Passed out.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Passed out.
@Dre,
je zou er nog over kunnen denken om de koelplaat bovenop te doen. Heb een plaatje gevonden van de Musical Fidelity A1, die dit ook had : groet,
Aat
je zou er nog over kunnen denken om de koelplaat bovenop te doen. Heb een plaatje gevonden van de Musical Fidelity A1, die dit ook had : groet,
Aat
Volgens mij maak je je drukker dan dat je je hoeft te maken. Ik zou persoonlijk 1 gelijkricht/afvlak/zekering-PCB maken simpelweg omdat dat beter uitkomt met de spullen en ruimte die je hebt.
Dus 220 in (Neutrik powercon!) -> (220 Schakelaar) -> Softstarter die Ray aangeeft -> Ringkern -> Gelijkrichter(s) -> 2 grote Elco's -> "Filter"-spoel -> 2 andere grote Elco's en 2 van een lagere waarde -> 4 zekeringen (2 voor +V en 2 voor -V) -> PSU_uit voor kanaal 1 -> PSU_uit voor kanaal 2 -> Naar Aleph PCB's -> Naar Velleman K4700 kit -> Naar output terminals
In plaats van de 220 schakelaar kun je ook net zoals ik heb gedaan een master-slave stopcontact pakken zodat wanneer je je voorversterker aan/uit zet de eindversterker mee schakelt. Op die manier schakel ik ook mijn sub-minidsp-eindversterker-cdspeler.
Dus 220 in (Neutrik powercon!) -> (220 Schakelaar) -> Softstarter die Ray aangeeft -> Ringkern -> Gelijkrichter(s) -> 2 grote Elco's -> "Filter"-spoel -> 2 andere grote Elco's en 2 van een lagere waarde -> 4 zekeringen (2 voor +V en 2 voor -V) -> PSU_uit voor kanaal 1 -> PSU_uit voor kanaal 2 -> Naar Aleph PCB's -> Naar Velleman K4700 kit -> Naar output terminals
In plaats van de 220 schakelaar kun je ook net zoals ik heb gedaan een master-slave stopcontact pakken zodat wanneer je je voorversterker aan/uit zet de eindversterker mee schakelt. Op die manier schakel ik ook mijn sub-minidsp-eindversterker-cdspeler.
druk maken?
na mijn speaker project kan ik alles aan!
ik heb besloten om de koelblokken te verlengen zodat ik meer diepte in de kast krijg,dit geeft me meer ruimte en meer koelcapaciteit waardoor ik wat meer richting mijn 'eisen' kan komen.
10cm extra zou dus alles oplossen.
softstart onder de trafo,diodes er op.
nu eens kijken of loek nog wat in zijn winkel heeft!
na mijn speaker project kan ik alles aan!
ik heb besloten om de koelblokken te verlengen zodat ik meer diepte in de kast krijg,dit geeft me meer ruimte en meer koelcapaciteit waardoor ik wat meer richting mijn 'eisen' kan komen.
softstart onder de trafo,diodes er op.
nu eens kijken of loek nog wat in zijn winkel heeft!
Dat kan, maar dan moet je er ook mee rekening houden dat deze veel warmte-problemen heeft gehad.AatV schreef:@Dre,
je zou er nog over kunnen denken om de koelplaat bovenop te doen. Heb een plaatje gevonden van de Musical Fidelity A1, die dit ook had
Omdat alle electronica onder het koelbok zat, had deze aardig te lijden van versnelde veroudering.
De warmte straalt natuurrlijk ook naar onder af, en die kon dan niet goed weg, omdat dat koelblok erboven zat.
(bij een kast van 15 a 20 cm hoog speelt dat natuurlijk veel minder.)
Goed idee, ik heb ook iets dergerlijks gedaan om meer ruimte te winnen, welliswaar maar 4 cm,dre schreef:ik heb besloten om de koelblokken te verlengen zodat ik meer diepte in de kast krijg,dit geeft me meer ruimte en meer koelcapaciteit waardoor ik wat meer richting mijn 'eisen' kan komen.
maar in principe voldoende om alles goed in te kunnen bouwen.
Ik ben benieuwd hoe je dat in de praktijk gaat uitvoeren.
het koppelen van de delen bedoel je?Ik ben benieuwd hoe je dat in de praktijk gaat uitvoeren.
de koppen van de koelblokken zijn redelijk dik,dus daar wil ik gewoon wat draadeindjes er in tappen en die met borgmoertjes aantrekken.
Waarom heb ik die nog nooit op het forum voorbij zien komen??? Voordeel van het origineel is wel dat er een printtrafo op zit. Mag ik eens gluren in die Eagle-files?
Omdat je bij het falen van een van de componenten misschien wel + 35 Vdc op je luidsprekerterminals hebt staan. Ook zit er een inschakelvertraging in. Wanneer de 220 er af gaat, worden je luidsprekers ontkoppeld. Je hebt dus de veiligheid en je voorkomt in- en uitschakelploppen indien aanwezig. 90% van de zelfbouwers heeft er kak aan, maar ik ga niet 20 euro besparen met het risico om mijn luidsprekers te verpesten.waarom zou dat er in moeten?
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 07 mei 2012, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou er niet in moeten, maar is een praktisch en nuttig extra, om je luidsprekers te beschermen.
Het is zowel een inschakelvertraging (6 seconde) alsook een DC beveiliging.
Als er iets misgaat in de versterker en er zal DC spanning op de uitgang komen en is de kans groot dat je spoelen van de drivers verbranden.
Aan de andere kant, Mijn JLH draait al twee jaar zonder...
Het is zowel een inschakelvertraging (6 seconde) alsook een DC beveiliging.
Als er iets misgaat in de versterker en er zal DC spanning op de uitgang komen en is de kans groot dat je spoelen van de drivers verbranden.
Aan de andere kant, Mijn JLH draait al twee jaar zonder...
En wel geld over hebben voor exotische niets-verbeterende (filter)componenten zeker 
De Perreaux is misschien niet zo'n goed voorbeeld als ik naar de reacties kijken van de jongens die er op componentniveau verstand van hebben.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... x&start=25
De Perreaux is misschien niet zo'n goed voorbeeld als ik naar de reacties kijken van de jongens die er op componentniveau verstand van hebben.
Omdat ik daar nog nooit iets iets over had geschreven....hij ligt al een jaartje te wachten om de JLH ingebouwd te worden.SuperR schreef:Waarom heb ik die nog nooit op het forum voorbij zien komen??? Voordeel van het origineel is wel dat er een printtrafo op zit. Mag ik eens gluren in die Eagle-files?
Deze heeft geen printtrafo omdat klasse A bijna altijd met een lagere spanning draait dan een klasse B versterker. dus kan hij zijn voeding van de hoofdtrafo halen
Ik heb er ook een in een PA versterker zitten, die draait op 2 x 75 VAC, daar zit dus een originele in.
Economisch heeft het niet zoveel zin, de 4700 kost 20 euro in de winkel, maar ik had vrijwel alle onderdelen ervoor al in huis.
Als je dat los moet kopen ben je net zoveel kwijt.
Ander voordeel van het origineel is dat deze een stuk compacter is op gebouwd, kleinere printsporen en dergelijke...
Tja, dat Sander niet zo van harmonische vervorming houdt (hield) wisten we al...SuperR schreef:De Perreaux is misschien niet zo'n goed voorbeeld als ik naar de reacties kijken van de jongens die er op componentniveau verstand van hebben.
Het is (was) nogal een mieren**ker wat dat betreft.
Pass labs en JLH vinden in zijn ogen ook geen genade....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1447777
Nee, daar komt iets veel ingewikkelders in te zitten met logische IC's.dre schreef:ray,ga jij die wel in de aleph zetten?
Dat heeft behalve inschakelvertraging en DC protectie ook voedingspanning monitoring en temperatuur meting.
Waaarom ? omdat het kan, leuk is en niet veel kost.
een echte freak!
dan laat ik het allemaal zoals het is.
ik heb bijna het lijstje compleet.
alleen de 5w weerstanden zie ik bij farnell alleen draadgewonden,dat lijkt me nou niet echt een fraasie keus toch?
gewoon maar mox in zetten?
dan laat ik het allemaal zoals het is.
ik heb bijna het lijstje compleet.
alleen de 5w weerstanden zie ik bij farnell alleen draadgewonden,dat lijkt me nou niet echt een fraasie keus toch?
gewoon maar mox in zetten?
5 watt ?, volgens mij hoort er eigenlijk 3 watt in te zitten, past ook een stuk beter op de print.
Ik zou ook voor metaal film gaan, tolerantie is kleiner (1%)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1569383
Mischien even aan Loek vragen ? hij schijnt ze in huis te hebben.
http://es.digikey.com/1/1/13069-res-2-0 ... sj2r0.html
(let op, je moet 1 Ohm hebben, en geen 2 Ohm ! )
Ik zou ook voor metaal film gaan, tolerantie is kleiner (1%)
Mischien even aan Loek vragen ? hij schijnt ze in huis te hebben.
http://es.digikey.com/1/1/13069-res-2-0 ... sj2r0.html
(let op, je moet 1 Ohm hebben, en geen 2 Ohm ! )
Dat schreeuwt om een Arduino bordje of is dat weer te eenvoudig?ray5150 schreef:Dat heeft behalve inschakelvertraging en DC protectie ook voedingspanning monitoring en temperatuur meting.dre schreef:ray,ga jij die wel in de aleph zetten?
Waaarom ? omdat het kan, leuk is en niet veel kost.
phoe,best pittig om al die onderdelen bij elkaar te sprokkelen!
bij de pre-amp zitten ook een paar rare dingetjes!
bij de pre-amp zitten ook een paar rare dingetjes!
Dat is met buizen amps ook zo duurt een eeuwigheid voor je alles bij elkaar hebt.
Maar ja het houd je van de straat
Maar ja het houd je van de straat
ik sta inderdaad er van te kijken!
een speaker is dan toch een stuk makkelijker!
maar het komt goed!(anders bestellen we gewoon nog een keer!
)
een speaker is dan toch een stuk makkelijker!
maar het komt goed!(anders bestellen we gewoon nog een keer!
waar de draden straks in op de print gesoldeerd moeten worden zijn de gaatjes nogal klein.
nu heb je van die pennetjes,of van die kroonsteentjes die je er op kan solderen.
ziet iemand problemen in het gebruiken van de kroonsteentjes voor de voedingsdraden of is het vermogen daarvoor te hoog?
nu heb je van die pennetjes,of van die kroonsteentjes die je er op kan solderen.
ziet iemand problemen in het gebruiken van de kroonsteentjes voor de voedingsdraden of is het vermogen daarvoor te hoog?