Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En inmiddels is ook de bracing klaar, alleen voor de Vifa's aan de bovenkant moet ik nog wat nieuwe cross-bracing op maat zagen, daar zat ik er een mm naast, zodat alles niet exact zonder kier aansluit.

Afbeelding

Zoals te zien op de foto is een gedeelte van de kast onder 45-graden verstek gezaagd en wel precies de naden die je later ziet. Voor de rest is de kast gewoon simpelweg koud op elkaar, dus met witte houtlijm en een bonte verzameling lijmklemmen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

prachtig!

jeukende handen als ik dat mdf altijd zie :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Bij mij jeukt 't inmiddels overal, dat MDF stof gaat werkelijk overal zitten en helaas moet ik 't doen zonder afzuiging op m'n bovenfrees, gelukkig draag ik wel een 100% dicht stofmasker, anders was 't ook nog 'ns ongezond.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, de bracing is inmiddels klaar, dan kan ik nu verder met 't front en daar de gaten boren voor de inslagmoeren die ik ga gebruiken voor 't bevestigen van de drivers. Hieronder een indruk hoe ik bracing ga toepassen in deze luidspreker.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien zijn alle gaten in de bracing voorzien van een radius, dit is puur om evt. reflecties te beperken en 't werkt ook prettiger met 't aanbrengen van 't dempingmateriaal etc. De oplettende lezer zal gezien hebben dat alle kastpanelen van 22-mm MDF gemaakt zijn en de bracing van 18-mm.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, vandaag is het toch vies weer, dus kan ik aan de slag met het in elkaar lijmen van de kasten, hier even een indruk.

Afbeelding

Met een beetje geluk heb ik vandaag een kast af en dan morgen de ander zodat ik dit weekend wellicht alvast kan beginnen met het aansluiten van het geheel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er netjes en stevig uit Sander. Heb je nog iets van deuvels o.i.d. gebruikt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Edo,

Nee, ik teken alles af op de planken en lijm dan alles met lijmklemmen, dan is 't altijd exact en door de lijnmklemmen verschuift 't ook niet tijdens 't drogen (mits je ze correct gebruikt).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je bent idd weer erg netjes bezig! :D
Wordt een flinke kast :shock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Juul,

Valt mee hoor, hij meet zo'n 24-cm breed, maar 't front is slechts 20-cm, de kastwanden krijgen een bolling mee, dus hij oogt van voren optisch slank. Hij is wel 40-cm diep, dus dubbel zo diep als hij breed is en 120-cm hoog. Ik ben gisteren nog in een HiFi winkel geweest bij mij op de hoek (Van Ingen in Purmerend) en daar hebben ze kasten staan die toch aanmerkelijk groter zijn, dus het viel me nog mee. Als je zelf slechts 165-cm meet dan zijn ze gigantisch ja, ben je een doorsnee Nederlander met ~185-cm dan valt 't allemaal reuze mee. Ze zijn echter wel zwaar, het houtpakket alleen al woog bijna 25-kg, tel daar de driver en filtercomponenten bij op en dan zit ik denk ik rond de 40-kg. Staat wel lekker stevig in ieder geval, ze zullen niet snel omvallen iig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Van mij krijg je de prijs voor het netste werken van allemaal!

Wowly
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ze zullen niet snel omvallen iig.
Nee, want ik zal er om denken niet in de buurt te komen :D

Ziet er inderdaad netjes uit. Ik blijf nog wel even over je schouder mee kijken. :wink:
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Bericht door Johan 62 »

Hallo

Ziet er allemaal veelbelovend uit.
Jammer dat het nu en beetje stil blijft.

m.v.g. J.V :lol:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Mooie lijmklemmen.
Werken die zowat goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

He nu ik die bracings zo zie, zitten die eigelijk verkeerd om. Dat zit eigenlijk altijd zo dus dat is geen kritiek.

Als je de buiging van de wanden wilt minimaliseren zou het breedste gedeelte van de bracing eigenlijk op het midden van de wand moeten zitten en niet op de rand. In het midden van de wand zitten nl de grootste buigkrachten en wil je de buiging van de bracing daar het minste hebben.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

ik kan je niet goed volgen, die bracing zit toch op de goeie plaats?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
He nu ik die bracings zo zie, zitten die eigelijk verkeerd om. Dat zit eigenlijk altijd zo dus dat is geen kritiek.

Als je de buiging van de wanden wilt minimaliseren zou het breedste gedeelte van de bracing eigenlijk op het midden van de wand moeten zitten en niet op de rand. In het midden van de wand zitten nl de grootste buigkrachten en wil je de buiging van de bracing daar het minste hebben.
Volgens mij is dat bij de kast van Sander juist het geval, of bedoel je iets anders :?:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sark,

Nee, ik bedoel de holle boogjes die je door de gaten krijgt. Dat zouden eigenlijk bulten naar binnen moeten zijn. Natuurlijk scheelt dat steunpunt wat jij aangeeft ook al een heel stuk maar doet op tussenliggende punten weinig.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik denk dat het op die afstanden nog wel goed zal meevallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja dat is ook zo, maar het ging mij meer om de gedachte er achter. Als je een paneel minmaal wilt laten buigen moet je er bolle bogen op zetten en geen holle.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zou dit werken :?:

Afbeelding

De kruizen verbinden de beide panelen en maken een stijve verbinding :idea:
(sorry voor het tussendoortje Sander :wink: )
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Frank,

Mwah, ik heb er al twee kapot geknepen, stalen borgpen in het schanier gewoon in doormidden, ik ben denk ik sterker dan ik denk of ik wil 't echt vast hebben zitten? Feit is dat als het MDF nog beweegt onder de klem doordat het 'glijdt' over de lijm ik vind dat ik harder moet klemmen om de lijm eronder vandaan te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wow!

Wat een project zeg! Ik dacht dat ik even van mijn stoel viel toen ik de eerste pagina's zag van dit draadje..

Off topic -
Ik ga binnenkort mijn project ook wer eens oppikken, maar ben wel geschrokken van jouw ervaring met je Monacors.. Ik heb er eveneens aardig wat in zitten, zij het 1 x 135KEP en 3 x 135C per speaker.

Moet ik ehh... me zorgen gaan maken? Ik heb ze al een poosje liggen dus mocht er iets mis zijn; retour sturen wordt denk ik lastig..

- on topic!

Word in ieder geval een project om van te smullen!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wow!

Wat een project zeg! Ik dacht dat ik even van mijn stoel viel toen ik de eerste pagina's zag van dit draadje..

Off topic -
Ik ga binnenkort mijn project ook wer eens oppikken, maar ben wel geschrokken van jouw ervaring met je Monacors.. Ik heb er eveneens aardig wat in zitten, zij het 1 x 135KEP en 3 x 135C per speaker.

Moet ik ehh... me zorgen gaan maken? Ik heb ze al een poosje liggen dus mocht er iets mis zijn; retour sturen wordt denk ik lastig..

- on topic!

Word in ieder geval een project om van te smullen!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jasper, als ze in orde zijn is er niets aan de hand. Dit is bekend bij Monacor, er zitten gewoon misbaksels tussen maar voor hetzelfde geld heb jij allemaal prima exemplaren. Sander heeft wel erg veel pech gehad denk ik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter, Sark,

Volgens mij is de bracing zo correct hoor, het idee is immers om de stijfheid van de panelen te vergroten door doorbuiging te voorkomen. Normaliter doe je dat door een boog te maken tussen de twee uiterste punten van het paneel, gelijk een brug. In dit geval wil ik beide panelen ondersteunen en trek ik de boog door in 't oneindige met als resultaat een cirkel. Ik heb een aantal semesters constructietechnieken gestudeerd en zo worden ook dragende constructies in bv. vliegtuigvleugels gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”