DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Het is me al iets duidelijker, de 8.2uF hangt ook gewoon aan de min, dus dan is het een 4 orde filter, dan is alleen die 2.2uF die over de 0.68mH spoel staat me nog onduidelijk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Die 2.2 uF zorgt ervoor dat de woofer nog een stukje sneller afvalt. Voor de correcte benaming van zoiets ben je bij mij (nitwit zijnde) aan het verkeerde adres 
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Voor wat betreft de naam, bedoel je deze? http://nl.wikipedia.org/wiki/Dikke_Bertha

Afwerken met legergroen is dan het meest toepasselijke.


Afwerken met legergroen is dan het meest toepasselijke.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ja, precies, die werd elders gesuggereerd... Leek me wel gepast gezien de massa
Legergroen is misschien niet eens een gek idee... Of matgrijs van de Wehrmacht 
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Eergisteren, gisteren en vandaag heb ik de kans gehad om wat uitgebreider naar de Dicke Bertha's te luisteren. Momenteel heb ik nog geen beschikking over een meetsetje, dus de afstemming van de subwoofers is nog niet helemaal zoals die zou moeten zijn. Waarschijnlijk te luid: dat is meestal het resultaat als ik het laag op gehoor instel
Hoe dan ook: luisteren. Eerst een paar stukjes Dire Straits - niet (meer) heel boeiende muziek voor me, maar wel erg bekend en dus geschikt om te kijken of alles klopt. Eerder had ik een soldeerfoutje gemaakt in het filter van een van de speakers en dat identificeer je toch het makkelijkst aan de hand van een vertrouwd stukje muziek. Het eerste wat me opviel was de 'schoonheid' van het geluid. Geen moment had ik, ondanks het redelijk stevige geluidsniveau, de indruk dat het de luidsprekers moeite kostte om alles netjes weer te geven. Hoewel de klankbalans 'au naturel' een beetje naar het frisse neigt (wat met de neutrale afstemming van het passieve filter te maken kan hebben) is er geen sprake van getetter of druk op de oren.
Daarna naar wat heftiger werk - de speakers leken het goed te kunnen hebben, dus maar eens kijken waar de grens ligt was hier de argumentatie. Dus maar even een paar stukjes Van Halen gedraaid. Geen superopnames, maar het is wel lekkere muziek - uit de tijd dat de gitaarsolo's nog ergens over gingen. De speakers geven geen krimp, dus dat is mooi. Je hebt immers aardig wat dynamiek nodig om krijsende / scheurende gitaren op een fatsoenlijk niveau weer te geven.
Ik zit amper 2 meter van de speakers af, dus wat dat betreft krijgen allerhande details goed de kans zichzelf hoorbaar te maken. Bij goede opnames is dat aangenaam, maar die medaille heeft uiteraard een keerzijde: als er slissende s-klanken of andere bijgeluiden / artefacten in de opname zitten hoor je ze vrij goed. Het album Quiet Letters van Bliss heeft hier bijvoorbeeld last van. Eerdere speakers waren daar 'vergevingsgezinder' mee, om het zo maar even te zeggen.
Een paar stukjes klassiek komen aan bod: Dvorák's 9de ("From the new world") van het Concertgebouworkest onder Chailly klinkt mooi open en groots, maar wel wat braafjes. Ik heb de opname nog niet op veel systemen gehoord, dus wat dat betreft kan ik moeilijk conclusies trekken aan de hand van dit stuk. Dus door naar een beter bekend stuk: Schubert's 5de symphonie met Charles Mackerras en het Orchestra of the Age of Enlightenment ken ik al vanaf mijn zesde levensjaar (de eerste CD die ik van m'n moeder in de speler mocht doen
). Een prachtige, levendige en muzikale uitvoering die ook heel behoorlijk opgenomen is. Ik heb de indruk dat alles met het juiste gewicht (en opnieuw erg clean) wordt weergegeven. Ook hier klinkt het een beetje aan de brave kant, het mag best ietsje meer tetteren.
Door naar een heel ander verhaal: Jamiroquai met het album A Funk Odyssey. Hard op weg om een prachtige klassieker te worden, deze onvoorstelbaar swingende plaat. Klankmatig heb ik er niks op aan te merken, dus lekker een paar nummers luisteren en dan is het zo'n beetje tijd om Oranje ten onder te zien gaan tegen Denemarken
Voorlopige conclusie: lekker speakertje
Ik heb het al eens eerder gezegd: niet spectaculair qua geluid en dat is eigenlijk wel zo prettig. Vanavond komt Martijn langs met zijn meetset (ja, het wordt tijd dat ik er zelf een aanschaf). Even kijken of alles in orde is en wat de DSP nog allemaal op z'n bordje krijgt. Ik ben wel benieuwd naar de metingen. Zo op het gehoor spelen ze erg aangenaam, dus ik verwacht geen rare dingen, maar toch... Wel een beetje spannend, zo'n 'proof of the pudding'.
Hoe dan ook, de eerste indrukken van de Dicke Bertha's zijn absoluut positief.
Hoe dan ook: luisteren. Eerst een paar stukjes Dire Straits - niet (meer) heel boeiende muziek voor me, maar wel erg bekend en dus geschikt om te kijken of alles klopt. Eerder had ik een soldeerfoutje gemaakt in het filter van een van de speakers en dat identificeer je toch het makkelijkst aan de hand van een vertrouwd stukje muziek. Het eerste wat me opviel was de 'schoonheid' van het geluid. Geen moment had ik, ondanks het redelijk stevige geluidsniveau, de indruk dat het de luidsprekers moeite kostte om alles netjes weer te geven. Hoewel de klankbalans 'au naturel' een beetje naar het frisse neigt (wat met de neutrale afstemming van het passieve filter te maken kan hebben) is er geen sprake van getetter of druk op de oren.
Daarna naar wat heftiger werk - de speakers leken het goed te kunnen hebben, dus maar eens kijken waar de grens ligt was hier de argumentatie. Dus maar even een paar stukjes Van Halen gedraaid. Geen superopnames, maar het is wel lekkere muziek - uit de tijd dat de gitaarsolo's nog ergens over gingen. De speakers geven geen krimp, dus dat is mooi. Je hebt immers aardig wat dynamiek nodig om krijsende / scheurende gitaren op een fatsoenlijk niveau weer te geven.
Ik zit amper 2 meter van de speakers af, dus wat dat betreft krijgen allerhande details goed de kans zichzelf hoorbaar te maken. Bij goede opnames is dat aangenaam, maar die medaille heeft uiteraard een keerzijde: als er slissende s-klanken of andere bijgeluiden / artefacten in de opname zitten hoor je ze vrij goed. Het album Quiet Letters van Bliss heeft hier bijvoorbeeld last van. Eerdere speakers waren daar 'vergevingsgezinder' mee, om het zo maar even te zeggen.
Een paar stukjes klassiek komen aan bod: Dvorák's 9de ("From the new world") van het Concertgebouworkest onder Chailly klinkt mooi open en groots, maar wel wat braafjes. Ik heb de opname nog niet op veel systemen gehoord, dus wat dat betreft kan ik moeilijk conclusies trekken aan de hand van dit stuk. Dus door naar een beter bekend stuk: Schubert's 5de symphonie met Charles Mackerras en het Orchestra of the Age of Enlightenment ken ik al vanaf mijn zesde levensjaar (de eerste CD die ik van m'n moeder in de speler mocht doen
Door naar een heel ander verhaal: Jamiroquai met het album A Funk Odyssey. Hard op weg om een prachtige klassieker te worden, deze onvoorstelbaar swingende plaat. Klankmatig heb ik er niks op aan te merken, dus lekker een paar nummers luisteren en dan is het zo'n beetje tijd om Oranje ten onder te zien gaan tegen Denemarken
Voorlopige conclusie: lekker speakertje
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ik word wel nieuwsgierig naar dat geweld.
Het kan dus ook zijn dat het hoog wat minder kan, als ik het zo lees.
Langer luisteren geeft vaak ook wel aan of aangenaam blijft, luistermoeheid is naar mijn idee wel belangrijk.
Het kan dus ook zijn dat het hoog wat minder kan, als ik het zo lees.
Langer luisteren geeft vaak ook wel aan of aangenaam blijft, luistermoeheid is naar mijn idee wel belangrijk.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Je bent uiteraard van harte welkom om eens te komen luisteren 
Het hoog mag wellicht iets minder ja. Eerst maar eens meten, dan kan ik aan de hand daarvan een paar verschillende afstemmingen maken en beluisteren.
Het hoog mag wellicht iets minder ja. Eerst maar eens meten, dan kan ik aan de hand daarvan een paar verschillende afstemmingen maken en beluisteren.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
De metingen van gisteren...
Het laag is nog niet precies zo vlak als ik het zou willen, maar binnenkort komen er twee extra subwoofers waarmee het geheel hopelijk wat homogener te maken valt.
Het laag is nog niet precies zo vlak als ik het zou willen, maar binnenkort komen er twee extra subwoofers waarmee het geheel hopelijk wat homogener te maken valt.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Koen gaat op zoek naar beter "hoog"
(Solly, kon het even niet laten bij het lezen van dit topic
)
(Solly, kon het even niet laten bij het lezen van dit topic
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Het eindresultaat heb ik nog niet uitgebreid beluisterd... Daar was het een beetje te laat voor gisteravond. Misschien heb ik straks tijd
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Het lijkt me dat het niveauverschil tussen sub-1k en erboven ook nog aanpak vraagt.Koen K schreef:Het laag is nog niet precies zo vlak als ik het zou willen, maar binnenkort komen er twee extra subwoofers waarmee het geheel hopelijk wat homogener te maken valt.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ik denk dat het spatial average daar een wat vertekend beeld van geeft, wellicht door het bundelen van de tweeters? In de metingen van de speakers on axis en op kleine hoeken zie je er niet echt iets van terug - op de luisterplek zelf klinkt het ook niet alsof er te weinig output is boven de 1k. Dat snap ik dus niet zo goed...
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Wat vooral vreemd is, is dat de dispersie metingen aangeven dat de power respons geleidelijk zou moeten aflopen, terwijl de average een stapfunctie bij 1kHz toont.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ik heb de gelegenheid maar aangegrepen en een geluidskaart / microfoonversterker besteld... Dan kan ik wat regelmatiger metingen maken.
Verder ben ik zojuist even langs de Gamma gereden en hangen er nu vier tamelijk kloeke stukken glaswol op de (volgens mij) voornaamste reflectiepunten. Scheelt best wel wat qua scherpte van het middengebied en ook de plaatsing is er duidelijk op vooruit gegaan. Nu nog een manier vinden om het een beetje esthetisch verantwoord te krijgen
Verder ben ik zojuist even langs de Gamma gereden en hangen er nu vier tamelijk kloeke stukken glaswol op de (volgens mij) voornaamste reflectiepunten. Scheelt best wel wat qua scherpte van het middengebied en ook de plaatsing is er duidelijk op vooruit gegaan. Nu nog een manier vinden om het een beetje esthetisch verantwoord te krijgen
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Waauw...
Laten we binnenkort eens samen een paar panelen maken. Ik ben van plan er twee te maken (60 bij 240 en eentje van 120 bij 240).
Laten we binnenkort eens samen een paar panelen maken. Ik ben van plan er twee te maken (60 bij 240 en eentje van 120 bij 240).
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ik zeg serie productie, ik kan er ook wel een paar gebruiken!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
@ Martijn: Gelukkig is WAF (nog) geen overweging in mijn geval 
En het lijkt me een goed idee om wat mooie panelen in elkaar te zetten. Ik zal eens kijken of ik ergens een afkortzaag vandaan kan halen. Dan kan ik stands gaan bouwen voor de Dicke Bertha's en zou het ook wat makkelijker worden om frames voor het glaswol in elkaar te zetten
@ Walter: Als ik fatsoenlijke tools heb (lees: een goede zaag) ben ik best bereid er een paar extra te maken.
En het lijkt me een goed idee om wat mooie panelen in elkaar te zetten. Ik zal eens kijken of ik ergens een afkortzaag vandaan kan halen. Dan kan ik stands gaan bouwen voor de Dicke Bertha's en zou het ook wat makkelijker worden om frames voor het glaswol in elkaar te zetten
@ Walter: Als ik fatsoenlijke tools heb (lees: een goede zaag) ben ik best bereid er een paar extra te maken.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
OT: Die avatar van jou doet me spontaan aan "ceiling cat" denken. 
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Inmiddels heb ik een compleet meetsetje ter beschikking
Bovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd. Dat lijkt wel lekker te werken, in tegenstelling tot REW.
Dit is een vlot metinkje op de luisterplek (rood = links, groen = rechts) met de stukken glaswol op hun plaats. Ik had nog even geen tijd en zin om fatsoenlijk te meten, maar dit lijkt gehoormatig wel een kloppend plaatje op te leveren.
Dit is een vlot metinkje op de luisterplek (rood = links, groen = rechts) met de stukken glaswol op hun plaats. Ik had nog even geen tijd en zin om fatsoenlijk te meten, maar dit lijkt gehoormatig wel een kloppend plaatje op te leveren.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Idd. mooi pakket. Nou nog betaalbare en goede simulatiesoftware voor OSX...Koen K schreef:Bovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd.
Meting ziet er trouwens beter uit. Die ca. +7dB naar 20kHz is wss. je microfoon.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Mooie meting, ik zie dat jij net als bij mij het laag onder 100Hz wat sterker hebt afgesteld. Dat klinkt gewoon beter.Koen K schreef:Inmiddels heb ik een compleet meetsetje ter beschikkingBovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd. Dat lijkt wel lekker te werken, in tegenstelling tot REW.
Dit is een vlot metinkje op de luisterplek (rood = links, groen = rechts) met de stukken glaswol op hun plaats. Ik had nog even geen tijd en zin om fatsoenlijk te meten, maar dit lijkt gehoormatig wel een kloppend plaatje op te leveren.
Boven 1kHz vind ik het nog wat te onregelmatig en je ziet hetzelfde gedrag links en rechts dus het middelt niet uit. Wellicht nog wat onaangename reflecties die gedempt moeten worden. Zit die demping midden achter de speakers wel goed? Even kijken of daadwerkelijk de eerste reflecties worden aangepakt. Ik heb daarvoor twee separate panelen aan weerszijden van het midden.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ja, de OSX-gebruikers zijn een beetje onderbedeeld wat dat betreft... Maar BoxSim heb ik inmiddels goed aan de praat, dus het is geen probleem meer.markbakk schreef:Idd. mooi pakket. Nou nog betaalbare en goede simulatiesoftware voor OSX...![]()
![]()
Meting ziet er trouwens beter uit. Die ca. +7dB naar 20kHz is wss. je microfoon.
Ik vermoed wel dat de +7 dB mijn speakers zijn: de on axis response van mijn speakers laat ook eenn piek bij 20 kHz zien en het kalibratierapport van de microfoon niet
Klopt. Een beetje extra laag vind ik prettig, maar hoe veel precies is nog onderwerp van experimentjesjeroen_d schreef:Mooie meting, ik zie dat jij net als bij mij het laag onder 100Hz wat sterker hebt afgesteld. Dat klinkt gewoon beter.
Wellicht ging er inderdaad het een en ander langs. Ik heb nog een beetje geschoven en het paneel (het is wel een vrij breed exemplaar) dichter achter de luisterplek gezet. Vervolgens nog wat metingen (elk van de speakers op drie verschillende plekken gemeten, dus zes in totaal) gedaan om te kijken hoe het zich ruimtelijk uitmiddelt. En uiteraard meteen een beetje geklooid met de MiniDSP.Boven 1kHz vind ik het nog wat te onregelmatig en je ziet hetzelfde gedrag links en rechts dus het middelt niet uit. Wellicht nog wat onaangename reflecties die gedempt moeten worden. Zit die demping midden achter de speakers wel goed? Even kijken of daadwerkelijk de eerste reflecties worden aangepakt. Ik heb daarvoor twee separate panelen aan weerszijden van het midden.
Nu eerst weer even luisteren, als ik vandaag tijd heb.
Laatst gewijzigd door Koen K op vr 15 jun 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Hallo Koen,
Jeroen vraagt zich af of de dempingsmatten wel goed staan. Ik denk dat hij gelijk heeft. Ik had zelf, net als jij, een opstelling met demping achter de speakers en twee naast de speakers. Ik had echter twee losse panelen (62 cm breed) achter de speakers staan; net iets naar binnen verschoven tov de speakers. Met een spiegeltje op het midden van de panelen net zo lang geschoven tot ik de achterkant van de speakers in de spiegel zag vanaf mijn luisterplek. Dat blijkt hoorbaar vrij precies te moeten. Dezelfde truc met de panelen aan de zijkanten gedaan. Dan komen ze vrij dicht bij de speakers te staan en niet zoals bij jou, vrij dicht bij de luisterplek.
Overigens heb ik de panelen de laatste tijd allemaal achter de speakers staan. Breed dempend front (eh achterkant) dus.
Groet,
Leobus
Jeroen vraagt zich af of de dempingsmatten wel goed staan. Ik denk dat hij gelijk heeft. Ik had zelf, net als jij, een opstelling met demping achter de speakers en twee naast de speakers. Ik had echter twee losse panelen (62 cm breed) achter de speakers staan; net iets naar binnen verschoven tov de speakers. Met een spiegeltje op het midden van de panelen net zo lang geschoven tot ik de achterkant van de speakers in de spiegel zag vanaf mijn luisterplek. Dat blijkt hoorbaar vrij precies te moeten. Dezelfde truc met de panelen aan de zijkanten gedaan. Dan komen ze vrij dicht bij de speakers te staan en niet zoals bij jou, vrij dicht bij de luisterplek.
Overigens heb ik de panelen de laatste tijd allemaal achter de speakers staan. Breed dempend front (eh achterkant) dus.
Groet,
Leobus
Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Ah, dat heb ik dus niet goed gelezen...
Ik had begrepen dat het over het paneel áchter de luisterplek ging 
Ik ga het eens proberen!
Ik ga het eens proberen!
