DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Walt »

Het is me al iets duidelijker, de 8.2uF hangt ook gewoon aan de min, dus dan is het een 4 orde filter, dan is alleen die 2.2uF die over de 0.68mH spoel staat me nog onduidelijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Die 2.2 uF zorgt ervoor dat de woofer nog een stukje sneller afvalt. Voor de correcte benaming van zoiets ben je bij mij (nitwit zijnde) aan het verkeerde adres :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Voor wat betreft de naam, bedoel je deze? http://nl.wikipedia.org/wiki/Dikke_Bertha :goeie:

Afbeelding

Afwerken met legergroen is dan het meest toepasselijke. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ja, precies, die werd elders gesuggereerd... Leek me wel gepast gezien de massa ;) Legergroen is misschien niet eens een gek idee... Of matgrijs van de Wehrmacht :P
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Eergisteren, gisteren en vandaag heb ik de kans gehad om wat uitgebreider naar de Dicke Bertha's te luisteren. Momenteel heb ik nog geen beschikking over een meetsetje, dus de afstemming van de subwoofers is nog niet helemaal zoals die zou moeten zijn. Waarschijnlijk te luid: dat is meestal het resultaat als ik het laag op gehoor instel :lol:

Hoe dan ook: luisteren. Eerst een paar stukjes Dire Straits - niet (meer) heel boeiende muziek voor me, maar wel erg bekend en dus geschikt om te kijken of alles klopt. Eerder had ik een soldeerfoutje gemaakt in het filter van een van de speakers en dat identificeer je toch het makkelijkst aan de hand van een vertrouwd stukje muziek. Het eerste wat me opviel was de 'schoonheid' van het geluid. Geen moment had ik, ondanks het redelijk stevige geluidsniveau, de indruk dat het de luidsprekers moeite kostte om alles netjes weer te geven. Hoewel de klankbalans 'au naturel' een beetje naar het frisse neigt (wat met de neutrale afstemming van het passieve filter te maken kan hebben) is er geen sprake van getetter of druk op de oren.

Daarna naar wat heftiger werk - de speakers leken het goed te kunnen hebben, dus maar eens kijken waar de grens ligt was hier de argumentatie. Dus maar even een paar stukjes Van Halen gedraaid. Geen superopnames, maar het is wel lekkere muziek - uit de tijd dat de gitaarsolo's nog ergens over gingen. De speakers geven geen krimp, dus dat is mooi. Je hebt immers aardig wat dynamiek nodig om krijsende / scheurende gitaren op een fatsoenlijk niveau weer te geven.

Ik zit amper 2 meter van de speakers af, dus wat dat betreft krijgen allerhande details goed de kans zichzelf hoorbaar te maken. Bij goede opnames is dat aangenaam, maar die medaille heeft uiteraard een keerzijde: als er slissende s-klanken of andere bijgeluiden / artefacten in de opname zitten hoor je ze vrij goed. Het album Quiet Letters van Bliss heeft hier bijvoorbeeld last van. Eerdere speakers waren daar 'vergevingsgezinder' mee, om het zo maar even te zeggen.

Een paar stukjes klassiek komen aan bod: Dvorák's 9de ("From the new world") van het Concertgebouworkest onder Chailly klinkt mooi open en groots, maar wel wat braafjes. Ik heb de opname nog niet op veel systemen gehoord, dus wat dat betreft kan ik moeilijk conclusies trekken aan de hand van dit stuk. Dus door naar een beter bekend stuk: Schubert's 5de symphonie met Charles Mackerras en het Orchestra of the Age of Enlightenment ken ik al vanaf mijn zesde levensjaar (de eerste CD die ik van m'n moeder in de speler mocht doen :D ). Een prachtige, levendige en muzikale uitvoering die ook heel behoorlijk opgenomen is. Ik heb de indruk dat alles met het juiste gewicht (en opnieuw erg clean) wordt weergegeven. Ook hier klinkt het een beetje aan de brave kant, het mag best ietsje meer tetteren.

Door naar een heel ander verhaal: Jamiroquai met het album A Funk Odyssey. Hard op weg om een prachtige klassieker te worden, deze onvoorstelbaar swingende plaat. Klankmatig heb ik er niks op aan te merken, dus lekker een paar nummers luisteren en dan is het zo'n beetje tijd om Oranje ten onder te zien gaan tegen Denemarken :roll:

Voorlopige conclusie: lekker speakertje 8) Ik heb het al eens eerder gezegd: niet spectaculair qua geluid en dat is eigenlijk wel zo prettig. Vanavond komt Martijn langs met zijn meetset (ja, het wordt tijd dat ik er zelf een aanschaf). Even kijken of alles in orde is en wat de DSP nog allemaal op z'n bordje krijgt. Ik ben wel benieuwd naar de metingen. Zo op het gehoor spelen ze erg aangenaam, dus ik verwacht geen rare dingen, maar toch... Wel een beetje spannend, zo'n 'proof of the pudding'. ;) Hoe dan ook, de eerste indrukken van de Dicke Bertha's zijn absoluut positief.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Ik word wel nieuwsgierig naar dat geweld. :mrgreen:

Het kan dus ook zijn dat het hoog wat minder kan, als ik het zo lees.
Langer luisteren geeft vaak ook wel aan of aangenaam blijft, luistermoeheid is naar mijn idee wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Je bent uiteraard van harte welkom om eens te komen luisteren :)

Het hoog mag wellicht iets minder ja. Eerst maar eens meten, dan kan ik aan de hand daarvan een paar verschillende afstemmingen maken en beluisteren.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

De metingen van gisteren...

Het laag is nog niet precies zo vlak als ik het zou willen, maar binnenkort komen er twee extra subwoofers waarmee het geheel hopelijk wat homogener te maken valt.
Bijlagen
Voor DSP
Voor DSP
Na DSP
Na DSP
Spatial average (15 metingen rondom de luisterplek)
Spatial average (15 metingen rondom de luisterplek)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Koen gaat op zoek naar beter "hoog"
jaap.jpg
jaap.jpg (64.43 KiB) 303 keer bekeken
(Solly, kon het even niet laten bij het lezen van dit topic :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

:lol:

Het eindresultaat heb ik nog niet uitgebreid beluisterd... Daar was het een beetje te laat voor gisteravond. Misschien heb ik straks tijd :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door markbakk »

Koen K schreef:
Het laag is nog niet precies zo vlak als ik het zou willen, maar binnenkort komen er twee extra subwoofers waarmee het geheel hopelijk wat homogener te maken valt.
Het lijkt me dat het niveauverschil tussen sub-1k en erboven ook nog aanpak vraagt.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik denk dat het spatial average daar een wat vertekend beeld van geeft, wellicht door het bundelen van de tweeters? In de metingen van de speakers on axis en op kleine hoeken zie je er niet echt iets van terug - op de luisterplek zelf klinkt het ook niet alsof er te weinig output is boven de 1k. Dat snap ik dus niet zo goed...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door jeroen_d »

Wat vooral vreemd is, is dat de dispersie metingen aangeven dat de power respons geleidelijk zou moeten aflopen, terwijl de average een stapfunctie bij 1kHz toont.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb de gelegenheid maar aangegrepen en een geluidskaart / microfoonversterker besteld... Dan kan ik wat regelmatiger metingen maken.

Verder ben ik zojuist even langs de Gamma gereden en hangen er nu vier tamelijk kloeke stukken glaswol op de (volgens mij) voornaamste reflectiepunten. Scheelt best wel wat qua scherpte van het middengebied en ook de plaatsing is er duidelijk op vooruit gegaan. Nu nog een manier vinden om het een beetje esthetisch verantwoord te krijgen :roll:
Bijlagen
7368595454_f9fdd2b05e_b.jpeg
7368594966_45c2eecf22_b.jpeg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

Waauw...

Laten we binnenkort eens samen een paar panelen maken. Ik ben van plan er twee te maken (60 bij 240 en eentje van 120 bij 240).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Walt »

Ik zeg serie productie, ik kan er ook wel een paar gebruiken!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

@ Martijn: Gelukkig is WAF (nog) geen overweging in mijn geval :sure:

En het lijkt me een goed idee om wat mooie panelen in elkaar te zetten. Ik zal eens kijken of ik ergens een afkortzaag vandaan kan halen. Dan kan ik stands gaan bouwen voor de Dicke Bertha's en zou het ook wat makkelijker worden om frames voor het glaswol in elkaar te zetten :)

@ Walter: Als ik fatsoenlijke tools heb (lees: een goede zaag) ben ik best bereid er een paar extra te maken. :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door rho »

OT: Die avatar van jou doet me spontaan aan "ceiling cat" denken. :rofl:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Heheh :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Inmiddels heb ik een compleet meetsetje ter beschikking :) Bovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd. Dat lijkt wel lekker te werken, in tegenstelling tot REW.

Dit is een vlot metinkje op de luisterplek (rood = links, groen = rechts) met de stukken glaswol op hun plaats. Ik had nog even geen tijd en zin om fatsoenlijk te meten, maar dit lijkt gehoormatig wel een kloppend plaatje op te leveren.
Bijlagen
DBm 140612.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door markbakk »

Koen K schreef:
Bovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd.
Idd. mooi pakket. Nou nog betaalbare en goede simulatiesoftware voor OSX... =P~ =P~
Meting ziet er trouwens beter uit. Die ca. +7dB naar 20kHz is wss. je microfoon.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door jeroen_d »

Koen K schreef:
Inmiddels heb ik een compleet meetsetje ter beschikking :) Bovendien heb ik zojuist een mooi meetprogrammaatje gevonden voor OSX, FuzzMeasure genaamd. Dat lijkt wel lekker te werken, in tegenstelling tot REW.

Dit is een vlot metinkje op de luisterplek (rood = links, groen = rechts) met de stukken glaswol op hun plaats. Ik had nog even geen tijd en zin om fatsoenlijk te meten, maar dit lijkt gehoormatig wel een kloppend plaatje op te leveren.
Mooie meting, ik zie dat jij net als bij mij het laag onder 100Hz wat sterker hebt afgesteld. Dat klinkt gewoon beter.
Boven 1kHz vind ik het nog wat te onregelmatig en je ziet hetzelfde gedrag links en rechts dus het middelt niet uit. Wellicht nog wat onaangename reflecties die gedempt moeten worden. Zit die demping midden achter de speakers wel goed? Even kijken of daadwerkelijk de eerste reflecties worden aangepakt. Ik heb daarvoor twee separate panelen aan weerszijden van het midden.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

markbakk schreef:
Idd. mooi pakket. Nou nog betaalbare en goede simulatiesoftware voor OSX... =P~ =P~
Meting ziet er trouwens beter uit. Die ca. +7dB naar 20kHz is wss. je microfoon.
Ja, de OSX-gebruikers zijn een beetje onderbedeeld wat dat betreft... Maar BoxSim heb ik inmiddels goed aan de praat, dus het is geen probleem meer.

Ik vermoed wel dat de +7 dB mijn speakers zijn: de on axis response van mijn speakers laat ook eenn piek bij 20 kHz zien en het kalibratierapport van de microfoon niet :P
jeroen_d schreef:
Mooie meting, ik zie dat jij net als bij mij het laag onder 100Hz wat sterker hebt afgesteld. Dat klinkt gewoon beter.
Klopt. Een beetje extra laag vind ik prettig, maar hoe veel precies is nog onderwerp van experimentjes :wink:
Boven 1kHz vind ik het nog wat te onregelmatig en je ziet hetzelfde gedrag links en rechts dus het middelt niet uit. Wellicht nog wat onaangename reflecties die gedempt moeten worden. Zit die demping midden achter de speakers wel goed? Even kijken of daadwerkelijk de eerste reflecties worden aangepakt. Ik heb daarvoor twee separate panelen aan weerszijden van het midden.
Wellicht ging er inderdaad het een en ander langs. Ik heb nog een beetje geschoven en het paneel (het is wel een vrij breed exemplaar) dichter achter de luisterplek gezet. Vervolgens nog wat metingen (elk van de speakers op drie verschillende plekken gemeten, dus zes in totaal) gedaan om te kijken hoe het zich ruimtelijk uitmiddelt. En uiteraard meteen een beetje geklooid met de MiniDSP.

Nu eerst weer even luisteren, als ik vandaag tijd heb. :)
Bijlagen
DBm 150612 begin.png
DBm 150612 einde.png
Linker speaker (average)
Linker speaker (average)
Rechter speaker (average)
Rechter speaker (average)
Laatst gewijzigd door Koen K op vr 15 jun 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Leobus »

Hallo Koen,

Jeroen vraagt zich af of de dempingsmatten wel goed staan. Ik denk dat hij gelijk heeft. Ik had zelf, net als jij, een opstelling met demping achter de speakers en twee naast de speakers. Ik had echter twee losse panelen (62 cm breed) achter de speakers staan; net iets naar binnen verschoven tov de speakers. Met een spiegeltje op het midden van de panelen net zo lang geschoven tot ik de achterkant van de speakers in de spiegel zag vanaf mijn luisterplek. Dat blijkt hoorbaar vrij precies te moeten. Dezelfde truc met de panelen aan de zijkanten gedaan. Dan komen ze vrij dicht bij de speakers te staan en niet zoals bij jou, vrij dicht bij de luisterplek.
Overigens heb ik de panelen de laatste tijd allemaal achter de speakers staan. Breed dempend front (eh achterkant) dus.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ah, dat heb ik dus niet goed gelezen... 8-[ Ik had begrepen dat het over het paneel áchter de luisterplek ging :roll:

Ik ga het eens proberen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”