Condensator klank verschillende types

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Condensator klank verschillende types

Bericht door Walt »

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar de Mundorf Mcap EVO schijnt het goed te doen en is nog wel wat goedkoper dan die Obbligato:

http://www.rumoh.eu/nl/mundorf-rxf/4204 ... 470uf.html

Verder begreep ik dat Jeroen_d ook aardig te spreken was van het nieuwe merk Rike, wellicht maken zij ook een 47uF voor een redelijk budget?

Groetjes Walter
avdboom

Bericht door avdboom »

bas focal m180 schreef:
@avdboom@
Het gaat er hier om hoe je kan blenden en een gewenst resultaat bereiken of voorspellen. Een goede vraag denk ik!
Om het niet te moeilijk te maken het geluid van de GEKOZEN condensator behouden maar wel aan 47uf komen zonder enorme bedragen kwijt te zijn .

Hoe pakken we dat aan .
Duidelijk zo!

Ik vrees wel dat dit ook weer af hangt van de toepassing, m.a.w. kan die audyncap plus in verschillende speakers en plekken in het filter verschillend uitpakken. Dan bedoel ik niet het karakter maar jet effect er van in het geheel.

Maar goed, ik denk dat Tony vragen geen slecht idee is. Niet dat hij alwetend is... Maar ik kan enkel mijn eigen ervaringen delen, en ik heb nooit een audyncap plus op die manier beluisterd, dus kan nooit zeggen dat mijn combi in de buurt komt van de audyn plus of verre daar van. Tony heeft ze wel allemaal gehoord, dus misschien dat hij er een "gut"feeling bij heeft?

Anyway, ik wens je veel wijsheid met kiezen en ben benieuwd naar je keuze en ervaringen!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar de Mundorf Mcap EVO schijnt het goed te doen en is nog wel wat goedkoper dan die Obbligato:

http://www.rumoh.eu/nl/mundorf-rxf/4204 ... 470uf.html

Verder begreep ik dat Jeroen_d ook aardig te spreken was van het nieuwe merk Rike, wellicht maken zij ook een 47uF voor een redelijk budget?

Groetjes Walter
De RIKE is veel duurder dan de Obbligato. Een 4.7uF RIKE is even duur als een 47uF Obbligato. Denk aan de dubbele prijs van een Jantzen Z-cap.

Als je naar de Mundorf EVO gaat, overweeg dan de EVO oil. Dat lijkt me een enorm goede cap om als basis voor het midden te gebruiken. Heel vloeiend, totaal niet korrelig of versmeerd, alleen een enorme roll-off in het hoog. Parallel daaraan een Audyn Cap Plus om het hogere midden open te trekken lijkt me een prima optie. Ik ben benieuwd wat Tony daarvan zou zeggen.
Walt

Bericht door Walt »

Rike heeft ook nog goedkopere series (zonder olie), echter daar is op internet bar weinig over te vinden...

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze zijn sowieso niet erg op de zelfbouwer gericht, veel meer op hun extreem dure buizenversterker waarvoor ze deze condensators hebben ontwikkeld. Ik heb gevraagd wanneer de Q-cap copper geleverd kan worden, dat wordt niet eerder dan eind van dit jaar. Ook in de S-cap range zijn niet alle waardes zonder meer leverbaar, je ziet gewoon dat dit niet hun eerste prioriteit is.
avdboom

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Als je naar de Mundorf EVO gaat, overweeg dan de EVO oil. Dat lijkt me een enorm goede cap om als basis voor het midden te gebruiken. Heel vloeiend, totaal niet korrelig of versmeerd, alleen een enorme roll-off in het hoog. Parallel daaraan een Audyn Cap Plus om het hogere midden open te trekken lijkt me een prima optie. Ik ben benieuwd wat Tony daarvan zou zeggen.
Die Evo heb ik ook gehad voor de Alpair 5, en inderdaad een mooie cap, maar met een tam hoog.
Ik had ook al met het idee zitten spelen om in de Ero/M-cap combi die ik nu heb de M-cap neit te vervangen voor een Supreme maar een Evo oil, aangezien ik daar op zich erg tevreden mee was op het tamme hoog na dan. Vraag me af of die Ero dat daar ook lekker opkrikt? Ik denk het eigenlijk wel :-k

Ga er meteen eens mee aand e slag maar dan in mijn eigen draadje O:)
Walt

Bericht door Walt »

Er komt natuurlijk ook een moment dat je tevreden moet zijn, je kan wel steeds nieuwe en duurdere condensators, spoelen etc. kopen maar op den duur heb je dan veel meer uitgegeven aan filtercomponenten dan de units. Als je substantieel beter geluid wilt zal je op den duur toch moeten gaan nadenken over betere units.

Ik zelf ben nog steeds ZEER te spreken over die AT mids die ik tegelijk met Jeroen had aangeschaft. OK, het kost erg veel geld, maar dan heb je wel een unit die niet meer duidelijk de zwakste schakel in de keten is.

(Ik had me er wel een beetje op verkeken wat nodig was om zo'n unit goed tot zijn recht te laten komen, denk aan een te grote, te slappe kast, de poort aan de voorkant etc.)

Groetjes Walter
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Er komt natuurlijk ook een moment dat je tevreden moet zijn, je kan wel steeds nieuwe en duurdere condensators, spoelen etc. kopen maar op den duur heb je dan veel meer uitgegeven aan filtercomponenten dan de units. Als je substantieel beter geluid wilt zal je op den duur toch moeten gaan nadenken over betere units.
Schitterende opmerking walt die eerste zin , in een topic wordt er eindeloos met waardes gespeeld , wie was dat ook al weer :mrgreen:
Alhoewel het daar momentueel rustig is kwa veranderingen .

Die Mundorf EVO oil kost bij Eltim €34,50 47uf .
Dan kan er dus een audyn 0,10uf parallel erbij .

Lijkt me een goede betaalbare mogenlijkheid om aan 47uf te komen .
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Bas,

Beter lezen a.u.b. want die 'betere' units had ik al aangeschaft, ik zou niet weten welke andere units nu nog een upgrade zouden kunnen zijn. Rest voor mij dus niks anders dan het filter te blijven verbeteren... :mrgreen:

(Overigens is met waardes spelen iets anders dan verschillende merken en combi's van condensatoren van steeds dezelfde waarde toepassen)

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bas focal m180 schreef:
Walt schreef:
Schitterende opmerking walt die eerste zin , in een topic wordt er eindeloos met waardes gespeeld , wie was dat ook al weer :mrgreen:
Alhoewel het daar momentueel rustig is kwa veranderingen .

Die Mundorf EVO oil kost bij Eltim €34,50 47uf .
Dan kan er dus een audyn 0,10uf parallel erbij .

Lijkt me een goede betaalbare mogenlijkheid om aan 47uf te komen .
Ik zou eerder dan 33uF evo oil combineren met 15uF audyn cap plus.
bas focal m180
Contacteer:

Walt schreef:
Hallo Bas,

Beter lezen a.u.b. want die 'betere' units had ik al aangeschaft, ik zou niet weten welke andere units nu nog een upgrade zouden kunnen zijn. Rest voor mij dus niks anders dan het filter te blijven verbeteren... :mrgreen:

(Overigens is met waardes spelen iets anders dan verschillende merken en combi's van condensatoren van steeds dezelfde waarde toepassen)

Groetjes Walter
Niet de units , maar ''eindeloos'' experimenteren met andere waardes .
ook dat kan je met condensatoren doen alleen kost het wat meer ..

@jeroenD@
Ik zal het overwegen , is iets duurder maar oke .
Ook even kijken wat de rest van filter onderdelen doen .
De spoel die in serie komt is 2,2MH , dan is die Mundorf CFC 12 2,2 mH die te koop staan op het forum wel mooi .
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als je over 47uF een 0,1 uF heen zet hoef je er niet op te rekenen dat er in het hoorbare bereik verschillen zijn, alleen ergens in de hoogste regionen van de boventonen van muziek. Bij een bandtweeter wellicht nog relevant maar ik neem niet aan dat je 47uF voor een bandje zet :wink:

Andere vraag:

Hoe kan het zijn dat er diverse compleet verschillende materialen worden gebruikt, met andere eigenschappen en van andere kwantiteiten zonder dat er ook maar 1 hoorbaar verschil zou zijn. Dat is dan bijzonder!
Dus, niet: hoor je verschillen?
Maar: Hoe zou het mogelijk zijn dat met andere ingrediënten exact hetzelfde gerecht wordt geproefd?

Dan kom je waarschijnlijk op het eerste punt uit: niet iedereen vindt dat het allemaal hetzelfde smaakt.
Hierna weer terug naar de vraag of er gemixt kan worden met de eigenschappen van diverse condensatoren.

just my 2 ct.
Koen K

Bericht door Koen K »

De vergelijking van materialen en condensatoren en ingrediënten van een gerecht gaat mijns inziens niet op. Als we het in gastronomische sferen willen houden zie ik het eerder als het gebruiken van een ander bestek—smaakt de coq au vin dan anders? ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zou eens een aardig experiment zijn om op een luisterdag een Mundorf Evo Oil te vergelijken met ene Audyn Cap Plus, dan kunnen mensen goed ervaren hoe verschillend caps kunnen klinken. Andere materialen, meten gelijk binnen de 0,1dB in het hoorbare gebied, klinken toch heel anders.
AatV

Bericht door AatV »

@Koen
Denk dat bestek toch een flinke invloed heeft op het culinaire gebeuren. De bekende gastronomische kenner Johannes van Dam had altijd een eigen mes bij zich, een echte Laguiole. Hij was van mening (en ik geef hem daarin gelijk) dat je een biefstuk of tournedos 'vermoord' met een kartelmes.
Of het wat met audiophilie te maken heeft? Dat wel of niet natuurlijk! :mrgreen:

groet,
Aat
Koen K

Bericht door Koen K »

jeroen_d schreef:
Zou eens een aardig experiment zijn om op een luisterdag een Mundorf Evo Oil te vergelijken met ene Audyn Cap Plus, dan kunnen mensen goed ervaren hoe verschillend caps kunnen klinken. Andere materialen, meten gelijk binnen de 0,1dB in het hoorbare gebied, klinken toch heel anders.
Lijkt me erg interessant en ik ben benieuwd of ik het zal horen. Als je het goed vindt neem ik wel mijn maskertje mee ;)
AatV schreef:
Denk dat bestek toch een flinke invloed heeft op het culinair gebeuren. De bekende gastronomische kenner Johannes van Dam had altijd een eigen mes bij zich, een echte Laguiole. Hij was van mening (en ik geef hem daarin gelijk) dat je een biefstuk of tournedos 'vermoord' met een kartelmes.
Of het wat met audiophilie te maken heeft? Dat wel of niet natuurlijk! :mrgreen:
Waarmee maar weer aangetoond is dat geen enkele metafoor perfect is :)
bas focal m180
Contacteer:

wouter schreef:
Als je over 47uF een 0,1 uF heen zet hoef je er niet op te rekenen dat er in het hoorbare bereik verschillen zijn, alleen ergens in de hoogste regionen van de boventonen van muziek. Bij een bandtweeter wellicht nog relevant maar ik neem niet aan dat je 47uF voor een bandje zet :wink:
Ook Tony en Jeroen raden aan om eerder richting even grote waardes te gaan , zeker niet om met 0,1uf te werken .
jeroen_d schreef:
Tony komt ook met EVO oil , met andere zoals Silver Oil en Audyn Plus
jeroen_d schreef:
De audyn cap plus en de mundorf op de Daudio W1 laten echt duidelijk een verschil horen , op die speaker beide erg goed .
De gehoorde mundorf liet alles horen , mischien een beetje te vriendelijk vergeleken met de audyn cap plus , die op zijn beurt duidelijk meer dynamiek impulsen weergaf maar minder vriendelijk is dan de mundorf .
Wat de een net TE kort komt heeft de ander net TE veel , in mijn ogen :mrgreen:

Als die mundorf evo oil op een meeting vergeleken gaat worden met audyn cap plus wil/moet ik daarbij zijn , en ik kan dat dan andere dan ook aanraden .
avdboom

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Lijkt mij een leuk plan. Vraag mij erg af tot wat voor conclusies dat gaat leiden onder de verschillende kampen :lol:
Ik ben wel bereid mijn Alpair 5 TL daarvoor te lenen op de luisterdag in Alphen aan den Rijn. Lekker puur luisteren met een breedbander en een simpele sperkring. En volgens mij laat deze ook goed horen wat er gevoed wordt.

Ik kan voor een luistertest het verschil laten horen tussen een 2,7uF M-cap met als bypass een 0,68uF ERO KP 1832 afwisselen met een 0,65uF Cross-Cap. Dit is volgens mij duidelijk hoorbaar.
Ik heb ook een 3,3uF Evo oil, als iemand anders nog een 3,3uF Audyn plus heeft dan kan dit ook beluisterd worden.

Het zou dan denk ik leuk zijn eerst met medeweten van beluisteraars eens te laten horen wat het doet, en kijken wat de meningen zijn. En evt. kan het daarna nog blind getest worden voor het skeptische kamp, geen idee wat de bevindingen daar van zouden worden, maar als we toch bezig zijn zou ik zeggen om zo'n test wel mee te pakken for the sake of testing :lol: .

Iedereen mag dan natuurlijk met respect voor elkaar zijn eigen conclusie trekken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je het zo moet doen: laat een track twee keer beluisteren eerst met condensator A en dan met condensator B, desnoods nog een derde keer met condensator A. Mensen zouden dan het verschil in klank op een papiertje moeten schrijven en dat inleveren. Bij voldoende deelnemers krijg je een leuk resultaat. Ik heb het op deze manier al een aantal keer gedaan, mensen hoeven niet te weten waarnaar ze luisteren, het verschil komt er duidelijk uit in de huiskamer setting. Of dat op een luisterdag ook zo duidelijk wordt is afwachten, maar als je condensators neemt die behoorlijk ver uit elkaar liggen qua klank moet het kunnen lukken.
avdboom

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Ik denk dat je het zo moet doen: laat een track twee keer beluisteren eerst met condensator A en dan met condensator B, desnoods nog een derde keer met condensator A. Mensen zouden dan het verschil in klank op een papiertje moeten schrijven en dat inleveren. Bij voldoende deelnemers krijg je een leuk resultaat. Ik heb het op deze manier al een aantal keer gedaan, mensen hoeven niet te weten waarnaar ze luisteren, het verschil komt er duidelijk uit in de huiskamer setting. Of dat op een luisterdag ook zo duidelijk wordt is afwachten, maar als je condensators neemt die behoorlijk ver uit elkaar liggen qua klank moet het kunnen lukken.
Ja, dat opschrijven is denk ik wel een goed idee.
Misschien ook een idee van tevoren de track's vast te stellen zodat mensen daar al een eigen beeld van kunnen vormen en de specifieke punten waarop zij willen luisteren kunnen "bepalen"/hun gehoor thuis kunnen eiken? Ik luister zelf het liefst met muziek die ik redelijk ken omdat je jezelf dan het meest op de klank verschillen kan concentreren.

Misschien ook beter om maar 1 set caps te vergelijken als 2 verschillende, want zo geconcentreerd luisteren is redelijk vermoeiend, en na een tijdje wordt het steeds moeilijker jezelf er op te concentreren. Dat is althans mijn ervaring.
Misschien dat de liefhebbers het later met een andere combi nog eens kunnen proberen, maar primair 1 combi?

Iemand die een 3,3uF Audyncap plus heeft liggen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
goed plan, laten we hier eens een uurtje voor inruimen in Alphen :rock:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

avdboom schreef:
Iemand die een 3,3uF Audyncap plus heeft liggen?
Ik heb er eentje liggen, niet twee.
avdboom

Bericht door avdboom »

Nou, nog iemand die er 1 heeft liggen dan? :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb als alternatief nog 4 stuks Jantzen Silver Z-cap liggen in de waarde 6.8uF en als je die twee in serie zet heb je 2 stuks van 3.4uF. Klinken ook nogal verschillend van de Mundorf Evo Oil, daar waar de Evo Oil een overdreven mild tophoog heeft is dat van de Silver Z-cap vrij aggressief.
avdboom

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Ik heb als alternatief nog 4 stuks Jantzen Silver Z-cap liggen in de waarde 6.8uF en als je die twee in serie zet heb je 2 stuks van 3.4uF. Klinken ook nogal verschillend van de Mundorf Evo Oil, daar waar de Evo Oil een overdreven mild tophoog heeft is dat van de Silver Z-cap vrij aggressief.
Als het "niet gelovers kamp" :-# het er mee eens is lijkt me dat ook een prima optie. 0,1uF kan nooit het verschil veroorzaken wat we verwachten te horen lijkt mij. En het gaat er om te ervaren of er verschil in klank/karakter is ja ofwel nee.

Ik heb overigens ook nog 2 3,3uF Coss-Caps, maar die zijn aanzienlijk lager ingeschaald als de Evo oil, en ik ben niet zeker van het karakter van klank van deze aangezien ze nooit aangesloten hebben gezeten.

Iemand nog ideeen m.b.t. muziek die dit alles bloot moet leggen?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”