Paasproject 2017 t/m 2021.......
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt was 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
ja, in t begin verbaasde de diy wereld de ontwerper wat we allemaal niet bedachten met zn driversShadow schreef:Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt was
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Dat weet ik nog ja. Nog nooit een producent van hobby materiaal zo vaak van z'n stokje zien gaan omdat hobbyisten met z'n project experimenteerden. Hij heeft het volgens mij wel omarmd.Henkjan schreef:ja, in t begin verbaasde de diy wereld de ontwerper wat we allemaal niet bedachten met zn driversShadow schreef:Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt washad hij niet aan zien komen.
Je ziet niks meer van hem op diyaudio, maar hij is nog steeds hoofdontwikkelaar voor Markaudio, toch?
Ik ben bezig met een van de aangeboden ontwerpen voor de CHN50. De massloaded hoorn, voor op het bureau. Benieuwd wat voor soort geluid ik van een ontwerp van Scott Lindgren kan verwachten.
Ik vind die FH3 en FHXL altijd intrigerend, maar er is er geen versie voor mijn huidige favoriete speakers, de 15" Fane fullrangers.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
zo, maar eens wat gaan meten vandaag. eerst de bij de muur opstelling. die liet een flinke 10dB diepe dip bij 500Hz zien. er controle de andere speaker er naast en toen werd die al anders en minder diep, wat dus duidelijk liet zien dat het kwam door het vlak tegen de muur staan:
so far experiment tegen de muur
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
dan gewoon vrij opgesteld:
de gebruikelijke baffle step bult is goed te zien, vrij exact gelijk aan zoals The Edge t voorspelde. is makkelijk te corrigeren
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
en hoe klinkt t dan?
nou nog ietwat kil.
en waar komt dat dan van?
eerst de kast en de driver: zoals meer Markaudio drivers, heeft ook de Alpair5 een "ingebouwde" baffle step compensatie, zie de frequentie response (met daarin de baffle step zoals voorspeld door The Edge er in geplakt (dB schaal niet gelijk, baffle step voorspelling is +6dB)): dan zie je dat dat samen een nette vlakke response op zouden moeten leveren...
wat daar echter nog bovenop komt, is de response die hoort bij de BR afstemming: dan zien we dat het onder de 500Hz langzaam omlaag gaat met totaal ~3dB
om te luisteren heb ik er ff snel een DSP tussen gehangen. die bult bij 1200Hz, en toen dus een low-shelf van +2.5dB bij 500Hz , en toen maar weer luisteren... en nu is de tonale balans zoals t wezen moet.
en verder dan? om te beginnen: opvallend goed laag voor zo'n mini driver. verder is de ruimtelijke afbeelding absurd goed, het orkest staat 3D in de kamer, ondanks de provisorische opstelling, de luidsprekers verdwijnen gewoon. orkest? ja, dat heb ik nog niet eerder zo goed gehoord van een mini breedbander. als ik straks vergelijk met m'n 3weg zal ik wel weer met beide benen op de grond gezet worden, maar vooralsnog dik tevreden.
volgende stappen: het op gehoor bepalen van de juiste low-shelf, en dan dit vervolgens vertalen naar een passief filter.
daarvoor ga ik eerst de stands monteren, dan kan ik ze zoals bedoeld op 't buro neerzetten
nou nog ietwat kil.
en waar komt dat dan van?
eerst de kast en de driver: zoals meer Markaudio drivers, heeft ook de Alpair5 een "ingebouwde" baffle step compensatie, zie de frequentie response (met daarin de baffle step zoals voorspeld door The Edge er in geplakt (dB schaal niet gelijk, baffle step voorspelling is +6dB)): dan zie je dat dat samen een nette vlakke response op zouden moeten leveren...
wat daar echter nog bovenop komt, is de response die hoort bij de BR afstemming: dan zien we dat het onder de 500Hz langzaam omlaag gaat met totaal ~3dB
om te luisteren heb ik er ff snel een DSP tussen gehangen. die bult bij 1200Hz, en toen dus een low-shelf van +2.5dB bij 500Hz , en toen maar weer luisteren... en nu is de tonale balans zoals t wezen moet.
en verder dan? om te beginnen: opvallend goed laag voor zo'n mini driver. verder is de ruimtelijke afbeelding absurd goed, het orkest staat 3D in de kamer, ondanks de provisorische opstelling, de luidsprekers verdwijnen gewoon. orkest? ja, dat heb ik nog niet eerder zo goed gehoord van een mini breedbander. als ik straks vergelijk met m'n 3weg zal ik wel weer met beide benen op de grond gezet worden, maar vooralsnog dik tevreden.
volgende stappen: het op gehoor bepalen van de juiste low-shelf, en dan dit vervolgens vertalen naar een passief filter.
daarvoor ga ik eerst de stands monteren, dan kan ik ze zoals bedoeld op 't buro neerzetten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
morgen gaan ze terug naar de werkplaats voor een operatie:
- bij een van de kasten doet de poort t niet goed (zowel in response als impedantie te zien)
- die piek bij 2.5kHz zou wel eens reflectie in de kast kunnen zijn (zit ook in BD)
- bij een van de kasten doet de poort t niet goed (zowel in response als impedantie te zien)
- die piek bij 2.5kHz zou wel eens reflectie in de kast kunnen zijn (zit ook in BD)
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Wat is er aan die reflectie op 2,5KHz te doen? Beetje demping op de goede plaats?
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Lijkt mij ook een staande golf in het kastje. Die poort lijkt ook even lang als de kast breed is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
ja, ik kan alleen geen afmeting vinden die er bij pastmarkbakk schreef:Lijkt mij ook een staande golf in het kastje.
ja dat scheelt niet veelmarkbakk schreef:Die poort lijkt ook even lang als de kast breed is.
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Hij komt stevig door bij de conus, daar zal wel een drukbuik zitten. Dan kom je op een volle golflengte in de breedte of iets van anderhalf in de hoogte, zou ik denken, gezien de plek van de driver. Past daar echt niets bij? Hoe diep is het kastje?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
ik het t gevonden hoor.
het was niet de kast....
dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
het was niet de kast....
dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
nu nog uitvinden waarom die ene kast de BR niet fatsoenlijk meedoet.....
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Hebben beide drivers dat? In de impedantiemeting zie je wel bij allebei het hobbeltje bij 2,5k.Henkjan schreef:dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
ja, je kan ze zowat over elkaar heen leggen. goede constante productiemarkbakk schreef:Hebben beide drivers dat? In de impedantiemeting zie je wel bij allebei het hobbeltje bij 2,5k.Henkjan schreef:dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
rolrand resonantie denk ik?
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Ik vind de decay wel erg lang voor resonantie van een rubber rolrand. De datasheet van Markaudio laat het bultje in de impedantie ook zien. Bijzonder dit, je zou denken dat het een cone breakup is. Dat is niet eens echt onwaarschijnlijk, gelet op de ophanging. Ik ga even ervan uit dat een meting van de luisteras af iets vergelijkbaars geeft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
ik meen me ergens een vergelijkbaar effect gezien te hebben (op diya ?) met deze of een andere MA driver, maar kan t niet meer terug vinden.
zet ik op m'n to-do lijstjemarkbakk schreef:..... Ik ga even ervan uit dat een meting van de luisteras af iets vergelijkbaars geeft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
dat was dus dat een van de plankjes van de poort niet goed verlijmd was. ik heb zo goed als mogelijk (kan er met zo'n klein driver gat niet echt fijn bij) de randen van de poort wat dichtgesmeerd, en nu zijn de impedantie metingen vrijwel gelijk: dit was dus zo:Henkjan schreef:nu nog uitvinden waarom die ene kast de BR niet fatsoenlijk meedoet.....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
goed speurwerk!
ik vind het altijd verbazingwekkend dat wanneer je ergens 1 schroefje vergeten bent terug in te draaien je dit al in een impedantieplot terug ziet, ook bij open systemen zoals basreflex.
ik vind het altijd verbazingwekkend dat wanneer je ergens 1 schroefje vergeten bent terug in te draaien je dit al in een impedantieplot terug ziet, ook bij open systemen zoals basreflex.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
de impedantie meting liet al zien dat t de poort moest zijn, de rest van de plot was voor beide kastjes identiek. was de kast elders lek geweest dan had t ook in de bovenste piek zichtbaar moeten zijn
maar idd, kleine dingen kunnen een groot verschil maken.
maar idd, kleine dingen kunnen een groot verschil maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
na wat luisteren met de DSP er tussen kwam ik op deze 2 correcties uit :
en passief zou dit er aardig in de buurt komen:
eens gaan luisteren (die L mogelijk wat kleiner, ff wat creatief met croco's)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Henkjan schreef:.....
daarvoor ga ik eerst de stands monteren, dan kan ik ze zoals bedoeld op 't buro neerzetten
ze staan op jampotjes nu
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
Zolang er geen zelfbereide ananas jam in zit, zal het nooit wat worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......
3 verschillende spoelen beluisterd 0.56, 0.47, 0.39 mHHenkjan schreef:....
eens gaan luisteren (die L mogelijk wat kleiner, ff wat creatief met croco's)
volgens de sim zou dit het verschil zijn: oftwel over een gebied van iets van 2 octaven +/- ½dB
0.56mH (was de eerste) gaf in sommige stukken een ietwat aangezette bas.
0.39mH was ietwat kil (vrouwen stemmen, altviolen)
0.47mH klonk gelukkig naar tevredenheid
ik heb nog een mooie waxcoil spoel liggen in die waarde, past net door t drivergat denk ik.
