805 versterker: game SET and match...
Moderator: Beheerdersteam
Re: 805 versterker: game SET and match...
Ja, een echt schema programma houdt automatisch de nummering bij. Is ook niet altijd alles. En nog een hele onderliggende boekhouding. Je hoeft je echt niet te excuseren voor de nummering hoor, dit resultaat is visueel al 10x beter dan de meeste dure pro schema editors leveren tegen een paar k$. Vandaar dat ik nieuwsgierig was waarmee je het getekend had.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Klopt, voor de hobby en het visualiseren hier op het forum is het mooi duidelijk. Heeft het ook connectivity eigenschappen? Ik bedoel, kun je ook checken of netten echt aan elkaar hangen, en of er niet bv een voedingslijn aan een signaal lijn hangt?
Met het schema van een buizenversterker valt het wel mee, maar reference designators zijn wel nodig als je een bom zou willen maken.
Met het schema van een buizenversterker valt het wel mee, maar reference designators zijn wel nodig als je een bom zou willen maken.
ray5150 schreef:Mooie symmetrische opbouw van die print. je kunt zien dat er over is nagedacht.![]()
Met stereo wordt het al gauw symmetrisch
Maar inderdaad is het meeste werk eigenlijk het uitdenken van de indeling. de uitvoering daarna is eigenlijk minder werk. Het is vooral zaak om, zeker als je weinig ruimte hebt, alle componenten zo logisch mogelijk ten opzichte van elkaar te plaatsen. En op zo een gaatjesprint alles zo te zetten dat je zo weinig mogelijk kruisingen en zo hebt. Uiteindelijk heb je dan verrassend weinig draad nodig, bijna alles gaat met de pootjes van de componenten zelf. Wel isoleren.
Barry2001 schreef:Klopt, voor de hobby en het visualiseren hier op het forum is het mooi duidelijk. Heeft het ook connectivity eigenschappen? Ik bedoel, kun je ook checken of netten echt aan elkaar hangen, en of er niet bv een voedingslijn aan een signaal lijn hangt?
Nou nee, dit is Visio. Het heeft dus wel een heleboel templates for componenten. Maar verder is het gewoon een zeer goed tekenprogramma, het heeft geen enkele 'elektronica intelligentie'. Je kan er ook flowcharts, huizen, mindmaps en whatever mee tekenen. Als tekenprogramma vind ik het erg goed, maar nogmaals, geen specifieke domeinkennis ingebouwd.
Barry2001 schreef:.......als je een bom zou willen maken.
weet je zeker dat je dat wilt??
De NSA leest mee.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik niet (dat nsa meelezen he
), maar als JIJ er 1 zou willen maken dus 
Wat hier allemaal gebeurt, buizen achter tralies en bomplannen
Zal het maar wat vredelievender proberen
Die dikke en kleine elco's heeft meestal te maken met hoeveel rimpelstroom ze kunnen hebben.Staat er soms ook op.
De regeling bij de gloei van de eindbuis naar meetweerstand-massa hoeft eigenlijk niet.
Is voor afregelen op minimum brom als de gloei met wisselstroom gebeurt.Met gelijkstroom kan de min-kant naar massa.Aan de minkant gaan de elektronen binnen en wat niet naar de anode verdwijnt komt er aan de pluskant weer uit.Met de pluskant aan massa moet de stroom naar de anode eerst door de gloeivoeding.
De gloei voor de 5751 gaat vanuit de 6,3V~ maar net, met die elco hou je nog bijna 2volt rimpel over (top-top).Zou die gloeilampjes en led daar niet bij zetten.
Anne
Zal het maar wat vredelievender proberen
Die dikke en kleine elco's heeft meestal te maken met hoeveel rimpelstroom ze kunnen hebben.Staat er soms ook op.
De regeling bij de gloei van de eindbuis naar meetweerstand-massa hoeft eigenlijk niet.
Is voor afregelen op minimum brom als de gloei met wisselstroom gebeurt.Met gelijkstroom kan de min-kant naar massa.Aan de minkant gaan de elektronen binnen en wat niet naar de anode verdwijnt komt er aan de pluskant weer uit.Met de pluskant aan massa moet de stroom naar de anode eerst door de gloeivoeding.
De gloei voor de 5751 gaat vanuit de 6,3V~ maar net, met die elco hou je nog bijna 2volt rimpel over (top-top).Zou die gloeilampjes en led daar niet bij zetten.
Anne
Je hebt natuurlijk gelijk voor wat betreft de regeling in de kathode. Toch doet iedereen het met de ontbrompotmeter. Die kun je gewoon meettechnisch in het midden zetten in dit geval, daar komt hij toch uiteindelijk terecht. Je kan het ook vast aan aarde leggen.
Ik heb het zo maar laten zitten, zij het met een paar bypass weerstanden. Net als bij de potmeters voor de bias en de mA meter in de kathode soldeer ik liever een vaste weerstand over die plaatsen heen. Op termijn is het bedrijfszeker, je wilt daar geen onderbreking door een krakende pot o.i.d. De 10 ohm over de mA meter dient eigenlijk hetzelfde doel. De inwendige weerstand van de meter ligt in de buurt van de 0,1 ohm. IN bedrijf is de invloed van die weerstand dus te verwaarlozen. Als het dunne draadje van die (Chinese) meter het begeeft is er geen man/ vrouw overboord.
De gloei voor de 5751: omdat de ervoor aan de AC liggende 6AS7 op 6,3v staat, is dat inderdaad ook echt de input van de voeding.
In de praktijk heb ik het niet half-wave, maar met een brug gelijkrichter gemaakt. Dat zou me een beetje meer spanning en een veel lagere rimpel op moeten leveren. Kijken of het lukt, gewoon even testen.
IN de oorspronkelijke versterker hingen er nog maar liefst 4 ECCtjes achter de half-wave gelijkrichter + 1 condensator na de 6AS7. De wikkeling kan het dus wel aan, maar ik wil niet dat de AC op de 6AS7 boven de 6,3v uitkomt, alleen om de voeding erna op peil te houden. Lijkt me geen goed idee.
Lampjes zijn van de mA meter, trekken iets van 50mA elk.
Ik heb het zo maar laten zitten, zij het met een paar bypass weerstanden. Net als bij de potmeters voor de bias en de mA meter in de kathode soldeer ik liever een vaste weerstand over die plaatsen heen. Op termijn is het bedrijfszeker, je wilt daar geen onderbreking door een krakende pot o.i.d. De 10 ohm over de mA meter dient eigenlijk hetzelfde doel. De inwendige weerstand van de meter ligt in de buurt van de 0,1 ohm. IN bedrijf is de invloed van die weerstand dus te verwaarlozen. Als het dunne draadje van die (Chinese) meter het begeeft is er geen man/ vrouw overboord.
De gloei voor de 5751: omdat de ervoor aan de AC liggende 6AS7 op 6,3v staat, is dat inderdaad ook echt de input van de voeding.
In de praktijk heb ik het niet half-wave, maar met een brug gelijkrichter gemaakt. Dat zou me een beetje meer spanning en een veel lagere rimpel op moeten leveren. Kijken of het lukt, gewoon even testen.
IN de oorspronkelijke versterker hingen er nog maar liefst 4 ECCtjes achter de half-wave gelijkrichter + 1 condensator na de 6AS7. De wikkeling kan het dus wel aan, maar ik wil niet dat de AC op de 6AS7 boven de 6,3v uitkomt, alleen om de voeding erna op peil te houden. Lijkt me geen goed idee.
Lampjes zijn van de mA meter, trekken iets van 50mA elk.
Tsja,
Tegenvallertje vanavond. Zoals ik in de eerste post al schreef waren door oververhitting sommige draden nogal bros geworden. Dit gold met name voor de 150v wikkeling, die heel dun is. Deze wikkeling is eigenlijk alleen voor de negatieve roosterspanning, er loopt daar bijna geen stroom, dus geen probleem. In het originele schema zat daar echter ook de 6AS7 driver tube op aangesloten. Die was nogal over the top gebiast - volgens mij had de vorige eigenaar geen idee wat hij deed, en los daarvan is de versterker erg lastig goed in te stellen. Gevolg is o.a. dat het logo op de het glas van de 805 buis ter hoogte van de anode geheel weggebrand.
Vervelender is dat de aansluitdraadjes voor de 150v, die direct aan de trafodraden zitten gesoldeerd zo bros zijn geworden dat bij terugzetten van de trafo beide kanten afbraken, natuurlijk direct tegen de trafowikkelingen aan.
Ik heb dus een avondje genoeglijk doorgebracht met het voorzichtig afpellen van de nettrafo. gelukkig is de 150v de buitenste wikkeling, en heb ik kans gezien de uiteinden op te duikelen en vrij te maken. De wikkeling zelf ziet er overigens uitstekend uit. Het is het heeeel dunne litze aansluitdraad dat is verbrokkeld, het massieve wikkeldraad is verder prima.
Ik heb de trafo nu voorzien van 2 soldeer aansluitstrips om daar direct alle wikkelingen op af te werken. Is wel zo handig.
Tegenvallertje vanavond. Zoals ik in de eerste post al schreef waren door oververhitting sommige draden nogal bros geworden. Dit gold met name voor de 150v wikkeling, die heel dun is. Deze wikkeling is eigenlijk alleen voor de negatieve roosterspanning, er loopt daar bijna geen stroom, dus geen probleem. In het originele schema zat daar echter ook de 6AS7 driver tube op aangesloten. Die was nogal over the top gebiast - volgens mij had de vorige eigenaar geen idee wat hij deed, en los daarvan is de versterker erg lastig goed in te stellen. Gevolg is o.a. dat het logo op de het glas van de 805 buis ter hoogte van de anode geheel weggebrand.
Vervelender is dat de aansluitdraadjes voor de 150v, die direct aan de trafodraden zitten gesoldeerd zo bros zijn geworden dat bij terugzetten van de trafo beide kanten afbraken, natuurlijk direct tegen de trafowikkelingen aan.
Ik heb dus een avondje genoeglijk doorgebracht met het voorzichtig afpellen van de nettrafo. gelukkig is de 150v de buitenste wikkeling, en heb ik kans gezien de uiteinden op te duikelen en vrij te maken. De wikkeling zelf ziet er overigens uitstekend uit. Het is het heeeel dunne litze aansluitdraad dat is verbrokkeld, het massieve wikkeldraad is verder prima.
Ik heb de trafo nu voorzien van 2 soldeer aansluitstrips om daar direct alle wikkelingen op af te werken. Is wel zo handig.
Zo dus.
Voorzichtig werkje teneinde niet meer draden af te laten breken.
Dat werkt een stuk lekkerder op deze manier.
Voorzichtig werkje teneinde niet meer draden af te laten breken.
Dat werkt een stuk lekkerder op deze manier.
Nog wat plaatjes. Hoogspanningsvoeding rechter kanaal op z'n plaats:
Het gelijkrichter bord zit hoog (eigenlijk laag dus met de kast op z'n kop)
De trafo's. Er staat als je goed kijkt nog een Hammond gloeitrafo naast de hoofdtrafo. Maar die valt bij al dit geweld in het niet.
De trafo's. Er staat als je goed kijkt nog een Hammond gloeitrafo naast de hoofdtrafo. Maar die valt bij al dit geweld in het niet.
Dat ziet er een stuk praktischer uit zo, die trafo. slim bedacht ook.
En er zij licht......
Tijdrovend klusje nog, die gloeivoedingen afstellen.
de 12,6v (opgetild) op het aparte Hammond trafootje: ik zou dit met een weerstand doen, maar dat bleek niet goed te gaan: met 10 ohm is de spanning 12,6v als het relais en de led meedoen, maar in standby zitten we boven de 14 volt. Niet goed dus. Die trafo is dus toch wat potiger dan ik dacht. Misschien kan er toch wel een 7812 in?? En jawel, dat gaat net, met een extra diode in de adj. blijft hij in alle gevallen netjes 12,6v.
De 6,3v voor de 6AS7, 5751 en de lampjes van de meters. Zoals Anne al dacht gaat het met een gewone brug gewoon niet. Als ik de 6AS7 op 6,3v wissel afregel, houd ik met een W02 brugcel en zonder weerstand maar 5,6v over. De gloei van de 5751 en de 2 lampjes van de meters vragen maar een kleine 500mA. Helaas moeten er dan toch low-drop diodes in. Gelukkig is er ruimte voor dus het celletje maar vervangen door 4 kloeke 1045 Schottky diodes. Nu hebben we opeens een nette 7,6v achter de diodes en met een 2R7 weerstandje staat de boel netjes op 6,3v
De 10V voor de 805 buizen was iets eenvoudiger. De serieweerstand laat zich eenvoudig vervangen zonder dat er iets los moet. Na wat proberen blijkt 0R22 het best in de buurt te komen. Met de 3,25A stroom die elke buis vraagt gaat het vrij snel op en neer qua spanning zelfs met kleine stapjes in de weerstand. BIj het inschakelen met de kap over de trafo's hoor je een duidelijke twooooooiiiinnnng uit de trafo komen door de current inrush. Zonder kap is dat nauwelijks hoorbaar. De trafo bromt nauwelijks, maar wel iets.
Nu moet alleen de hoogspanning er nog op, dat bewaren we voor later, als we weer fris zijn. In ieder geval hebben we licht met kerst, dus laten we het vuurwerk maar tot oudjaar bewaren.
Later!!
Tijdrovend klusje nog, die gloeivoedingen afstellen.
de 12,6v (opgetild) op het aparte Hammond trafootje: ik zou dit met een weerstand doen, maar dat bleek niet goed te gaan: met 10 ohm is de spanning 12,6v als het relais en de led meedoen, maar in standby zitten we boven de 14 volt. Niet goed dus. Die trafo is dus toch wat potiger dan ik dacht. Misschien kan er toch wel een 7812 in?? En jawel, dat gaat net, met een extra diode in de adj. blijft hij in alle gevallen netjes 12,6v.
De 6,3v voor de 6AS7, 5751 en de lampjes van de meters. Zoals Anne al dacht gaat het met een gewone brug gewoon niet. Als ik de 6AS7 op 6,3v wissel afregel, houd ik met een W02 brugcel en zonder weerstand maar 5,6v over. De gloei van de 5751 en de 2 lampjes van de meters vragen maar een kleine 500mA. Helaas moeten er dan toch low-drop diodes in. Gelukkig is er ruimte voor dus het celletje maar vervangen door 4 kloeke 1045 Schottky diodes. Nu hebben we opeens een nette 7,6v achter de diodes en met een 2R7 weerstandje staat de boel netjes op 6,3v
De 10V voor de 805 buizen was iets eenvoudiger. De serieweerstand laat zich eenvoudig vervangen zonder dat er iets los moet. Na wat proberen blijkt 0R22 het best in de buurt te komen. Met de 3,25A stroom die elke buis vraagt gaat het vrij snel op en neer qua spanning zelfs met kleine stapjes in de weerstand. BIj het inschakelen met de kap over de trafo's hoor je een duidelijke twooooooiiiinnnng uit de trafo komen door de current inrush. Zonder kap is dat nauwelijks hoorbaar. De trafo bromt nauwelijks, maar wel iets.
Nu moet alleen de hoogspanning er nog op, dat bewaren we voor later, als we weer fris zijn. In ieder geval hebben we licht met kerst, dus laten we het vuurwerk maar tot oudjaar bewaren.
Later!!
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 15 jan 2017, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
maar complimenten voor je doorzettingsvermogen !
Ja, zeer toepasselijk, het lichtfeest met een lampenversterker
Nu maar hopen dat het vuurwerk met oud en nieuw uitblijft
Anne
Nu maar hopen dat het vuurwerk met oud en nieuw uitblijft
Anne
Mooi werk Jan Geert!
Ja, het zijn schatjes die 805
Maar aankomen niet met 1500V op het bolletje. Ooit nog eens een 27mc booster mee gebouwd. Heb het even gemist, wat heb je er nu in zitten JG? 805 heeft een top aansluiting.
Ja, het zijn schatjes die 805
Klopt, maar dit is een 838Pjotr schreef:Mooi werk Jan Geert!
Ja, het zijn schatjes die 805Maar aankomen niet met 1500V op het bolletje. Ooit nog eens een 27mc booster mee gebouwd. Heb het even gemist, wat heb je er nu in zitten JG? 805 heeft een top aansluiting.
Gevolg iets minder max spanning en ook iets minder Pa, de top geeft vermoedelijk wat meer warmte afvoer.
Anne
Dit is een buis die door de chinezen '805' wordt genoemd, in hun lokale nomenclatuur FU-05. Er is een interessante discussie ergens op het net tussen een forum Amerikanen en een Chinees die deze buis aanprijst als een 'verbeterde' 805, als in 'meer geschikt voor audio', nu 805A genoemd. De opmerkingen die hij krijgt -en waar hij verontwaardigd op reageert- zijn terecht: beter of niet, het is gewoon geen 805 meer. Inderdaad is de topanode weg, en ook de karakteristiek is wat veranderd, de buis is eenvoudiger lineair in te stellen in het audiobereik. Maar als je een jaren 50 radiozender restaureert zou deze buis waarschijnlijk niet werken, nog afgezien van het feit dat hij niet past zonder de topanode.
Laat onverlet dat de Chinezen altijd aan deze buis zijn blijven ontwikkelen en produceren, en de 805 enigszins bekend staat als de 'buis van Mao'
Laat onverlet dat de Chinezen altijd aan deze buis zijn blijven ontwikkelen en produceren, en de 805 enigszins bekend staat als de 'buis van Mao'
Ha, ha, de buis van Mao
Komt ie ook in een blauw overalletje? Nou ja, als ie "blauw" zou staan zul je dat waarschijnlijk niet zien met die bak licht 
Voor de aardigheid even de twee naast elkaar gezet,
Anne
Zo te zien hetzelfde ding idd. Wel merkwaardig die 25W verschil in anodedissipatie. Kan mij niet voorstellen dat je 25W extra door zo'n dun draadje naar de topaansluiting jast.
http://www.grantfidelity.com/site/TJ-Fu ... c-805-MKIIPjotr schreef:Ha, ha, de buis van MaoKomt ie ook in een blauw overalletje? Nou ja, als ie "blauw" zou staan zul je dat waarschijnlijk niet zien met die bak licht
een beetje historie mbt de chinese 805
Pjotr schreef:Zo te zien hetzelfde ding idd. Wel merkwaardig die 25W verschil in anodedissipatie. Kan mij niet voorstellen dat je 25W extra door zo'n dun draadje naar de topaansluiting jast.
ik kom dan ook best wel wat verhalen tegen waar de topanode loslaat en de draad naar de anode geheel is verbrokkeld.
Toch zou die 210mA max geen bijzonder dikke draad nodig hebben dacht ik
'Tis ook niet de draad (meestal Kovar) maar de lijm die verbrokkelt op den duur door de hitte van de buis en het uitzetten en krimpen, waardoor die topaansluiting loslaat op den duur. Zelfde verhaal met sommige bakelieten oktal voeten.