Visaton W130S-8 en ...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Re: Visaton W130S-8 en ...

Bericht door SARK »

meiborg schreef:
Ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat bevallen :)
Da's toch al gebeurd :-k
Nog gefeliciteerd Wouter :!:
meiborg

Bericht door meiborg »

Naar hoe "het" gaat bevallen, niet naar hoe "ze" gaat bevallen ;) Zo disrespectvol zou ik ook niet spreken over een ander hoor! (waar ze bij zijn)

mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

update, moet ook wel wil ik de boel voor Beetsterzwaag aan het spelen krijgen...

Vandaag mallen gemaakt en de baffle infrezingen gedaan. Kan ik binnenkort verder met de laatste lagen spuitwerk...
w130s sc10n 008.jpg
w130s sc10n 006.jpg
Edit: voor Beetsterzwaag krijg ik de boel waarschijnlijk niet afgestemd dus ik laat dat voor nu maar even los :(
Joland

Bericht door Joland »

Jammer, was nl. erg benieuwd naar dit ontwerp. Vorig jaar was er overigens ook iemand die een setje hoorns had meegenomen die die ochtend pas in elkaar waren gelijmd...
sietse

Bericht door sietse »

Er komt wel weer es een luisterdagje.. :!:
Niet overhaasten Wouter.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Joland schreef:
Jammer, was nl. erg benieuwd naar dit ontwerp. Vorig jaar was er overigens ook iemand die een setje hoorns had meegenomen die die ochtend pas in elkaar waren gelijmd...
Zo was het bij mij ook vorige keer Beetsterzwaag (2009), filteren en hup de auto in :wink:

Toch heeft het voor mij niet zo veel zin om dingen af te raffelen en de volgende dag ook niet echt tevreden te zijn met de afstemming. Ik zal straks nog de voorplaat klemmen en dan zie ik morgen wel verder. Ik heb het geprobeerd, zie maar :wink:
w130s 002.jpg
w130s 003.jpg
En lekkere budget schroefjes. Zwarte gipsschroeven van de action. Voor de tweeter afgedraaid :D
w130s 005.jpg
w130s 008.jpg
SARK

Bericht door SARK »

wouter schreef:
En lekkere budget schroefjes. Zwarte gipsschroeven van de action. Voor de tweeter afgedraaid :D
Goed idee :!:
Even een open deur intrappen (maar better be safe than sorry), eerst goed voorboren :!: ... ik kan al bijna een zachte 'pling' horen van een schroefkop die afbreekt (been there done that :( ).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Yes, altijd voorboren in MDF :D
En als je schroefjes er voor een 2e keer in draait altijd even met de hand het begin doen. Anders tap je nieuw en is het bij de 3e keer wel gebeurd met de aantrekkracht.

Ze zitten in elkaar! Nu nog filteren... Dan zijn bi-wire aansluitterminals extra prettig :D
w130s 016.jpg
w130s 018.jpg
Voor degene die zich afvraagt waarom de drivers niet dichter bij elkaar zitten... Das een ontwerpkeuze.
De tweeter moest zo dichtbij mogelijk bij de bovenrand, de woofer kon niet hoger en moest ook niet hoger.
Deze relatief grote afstand maakt het vertikaal homogener - ja, dat is heel apart. Vanwege de slappe hellingen denk ik.
Het kwam zo uit dus ik heb het dus maar zo gedaan :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op za 22 okt 2011, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door roozeboom »

ziet er erg goed uit wouter =D> =D> =D>
echt mooi gedaan

als het goed is krijg begin van de week de laatste componenten binnen
kan ik ook beginnen met het op bouwen van men filters

groeten bas
Joland

Bericht door Joland »

Behalve dat ik het concept heel boeiend vind, zijn ze ook nog eens heel mooi. Goed werk. Ben echt heel benieuwd hoe ze klinken zullen.
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er prima uit. =D> =D>
satefan

Bericht door satefan »

Wat n prachtspeakers! Kleine speakers die mooi klinken hebben bij mij altijd n streepje voor....soort van 'minder is meer gevoel'....Aangezien ik bijna om de hoek woon zou ik ze ook graag n keer beluisteren...

[edit]: net even twee 2.2mh spoelen bij wouter gebracht zodat hij verder kan met het filter...en even een klein stukje geluisterd. De basis klonk best heel goed zonder dat wouter veel getweaked heeft (volgens mij dan) aan het filter...hier zit wel potentie in! Ze zien er in het echt ook prachtig uit!

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Yes, bedankt!

Met die 2,2 mH (Rdc 0,49 Ohm) van jou zit er meer muziek in. Ik had een brei spoelen met 1,1 Ohm Rdc dus nu kom ik eindelijk verder :D

Hieronder de meting aan de eerste opzet, een filter dat ik met boxsim bedacht had als uitgangspunt.
Ik had het rijk niet alleen, dus kon alleen even zachtjes meten... Later uiteraard meer meet en tweak acties :rock:

Naast namen als Mini Monitor Basic en No Budget Monitor wordt dit denk ik iets van BMW, Basic Monitor Wouter :lol:
mmw1.PNG
Edit:

Aangezien ik de bult boven 10 kHz nog niet eerder gezien had heb ik Boxsim er nog maar even bij gepakt.
Misschien dat het verandert als ik luider ga meten maar in boxsim oogt de filterwerking bijna gelijk, maar de SPL curve heeft dat top hoog daarin niet.
mmwboxsim1.PNG
bartsegers

Bericht door bartsegers »

die tophoog bult heb ik ook bij mijn sc10n tweeters, dus je meetwaarden zijn wel oke.

Rode lijn...
(schaal is klein, dus het ziet er erger uit dan in werkelijkheid)
Bijlagen
meting%20filter%20met%20off%20axis.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij mij is het alleen + 6dB.

Ik heb al even een shelving filtertje gemaakt, 8,2 Ohm weerstand met een spoeltje van 0,1 mH parallel en dit samen in de signaalweg naar de tweeter toe. Maar eerst maar eens even luisteren en een volgend meetmoment afwachten :D
indibana

Bericht door indibana »

Wouter,
Machtig interessant project!! Door jouw project heb ik nu een account aangemaakt. Ik heb zelf na wat hobby "gepruts" een viertal w130s8's en vier sc10n's liggen en wil hier iets leuks mee doen in een TL. Vooral als vingeroefening voor iets groters (midi -line oid). Is het mogelijk, dat je een bouwtekening toevoegt (zag er eentje op één van je foto's)?

Hoever ben je met je filtering? Al tevreden met het geluid?
indibana

Bericht door indibana »

Een vraagje over je berekening van de TL:

Ik kom op internet tegenstrijdige info tegen. Op zelfbouwaudio is er een uitleg en berekening waar ervan wordt uitgegaan, dat de TL direkt na de driver start. Op andere plekken wordt het "doodlopende stuk" genoemd. Als je de drivers op genoemde beste plekken zet, dan valt de keuze op 1/3 van de line en evt voor de tegenfase op 1/5 van de line. Volgens het laatste genoemde zou de line dan starten bij het dode eind. Klopt mijn redenatie?

Als ik even reken kom ik op een (gecorrigeerde) line van ongeveer 134cm (rekenmethode zelfbouwaudio.nl) . 1/3e ligt dan op ong. 44 cm. Jouw hebt het over "tenminste op 17 cm in de lijn moest zitten, liefst 21,5 cm na de start van de lijn." en ergens anders over een TL van 120 cm. Als een ongecorrigeerde line 144 cm is, dan is 120 cm niet de 1/10e line, die je ook nog ergens noemt. Omdat dit voor mij nieuwe materie is en ik wellicht rekenfouten maak, zou ik graag jouw berekening en overweging mogen zien.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi & welkom!

Het verhaal hier in de bib is voor dit project niet relevant, eigenlijk moeten er nog wat verhalen aan worden toegevoegd maar het is er van mijn kant nog niet van gekomen. Ik werk met een TL aanpak specifiek afgestemd op de driver.

Aangezien de W130 een wat zwakke magneet heeft is de Q waarde vrij hoog. Resultaat is dat de kast in verhouding wat groter moet zijn, of je plaatst een condensator in de signaalweg van de plus van de versterker naar de plus van de W130.

Bij een open systeem kan dit ook prima werken, je moet dan wel inzicht hebben in hoe je aan het afstemmen bent. Ik gebruik Ajhorn en dat laat hee helder zien hoe het uitpakt. Ik had daarnaast de wens het klein te houden, dus dat was zeker ook een bepalende factor.

De invloed op de plaats in de lijn heb ik volgens mij laten zien met eerdere plaatjes, die zit rond 1/5e maar belangijker is wat ik zie in de simulatie, ongeacht of het 1/3e of 1/5e is. Door de demping is het in de praktijk nog wat minder spannend met de pieken en dalen. Nadat ik een goed filter klaar heb kan ik dat door luisteren nog optimaliseren.

Met het filter ben ik niet verder gegaan, ik hoop dat Satefan binnenkort Arta zo ver onder de knie heeft dat ik ook daarmee aan de slag kan voor het filter. Ik kan met ATB PC pro geen semi-dode kamermetingen doen, dus mijn kamer akoestiek speelt een beetje mee. Daarom heeft het even stil gelegen.

Het filter waarmee ik gestart ben is absoluut geen eindwinnaar. Ik merk dat de boel erg geknepen wordt en dat het tophoog te luid is. Wellicht dat ik er in de komende week mee verder ga, en anders heb ik over 2 weken kerstvakantie voor 2 weken. Dan ga ik het zeker oppakken.

Een tekening ga ik proberen toe te voegen, een kopie maken en hem je per post toesturen kan ik ook doen. Laat maar weten wat je handig vindt.

Qua filtering ga ik die van SanderSassen uitproberen (no budget monitor) en die van Hobby Hifi en nog wat eigen probeersels. Maar 6 dB of zo min mogelijk componenten is niet een pre, een lekkere sound uit de units wel. Nu is dat stadium nog niet bereikt.
sietse

Bericht door sietse »

indibana schreef:
Een vraagje over je berekening van de TL:

Ik kom op internet tegenstrijdige info tegen. Op zelfbouwaudio is er een uitleg en berekening waar ervan wordt uitgegaan, dat de TL direkt na de driver start. Op andere plekken wordt het "doodlopende stuk" genoemd. Als je de drivers op genoemde beste plekken zet, dan valt de keuze op 1/3 van de line en evt voor de tegenfase op 1/5 van de line. Volgens het laatste genoemde zou de line dan starten bij het dode eind. Klopt mijn redenatie?

Als ik even reken kom ik op een (gecorrigeerde) line van ongeveer 134cm (rekenmethode zelfbouwaudio.nl) . 1/3e ligt dan op ong. 44 cm. Jouw hebt het over "tenminste op 17 cm in de lijn moest zitten, liefst 21,5 cm na de start van de lijn." en ergens anders over een TL van 120 cm. Als een ongecorrigeerde line 144 cm is, dan is 120 cm niet de 1/10e line, die je ook nog ergens noemt. Omdat dit voor mij nieuwe materie is en ik wellicht rekenfouten maak, zou ik graag jouw berekening en overweging mogen zien.
Er is niks mis met het verhaal in onze bieb, behalve voor wie verslaafd zijn aan computers die denken dat ze het beter weten dan ikke.... :mrgreen: 8) 8) :lol:

Blader maar es ff door onderstaand verhaal. Zit ook een verhaal met de W130S woofers bij. Alles volgens dat simpele verhaal uit de bieb. Zal het echt waar nooit weer anders doen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=4440
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ach ja, die discussie is de moeite niet waard :lol:

Een wijs man (onder)schreef ooit eens: "Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden..."

Wat ik wel kan zeggen is dat in mijn topic de bedragen van anderen geleid hebben tot het eindresultaat, en straks ook vast nog wel bij filterkwesties.
indibana

Bericht door indibana »

Bedankt voor de info, ga alle aangeboden topics eens op mijn gemak doornemen. Ik zie dit forum, net als Wouter, als ondersteuning in de zelfbouw. Waarom zelf het wiel uitvinden als anderen je kunnen helpen rollen?

enne, ik twijfel voortdurend aan mijn woorden, omdat ik door de theoriebomen het luidsprekerbos niet meer zie!! :roll:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Was niet aan jou gericht hoor :wink:

Deze vind ik wel de vermelding waard, met dank aan Weidok:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=5170
weidok schreef:
lees deze link maar eens GOED door artikel over TL ontwerpen !!!

http://www.t-linespeakers.org/design/MJ ... index.html

dit stukje vooral....

Speed of sound in a stuffed line

The TL resonates at one quarter of the wavelength of the frequency set as the tuning point.
The wave length depends on the speed of sound.
Damping of the pipe will slow down the speed of sound a little, and since the wave length depends on the speed of sound, a slight lowering of the tuning frequency will occur.
However, this is not a dramatically reduction at all. A couple of Hz is what you will gain at the most.
It is very difficult even to be able to measure if the tuning frequency has changed, as the impedance curve is damped and flat.
Your local altitude and the temperature of the air has more of an impact on the tuning frequency than the stuffing.

Design parameters
--------------------------------------------------------------------------------

The most important of the design parameters is the design of the cabinet:

Length and geometry to set the tuning frequency -- Tuning frequency is set by the length of the line and the geometry.

For a straight line, it is simply a quarter wave of the frequency.

A tapered line (opening has a smaller area than the closed end of the pipe) is the smallest possible enclosure for the same frequency. A tapered line is very good at taming the unwanted upper harmonics. The output from the opening is broader and with slightly less output, compared to the straight line.

An expanding line will be the longest line for the same tuning frequency. It has a high output level, unfortunately the frequency curve is very uneven.

If you mass load the straight line, by making the area of the opening smaller than the cross section, the line will be shorter than the straight line for the same tuning frequency.

A larger volume will, in general, increase the bass and also lower the tuning frequency a bit.

Driver offset -- In a straight TL, moving the driver down approximately one third of the line will eliminate half the peaks in the higher harmonics. This is a very useful, old trick to tame the frequency response. The cost is slightly less bass.

Stuffing to dampen nulls, ripples and impedance peaks --
The last option is stuffing, which should be relatively light so as not to attenuate the opening output too much.
Stuffing will make the frequency curve smoother and dampen impedance peaks.
The draw back is less bass. The balance between damping peaks and nulls, and still benefiting from the opening output is clearly seen in the MathCad worksheets.

Driver Thiele-Small Parameters

--------------------------------------------------------------------------------
Qts -- I use a Qts value of 0.35 to distinguish between high and low Qts. You might have another definition.
Drivers with a high Qts perform better than driver with low Qts in a quarter wave design.
On the other hand, the lower Qts driver seems to require less volume, thereby resulting in a smaller enclosure.
Low Qts drivers have a roll off that starts earlier than high Qts drivers, and drivers with a moderate or high Qts will often result in the best low end performance.
But this is also a matter of taste and preferences. "Good sound" is defined by you only.
The output from the opening is broader with high Qts drivers, compared to low Qts drivers that have a narrower output from the opening.
Drivers with a Qts lower than 0.30 seem to be difficult to control in a TL.

Fs -- In a properly designed TL you can expect the bass to reach down half an octave — or maybe more - below the driver Fs.

Vas -- In a TL, just like any other enclosure, Vas is a deterninant of the total enclosure volume.
A good example of this can be seen by modeling an isobarik driver.
The cross-section of the line halves just as the Va does (ie enclosure volume halves -- line length stays the same).
Drivers with low Vas may require a box so small that at the required length the cross-section of the line is inadequet to create a good TL.
It should be noted that a TL. in general, is fairly tolerant of differences in volume -- in this way similar to a sealed box with a Q below 0.707 (maximally flat/Butterworth)

Starting Point
A starting point could be to tune the enclosure 5-10 Hz above the driver's Fs if it is a low Qts driver.
Tune the enclosure 5-10 Hz lower than the driver Fs, if the Qts is high. However, this is a guideline only.

As you move the tuning frequency upwards, the output from the opening increases.
And, not surprisingly, if you lower the tuning frequency you will at the same time also lower the output level from the opening.

Set the cross section to 2-3 times Sd* at the closed end, and use a tapered geometry in the ratio 1:10. Or mass load the line by reducing the area of the opening, or use a port like in Martin's ML projects, to help control the higher harmonics.

If your design allows it, set the driver down one fifth to one third of the line length -- play with the offset, sometimes small changes can be significant.
Every design will always will be a compromise of "competing" characteristics.
Vanavond hoop ik lekker te gaan stoeien met filtering
indibana

Bericht door indibana »

Ik ben toch ook zelf wat aan het ontwerpen geslagen. Dit gaat echter zeer gestaag. Veel lezen, tekenen, aanpassen etc. En dat allemaal tussen door. Mijn idee van hoe ik het wil is bijna af, ik zal dan een nieuw topic starten om jullie reakties te pijlen.

Hoe is het by the way met jouw project, Wouter?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Sja, aan filteren ben ik niet toegekomen en ik wil graag eens met Arta aan de slag - Satefan heeft zich daarin ingelezen. Ik had verwacht er in de kerstvakantie aan toe te komen, maar niet dus. Klussen in huis gaat rap dus ik hoop snel verder te kunnen...

Als je een PB stuurt met je adres dan wil ik je de 2 A4tjes sturen, ik heb kopietjes gemaakt voor je.
In een programma tekenenen lijkt me trouwens ook wel leuk, maar wellicht dat iemand me daar even een tip voor kan geven. Om nou in paint te gaan prutsen lijkt me niet slim :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”