Tl subwoofer (status: Building)
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
tim, heb je nog een actief <100 hz filtertje nodig?
heb er nog een paar over.
1 = 12db verzwakking, 2 is 24 db verzwakking.
http://img265.imageshack.us/my.php?imag ... 3032te.jpg
heb er nog een paar over.
1 = 12db verzwakking, 2 is 24 db verzwakking.
http://img265.imageshack.us/my.php?imag ... 3032te.jpg
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
?
er verandert natuurlijk helemaal niks aan je impedantie das logisch.
nadelen van passief filter zullen alom bekend zijn hier lijkt me.
Zonde van een sub met zoveel detail, en geen plaatsing gevoeligheid.
die Fmods zijn goedkoop, en werken perfect! ik werk nu met twee stuks in serie, voor een nog hoger afval (24 db)
ik doe ze voor 15 euro weg inclusief zenden, heb er al een aantal verkocht met succes ontvangen en ervaren.
er verandert natuurlijk helemaal niks aan je impedantie das logisch.
nadelen van passief filter zullen alom bekend zijn hier lijkt me.
Zonde van een sub met zoveel detail, en geen plaatsing gevoeligheid.
die Fmods zijn goedkoop, en werken perfect! ik werk nu met twee stuks in serie, voor een nog hoger afval (24 db)
ik doe ze voor 15 euro weg inclusief zenden, heb er al een aantal verkocht met succes ontvangen en ervaren.
Zo even tussendoor een klein projectje. De inbouwmodule ga in hoe gek het ook klinkt niet inbouwen. Ik wil de subwoofer ook nog kunnen uitlenen eventueel zonder de versterkermodule. Dus daarom even een appart kastje voor gebouwd. Zodoende zie hier.
De Achterplaat

2x een 4mm2 aan sluit terminal

De achterkant van de achterplaat

Het kistje in totaal

De Versterker-unit. Inmiddels zonder de bassversterking van 5db op 35hz. Deze heb ik eruit gesoldeerd en aangezien de bassversterking niet helemaal wegtehalen is, is de versterking nu van 22-24hz 1db. Bijna niet hoorbaar dus. Nu heb ik weer die heerlijke erkende strakheid die ik eerder ook al hoorde

{edit}
Zo het kastje is nu helemaal werkend nu alleen nog schilderen van de week. Maar dat is geen probleem. Heb 2 aansluit terminals aangezien ik ook 2 subwoofers heb. Indien 2 aangesloten staan ze in serie en draai ik dus 8 ohm. Leek me niet zo verstanding om ze parrallel te zetten en met 2 ohm te gaan draaien. Beetje warm wordt dat. Indien ik met 1 subwoofer draai, draai ik op 4 ohm en heb ik gewoon de volledige 280 watt rms tot mijn beschikking. Indien op 8ohm heb ik 150 watt rms tot mn beschikking.


Het heerlijke hiervan nu is dat hij machtig mooi portable is. Gewoon mee sjouwen aansluiten en klaar. Je kan er in principe alles mee nu.
De Achterplaat

2x een 4mm2 aan sluit terminal

De achterkant van de achterplaat

Het kistje in totaal

De Versterker-unit. Inmiddels zonder de bassversterking van 5db op 35hz. Deze heb ik eruit gesoldeerd en aangezien de bassversterking niet helemaal wegtehalen is, is de versterking nu van 22-24hz 1db. Bijna niet hoorbaar dus. Nu heb ik weer die heerlijke erkende strakheid die ik eerder ook al hoorde
{edit}
Zo het kastje is nu helemaal werkend nu alleen nog schilderen van de week. Maar dat is geen probleem. Heb 2 aansluit terminals aangezien ik ook 2 subwoofers heb. Indien 2 aangesloten staan ze in serie en draai ik dus 8 ohm. Leek me niet zo verstanding om ze parrallel te zetten en met 2 ohm te gaan draaien. Beetje warm wordt dat. Indien ik met 1 subwoofer draai, draai ik op 4 ohm en heb ik gewoon de volledige 280 watt rms tot mijn beschikking. Indien op 8ohm heb ik 150 watt rms tot mn beschikking.


Het heerlijke hiervan nu is dat hij machtig mooi portable is. Gewoon mee sjouwen aansluiten en klaar. Je kan er in principe alles mee nu.
Tijdje afwezig geweest vanwege geen computer meer. Ook geen tijd/geld gehad om verder te gaan met de subwoofer maar nu weer volop in bedrijf. Nieuwe Moederbord dus PC doet het weer. Geld vrijgemaakt voor de hobby dus weer volop bezig.
Vandaag even de bracing gezaagt. De schuine planken gezaagt en gefreesd. Alles ingebouwd en de hoeken tussen ruimte opgevuld met pritex.

Eerste bracing. De 7 gaten boor liet het afweten dus ik heb het maar uitgezaagt met vierkantjes

Beetje Bracing

In gepast. Alles paste toevallig in 1x niets hoeven te afvijlen. Heerlijk wanneer alles zo in 1x past als je de tijd neemt
Hier kan je ook de schuine hoeken erin zien.

Hop lijmklemmen er op. En laten drogen. Nu staat ie weer heerlijk te spelen. In vergelijking met mn andere zelfbouw sub is deze toch echt wel 10x beter. Lkkr gedetaileerd ook met hele zachte volumes. De Conrad amp werkt echt super. Hij was zijn 160 euro zekers wel waard.
Van de week een keertje beginnen met afwerken. Heeft iemand een idee hoe ik de naden helemaal weg kan werken. Kan ze helemaal gladschuren en helemaal laten verlopen met de andere plank maar dan zie je als je heel goed dicht bij kijkt toch nog een beetje een naadje door de verf.
Is de naad infrezen met een V-frees een optie en dan die Vgroef opvullen met houtvul??
Vandaag even de bracing gezaagt. De schuine planken gezaagt en gefreesd. Alles ingebouwd en de hoeken tussen ruimte opgevuld met pritex.

Eerste bracing. De 7 gaten boor liet het afweten dus ik heb het maar uitgezaagt met vierkantjes

Beetje Bracing

In gepast. Alles paste toevallig in 1x niets hoeven te afvijlen. Heerlijk wanneer alles zo in 1x past als je de tijd neemt

Hop lijmklemmen er op. En laten drogen. Nu staat ie weer heerlijk te spelen. In vergelijking met mn andere zelfbouw sub is deze toch echt wel 10x beter. Lkkr gedetaileerd ook met hele zachte volumes. De Conrad amp werkt echt super. Hij was zijn 160 euro zekers wel waard.
Van de week een keertje beginnen met afwerken. Heeft iemand een idee hoe ik de naden helemaal weg kan werken. Kan ze helemaal gladschuren en helemaal laten verlopen met de andere plank maar dan zie je als je heel goed dicht bij kijkt toch nog een beetje een naadje door de verf.
Is de naad infrezen met een V-frees een optie en dan die Vgroef opvullen met houtvul??
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Zeer mooie kast geworden tim.
en idd ook op lage volumes rijkelijk aanwezig.
heb je geen last van die echt subsonische signalen?
ik had dat wel af en toe. heb geen low-cut in mn hifi, en af en toe als er iets onder de 30hz langsfietst, dan zijn ze ineens in je kamer
afwerken is altijd een heikel punt, je kan schruen wat je wilt, je blijft het zien. Vraag is of je er aan stoort.
afwerken met iets anders is wel een optie dan (lamineren bv)
en idd ook op lage volumes rijkelijk aanwezig.
heb je geen last van die echt subsonische signalen?
ik had dat wel af en toe. heb geen low-cut in mn hifi, en af en toe als er iets onder de 30hz langsfietst, dan zijn ze ineens in je kamer
afwerken is altijd een heikel punt, je kan schruen wat je wilt, je blijft het zien. Vraag is of je er aan stoort.
afwerken met iets anders is wel een optie dan (lamineren bv)
@Bart
Heb ik nog niet echt last van gehad. Heel af en toe wel iets gemerkt. Maar ben nu bezig met een DIY-Subwoofer EQ aan het ontwerpen. Actief natuurlijk.
Deze gaat bestaan uit een 8 kanaals. Met een +/-6db per kanaal. Dit op de kanalen 0-20hz/20-40hz/40-60hz/60-80hz/80-100hz/100-120hz/120-140hz/140-200hz
Deze wordt dubbel uitgevoerd zodat ik 2 RCA kanalen aktief kan filteren en zelf kan stellen. Verder worden de frequenties ingesteld doormiddel van potmeters. Heel misschien als het basisprincipe goed werkt komt er nog een LCD schermpje op maar denk het niet.
[edit]
Een symetrische voeding van + en - 15 V 1,5A, want een PC voeding heeft te veel hoog frequente storing
Heb ik nog niet echt last van gehad. Heel af en toe wel iets gemerkt. Maar ben nu bezig met een DIY-Subwoofer EQ aan het ontwerpen. Actief natuurlijk.
Deze gaat bestaan uit een 8 kanaals. Met een +/-6db per kanaal. Dit op de kanalen 0-20hz/20-40hz/40-60hz/60-80hz/80-100hz/100-120hz/120-140hz/140-200hz
Deze wordt dubbel uitgevoerd zodat ik 2 RCA kanalen aktief kan filteren en zelf kan stellen. Verder worden de frequenties ingesteld doormiddel van potmeters. Heel misschien als het basisprincipe goed werkt komt er nog een LCD schermpje op maar denk het niet.
[edit]
Een symetrische voeding van + en - 15 V 1,5A, want een PC voeding heeft te veel hoog frequente storing
