midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Dat is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel twaron. :shock:
30 gram in 4 liter te veel?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

Walt schreef:
Hier krijgt Leo nog een zware dobber aan... :lol:
:oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door dre »

Nee,prima zelfs.
Hans Nootdorp schreef:
Walt schreef:
Hier krijgt Leo nog een zware dobber aan... :lol:
:oops:
Onzin! :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Walt »

Dit twaron pakket kun je gebruiken als hoofdkussen voor ma flodder... En dan veert het nog niet in...
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Leobus »

Zoals ik het inschat, zit de Twaron nu samengepakt in een zak van veel minder dan 4 liter.
De pakking is zo echt te compakt. Misschien is de pakking midden in het pakket nog wel acceptabel. Maar de buitenkant van je pakket is verdicht. Daar komt geen lucht meer door. Je hebt het volume van je midkast met X liters verminderd.
Stop het a.u.b. los in de kast en experimenteer evt met minder.

Groet,

Leobus
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door ds23man »

Ik weet niet hoe hans dit gewogen heeft, maar ik schat zo in op een
1weeg.jpg
1weeg.jpg (6.41 KiB) 1441 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door hannesie »

Heb je geen keukenweegschaal?
Mag wat nauwkeuriger per gram meten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

@Leobus: netje is grofweg 31 x 14 x 11 cm
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door ds23man »

Hans, je bent eigenwijzer dan je groot bent. :mrgreen: Dat pakket is nooit 30 gram.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Hans, je bent eigenwijzer dan je groot bent. :mrgreen: Dat pakket is nooit 30 gram.
Gerhard: op het eerste heb je gelijk. (is overigens al snel waar.....) Voor het 2e echt niet. Maar kom gerust even langs met je weegschaal..... :) Wedden we om een fles goede rode wijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door dre »

Leo lost het wel weer op! :mrgreen:

Maar haal die zak er a.u.b. vanaf. [-o<
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

dre schreef:
Leo lost het wel weer op! :mrgreen:

Maar haal die zak er a.u.b. vanaf. [-o<
Leo krijgt het nog druk. Kan misschien ook als scheidsrechter fungeren..... En als blinde proefluisteraar om te achterhalen of de "zak" echt hoorbaar is.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 20 jun 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Walt »

Beste Hans,

Ik weet niet hoe goed je de achtergrond van Leobus kent, maar als hij je iets adviseert m.b.t. Twaron, dan is het wijs om dat advies ter harte te nemen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door dre »

Hans Nootdorp schreef:
dre schreef:
Leo lost het wel weer op! :mrgreen:

Maar haal die zak er a.u.b. vanaf. [-o<
Leo krijgt het nog druk. Kan misschien ook als scheidsrechter fungeren.....
Ach,je kan 'm altijd nog de zak geven als ie niet bevalt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Hans Nootdorp »

[quote="Walt"]Beste Hans,

Ik weet niet hoe goed je de achtergrond van Leobus kent, maar als hij je iets adviseert m.b.t. Twaron, dan is het wijs om dat advies ter harte te nemen.

Groetjes Walter[/quote]Maar nu moet iemand mij eigenlijk vertellen wat jouw achtergrond is, Walt.


Jullie kennen misschien wel dat historische verhaal van die koning die ziek werd. Een vijand van hem regelde niet 1 goede arts, maar wel 10 stuks. Dat gaf voldoende zekerheid dat die onenigheid kregen over de juiste behandelwijze en daardoor ondertussen de patien zou overlijden......
edit: dat is natuurlijk ene beetje het probleem van een forum. Je weet niet wat een ander wel/niet weet cq aan ervaring heeft. Dus weet je niet hoe je opmerkingen/suggesties/tips op hun waarde moet beoordelen. Dus blindelings opvolgen wat iemand roept lijkt mij niet altijd het beste om te doen. Daarom wil ik nog wel een de vraag "waarom?" stellen. Niet om dat ik het niet geloof, maar omdat ik er zelf ook van wil leren en niet domweg na-apen wat een ander doet, zonder de achtergrond te kennen.
Maar daarom kan ik al jullie opmerkingen en suggesties wel waarderen hoor. :bakkie:
Ik zal de nodige adviezen (waarvan sommige tegenstrijdig) en opmerkingen overdenken en enkele vast wel overnemen.
Ik vrees dus dat het allemaal (ooit) wel goed komt mannen. :wink:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 21 jun 2016, 23:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door dre »

Ik weet niet waar een troll vandaan komt. :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Walt »

Een advies heeft pas nut, als het opgevolgd wordt...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Beste Hans,

Ik weet niet hoe goed je de achtergrond van Leobus kent, maar als hij je iets adviseert m.b.t. Twaron, dan is het wijs om dat advies ter harte te nemen.
Nou moet je het niet overdrijven. Wol van aramidevezel is weliswaar leuk dempingsmateriaal, maar of het nu significant veel beter is dan een goed akoestisch schuim of minerale wol van de juiste persing... Wat je goed moet bewaken is of dit soort vrij in de ruimte toegepaste dempingswijzen geen nonlineariteiten introduceren omdat het materiaal soms kan meebewegen bij bepaalde frequenties. Oud nieuws, KEF ontdekte dat dacht ik al begin jaren 90, maar we moeten dit soort zaken niet vergeten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Walt »

Het ging er mij om dat Leobus veel werkervaring en product kennis heeft op het gebied van deze vezel materialen. Als hij zegt dat het teveel zit opgepropt... Ik zou het wel weten.

Ach je moet doen waar je je zelf goed bij voelt natuurlijk...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door markbakk »

Nee, je moet niet negeren wat anderen voor ons al hebben ontdekt. En ik geloof echt wel dat Leo ervaring heeft met aramidevezels, maar ik ken bijzonder weinig wetenschappelijke stukken die goed en diepgaand ingaan over wat ik aanhaalde over die ontdekking (per ongeluk, mind you) van KEF zo'n 25 jaar geleden. Dus doe er je voordeel mee voordat je dingen gaat uitproberen.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Leobus »

Mark,

Je hult je in nevelen. Heb je geen link naar het KEF onderzoek?
Bedoel je met bewegen de hele prop dempingsmateriaal tegelijk of bedoel je het bewegen van de afzonderlijke vezels? Dat laatste wordt door sommigen hier betwijfeld. Ikzelf denk dat het wel/ook het geval is en omdat Twaron na belasting hysterese vertoont, zet het kynetische energie om in warmte.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door markbakk »

Ik zal even moeten zoeken. Een van de standaardwerken refereert eraan. Het is niet uitvoerig onderzocht dacht ik. Het gaat om het eerste verschijnsel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Henkjan »

een snelle google leverde een verwijzing op naar een boek van D.Self:
https://books.google.nl/books?id=aLDpAw ... nt&f=false
KEF referentie in Self boek Capture.JPG
dat boek van Colloms heb ik in de kast staan, ik zal later eens zien wat daarin staat en of er een bruikbare referentie naar het KEF verhaal in zit

[edit] in dit boek https://books.google.nl/books?id=rY77Aw ... nt&f=false staat woordelijk het zelfde stuk....
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door Leobus »

Henkjan,

Ik weet niet of Mark dit bedoelt.
Dit gaat namelijk niet over dempingsmateriaal in de kast, maar over dempingsmateriaal tegen de binnenwanden van de kast. Zoals loodbitumen bijvoorbeeld. "Lining"!
Maar misschien zijn vergelijkbare effecten ook wel aanwezig in wolachtige dempingsmaterialen in de kast. ???

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?

Bericht door markbakk »

Nee, Henk-Jan heeft het gevonden. En 'linings' zijn wel degelijk dempingsmateriaal. Ook B&W heeft in die tijd hieraan gewerkt: zie de matrix-serie waarbij akoestisch absorberend schuim in de matrix is verwerkt.

Nou zal ik niet zeggen dat het allemaal zulke grote verschillen zijn overigens. Maar als we aan het haarkloven gaan :hide: moet je dit soort zaken ook meenemen.

Wat overigens aardig is, is dat dit destijds pas naar boven kwam toen men echte impulsen kon meten en omzetten naar een FR. Dergelijke niet-lineariteiten kwamen in andere meetmethodes niet boven water.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”