Buizen voorversterker; voor verbetering vatbaar?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja he? Dat vind ik ook wel vet.

Maar even over op de orde van de dag. Even voor de duidelijkheid:

Afbeelding

Juist. 100k, simpele potmeter, stereo. Van links naar rechts: aarde, output, input? Of input, aarde, output? Wat is wijsheid, ik kom er even niet op :S

Edit: na wat metingen, denk ik dat het zo moet (van l-r) aarde, input, output. Ik merk het wel...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Okee! De boel netjes aangesloten, foto's genomen, maar camera weigert even dienst. Ik heb volgens mij de potmeter toch verkeerd aangesloten. Met het volume op 0 hoor ik wel iets, nog iets hoger dan dat en het is meteen hard. Daarna wordt het steeds harder, harder en harder.

Daarnaast lijkt het stereobeeld ook te verspringen als ik draai aan de volume potmeter.

Het geluid is overigens wel heel mooi en ik heb geen ploppen meer als ik schakel van kanaal naar kanaal.

Wat moet ik nou doen met dat volume gebeuren?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Van links naar rechts op je foto:
aarde, out, in (volgens jouw terminologie).

Let wel op dat dit soort potjes vaak ongelijk regelen, al helemaal onderin.
Zelfs Alps en Noble zijn daar niet helemaal vrij van, een stappenverzwakker doet dat toch echt beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
Let wel op dat dit soort potjes vaak ongelijk regelen, al helemaal onderin. Zelfs Alps en Noble zijn daar niet helemaal vrij van, een stappenverzwakker doet dat toch echt beter.
Alps heb ik geen hoge pet meer van op wbt gelijkloop, zelfs in het midden :cry: Noble presteert beter. Wil je echt een goede pot dan kom je op een professionele Penny & Giles uit. Maar die zijn nog een stuk duurder dan een stappenschakelaar. Of anders die lasergetrimde specials van Thel-Audio en daar wordt je ook niet vrolijk van de prijs.

Voor mijn volgende VV gaat het zeker iets met relais worden in stapjes van 1,5 dB aangestuurd door een microprocessortje. Kan ik meteen de ingangsgevoeligheid van de verschillende ingangen gelijk trimmen ermee.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Eventueel is zo'n mooie stappenvolumeschakelaar ook wel een optie, maar ik ga nu eerst eens luisteren naar dit resultaat.

Was daarnet vergeten de buizen in de lijntrap terug te stoppen, maar alles draaide wel goed, weliswaar met een veel lagere gain. Weer wat geleerd, had gedacht dat die dingen het niet zouden doen zonder de buizen.

In combinatie met mijn GeenKloon en mijn B&W DM310's is het geluid zeer prettig om naar te luisteren. Met de nieuwe schakelaar lijkt alles nog losser te klinken en het stereobeeld is zeer mooi. De bas overheerst wel eens, maar dit zou eerder aan de GK's en de B&W's liggen. Verder merk ik dat de stemmen prachtig los klinken van de speakers.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Digidoo schreef:
Kwam er overigens achter dat Paul in ieder geval dezelfde kast/knoppen heeft en de lijntrappen lijken ook erg op elkaar. Ben benieuwd hoe zijn voeding er uit ziet (is veel uitgebreider). Ik begreep verder dat het ding toentertijds (20 jaar terug) ongeveer 850.- gulden zou hebben gekost voor de kant en klare versie.
Als je zin hebt ben je welkom om hier in R'dam eens langs te komen en te luisteren en het ding eens onder de loep te nemen!

grt Paul
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Als je naar de luisterdag in Breda komt kan je 'm meenemen! Anders kom ik 'm zeker eens bekijken. Wat voor eindbak heb je eigenlijk?

Hij begint hier overigens steeds mooier te klinken! :D
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik denk wel dat ik daar naar toe ga, had het niet eens gezien :D

De eindbakken zijn Pass Labs Aleph 5 mono's overgenomen van forummember Wijx (zie ook zijn topic erover)

Btw die van mij klinkt zo naar tevredenheid dat ik de investering van een fraaie kast van www.Rt-audio.nl overweeg :D
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Afbeelding

de chaos in de voedingskast......
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Sodeju :shock:. Inderdaad een chaos. Kan me bijna niet voorstellen dat het goed werkt, maar ja, blijkbaar dus wel. Hij doet 't verder wel goed?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb net weer zitten knutselen en ik vroeg me af of ik bepaalde dingen misschien nog even moet nalopen, dingen waar ik nog niet aan had gedacht dus. De elco's in de lijntrappen zijn nu namelijk vernieuwd.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Die chaos in die voeding valt eigenlijk wel mee, het is vnl. draad wat de blik vertroebelt.
Je ziet hier de beste audiofiele DIY-traditie in vol ornaat! :lol:

Verdere simpele verbeteringen zou ik op dit moment in de voeding zoeken, de serieweerstandjes en snubbernetwerkjes zoals ik al eerder beschreef.
Een stap verder is dan wellicht een smoorspoel, dan een buizengelijkrichter (6X4), PIO of polypropyleen condensatoren in de voeding.........

En als je dan zover bent, de SRPP/cascode/mu follower, of simpelweg de GKS.
Die laatste heb ik ook, heel gewoontjes met een ECC82, maar wel met uitgezochte randcomponenten en een erg goede voedingschakeling.
Zal je in Breda wel kunnen zien.

Mijn ervaring is dat het type schakeling an sich nog niet eens het meest belangrijk is (binnen redelijke grenzen, ik houd bijv. niet van kathodevolgers, of in het algemeen schakelingen waarbij men op de kathode uitgaat), maar de ontwerpdetails, de layout, en de componentkeuze zijn dat wel.

Maar da's maar gewoon mijn mening hoor, en geen evangelie.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb evt. al een adresje voor die smoorspoel, maar ik zou dus moeten beginnen met die snubbernetwerkjes? Goed.

Nu even over iets anders. Net even de nieuwe elco's in de lijntrapjes gezet. Hoop gedoe, bijna alles uit elkaar. Nu even getest zonder buizen en dat ging eigenlijk goed. Toen ik de amp echter uitzette, duurde het heel (en dan ook echt heel) erg lang voordat het ledje eindelijk uit was...

Erg? Minder erg? Geen probleem? Volgens mij maakt het niets uit, maar toch even jullie mening. Dan maar eens gaan luisteren met die buizen!
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Het is niet zozeer erg, als wel logisch.
De hoogspanning (en gloeispanning) blijft nu langer staan omdat de belasting van de buizen er niet meer is.
Het is wel zo verstandig om een zgn. "bleeder" weerstand te plaatsen over de laatste elco in de voeding, zeg 100 of 220 kilo ohm bij minimaal 1 watt (liefst nog wat groter).
Op die manier worden in ieder geval de hoogspanningselco's (langzaam) ontladen zodat je niet een dag nadat hij uit is gezet nog een tik ervan kan krijgen.

Voor de gloeispanning is het niet zo erg, die LED staat daar al overheen met zijn serieweerstand en ontlaadt zo de gloeispanningselco's.

En beginnen met de snubbernetwerkjes en de serieweerstandjes in de trafoleidingen....tja, ik nam eigenlijk aan dat je het materiaal daarvoor al in huis hebt, en de smoor niet, dus zou dat even een snelle actie kunnen zijn.

Smoortje ertussen is zowiezo een verbetering, maar het kan dan wel zijn dat er wat condensatorwaarden moeten worden aangepast.
Op www.duncanamps.com staat een simulatietooltje voor voedingen (niet schrikken, is echt heel simpel), waarmee je prima het gedrag van de voeding kan bekijken na elke verandering.
Het heet PSUD 2 en is gratis te downloaden.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het is wel zo verstandig om een zgn. "bleeder" weerstand te plaatsen over de laatste elco in de voeding, zeg 100 of 220 kilo ohm bij minimaal 1 watt (liefst nog wat groter).
Parallel neem ik aan? Excuus als ik wellicht domme vragen stel, maar die enorme spanningen heb ik liever niet door mijn lijf. Mooi programma is dat PSU designer!
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Yep, in parallel met de laatste elco.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Joechei. Alles doet het weer goed. De nieuwe elco's in de lijntrap; resultaat: onwijs stereobeeld en rust.

Nu even weer problemen met de voeding. What about the snubbertjes? Klopt dit een beetje?

Afbeelding

De bruggen weet ik niet precies wat voor een type dat zijn.

C1, C2 = 4,7k uF
C3, C4 = 220 uF
R1 = 3k9
R2 = 0,15

T2 = 6,3v (gloei)
T3 = GND
T4 = ?V (spanning)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik wil gaan kijken of ik iets aan de lichte ruis die ik waarneem kan doen door de aarde van na de voeding niet in contact te brengen met het chassis en alleen die van de netspanning op het chassis te zetten. Kan dat kwaad?

Bij de GC's heb ik dit ook overigens. Alleen daar zijn dan de afzonderlijke monoblokjes wel weer afzonderlijk aan het chassis geaard. Alleen het chassis van de voeding is niet geaard met de aarde van na de trafo, maar met de aarde van de netspanning.

:idea:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je zou het altijd ff kunnen proberen of dat verschil uitmaakt.
Rudy had wel enkele maniertjes om dat mooi te verbinden (met diode en weerstand oid).

Weet niet of het aan te raden is om het niet met elkaar te verbinden, denk zelf dat het wel mag.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Bij de andere Klare voorverversterker die ik hier heb zie ik het volgende:

De aarde van de netspanning zit direct op het chassis en de aarde na de voeding zit op een ander punt op het chassis. Dat kan ik dus altijd ook nog proberen...

Edit: Behalve het feit dat de gain hier onnoemelijk laag is (volgens KT88 een kapotte weerstand in de voeding, tussen de elco's), hoor ik bij deze voorversterker geen brom noch ruis. Overigens; die weerstand is vrij groot, 2k7 5%. Kan ik daar voor in de plaats ook een kleinere Beyschlag 2k7 1%pakken? Ik weet niet wat het verschil is in watt...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nou net eens even het e.e.a. uitgeprobeerd.

Als alleen de netspanning's aarde op het chassis zit, dan is het een ramp van jewelste. Gepiep, gebrom en snel uit.

Dat komt waarschijnlijk doordat de netspanning van de GC's alleen op het chassis van de voeding zitten en de monoblokjes afzonderlijk op hun chassis' geaard zijn.

Nu dan maar een draadje leggen van de aardester naar het chassis...
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Yup, aarde, ground en massa kan een hoop narigheid veroorzaken!

Wat betreft die voeding: ik zie daar nog steeds geen snubbers......
Over iedere diode in de brug komt een C van 47 nF/630 volt.
Dan nog 47 ohm/1 watt in iedere HSP toevoerleiding van trafo naar brugcel.
Het verhaal met die dubbele brugcel als in jouw tekening lijkt me wat nutteloos, als je dan toch wilt splitsen in links en rechts, doe dat dan vanaf de 1e afvlak elco.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

KT88: In de originele voeding zitten toch al dubbele brugcellen? Zou je dat plan met die snubbertjes eens willen uittekenen voor een leek als ik? Het schema zoals ik het postte is namelijk de situatie zoals het nu is.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Da's vreemd, op de eerste pagina staat een foto van jouw Klare voortrap, ik zie daar maar 1 brugcel voor de hoge spanning.
De andere is voor gelijkrichting van de gloeispanning.

Snubber voorbeeld:

Afbeelding

c2, c3, c7 en c8 zijn de snubbers (hier 100 nF, waarde is niet zo denderend kritisch).
Tekening met dank aan Hugo Welther van CircuitsOnline.

De 47 ohm weerstanden komen in serie met iedere leg van de trafo naar de bruggelijkrichter.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dan heb ik die tekening verkeerd getekend :? Maar er staat wel bij dat er op T2 6,3v Gloei en op de T4 de hoogspanning.

Ik snap nu ook hoe dat zit met het snubbernetwerk!

Edit: Zo goed?

Afbeelding
Plaats reactie