Focal Dynaudio tweeweg.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Focal Dynaudio tweeweg.

Bericht door richard »

hrscharft schreef:
waar het euvel wel eens kan zitten bij de strijkboutmethode is volgens mij watergedragen lakken van tegenwoordig. Ik heb hier ook al wel eens wat issues met blazen en slechte hechting gehad. Vooral als je vrij snel na het fineren een afwerklaag aanbrengt....

Misschien heeft de lijm toch flink tijd nodig om de watervastheid te verkrijgen.....
Misschien is PVAc gewoon niet stabiel genoeg op den duur.

Vooral de laatste zin is interessant:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyvinylacetaat

Dan is beenderlijm misschien een betere optie, al lusten de houtwormen dit ook wel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tja, wat is de snelheid van de hydrolyse dan? mijn eerste setje zelfbouwspeakers zit na 20 jaar nog steeds stevig in elkaar hoor
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
tja, wat is de snelheid van de hydrolyse dan? mijn eerste setje zelfbouwspeakers zit na 20 jaar nog steeds stevig in elkaar hoor
Met de strijkbout in elkaar gezet? :mrgreen: :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wikipedia schreef:
PVAc wordt langzaam afgebroken via hydrolyse ofwel verzeping door basen, waarbij azijnzuur-ionen worden gevormd. Wat resteert is een gepolymeriseerde alcohol.
Dat roept weer de vraag op : hoe lang is "langzaam" ?
richard

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
tja, wat is de snelheid van de hydrolyse dan?
Misschien zit er in de lak wel een stofje dat als katalysator het proces versneld? Hoe dan ook, het materiaal degenereert blijkbaar op den duur.

In het verleden was men altijd wel wat terughoudend op lijmverbindingen in duurzame (> 50 jaar) houtconstructies. Mede omdat lijmen niet altijd even stabiel blijken te zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
En de mijne na 40 jaar met ouderwetse witte Cetabever houtlijm. En van een azijnlucht is ook geen sprake :lol:

Richard, kan het niet gewoon zo zijn dat de lijm onvoldoende smelt met de strijkbout methode. Of dat het toch onvoldoende aan blijft liggen voor een homogene laag? Ik krijg het n.l. ook vlak na het strijken bij lange na niet zo lekker vast als gewoon direct lijmen en persen.
richard

Bericht door richard »

Dat het vanaf het begin onvoldoende heeft gehecht kan natuurlijk ook zo zijn, misschien is de strijkboutmethode met PVA gewoon minder geschikt omdat er na het verdampen van het water uit de emulsie onvoldoende 'plastic' overblijft om te smelten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Als je de foto goed bekijkt zie je dat het lijmoppervlak op beide delen mog de sinaasappelschil structuur heeft van het rollertje waarmee het is opgebracht. Voor mij een teken dat het nooit een hechte gesmolten verbinding is geweest.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

pappaleo schreef:
De kastjes zijn nu klaar. Het lijkt wel of ik met die K* telefoon helemaal geen scherpe foto's meer kan maken. Vooral bij kunstlicht is het dramatisch.
Wat er nog toonbaar is van de montage:
Bouw29Montage.jpg
Bouw30Montage.jpg
Wat er van de barst in het fineer over is (scherper lukt echt niet).:
Bouw32Barst.jpg
En zo zien ze er uiteindelijk uit.
Bouw31Klaar.jpg
Bouw33OpStands.jpg
Ze klinken heerlijk en produceren een mooi ruimtelijk geluidsbeeld
(Maar dat was geen verrassing :wink: )

Nu even nadenken over wat het volgende project wordt.
Heerlijke tweeters! Heb niet zo lang geleden mijn Dynaudio Audience 122C een updrage gegeven met nieuw filter en een d260da Esotec tweeter. Zelfde type als jij hebt gebruikt. Verving de standaard d28/2. Heb een tijdje met nieuw filter gedraaid met de d28. Wel een aardig stapje voorwaarts, maar het werd pas echt leuk met de d260. Het karakter in het mid en hoog komt nu ontzettend dicht bij die van mijn Special 25's met Esotar2 tweeter. De hele surround beleving is een stuk meer "in your face" geworden met een center speaker van dit nivo.

Ben dan ook heel benieuwd hoe jouw monitors klinken. Focal is volgens mij ook geen kinderachtig spul! :rock:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Jamesblond schreef:
Ben dan ook heel benieuwd hoe jouw monitors klinken. Focal is namelijk ook geen kinderachtig spul! :rock:
Hier wat onbevooroordeeld :mrgreen: commentaar van de luisterdag Hengelo 7 feb 2015: Klik en Klik
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
Focal is volgens mij ook geen kinderachtig spul! :rock:
Zullen we het maar niet over de tweeters hebben, daar zijn de meningen over verdeelt.

Sommige vinden ze nogal eens scherp, of zelf pijnlijk wat ik heb gehoord/gelezen.

Het leuke is, dat het opbreken, membraam resonantie bij +- 19 á 20khz een klein piekje/bultje is, en zeer snel uitsterft.

Heel veel andere metaal dome's uit die tijd zijn vele malen erger, flinke brede piek lange uitsterf tijd.
Ik weet van eerste hand dat men mij zei dat de focal tweeter te scherp was maar zelf naar een ander merk metal dome luisterde.

Het zit na mijn oordeel bij sommige dan ook tussen de oren.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Op deze tweeters zat een aardige laag stof :mrgreen:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
Op deze tweeters zat een aardige laag stof :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:

Nog mooier is dat de woofers van Focal zijn en de tweeters van Dynaudio. Niks metal dome, gewoon soft dome.

En dat fabelachtige imago dat ze hebben valt ook wel mee. Een AMT'tje van €49 doet bijna hetzelfde tegenwoordig :lol:
bas focal m180
Contacteer:

pappaleo schreef:
Een AMT'tje van €49 doet bijna hetzelfde tegenwoordig :lol:
Bijna :mrgreen:
focalll.JPG
dayton.JPG
Iemand zegt over de tweeter.
Heb het idee dat er enorme productiespreidingen zijn. Ik zou voor de zekerheid beide tweets eens meten.
Maar ik zal echt niet zeggen dat ze verkeerd klinken, voor €49,- zal dat best erg goed kunnen zijn.
Voor €49,- een AMT kon men vroeger alleen over dromen.
Laatst gewijzigd door bas focal m180 op vr 15 jan 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Beste Bas, ik spreek over Dynaudio tweeters, ik heb de vergelijking met Focal tweeters niet gemaakt, daar kom jij mee aanzetten. Sterker nog ik heb nergens Focal tweeter genoemd; het is gewoon geen onderwerp van gesprek.

Verder suggereer je dat ik opmerkingen heb gemaakt over produktiespreiding van de goedkope AMT. Ik zou eens goed kijken van wie die post was, hij komt uit het inimini topic.
bas focal m180
Contacteer:

pappaleo schreef:
Beste Bas, ik spreek over Dynaudio tweeters, ik heb de vergelijking met Focal tweeters niet gemaakt, daar kom jij mee aanzetten. Sterker nog ik heb nergens Focal tweeter genoemd; het is gewoon geen onderwerp van gesprek.

Nog mooier is dat de woofers van Focal zijn en de tweeters van Dynaudio. Niks metal dome, gewoon soft dome.

En dat fabelachtige imago dat ze hebben valt ook wel mee. Een AMT'tje van €49 doet bijna hetzelfde tegenwoordig :lol:

Ik meen echt dat je fabelachtige imago focal bedoelt, dat ze scherp klinken, ook al bedoel je Dynaudio de meeting van dynaudio die ik me herinner zijn ook veel lineairder.

Maar de insteek was, dat ik heel bijdehand kan zijn, vandaar ''bijna :mrgreen: ''
ik relativeerde ook mijn reactie
Maar ik zal echt niet zeggen dat ze verkeerd klinken, voor €49,- zal dat best erg goed kunnen zijn.
Voor €49,- een AMT kon men vroeger alleen over dromen.

verder suggereer je dat ik opmerkingen heb gemaakt over produktiespreiding van de goedkope AMT. Ik zou eens goed kijken van wie die post was, hij komt uit het inimini topic.

Dat is raar, ik heb daar toch gewoon /quote knop gebruikt. ''meen ik'' ''nu twijfel ik''.
Ik zal dat zo corrigeren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”