Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 23W)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
dus is er beter!
Hij geeft toch aan dat er eigenlijk geen verschil is?

Een BK XLS200 is dus 10" subwoofer, kost 315 Britse pond = ongeveer 357 euro excl verzendkosten.
Daar zit trouwens een XLS10 in, geen XXLS10.
Met dat bedrag kom je wel over die 1000 euro met 4 stuks
Die sub-amp in die XLS200 heb je eigenlijk niet nodig, enkel de versterker zelf.

Zo te zien kun je daar ook los versterkers en de XL10 kopen.
Die versterkers zijn trouwens behoorlijk goedkoop.
215W voor 89 Euro INCLUSIEF VOEDING/TRAFO!!!!
Genoemde specs zijn ook best aardig (uitgaande dat die redelijk kloppen)
http://www.bkelec.com/Modules/mf200.htm

De XLS10 kost daar 103 euro.

Samen kom je dan uit op 768 euro excl verzendkosten.
Moet enkel nog kast bij (hout + afwerking) en wat aansluitingen bij.
Voordeel is dat de afwerking dan naar smaak kan.

edit:
Vier UCD180 + twee SMPS400 kost zo'n 475 euro

Voor die XLS10 is dat meer dan genoeg vermogen.
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ronkel »

JeroenGRT schreef:
Maar hoe voer je zoiets nu praktisch uit? 4 subs ter ondersteuning van je frontspeakers?
Simpel, stop er 4 weg in je kamer, ongeveer in een vierkantje of ruit. Voer ze allemaal hetzelfde signaal en zorg ervoor dat de crossover naar je fronts niet al te hoog is, bijv. 80 Hz of zo. Werkt fantastisch!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door markbakk »

sowieso ook een goed idee om een paar tientjes te reserveren voor het boek van Floyd Toole... :idea:
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ronkel »

markbakk schreef:
sowieso ook een goed idee om een paar tientjes te reserveren voor het boek van Floyd Toole... :idea:
Dat boek niet hebben en wel zelfbouwen kan eigenlijk niet :wink: . Kost ook maar drie tientjes, geen geld voor zoveel info.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Volgende week vrijdag ga ik in ieder geval naar Speakerland toe, ben wel benieuwd naar de nieuwere modellen...en hoe een gesloten Vertigo klinkt samen met een Maxima subkast. Het kan in ieder geval nog alle kanten op :D
Ronkel schreef:
JeroenGRT schreef:
Maar hoe voer je zoiets nu praktisch uit? 4 subs ter ondersteuning van je frontspeakers?
Simpel, stop er 4 weg in je kamer, ongeveer in een vierkantje of ruit. Voer ze allemaal hetzelfde signaal en zorg ervoor dat de crossover naar je fronts niet al te hoog is, bijv. 80 Hz of zo. Werkt fantastisch!
Sluit je dan de 4 subwoofers via high level aan op je stereo (eind) versterker :oops: ?
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ronkel »

Mja, minimaal 1 dedicated sub-amp en de benodigde filtering moet je dan er wel bij regelen. Ik zou zeggen: pak een MiniDSP en een dikke class D amp voor de subs, of voor elke sub één lichtere. Met die MiniDSP kun je de twee kanalen sommeren, low-passen en eventueel ook nog een laatste beetje room-eq toepassen op het laag :D . Weer een bouwprojectje er bij ;)

Voor subs moet je sowieso extra versterking en actieve filtering hebben. Passief kan in theorie wel, maar dat is extreem duur.
Laatst gewijzigd door Ronkel op ma 20 jun 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door bertor »

JeroenGRT schreef:
Volgende week vrijdag ga ik in ieder geval naar Speakerland toe, ben wel benieuwd naar de nieuwere modellen...en hoe een gesloten Vertigo klinkt samen met een Maxima subkast. Het kan in ieder geval nog alle kanten op :D
Vergeet niet dat laagweergave altijd 'maatwerk' is, in de zin dat het laag grotendeels door de luisterruimte wordt bepaald. Dus het zou daar fantastich kunnen klinken terwijl het thuis vies kan tegenvallen. Eigenlijk een heel bekend fenomeen ;) DSP en eventueel multisub zijn in dit geval de meest praktische oplossing voor in de woonkamer (beter dan basstraps in elk geval ;)). Geef ook niet teveel geld uit aan dure scanspeak woofers, koop dan liever een Peerless en stop de rest van je budget in een behringer of minidsp, het eindresultaat zal dan veel beter zijn. Mocht je eens willen horen wat DSP en multisub (met goedkope 12" Peerless SLS woofers in te kleine kastjes) doet, je bent hier welkom ;)
Ronkel schreef:
JeroenGRT schreef:
Maar hoe voer je zoiets nu praktisch uit? 4 subs ter ondersteuning van je frontspeakers?
Simpel, stop er 4 weg in je kamer, ongeveer in een vierkantje of ruit. Voer ze allemaal hetzelfde signaal en zorg ervoor dat de crossover naar je fronts niet al te hoog is, bijv. 80 Hz of zo. Werkt fantastisch!
Sluit je dan de 4 subwoofers via high level aan op je stereo (eind) versterker :oops: ?[/quote]

Als die subwoofer actief is versterkt wel, daar ontkom je eigenlijk niet aan, maar de line-level ingang gebruiken ligt meer voor de hand eigenlijk. Door Earl Geddes is wel een inregelstrategie bedacht, hier is een voorbeeld daarvan te vinden:
http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

Maar voor het echt vlak krijgen van het laag ontkom je niet aan DSP.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Bedankt voor de info! Ik zie nu pas dat je in Enschede woont, dat is maar een half uurtje rijden voor mij :D
Ik kom graag eens bij je luisteren!
Ralf67
Ook commercieel actief
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 18:34

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ralf67 »

Herkenbaar verhaal van de Vertigo met het laag "probleem"

Ik heb dat met de scanspeak Ultimo ook ervaren, en een goed werkende oplossing hiervoor
is het afdichten van de baspoort met een foam plug.
Voordeel is dat de piek in het laag bij 38 hz ook gelijk weg is.

Het laag vul ik nu aan met een xxls400 welke het laag onder de 50 hz voor zijn rekening neemt.
De xxls400 is eenvoudig High level aangesloten op een 35 watt buizenversterker met de bijgeleverde
neutrik kabel.

Op het verhaal van de verouderde Peerless xxls12 nomex cone woofer zal ik maar verder niet ingaan.
De xxls400 kent een groot aantal tevreden gebruikers, en voor 535 euro biedt deze gesloten subwoofer
een mooi alternatief voor de Hypex/scanspeak subwoofers.
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Ronkel »

Ik zie ook niet wat er mis is met de Nomex cones. Ik heb zelf een XLS10, prima woofer.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb net mijn REL Strata 2 subwoofer (10inch 25cm woofer) voor het eerst (high level) aangesloten op de Vertigo's...plaatsing van de sub is heel belangrijk...anders toch wel makkelijk te lokaliseren...maar je kunt het laag net wat mooier opvullen...crossover vond ik (nu) het mooiste op 52hz...en dan finetunen...

Normaal gebruik ik de Rel alleen voor HT, maar vond het wel eens aardig om te testen wat hij deed bij een gesloten Vertigo. Resultaat is best aardig...ik verwacht dat een 12inch peerless woofer, met een goede versterker het nog wel iets beter kan doen..(bijv. een BK of Hypex+Peerless)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Eentje?

We hadden het toch over minstens twee, maar bij voorkeur vier? :roll:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door markbakk »

Tsja, als mensen weigeren zich te verdiepen in Toole enzo...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ronkel schreef:
Ik zie ook niet wat er mis is met de Nomex cones. Ik heb zelf een XLS10, prima woofer.
Ach ja, over dit soort zaken wordt altijd zo ontzettend gesproken alsof het de waarheid is terwijl het verschrikkelijk subjectief is. Ik heb eens in een B&W white paper gelezen dat ze juist NIET voor een alu woofer kozen vanwege het gebrek aan 'gewicht' in geluid. Naar mijn mening allemaal BS. Het is gewoon net waar je je lekker bij voelt, die het lekkerst klinkt. Daarom zijn beide types op de markt, niet omdat de ene beter is dan de andere. Als fabrikant wil je een breed publiek bereiken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Tsja, als mensen weigeren zich te verdiepen in Toole enzo...
Toole geeft aan dat je met twee ook al een heel eind kan komen. Zelfs dat in sommige situaties, helemaal afhankelijk van de ruimte, 1 sub al voldoende is. Vier is vooral nuttig indien je symmetrie in je kamer hebt, dan kun je supermooi laag krijgen. Die symmetrie is in de ruimte van JeroenGRT onvoldoende aanwezig. De kans is groot dat meer dan 2 subwoofers een marginale verbetering zal geven.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

BS :lol:

Dat blijkt ook wel uit diverse metingen, die liggen allemaal zo dicht bij elkaar.
Er zijn er die best wel eruit springen hoor.
Zo kan aluminium vooral voordeel hebben wanneer je een dergelijke woofer hoger wilt inzitten (boven 300-400 Hz)
Dat haal je met die Nomex dingen gewoon niet. (breken eerder op)

Voor deze situatie is dat toch helemaal niet van belang.

Voor de rest is het ook vooral subtiele verschillen in T/S zodat je zonder allerlei correcties iets makkelijker kunt gebruiken in open baffle, gesloten of BR.
Of omdat een of andere fabrikant graag een type wil en ze dat ding ook maar voor dat handje vol DIY'ers beschikbaar stellen.

Twee subwoofers is inderdaad meestal voldoende.
Dat was ook mijn (eerste) uitgangspunt.
Het kan soms ook gewoon optisch of financieel fraaier uitpakken om voor vier subs te gaan.
Maar dat zijn dan allemaal persoonlijke keuzes en geen technische keuzes meer.
Aangezien sommige mensen graag het aller aller aller beste willen, waarom dan niet vier nemen?
(beetje zelfde verhaal als dure condensatoren zo ongeveer)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
BS :lol: Aangezien sommige mensen graag het aller aller aller beste willen, waarom dan niet vier nemen?
(beetje zelfde verhaal als dure condensatoren zo ongeveer)
Alleen op voorwaarde dat je de ervaring en middelen hebt om het dan ook optimaal in te regelen. 4 woofers in een asymmetrische setting kan slechter zijn dan 2 woofers. Meer is alleen beter onder bepaalde voorwaarden. En die zijn factoren belangrijker dan conusmateriaal, laat staan de prijs van de subwoofer. Goed is goed genoeg. Een dure scanspeak is op dit vlak gewoon echt zonde van het geld.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Ik moest overigens gewoon om BS lachen, niet dat ik het BS vond hoor

Ja klopt, heb je helemaal gelijk in en ben ik volledig met je eens.
Hoe moet ik dat nu zeggen?
Sommigen kunnen nog niet genieten met de gedachte dat het wellicht TOCH nog IETS beter had gekund.
Goed is dan zeker niet goed genoeg.
Dat blijkt wel uit de discussie welke subwoofer nu het "beste" is.

Vier subs kan trouwens ook prima nog in symmetrische setting.
(zie verhaal van Harman)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

b_force schreef:
Eentje?

We hadden het toch over minstens twee, maar bij voorkeur vier? :roll:
lol....dit was puur om even te testen...de REL Strata II heb ik namelijk al...had hem alleen nog nooit aangesloten via high level...werd dus alleen gebruikt op mijn Onkyo receiver...wilde gewoon even horen hoe een actieve sub het zou doen...
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
BS :lol: Aangezien sommige mensen graag het aller aller aller beste willen, waarom dan niet vier nemen?
(beetje zelfde verhaal als dure condensatoren zo ongeveer)
Alleen op voorwaarde dat je de ervaring en middelen hebt om het dan ook optimaal in te regelen. 4 woofers in een asymmetrische setting kan slechter zijn dan 2 woofers. Meer is alleen beter onder bepaalde voorwaarden. En die zijn factoren belangrijker dan conusmateriaal, laat staan de prijs van de subwoofer. Goed is goed genoeg. Een dure scanspeak is op dit vlak gewoon echt zonde van het geld.
Zoveel ervaring heb ik niet..2 BK XXLS400 subs zouden wel eens een mooie aanvulling kunnen zijn. Alhoewel ik ook nog wel een beetje twijfel....ik ga eerst maar eens een beetje luisteren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Oplossing lijkt mij toch vrij simpel?
Eerst twee aanschaffen.
Mocht je daar volledig mee tevreden zijn laat je het daarbij.
Naar vier kan altijd :)

Wat is je reden om voor een kant-en-klare subwoofer te gaan en niet een zelfbouw sub?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Inderdaad mocht het noodzakelijk zijn dan kan ik er altijd nog 2 subs bij aanschaffen.Tja waarom geen zelfbouw..? Voor dat geld kun je zelf bijna niet bouwen, tenzij je de losse modules aanschaft. Bovendien heb ik het idee dat wannneer de BK subs niet zouden bevallen, ik ze voor relatief weinig verlies ze weer kan doorverkopen. Bij een zelfbouw sub moet je blij zijn wanneer je er 50% voor terug krijgt....

Maar ik zie ook wel voordelen van een zelfbouw sub, aangezien ik zelf de vorm en afwerking kan bepalen...zodat het mooi kan combineren met een topkast. Het idee om een heel nieuw project te starten (met andere drivers) spookt ook nog door mijn hoofd....mocht dit dan de Vertigo's overtreffen dan kan ik deze laatste ook verkopen. Zoals je leest ben ik er nog niet helemaal uit :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Alleen op voorwaarde dat je de ervaring en middelen hebt om het dan ook optimaal in te regelen. 4 woofers in een asymmetrische setting kan slechter zijn dan 2 woofers. Meer is alleen beter onder bepaalde voorwaarden. En die zijn factoren belangrijker dan conusmateriaal, laat staan de prijs van de subwoofer. Goed is goed genoeg. Een dure scanspeak is op dit vlak gewoon echt zonde van het geld.
Is dat wel zo? Ik kan me voorstellen dat je in sommige situaties meer baat hebt bij het toevoegen van extra subs dan in andere, maar heb jij een voorbeeld van een situatie waarin 4 subs een slechter resultaat gaven dan 2 subs?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat voorbeeld heb ik niet, maar ik kan het me gemakkelijk voorstellen als je niet goed inregelt. Dan kan bv de ene staande golf worden verminderd terwijl de andere alleen maar sterker wordt of er een nieuwe sterke bij komt. In een symmetrische situatie zal dit niet gebeuren maar in een asymmetrische kan dit best.

Mmm, misschien toch een voorbeeld. In Breda laatst vond ik de 4 subs van bertor zeker niet beter dan de twee cornersubs van harry engels. En dan zat er iemand achter de knoppen met inmiddels aardig wat ervaring om in te regelen. Het leek of de opstelling met 4 subs veel meer afhankelijk was van je luisterplek.

Daar zou je de voorzichtige conclusie aan kunnen verbinden dat het inregelen met 4 subs kritischer ligt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Dat is eigenlijk geen voorbeeld
Dat gaat namelijk over niet beter, dat is wat anders dan slechter :wink:
(edit, ow je hebt wat toegevoegd :P)

Maar ik ben het wel met Jeroen eens, je zou je twee extra's subwoofers zo hebben kunnen staan dat ze bepaalde nadelen extra versterken wanneer verkeerd afgesteld.
Uiteraard is het kritischer, je hebt immers veel meer dingen die bij 1 verandering direct mee veranderen.
Dat maakt het geheel zo moeilijk.


Ach, dan nemen we gewoon heeeeeeel veel subwoofers en stellen we random op en stellen we random in.
Zoiets heeft namelijk per definitie de neiging om uit te middelen :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”