Weer een beetje verder
Ik heb besloten om het bandje te klemmen, het vorige bandje heeft tot nu toe geen problemen gegeven en dit bandje is breder en de bevestiging is exacter. Een testje met Van Den Hul 'The Solution' was ook zeer bemoedigend, de weerstand is een proefopstelling ging van 32mΩ terug naar 25mΩ. Ik moet mijn oordeel dus bijstellen, het is niet veel te duur , het kost alleen veel geld
Inmiddels is koperfolie met 2 componenten lijm op de blokjes gelijmd en de blokjes zijn tussen de isolatieplaatjes op magneten gelijmd.
In de blokjes zit een gat met M3 schroefdraad, de folie vanaf de trafo wordt met een messing boutje op de blokjes geschroefd, de klemblokjes worden dan met een moertje vastgezet. Op deze manier sta je niet te prutsen om een M3 boutje op z'n plek te krijgen, maar wordt het blokje over het boutje geschoven en blijft vanzelf hangen. Zichtbaar is hier ook de plaat die de driver beschermd tijdens werkzaamheden aan het bandje, is nu in gebruik om de voorkomen dat er iets in de pijp valt.
Aluminium folie experimenten
Voor de experimenten met het etsen heb ik velletjes van 20cm x 10cm gesneden. Één zo’n velletje weegt 524mg (bepaald met 5 velletjes). Mijn balans weegt op 0.01g, we hebben hier dus een nauwkeurigheid van rond de 2% als er per velletje wordt gewogen.
Aluminium heeft een soortelijk gewicht (eigenlijk volumieke massa) van 2,7g per kubieke centimeter. Één zo’n velletje is dus 0,524g / 2,7g/cm3 = 0,194cm3, de dikte van de folie is dan 0,194cm3 / (10cm x 20cm) = 0,00097cm = 9,7µm.
Het bandje wordt 10cm x 1,9cm = 19cm2, de massa komt dan dus uit op zo’n 50mg. Eens kijken of daar wat van af te etsen valt en hoe makkelijk of lastig dat dan gaat.
Eerst maar eens met WC ontstopper aan de slag, dat is wel geen PA kwaliteit (nee, niet die PA, maar Pro Analyse) maar het moet maar even voldoen. De aluminium korrels moeten er ook nog uit gevist worden, gelukkig is er maar weinig nodig. Voor het etsen heb ik een 0,1N oplossing in gedemineraliseerd water gemaakt (4g/l). Het NaOH is wel voor de reactie noodzakelijk maar wordt niet verbruikt, de NaOH is er om het aluminiumoxide op te lossen waarna het water als zuur werkt en het aluminium oplost. De bruto formule is:
Er komt dus waterstof vrij bij deze reactie. Is de hoeveelheid gevaarlijk? We hadden 524mg Al, het atoomgewicht is 27 dus er is 19,4mmol Al. Per mol Al komt 1,5 mol waterstof vrij, als het hele velletje wordt opgelost komt er in totaal zo’n 30mmol vrij, met 22l/mol is dat dus 640ml waterstof. Daar lig ik niet wakker van, kwestie van de afzuigkap aan en klaar.
Om rustig te beginnen heb ik eerst geprobeerd wat 10 minuten etsen in 200ml 01,N NaOH bij kamertemperatuur doet.
Het gaat allemaal erg gemoedelijk op deze manier, let ook op het duidelijk leesbare etiket wat ik op de fles geplakt heb om vergissingen te voorkomen. Na 10 minuten etsen, de schaal moet wel constant bewogen worden om ophoping van belletjes te voorkomen, is dit het resultaat:
Niet slecht voor een eerste poging. Het is ook nog eens behoorlijk reproduceerbaar, vijf velletjes waren 0,43g, 0,44g, 0,44g, 0,45g en 0,45g. Twee velletjes heb ik vervolgens nog eens 10 minuten geëtst, beide waren na afloop 0,32g hetgeen neerkomt op een dikte van 6µm. Uit deze velletjes kunnen bandjes van 30mg gemaakt worden. De dofgrijze aanslag kan overigens goed met een watje met aceton van de folie verwijderd worden.
Een mooi resultaat en een voorraad velletjes van verschillende dikte om bandjes van te maken
Gerrit