat het niet goed is voor de soldeerverbinding.
Ook hier geldt: Er wordt geen puur ijzer gebruikt in draadgewonden (vermogens)weerstanden. Het zijn legeringen van ijzer met resp. Koper, Zilver, Nikkel, Chroom en Chroom+Aluminium. Pure metalen hebben een hoge temperatuur coëfficientie, dus dat wil je sowieso niet hebben. De legeringen zorgen ook voor beperking van de elektro-magnetische eigenschappen.
We hadden het over de aansluitdraden en bij oudere IC's en TO3 vaak ook over de behuizing. Pak eens magneetje en ga op onderzoek uit... En los daarvan, test ook wat ijzeren RGxxx gehoormatig t.o.v. superduperoxigeenvrijkoperkabel. Want daar ging het over.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: coax als interlink?

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
We hadden het over de aansluitdraden en bij oudere IC's en TO3 vaak ook over de behuizing. Pak eens magneetje en ga op onderzoek uit... En los daarvan, test ook wat ijzeren RGxxx gehoormatig t.o.v. superduperoxigeenvrijkoperkabel. Want daar ging het over.
Proef op de som gedaan en ja hoor, een PL519 buis voldeed geheel aan de verwachting - behoudens de topcap - overal magnetisch, ook met de ruimte tussen glas en de anode. Kon overigens netjes met een magneetje de buis aan de voet optillen.
Wat jammer, niet goed voor audio... :mrgreen: :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Wat heb je nou gedaan? :shock: :? De anode gemagnetiseerd! :-# Nou ja, wie weet klinkt het fantastisch en heb je een nieuwe supertweak te pakken :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: coax als interlink?

Bericht door richard »

Wat misschien wel een dingetje is zijn de verschillende metaal op metaal overgangen in het circuit. In principe krijg je door warmteverschillen minieme spanningsverschillen in die overgangen ten gevolge van het Seebeck-effect. Of een Peltier effect door de stroom over zo'n overgang.

Een en ander draagt wellicht bij aan de ruis van een schakeling.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: coax als interlink?

Bericht door OpaBert »

Ik denk dat door dit soort meningsverschil ooit het spreekwoord is uit gevonden
Spijkers op laagwater zoeken
Spijkers gesmede waren vroeger kostbaar bij timmerwerk ,
Op de vloedlijn viel er wel eens overboord en bij laagwater raapte
Spijkers ( Draadnagels ) kosten nu niets meer
Dus is zoeken er naar zinloos
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: coax als interlink?

Bericht door ray5150 »

Bert slaat de spijker op z'n kop ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: coax als interlink?

Bericht door OpaBert »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Ik trek het boetekleed aan. Ik zat er totaal naast. Zo is weer een stel onjuiste aannames weggepoetst.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: coax als interlink?

Bericht door OpaBert »

211audio schreef:
Ik trek het boetekleed aan. Ik zat er totaal naast. Zo is weer een stel onjuiste aannames weggepoetst.
Ik vind reuze Sportief vanje :goedzo:
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door 211audio »

Ik ben afgegaan op informatie uit een aantal artikelen m.b.t. de in buizen toegepaste materialen. Maar een praktijktest met een magneetje geeft direct een heel ander beeld :-) en zo ben ik weer wat wijzer geworden.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door Muug »

Leuke aanvulling op dit onderwerp. Geen idee of het een aparte topic verdient:

What is the difference between 50 ohm and 75 ohm coaxial cable
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
Leuke aanvulling op dit onderwerp. Geen idee of het een aparte topic verdient:

What is the difference between 50 ohm and 75 ohm coaxial cable
Wat vertelt het ons dan m.b.t. audio?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: coax als interlink?

Bericht door Muug »

Pjotr schreef:
Wat vertelt het ons dan m.b.t. audio?
"This combination of low attenuation and capacitance effectively make 75 Ohm Coaxial Cable the cable of choice for practically all types of digital audio, digital video and data signals. This is why every cable TV company uses 75 Ohm coax for distributing its digital video channels as well as its broadband internet data signals. Direct broadcast satellite dishes and over-the-air HDTV antennas also require 75 Ohm Coaxial Cable to ensure that all of the digital channels transfer down the cable with the lowest loss and distortion possible. "

Nee? :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: coax als interlink?

Bericht door Pjotr »

Ja hard op de duim geslagen en die is nou dik :sure: :lol:

De reden 50 ohm of 75 ohm komt uit de radio techniek: Het ene type radio antenne is 75 ohm, o.a. TV en FM antennes. Een ander type is 50 ohm zoals b.v. ground plane antennes (militair en "bakkies"). De impedantie van coax voor andere doeleinden berust louter op toeval welke rol er toevallig in de hoek lag bij het ontwerpen van een bepaalde toepassing waar hf signaal getransporteerd wordt (ethernet, video, S/PDIF enz.). Wel is het zo dat 75 ohm coax meestal een iets lagere capaciteit heeft dan 50 ohm: 50pf/m - 75pf/m. Maar dat verschil is te verwaarlozen t.o.v. de vele malen hogere capaciteit van dure audiopiele kabels die soms wel 300pf/m kunnen zijn.
Plaats reactie