Dat is een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik verkoperde boutjes erg mooi.rjmulder schreef:Ziet er erg mooi uitalleen jammer dat er geen zwarte boutjes zijn gebruikt.
4 UCD's In A Box
Moderator: Beheerdersteam
Re: 4 UCD's In A Box
- audiomanics
- Contacteer:
Niet slecht hè? van tech-grap-hix........Ah!buis schreef:Toe dan maar,![]()
![]()
![]()
![]()
Anne
BTW al deze tekeningen zijn handmatig overgetekend in Artcam voor het freeswerk en PHCad voor het laseren omdat er geen DXF of andere vectorbestanden beschikbaar waren vanuit sketchup (kennelijk..)
Een schetsje op papier had dus ook gekund..
Kees
Kees, kun je ook uit de voeten met bestanden van het scheaffer-programma ?
Of moet je dat ook handmatig overzetten ?
Of moet je dat ook handmatig overzetten ?
- Vinculum
- Contacteer:
Ben ook nog niet klaar... Die schroefjes in de netentree zaten erbij. De andere had ik nog liggen. Ga nu op zoek naar zwarte M3 boutjes.rjmulder schreef:Ziet er erg mooi uitalleen jammer dat er geen zwarte boutjes zijn gebruikt.
- audiomanics
- Contacteer:
@ray: In feite moet ik alles handmatig overzetten behalve dxf en dan alleen nog maar bepaalde versies die niet van rondjes vierkantjes maakt. Met Ai kan ik ook wel uit de voeten, via adobe illustrator. Maar met voldoende gegevens is dat zo ingetikt zolang er geen ingewikkelde complexe figuren in zitten.. Maar ook die krijg ik wel gekopieerd in vectoren..
Ik verwacht van niemand dat ze .art files van 2008 aan gaan leveren...
Kees
Ik verwacht van niemand dat ze .art files van 2008 aan gaan leveren...
Kees
- audiomanics
- Contacteer:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb een kist vol zwart schroef/bout/materiaal van een forumgenoot overgenomen. Ben je al voorzien, of zoek je nog?Vinculum schreef:Ben ook nog niet klaar... Die schroefjes in de netentree zaten erbij. De andere had ik nog liggen. Ga nu op zoek naar zwarte M3 boutjes.rjmulder schreef:Ziet er erg mooi uitalleen jammer dat er geen zwarte boutjes zijn gebruikt.
Oh, ja. Jij had die lading van Amanda overgenomen toch ? zie je niet de mogelijkheid om een paar assortiments-setjes te maken ?Barry2001 schreef:Heb een kist vol zwart schroef/bout/materiaal van een forumgenoot overgenomen. Ben je al voorzien, of zoek je nog?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
audiomanics schreef:Ja, jij ook?ds23man schreef:Dus je freest ook?
Kees
Nee, heb geen frees
- Vinculum
- Contacteer:
Ja ik zoek nog wel. Maar ik moet eerst even kijken wat ik nodig heb en wat ik zelf nog heb.Barry2001 schreef:Heb een kist vol zwart schroef/bout/materiaal van een forumgenoot overgenomen. Ben je al voorzien, of zoek je nog?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Laat maar weten als je wat zoekt..Vinculum schreef:Ja ik zoek nog wel. Maar ik moet eerst even kijken wat ik nodig heb en wat ik zelf nog heb.Barry2001 schreef:Heb een kist vol zwart schroef/bout/materiaal van een forumgenoot overgenomen. Ben je al voorzien, of zoek je nog?
- firsttimer
Fraai werk hoor! En 'klinkt' het geheel nog een beetje?
Moest je trouwens nog een beetje voorzichtig doen met die dikke cinch-pluggen op de DSP of valt het gevaar dat het zooitje afbreekt van de PCB nog wel mee?
Moest je trouwens nog een beetje voorzichtig doen met die dikke cinch-pluggen op de DSP of valt het gevaar dat het zooitje afbreekt van de PCB nog wel mee?
- Vinculum
- Contacteer:
Klinkt heel erg goed! Vooral de subs hebben baat bij het extra vermogen en controle. De monitors moet ik nog wat beter beluisteren maar slechter is het in ieder geval niet!
Ook geen brom of andere hinderlijke geluiden waar veel zelfbouw versterkers mee kampen. Toppie!
Ik zit nog wel een beetje met de warmte. De UCD's niet, die worden niet eens handwarm. Maar de koellichamen op de voedingen wel. Even vlug gemeten met een oude aquarium thermometer op het koellichaam en dan is het ongeveer 40 graden. Ik kan mijn vinger er wel ophouden maar het voelt erg warm. Miss boven en onder de koellichamen wat ventilatie roosters aanbrengen?
En wat wel echt een probleem is de uitschakelplop van de ucd's en vooral de dsp. Die woofers krijgen me toch een dreun!
Nu heb ik de mute van de ucd's hard verbonden aan de ground. Zou het werken als deze via een relais losgekoppeld worden voordat de spanning wegvalt? Is dat voldoende of moet er echt een fullblown speakerprotection circuit komen?
Ik zit nog wel een beetje met de warmte. De UCD's niet, die worden niet eens handwarm. Maar de koellichamen op de voedingen wel. Even vlug gemeten met een oude aquarium thermometer op het koellichaam en dan is het ongeveer 40 graden. Ik kan mijn vinger er wel ophouden maar het voelt erg warm. Miss boven en onder de koellichamen wat ventilatie roosters aanbrengen?
En wat wel echt een probleem is de uitschakelplop van de ucd's en vooral de dsp. Die woofers krijgen me toch een dreun!
Nu heb ik de mute van de ucd's hard verbonden aan de ground. Zou het werken als deze via een relais losgekoppeld worden voordat de spanning wegvalt? Is dat voldoende of moet er echt een fullblown speakerprotection circuit komen?
Hangt er van af wat er aan die koellichamen vastzit...ik neem aan, een paar mosfet's of vermogenstransistoren ?Vinculum schreef:Ik zit nog wel een beetje met de warmte. De UCD's niet, die worden niet eens handwarm. Maar de koellichamen op de voedingen wel. Even vlug gemeten met een oude aquarium thermometer op het koellichaam en dan is het ongeveer 40 graden. Ik kan mijn vinger er wel ophouden maar het voelt erg warm. Miss boven en onder de koellichamen wat ventilatie roosters aanbrengen?
Over het algmeeen worden die niet warm of koud van 40 graden...pas boven de 100 word het tricky...
Het is niet onverstandig wat gaten of sleuven in het bovendeksel te boren of te frezen.
Pas je wel op ja? !!!!! Er staat wel netspanning op!Vinculum schreef:Klinkt heel erg goed! Vooral de subs hebben baat bij het extra vermogen en controle. De monitors moet ik nog wat beter beluisteren maar slechter is het in ieder geval niet!Ook geen brom of andere hinderlijke geluiden waar veel zelfbouw versterkers mee kampen. Toppie!
Zou het wat warmte aangaat even aanzien. Je kunt ook even een temperatuur sensortje (Zo'n Blokker temp metertje) los in de kast hangen. Als de kast niet heter wordt dan een graad of 30 - 40 hoef je er echt geen sleuven extra in te maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
lijkt me afdoende, zeker als je dan nog (met bv een of twee 1000µF elko) zorgt dat de DSP nog eventjes in leven blijft zoals minidsp nu ook zelf levert met de miniDC (of geef de DSP z'n eigen 12V die altijd aan blijft, die <1W die dat kost hoef je je niet on-groen door te laten voelen)Vinculum schreef:En wat wel echt een probleem is de uitschakelplop van de ucd's en vooral de dsp. Die woofers krijgen me toch een dreun!
Nu heb ik de mute van de ucd's hard verbonden aan de ground. Zou het werken als deze via een relais losgekoppeld worden voordat de spanning wegvalt?
I.d.d. Als dat werkt, dan werkt dat. Iets stuk kun je er m.i. niet mee maken.
Maar hoe moet dat relais dan worden aangestuurd ?
Zelf had ik het idee om dan een aparte trafo te gebruiken met een minimale afvlakking.
Dat heeft dan wel weer als nadeel dat je een aparte aan-uit schakelaar voor de netspanning nodig hebt.
Zelf had ik het idee om dan een aparte trafo te gebruiken met een minimale afvlakking.
Dat heeft dan wel weer als nadeel dat je een aparte aan-uit schakelaar voor de netspanning nodig hebt.
- Vinculum
- Contacteer:
De voedingen houden na uitschakelen van de netspanning nog een paar seconden vol. De 2de set ucd's kan ik met een schakelaar los aan en uit zetten. Deze ucd's zijn zonder dsp dus. Ook die ploppen bij uitschakelen.
De hele versterker zal dadelijk aan en uit gezet worden door een trigger die door de DAC/pre word uitgegeven. Ik dacht dus slim te zijn en gebruik te maken van die paar seconden dat de voeding nog actief is. Als ik namelijk door die trigger een relais ontkoppel die de netspanning er af haalt en tegelijk of de mutes activeert op de ucd's of een relais op de luidspreker uitgangen dan zijn de speakers ontkoppelt tegen de tijd dat de voeding de geest geeft. Ik vermoed dat ik dan uit voorzorg beter de luidsprekers kan loskoppelen dan de mutes. Ook qua ruimte in de kast is dat de enige plek nog.
Wat betreft de warmte denk ik ook dat het wel los zal lopen. Klasse A amps draaien veel warmer. Ook word er veel warmte afgegeven aan de alu kast. De hele kast voelt wat lauwwarm aan. Ideaal dus. Maar ik denk dat een paar gleuven boven en onder de warmtebronnen geen kwaad zou doen. Ook kan ik de kasten op een voetje zetten want nu staan ze bijna strak op elkaar, alleen de standaard meegeleverde rubbervoetjes zitten er onder.
De hele versterker zal dadelijk aan en uit gezet worden door een trigger die door de DAC/pre word uitgegeven. Ik dacht dus slim te zijn en gebruik te maken van die paar seconden dat de voeding nog actief is. Als ik namelijk door die trigger een relais ontkoppel die de netspanning er af haalt en tegelijk of de mutes activeert op de ucd's of een relais op de luidspreker uitgangen dan zijn de speakers ontkoppelt tegen de tijd dat de voeding de geest geeft. Ik vermoed dat ik dan uit voorzorg beter de luidsprekers kan loskoppelen dan de mutes. Ook qua ruimte in de kast is dat de enige plek nog.
Wat betreft de warmte denk ik ook dat het wel los zal lopen. Klasse A amps draaien veel warmer. Ook word er veel warmte afgegeven aan de alu kast. De hele kast voelt wat lauwwarm aan. Ideaal dus. Maar ik denk dat een paar gleuven boven en onder de warmtebronnen geen kwaad zou doen. Ook kan ik de kasten op een voetje zetten want nu staan ze bijna strak op elkaar, alleen de standaard meegeleverde rubbervoetjes zitten er onder.
En dat staat als een paal boven water !Vinculum schreef:Wat betreft de warmte denk ik ook dat het wel los zal lopen. Klasse A amps draaien veel warmer.
Sinds 2 jaar koop ik voor mijn "serieuze" projecten een K4700 van Velleman. Ploppen, geen last meer van, en ik durf mijn eigen baksels aan mijn normale luidsprekers te knopen ivm de dc beveiliging.
En wat betreft die 40 graden, daar is n.a.w. het spul op ontworpen. Hij mag vast nog een stuk warmer worden.
En wat betreft die 40 graden, daar is n.a.w. het spul op ontworpen. Hij mag vast nog een stuk warmer worden.
- Vinculum
- Contacteer:
Eindelijk heb ik gisteravond de luidspreker beveiliging kunnen maken voor deze eindversterker. De bedoeling was om echt tussen de luidsprekeruitangen van de ucd's en de terminals te gaan zitten maar ik heb na een experiment toch gekozen om alleen de mute te schakelen. Dit werkt prima!
Alleen heb ik nu iets vreemds bij het in/uit schakelen van het hele apparaat. Dit gebeurd door een 5V triggerspanning vanaf de DAC. Deze blijft 5V geven zolang het apparaat aan zou moeten staan.
Nu wilde ik dus een enorm overkill solid state relais wat ik nog had liggen hiervoor gebruiken. Dit werkte goed. 1 keer...
Ik weet niet wat er mee mis is maar hij schakelt niet meer uit. Ik ben dus op zoek naar een vervanger.
De 2 mainvoedingen zijn 500W dus mijn boerenlogia zegt 2x500W=1000W 1000W/230V=4.35A. Het nieuwe relais zou dus minimaal 5A @230V moeten kunnen schakelen met een 5V ingang.
Zou deze geschikt zijn:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=653 (Datasheet)
Alleen heb ik nu iets vreemds bij het in/uit schakelen van het hele apparaat. Dit gebeurd door een 5V triggerspanning vanaf de DAC. Deze blijft 5V geven zolang het apparaat aan zou moeten staan.
Nu wilde ik dus een enorm overkill solid state relais wat ik nog had liggen hiervoor gebruiken. Dit werkte goed. 1 keer...
Ik weet niet wat er mee mis is maar hij schakelt niet meer uit. Ik ben dus op zoek naar een vervanger.
De 2 mainvoedingen zijn 500W dus mijn boerenlogia zegt 2x500W=1000W 1000W/230V=4.35A. Het nieuwe relais zou dus minimaal 5A @230V moeten kunnen schakelen met een 5V ingang.
Zou deze geschikt zijn:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=653 (Datasheet)