30 gram in 4 liter te veel?ds23man schreef:Dat is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel twaron.
midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
Re: midkast resonanties: dempingsmateriaal of notchen?
- Hans Nootdorp
Walt schreef:Hier krijgt Leo nog een zware dobber aan...
Nee,prima zelfs.

Onzin!Hans Nootdorp schreef:Walt schreef:Hier krijgt Leo nog een zware dobber aan...
Dit twaron pakket kun je gebruiken als hoofdkussen voor ma flodder... En dan veert het nog niet in...
Zoals ik het inschat, zit de Twaron nu samengepakt in een zak van veel minder dan 4 liter.
De pakking is zo echt te compakt. Misschien is de pakking midden in het pakket nog wel acceptabel. Maar de buitenkant van je pakket is verdicht. Daar komt geen lucht meer door. Je hebt het volume van je midkast met X liters verminderd.
Stop het a.u.b. los in de kast en experimenteer evt met minder.
Groet,
Leobus
De pakking is zo echt te compakt. Misschien is de pakking midden in het pakket nog wel acceptabel. Maar de buitenkant van je pakket is verdicht. Daar komt geen lucht meer door. Je hebt het volume van je midkast met X liters verminderd.
Stop het a.u.b. los in de kast en experimenteer evt met minder.
Groet,
Leobus
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik weet niet hoe hans dit gewogen heeft, maar ik schat zo in op een
Heb je geen keukenweegschaal?
Mag wat nauwkeuriger per gram meten.
Mag wat nauwkeuriger per gram meten.
- Hans Nootdorp
@Leobus: netje is grofweg 31 x 14 x 11 cm
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hans, je bent eigenwijzer dan je groot bent.
Dat pakket is nooit 30 gram.
- Hans Nootdorp
Gerhard: op het eerste heb je gelijk. (is overigens al snel waar.....) Voor het 2e echt niet. Maar kom gerust even langs met je weegschaal.....ds23man schreef:Hans, je bent eigenwijzer dan je groot bent.Dat pakket is nooit 30 gram.
Leo lost het wel weer op!
Maar haal die zak er a.u.b. vanaf.
- Hans Nootdorp
Leo krijgt het nog druk. Kan misschien ook als scheidsrechter fungeren..... En als blinde proefluisteraar om te achterhalen of de "zak" echt hoorbaar is.dre schreef:Leo lost het wel weer op!![]()
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 20 jun 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Hans,
Ik weet niet hoe goed je de achtergrond van Leobus kent, maar als hij je iets adviseert m.b.t. Twaron, dan is het wijs om dat advies ter harte te nemen.
Groetjes Walter
Ik weet niet hoe goed je de achtergrond van Leobus kent, maar als hij je iets adviseert m.b.t. Twaron, dan is het wijs om dat advies ter harte te nemen.
Groetjes Walter
Ach,je kan 'm altijd nog de zak geven als ie niet bevalt.Hans Nootdorp schreef:Leo krijgt het nog druk. Kan misschien ook als scheidsrechter fungeren.....dre schreef:Leo lost het wel weer op!![]()
- Hans Nootdorp
Groetjes Walter[/quote]Maar nu moet iemand mij eigenlijk vertellen wat jouw achtergrond is, Walt.
Jullie kennen misschien wel dat historische verhaal van die koning die ziek werd. Een vijand van hem regelde niet 1 goede arts, maar wel 10 stuks. Dat gaf voldoende zekerheid dat die onenigheid kregen over de juiste behandelwijze en daardoor ondertussen de patien zou overlijden......
edit: dat is natuurlijk ene beetje het probleem van een forum. Je weet niet wat een ander wel/niet weet cq aan ervaring heeft. Dus weet je niet hoe je opmerkingen/suggesties/tips op hun waarde moet beoordelen. Dus blindelings opvolgen wat iemand roept lijkt mij niet altijd het beste om te doen. Daarom wil ik nog wel een de vraag "waarom?" stellen. Niet om dat ik het niet geloof, maar omdat ik er zelf ook van wil leren en niet domweg na-apen wat een ander doet, zonder de achtergrond te kennen.
Maar daarom kan ik al jullie opmerkingen en suggesties wel waarderen hoor.
Ik zal de nodige adviezen (waarvan sommige tegenstrijdig) en opmerkingen overdenken en enkele vast wel overnemen.
Ik vrees dus dat het allemaal (ooit) wel goed komt mannen.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 21 jun 2016, 23:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet waar een troll vandaan komt. 
Een advies heeft pas nut, als het opgevolgd wordt...
Nou moet je het niet overdrijven. Wol van aramidevezel is weliswaar leuk dempingsmateriaal, maar of het nu significant veel beter is dan een goed akoestisch schuim of minerale wol van de juiste persing... Wat je goed moet bewaken is of dit soort vrij in de ruimte toegepaste dempingswijzen geen nonlineariteiten introduceren omdat het materiaal soms kan meebewegen bij bepaalde frequenties. Oud nieuws, KEF ontdekte dat dacht ik al begin jaren 90, maar we moeten dit soort zaken niet vergeten.Walt schreef:Beste Hans,
Het ging er mij om dat Leobus veel werkervaring en product kennis heeft op het gebied van deze vezel materialen. Als hij zegt dat het teveel zit opgepropt... Ik zou het wel weten.
Ach je moet doen waar je je zelf goed bij voelt natuurlijk...
Ach je moet doen waar je je zelf goed bij voelt natuurlijk...
Nee, je moet niet negeren wat anderen voor ons al hebben ontdekt. En ik geloof echt wel dat Leo ervaring heeft met aramidevezels, maar ik ken bijzonder weinig wetenschappelijke stukken die goed en diepgaand ingaan over wat ik aanhaalde over die ontdekking (per ongeluk, mind you) van KEF zo'n 25 jaar geleden. Dus doe er je voordeel mee voordat je dingen gaat uitproberen.
Mark,
Je hult je in nevelen. Heb je geen link naar het KEF onderzoek?
Bedoel je met bewegen de hele prop dempingsmateriaal tegelijk of bedoel je het bewegen van de afzonderlijke vezels? Dat laatste wordt door sommigen hier betwijfeld. Ikzelf denk dat het wel/ook het geval is en omdat Twaron na belasting hysterese vertoont, zet het kynetische energie om in warmte.
Groet,
Leobus
Je hult je in nevelen. Heb je geen link naar het KEF onderzoek?
Bedoel je met bewegen de hele prop dempingsmateriaal tegelijk of bedoel je het bewegen van de afzonderlijke vezels? Dat laatste wordt door sommigen hier betwijfeld. Ikzelf denk dat het wel/ook het geval is en omdat Twaron na belasting hysterese vertoont, zet het kynetische energie om in warmte.
Groet,
Leobus
Ik zal even moeten zoeken. Een van de standaardwerken refereert eraan. Het is niet uitvoerig onderzocht dacht ik. Het gaat om het eerste verschijnsel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
een snelle google leverde een verwijzing op naar een boek van D.Self:
https://books.google.nl/books?id=aLDpAw ... nt&f=false
dat boek van Colloms heb ik in de kast staan, ik zal later eens zien wat daarin staat en of er een bruikbare referentie naar het KEF verhaal in zit
[edit] in dit boek https://books.google.nl/books?id=rY77Aw ... nt&f=false staat woordelijk het zelfde stuk....
https://books.google.nl/books?id=aLDpAw ... nt&f=false
dat boek van Colloms heb ik in de kast staan, ik zal later eens zien wat daarin staat en of er een bruikbare referentie naar het KEF verhaal in zit
[edit] in dit boek https://books.google.nl/books?id=rY77Aw ... nt&f=false staat woordelijk het zelfde stuk....
Henkjan,
Ik weet niet of Mark dit bedoelt.
Dit gaat namelijk niet over dempingsmateriaal in de kast, maar over dempingsmateriaal tegen de binnenwanden van de kast. Zoals loodbitumen bijvoorbeeld. "Lining"!
Maar misschien zijn vergelijkbare effecten ook wel aanwezig in wolachtige dempingsmaterialen in de kast. ???
Groet,
Leobus
Ik weet niet of Mark dit bedoelt.
Dit gaat namelijk niet over dempingsmateriaal in de kast, maar over dempingsmateriaal tegen de binnenwanden van de kast. Zoals loodbitumen bijvoorbeeld. "Lining"!
Maar misschien zijn vergelijkbare effecten ook wel aanwezig in wolachtige dempingsmaterialen in de kast. ???
Groet,
Leobus
Nee, Henk-Jan heeft het gevonden. En 'linings' zijn wel degelijk dempingsmateriaal. Ook B&W heeft in die tijd hieraan gewerkt: zie de matrix-serie waarbij akoestisch absorberend schuim in de matrix is verwerkt.
Nou zal ik niet zeggen dat het allemaal zulke grote verschillen zijn overigens. Maar als we aan het haarkloven gaan
moet je dit soort zaken ook meenemen.
Wat overigens aardig is, is dat dit destijds pas naar boven kwam toen men echte impulsen kon meten en omzetten naar een FR. Dergelijke niet-lineariteiten kwamen in andere meetmethodes niet boven water.
Nou zal ik niet zeggen dat het allemaal zulke grote verschillen zijn overigens. Maar als we aan het haarkloven gaan
Wat overigens aardig is, is dat dit destijds pas naar boven kwam toen men echte impulsen kon meten en omzetten naar een FR. Dergelijke niet-lineariteiten kwamen in andere meetmethodes niet boven water.