Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gerrit
Contacteer:

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door Gerrit »

Vandaag de spullen voor de baffles besteld. Volgens de mail van lood.nu zou het morgen bezorgd worden. Dat is snel dacht ik nog, gaat even later de telefoon of het goed was dat het vandaag geleverd werd :rofl: Het zwaarste is dus al binnen:
puttin-the-lead-on.jpg
Twee rollen lood van 3mm dik, 37kg elk :mrgreen:

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Overdrijven is ook een vak...... :mrgreen:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Overdrijven is ook een vak...... :mrgreen:
We doen ons best O:)
De testbaffle van MDF heeft wel degelijk een 'klank' en dat is toch echt niet de bedoeling. Het laminaat van 3 lagen lood en 4 lagen multiplex is hopelijk zo dood als een pier, daarnaast zorgt het voor de nodige massa waardoor het geheel ook minder trilt. De kopse kanten gaan er denk ik wel leuk uitzien met al die laagjes multiplex met het lood er tussen. Het multiplex is 6mm, het lood 3mm, ook een mooie 1:2 verhouding. Vliegtuigmultiplex is foutvrij, de kopse kanten zijn dus altijd perfecte 'streepjes' van, in dit geval, 0,5mm!
Het zijn ook maar twee baffles van 33 x 66cm, dan is dit nog wel te doen. Een traditionele box zou ik denk ik niet zo maken, die is dan niet meer van z'n plek te krijgen :lol:

Gerrit
John P

Bericht door John P »

Denk je er wel aan de "voet" mede te overdimensioneren? Als die baffle om dondert moet er geen cavia onder lopen want dan is het een ex-cavia.
Dan

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
Vandaag de spullen voor de baffles besteld. Volgens de mail van lood.nu zou het morgen bezorgd worden. Dat is snel dacht ik nog, gaat even later de telefoon of het goed was dat het vandaag geleverd werd :rofl: Het zwaarste is dus al binnen:
puttin-the-lead-on.jpg
Twee rollen lood van 3mm dik, 37kg elk :mrgreen:

Gerrit
He, die had ik ook op mijn verlanglijstje staan :mrgreen:
Ik dacht zelf aan het beplakken van de binnenkant met kevlar vilt en daarbovenop geknipte stukken lood van variabele grootte.
Dus het lood akoestisch ontkoppeld van de zijwanden.
Maar goed, dat is een ander principe :bakkie:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

John P schreef:
Denk je er wel aan de "voet" mede te overdimensioneren? Als die baffle om dondert moet er geen cavia onder lopen want dan is het een ex-cavia.
Piep, komt er toch nog hoog uit de woofers. :lol:
De baffle heeft nu totaal niet de neiging voorover te vallen, die twee woofers zijn samen goed voor 17kg :mrgreen: Achter steunt het op 20cm hoekijzer, dat mag wel wat steviger want het wiebelt een beetje. Straks komt er ook een soort van beveiligingskoppeling tussen de versterkers en de baffle om te zorgen dat de baffle niet voorover kan vallen of de kabels losgetrokken.
Dus het lood akoestisch ontkoppeld van de zijwanden.
Ik heb geen zijwanden dus dat komt helemaal goed :mrgreen:
Twee blikken UHU Endfest 300 zijn ook onderweg. Die lijm heeft een verwerkingstijd van 90min, genoeg om op het gemak de zaak op z'n plek te leggen. Je hoeft het ook niet eens te klemmen, alleen maar op z'n plek te houden.

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben het wel eens met de opmerking dat het overkill lijkt, dat lood. Dat MDF zal zeker nog een eigenklank hebben, alleen op welke frequentie zit dat. De stukjes baffle die om de woofers heen overblijven zijn nogal kort. Ga je de eigenresonanties wel aanspreken dan? Je moet oppassen dat je door de verzwaring geen nieuwe resonanties krijgt die lager en dus in het werkgebied liggen, hoewel die natuurlijk wel sterk gedempt zijn. Mijn ervaring is in ieder geval dat je sterk luistert naar de klank van de woofers op zo'n baffle en niet naar de plank waarop ze gemonteerd zijn.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Bewaar alsjeblieft deze baffle, zodat je de nieuwe met lood verzwaarde kan vergelijken met deze.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Ik ben het wel eens met de opmerking dat het overkill lijkt, dat lood. Dat MDF zal zeker nog een eigenklank hebben, alleen op welke frequentie zit dat. De stukjes baffle die om de woofers heen overblijven zijn nogal kort. Ga je de eigenresonanties wel aanspreken dan? Je moet oppassen dat je door de verzwaring geen nieuwe resonanties krijgt die lager en dus in het werkgebied liggen, hoewel die natuurlijk wel sterk gedempt zijn. Mijn ervaring is in ieder geval dat je sterk luistert naar de klank van de woofers op zo'n baffle en niet naar de plank waarop ze gemonteerd zijn.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Bewaar alsjeblieft deze baffle, zodat je de nieuwe met lood verzwaarde kan vergelijken met deze.
Het is ook een ontwerp van extremen (zie onderschrift) :mrgreen:
Als ik tegen de baffle tik dan klinkt het toch alsof het in het werkgebied van de woofer zit.
Het gaat mij ook vooral om de massa zo hoog mogelijk te maken zodat de baffle zo weinig mogelijk beweegt. De woofers lopen best wel een eind door en die frequenties wil ik absoluut niet in de baffle hebben. Bovendien, als ik het niet doe zal het eeuwig blijven knagen :lol:
Als het zover is zal de MDF en loodlaminaat baffles naast elkaar zetten, bij de vergelijking ga ik zeker ook de impedantiecurves opnemen.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Een kleine update...
Het multiplex en het lood zijn gezaagd en het lood is met korrel 50 opgeruwd. De platen platen hebben een beetje overmaat en worden na het verlijmen op maat gezaagd (33cm x 66cm), dan hoef ik ook niet de lijm helemaal tot aan de rand te smeren.
lead-and-ply-sheets.jpg
Het lood ziet er erg mooi uit met P50 geschuurd met mijn favoriete Festool gereedschap; de Rotex schuurmachine. Het is mijn favoriet omdat je niet verwacht dat een schuurmachine zo'n verschil kan maken.
Alles staat klaar om de platen te verlijmen.
ready-to-glue.jpg
Morgen even mengbakjes halen voor de lijm. De lijm ga ik met een dunne kleine roller opbrengen, net als zoals je met polyester te werk gaat, op die manier is het makkelijk een gelijkmatige laag lijm aan te brengen. De tafel rondom de plaat en ook de profielen zijn beplakt met Tesa power tape, da's stevig doorzichtig tape waar absoluut niets op hecht en wat ook mooi weer loslaat zonder dat er lijm achter blijft.
Ondertussen heb ik ook bedacht hoe ik dat met de versterkers ga doen, het daarvoor benodigde aluminium komt volgende week binnen. Geheel in stijl wordt ook dit een bijzonder subtiele constructie :mrgreen:

Gerrit
Dan

Bericht door Dan »

Toch wel geschuurd met een mondkapje op? Lood is erg giftig :hide:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Dan schreef:
Met een serieus fijnstoffilter :wink:
De schuurmachine is ook voorzien van afzuiging, dat scheelt waanzinnig veel en het schuurt ook een stuk beter. Daarna met de stofzuiger alles langs. Wat dat betreft is het geen milieuvriendelijke luidspreker. :( Aan de andere kant, anders had dit lood maar ergens op een dak gelegen.

Gerrit
Dan

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
Dan schreef:
Met een serieus fijnstoffilter :wink:
De schuurmachine is ook voorzien van afzuiging, dat scheelt waanzinnig veel en het schuurt ook een stuk beter. Daarna met de stofzuiger alles langs. Wat dat betreft is het geen milieuvriendelijke luidspreker. :( Aan de andere kant, anders had dit lood maar ergens op een dak gelegen.

Gerrit
Ik zou me daar ook niet druk om maken. Feitelijk gezien is er geen goede vervanger voor het lood dus dan mag het van de EU
En er staan kerken vol mee :sure: :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nou, er is wel een alternatief voor lood, het heet goud en heeft ook nog een hoger soortelijk gewicht dan lood.
Een nadeel zou kunnen zijn dat de prijs een tikje hoger ligt... :mrgreen: :shock:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ray5150 schreef:
Nou, er is wel een alternatief voor lood, het heet goud en heeft ook nog een hoger soortelijk gewicht dan lood.
Een nadeel zou kunnen zijn dat de prijs een tikje hoger ligt... :mrgreen: :shock:
Het is niet alles goud wat er blinkt, er is ook nog platina :lol: Dat heeft een nog hoger soortelijk gewicht.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gerrit schreef:
ray5150 schreef:
Het is niet alles goud wat er blinkt, er is ook nog platina :lol: Dat heeft een nog hoger soortelijk gewicht.

Gerrit
Ik zie wederom een nieuwe trend voor 2015! :mrgreen:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Gerrit schreef:
ray5150 schreef:

Gerrit
Het zou dan wel de eerste luidspreker van dik boven de ton zijn die het geld echt waard is :lol:

Gerrit
Dan

Bericht door Dan »

Gerrit schreef:
ds23man schreef:
Gerrit schreef:

Gerrit
Het zou dan wel de eerste luidspreker van dik boven de ton zijn die het geld echt waard is :lol:

Gerrit
Met kans op een hoger inruilwaarde dan de aanschafwaarde \:D/
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een hype, net als bij condensatoren :rofl:

Ook hier is het duurste niet het beste. De soortelijke massa mag dan hoger zijn, de interne demping is dat niet. Bij lood is die veel hoger.

Giet van beiden een klok en geef er een klap op met een hamer. Dan weet je alles. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 04 dec 2014, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gerrit schreef:
ds23man schreef:
Gerrit schreef:

Gerrit

Gerrit
:lol: :lol:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Zo, de eerste baffle zit in de klemmen:
baffle-clamped.jpg
Gelukkig had ik goed gegokt, twee plastic bekers met binder en twee met harder was genoeg om alles in te smeren. Dat is trouwens nog best een aardige spieroefening :lol: Het is best wel taaie zooi die lijm, alles bij elkaar heb ik 40 minuten nodig gehad om alles in te smeren.
Boven op het pakket ligt een 22mm dikke plaat MDF om het wat beter te verdelen. De ventilatorkachel staat aan zodat het lekker warm wordt en de lijm mooi vloeit en uithard. Ben benieuwd hoe het morgen uit de klemmen komt.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De kopse kant van de baffle voor de AT woofers:
layer-cake.jpg
36mm dik, allemaal perfecte streepjes. \:D/
Ik was eerst van plan de kanten af te schuinen, maar nu ik dit zo zie weet ik het nog niet. Het effect van het afschuinen is bij deze frequenties toch praktisch nihil en dit heeft ook wel wat zo. Je kunt immers later niet meer 'bijschuinen' :lol:

Gerrit
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De luchtbelasting van een strook-achtig membraam is wel te berekenen voor het geval dat het membraam is opgenomen in een oneindig klankbord. Van belang is vooral het reele deel van de belasting, de zgn. stralingsweerstand. Hierover wordt n.l. de geluiddruk ontwikkeld. Deze weerstand is frequentie-afhankelijk, en heeft een verloop dat in grote trekken er altijd hetzelfde uitziet, en dat we kennen van het bekende ronde membraam. Eerst is er een geleidelijk oplopen in de lagere frequenties, daarna vertoont het verloop een knik, al dan niet met enige rimpels, om daarna vlak te gaan lopen. In het vlakke deel is de stralingsweerstand dan uiteindelijk 410 akoestische ohms per m2. Dat is het gebied waar de golflengte van het afgestraalde geluid veel kleiner is dan de afmetingen van het membraam. Hier treedt een vlakke golf op, met de daaraan gekoppelde bundeling. Het knikpunt ligt bij een rond membraam bij ka=2 waarin k het golfgetal (2*pi/ lambda) en a de straal is. Voor een strookachtig membraam ligt de knik bij kd=3 á 4, afhankelijk van de lengte/breedte verhouding, waarbij d de breedte van de strook is. Bij lengte/breedte verhoudingen van 10 of meer ligt het knikpunt bij kd=3.
Beneden deze frequentie is de bundeling minder, maar moet de membraam-uitwijking voor een gelijkblijvende geluiddruk omgekeerd met de frequente toenemen.
Bij een rond membraam is dat zelfs omgekeerd evenredig met het kwadraat va de frequentie!
In het geval van een eindig klankbord is de berekening vrijwel onuitvoerbaar.
Ik hoop dat dat je vraag een beetje beatwoordt.
groeten,
Tom
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Ja en nee O:)
Ja omdat ik nu weet dat het voor een eindig klankbord niet te berekenen is, nee omdat ik dus niet kan berekenen wat de belasting van het bandje is aangezien het klankbord daar buitengewoon eindig is.
De berekeningen die ik kon vinden voor luchtbelasting komen allemaal te hoog uit in de zin dat volgens die berekeningen er tientallen ampères nodig zijn voor een beetje geluid terwijl het toch gewoon werkt!

Gerrit
Larz

Bericht door Larz »

Wat je hoort is waar.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Larz schreef:
Wat je hoort is waar.
Niet altijd, er zijn ook mensen die Jesus horen praten :mrgreen:
Maar ik begrijp wat je bedoeld; De landkaart is niet het land, bij discrepanties heeft het land gelijk.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”