Ik denk dat het ook nogal uitmaakt waar de condensator zich bevindt.
De luistertest die Marp aanhaalde ging over een condensator in een luidspreker-filter. Wij hebben het hier eigenlijk meer over koppelcondensatoren in (buizen-) versterkers.
Kleine invloeden op het signaal in een versterker worden vervolgens door de achterliggende versterkertrap vergroot.
In een luidspreker filter gaan redelijk grote signalen in het rond (grotere stromen) daar zal een klein beetje invloed niet erg hoorbaar worden.
Maar goed, zolang er nog condensatoren van 80 euro per stuk over de toonbank gaan, zal deze discussie blijven voortduren. Als je het verschil hoort en je vindt het het geld waard, dan houdt niemand je tegen.
Een paar vraagjes over "Bill" kt88pp
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: Een paar vraagjes over "Bill" kt88pp
Meetpunten naar buiten uitvoeren kan handig zijn en hoeft geen nadelige gevolgen te hebben als je deze op een goede manier maakt. Als je b.v. de spanning over de kathode weerstand van de KT88 wilt meten met een digitale meter (hoog ohmig) dan kan je best een weerstand van 1k in de meetleiding opnemen. Maak je dan onverhoopt sluiting tijdens het meten dan merkt de KT88 daar niets van en blijft alles zoals het is. Spanning verlies is dan verwaarloosbaar. Heb je behoefte aan extra meetpunten dan zou het naar buiten uitvoeren erg handig zijn. Maar maak dan ook de instel organen (bias potmeters) vanaf buiten toegankelijk, anders moet je nog de zaak open schroeven en heb je niets gewonnen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Volgens mij was dat op de lijnuitgang, maar het is wel goed om de discussie terug te koppelen naar versterkersRobertD schreef:De luistertest die Marp aanhaalde ging over een condensator in een luidspreker-filter. Wij hebben het hier eigenlijk meer over koppelcondensatoren in (buizen-) versterkers.
Ja we willen toch de meetpunten en instelpungen canaf buiten beschikbaar maken. De potmeter hiervoor is multiturn om da extra precies af te stemmen. En de weerstand om de spanning over te meten is 10 ohm.Dalojan schreef:Meetpunten naar buiten uitvoeren kan handig zijn en hoeft geen nadelige gevolgen te hebben als je deze op een goede manier maakt. Als je b.v. de spanning over de kathode weerstand van de KT88 wilt meten met een digitale meter (hoog ohmig) dan kan je best een weerstand van 1k in de meetleiding opnemen. Maak je dan onverhoopt sluiting tijdens het meten dan merkt de KT88 daar niets van en blijft alles zoals het is. Spanning verlies is dan verwaarloosbaar. Heb je behoefte aan extra meetpunten dan zou het naar buiten uitvoeren erg handig zijn. Maar maak dan ook de instel organen (bias potmeters) vanaf buiten toegankelijk, anders moet je nog de zaak open schroeven en heb je niets gewonnen.
Maar ik zou dus aan mijn minimeetbus een weerstand van 1k op kunnen nemen zonder dat problemen geeft? Aan het massapunt? Of het punt bij de kt88?
En ik vroeg me af waarom iedereen/veel bouwers de meerpunten achter de kt88 zet. Kan dit ook aan de achterkant van de versterker? Of maak ik dan een te lange "antenne voor ruis?"
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Het begon over versterkers en laten we het daar nu ook toe beperken. Een KT88 versterker is niet waar toch aardig wat geld in gaat zitten, trafo's en buizen zijn niet echt goedkoop. Ik zou iedereen die 'dure' condensatoren gaat gebruiken willen aanraden om ook een paar goedkope te proberen en deze dan eens in een A/B test te vergelijken door ze met een simpele schakelaar omschakelbaar te maken en zo zelf ervaring daarmee op te doen. De goedkope C is geen aderlating en een schakelaartje komt ergens anders wel weer van pas.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Je kan de meetbussen best op de achterkant van de versterker plaatsen maar ik zou de 1k weerstanden direct op de kathode aansluiting solderen en zeker niet in de gemeenschappelijk GND aansluiting van de meetpunten. De 10 Ohm weerstanden zijn laag ohmig en de signalen daar zijn aanzienlijk zodat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken dat je de kathode circuits beïnvloed. Als er beïnvloeding is dan hoogstens door die signalen op andere delen van de versterker. Daarom dus die bedrading weg houden van de ingangstrap bedrading.