Paasproject 2017 t/m 2021.......

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Shadow »

Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt was :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt was :(
ja, in t begin verbaasde de diy wereld de ontwerper wat we allemaal niet bedachten met zn drivers :lol: had hij niet aan zien komen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
Shadow schreef:
Ah mooi zo, ja ik heb wel es een paartje gezien wat als subwoofer gebruikt was :(
ja, in t begin verbaasde de diy wereld de ontwerper wat we allemaal niet bedachten met zn drivers :lol: had hij niet aan zien komen.
Dat weet ik nog ja. Nog nooit een producent van hobby materiaal zo vaak van z'n stokje zien gaan omdat hobbyisten met z'n project experimenteerden. Hij heeft het volgens mij wel omarmd.

Je ziet niks meer van hem op diyaudio, maar hij is nog steeds hoofdontwikkelaar voor Markaudio, toch?

Ik ben bezig met een van de aangeboden ontwerpen voor de CHN50. De massloaded hoorn, voor op het bureau. Benieuwd wat voor soort geluid ik van een ontwerp van Scott Lindgren kan verwachten.

Ik vind die FH3 en FHXL altijd intrigerend, maar er is er geen versie voor mijn huidige favoriete speakers, de 15" Fane fullrangers. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

zo, maar eens wat gaan meten vandaag. eerst de bij de muur opstelling. die liet een flinke 10dB diepe dip bij 500Hz zien. er controle de andere speaker er naast en toen werd die al anders en minder diep, wat dus duidelijk liet zien dat het kwam door het vlak tegen de muur staan:
pp2021 - meting tegen de muur met 2e er naast .png
so far experiment tegen de muur
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

dan gewoon vrij opgesteld:
pp2021 - meting vrijstaand .png
de gebruikelijke baffle step bult is goed te zien, vrij exact gelijk aan zoals The Edge t voorspelde. is makkelijk te corrigeren
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

en hoe klinkt t dan?
nou nog ietwat kil.
en waar komt dat dan van?

eerst de kast en de driver: zoals meer Markaudio drivers, heeft ook de Alpair5 een "ingebouwde" baffle step compensatie, zie de frequentie response (met daarin de baffle step zoals voorspeld door The Edge er in geplakt (dB schaal niet gelijk, baffle step voorspelling is +6dB)):
a5g2 fr met edgesim.jpg
dan zie je dat dat samen een nette vlakke response op zouden moeten leveren...

wat daar echter nog bovenop komt, is de response die hoort bij de BR afstemming:
HPBR response.jpg
dan zien we dat het onder de 500Hz langzaam omlaag gaat met totaal ~3dB

om te luisteren heb ik er ff snel een DSP tussen gehangen. die bult bij 1200Hz, en toen dus een low-shelf van +2.5dB bij 500Hz , en toen maar weer luisteren... en nu is de tonale balans zoals t wezen moet.

en verder dan? om te beginnen: opvallend goed laag voor zo'n mini driver. verder is de ruimtelijke afbeelding absurd goed, het orkest staat 3D in de kamer, ondanks de provisorische opstelling, de luidsprekers verdwijnen gewoon. orkest? ja, dat heb ik nog niet eerder zo goed gehoord van een mini breedbander. als ik straks vergelijk met m'n 3weg zal ik wel weer met beide benen op de grond gezet worden, maar vooralsnog dik tevreden.

volgende stappen: het op gehoor bepalen van de juiste low-shelf, en dan dit vervolgens vertalen naar een passief filter.
daarvoor ga ik eerst de stands monteren, dan kan ik ze zoals bedoeld op 't buro neerzetten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

morgen gaan ze terug naar de werkplaats voor een operatie:
- bij een van de kasten doet de poort t niet goed (zowel in response als impedantie te zien)
- die piek bij 2.5kHz zou wel eens reflectie in de kast kunnen zijn (zit ook in BD)
Bijlagen
BD.png
pp2021 - impedantie kast B.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Shadow »

Wat is er aan die reflectie op 2,5KHz te doen? Beetje demping op de goede plaats?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door markbakk »

Lijkt mij ook een staande golf in het kastje. Die poort lijkt ook even lang als de kast breed is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Lijkt mij ook een staande golf in het kastje.
ja, ik kan alleen geen afmeting vinden die er bij past
markbakk schreef:
Die poort lijkt ook even lang als de kast breed is.
ja dat scheelt niet veel
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door markbakk »

Hij komt stevig door bij de conus, daar zal wel een drukbuik zitten. Dan kom je op een volle golflengte in de breedte of iets van anderhalf in de hoogte, zou ik denken, gezien de plek van de driver. Past daar echt niets bij? Hoe diep is het kastje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

ik het t gevonden hoor.
het was niet de kast....
dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
alpair5 los closerange.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

nu nog uitvinden waarom die ene kast de BR niet fatsoenlijk meedoet.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Shadow »

Da's een apart grafiekje?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
Hebben beide drivers dat? In de impedantiemeting zie je wel bij allebei het hobbeltje bij 2,5k.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Henkjan schreef:
dit is de close-range meting van de driver los (uit de kast gekomen):
Hebben beide drivers dat? In de impedantiemeting zie je wel bij allebei het hobbeltje bij 2,5k.
ja, je kan ze zowat over elkaar heen leggen. goede constante productie
rolrand resonantie denk ik?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door markbakk »

Ik vind de decay wel erg lang voor resonantie van een rubber rolrand. De datasheet van Markaudio laat het bultje in de impedantie ook zien. Bijzonder dit, je zou denken dat het een cone breakup is. Dat is niet eens echt onwaarschijnlijk, gelet op de ophanging. Ik ga even ervan uit dat een meting van de luisteras af iets vergelijkbaars geeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

ik meen me ergens een vergelijkbaar effect gezien te hebben (op diya ?) met deze of een andere MA driver, maar kan t niet meer terug vinden.
markbakk schreef:
..... Ik ga even ervan uit dat een meting van de luisteras af iets vergelijkbaars geeft.
zet ik op m'n to-do lijstje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
nu nog uitvinden waarom die ene kast de BR niet fatsoenlijk meedoet.....
dat was dus dat een van de plankjes van de poort niet goed verlijmd was. ik heb zo goed als mogelijk (kan er met zo'n klein driver gat niet echt fijn bij) de randen van de poort wat dichtgesmeerd, en nu zijn de impedantie metingen vrijwel gelijk:
imp bij br na rearatie poort.PNG
dit was dus zo:
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door wouter »

goed speurwerk!

ik vind het altijd verbazingwekkend dat wanneer je ergens 1 schroefje vergeten bent terug in te draaien je dit al in een impedantieplot terug ziet, ook bij open systemen zoals basreflex.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

de impedantie meting liet al zien dat t de poort moest zijn, de rest van de plot was voor beide kastjes identiek. was de kast elders lek geweest dan had t ook in de bovenste piek zichtbaar moeten zijn

maar idd, kleine dingen kunnen een groot verschil maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

na wat luisteren met de DSP er tussen kwam ik op deze 2 correcties uit :
notch 1234Hz -4.5dB q4.5 .PNG
shelf 666Hz 3.3dB q1 .PNG
en passief zou dit er aardig in de buurt komen:
filterschema.jpeg
eens gaan luisteren (die L mogelijk wat kleiner, ff wat creatief met croco's)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
.....
daarvoor ga ik eerst de stands monteren, dan kan ik ze zoals bedoeld op 't buro neerzetten
:rofl: wie dacht ik hiermee voor de gek te houden
ze staan op jampotjes nu :lagge:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door pappaleo »

Zolang er geen zelfbereide ananas jam in zit, zal het nooit wat worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2017 t/m 2021.......

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
....
eens gaan luisteren (die L mogelijk wat kleiner, ff wat creatief met croco's)
3 verschillende spoelen beluisterd 0.56, 0.47, 0.39 mH
volgens de sim zou dit het verschil zijn:
vergelijk spoelen.jpg
oftwel over een gebied van iets van 2 octaven +/- ½dB
0.56mH (was de eerste) gaf in sommige stukken een ietwat aangezette bas.
0.39mH was ietwat kil (vrouwen stemmen, altviolen)
0.47mH klonk gelukkig naar tevredenheid

ik heb nog een mooie waxcoil spoel liggen in die waarde, past net door t drivergat denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”