Olympus: Cardioïde met Waveguide
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dipool-cardioide-WG
Mja, denk dat het bij Tin Pan Alley op 105 dB gemiddeld mis is gegaan 
Re: Dipool-cardioide-WG
Ik ben buiten aan het meten. Hoe vinden we dit?
Ik vind het zelf best wel goed! Het enige wat tegenvalt is het gedrag rond 400 hz. Heeft iemand een idee hoe ik dat op zou kunnen lossen?
Ik vind het zelf best wel goed! Het enige wat tegenvalt is het gedrag rond 400 hz. Heeft iemand een idee hoe ik dat op zou kunnen lossen?
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 27 jun 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dipool-cardioide-WG
Maar dan valt het gemiddelde van de response curves van 0 tot 180 graden met stapjes van 15 graden me wel weer heel erg mee:
Re: Dipool-cardioide-WG
De woofer gedraagt zich netjes; het komt door het principe van de kast met gaten. Bij lage frequenties (onder ongeveer 400 hz) is de afval off-axis minder groot dan bij een dipool, maar daarboven flink groter. De overgang verloopt onder grote hoeken minder gelijkmatig dan ik had gehoopt.Martijn H schreef:Zit dat in de woofer? Je kan het nog wat dempen..
EDIT: Het liefst zou ik het met een akoestische aanpassing oplossen, maar EQ is natuurlijk ook een optie. Ik vraag me sowieso af hoe belangrijk het directe geluid onder 500 hz nog is. Misschien moet ik het maar gewoon met roomEQ oplossen.
EDIT2: Voor de mensen die net zo dol op grafieken zijn als ik nog deze:
Re: Dipool-cardioide-WG
Wauw, strakke lijntjes
. Hoge bundeling ook!
Ik ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd wat er gebeurt als je juist ietsje minder dempt, of juist meer door bijvoorbeeld een extra laag tapijt erop te maken. Of minder demping intern en extra tapijt, zodat je wat meer een compliantie tussen de speaker en je dempingsmateriaal krijgt (zonder in te leveren op demping). Die Finse kerel doet ook zoiets met prima resultaten, toch? Er zal ergens wel een optimum zijn en ik denk dat je dat met dit soort dingen met veel spelen in de praktijk moet vinden.
Wanneer kunnen we komen luisteren?
Ik ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd wat er gebeurt als je juist ietsje minder dempt, of juist meer door bijvoorbeeld een extra laag tapijt erop te maken. Of minder demping intern en extra tapijt, zodat je wat meer een compliantie tussen de speaker en je dempingsmateriaal krijgt (zonder in te leveren op demping). Die Finse kerel doet ook zoiets met prima resultaten, toch? Er zal ergens wel een optimum zijn en ik denk dat je dat met dit soort dingen met veel spelen in de praktijk moet vinden.
Wanneer kunnen we komen luisteren?
Re: Dipool-cardioide-WG
Ja, dat is een idee. Daar moet ik op termijn maar 's mee gaan stoeien. Eerst ga ik 'm zodanig afstemmen dat ik er heel tevreden mee ben en dan ga ik hier nog wel mee bezig. Ik laat het nog even wachten, want in dit soort dingen gaat veel tijd zitten!Ronkel schreef:Wauw, strakke lijntjes. Hoge bundeling ook!
Ik ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd wat er gebeurt als je juist ietsje minder dempt, of juist meer door bijvoorbeeld een extra laag tapijt erop te maken. Of minder demping intern en extra tapijt, zodat je wat meer een compliantie tussen de speaker en je dempingsmateriaal krijgt (zonder in te leveren op demping). Die Finse kerel doet ook zoiets met prima resultaten, toch?
Als je het een half uur geleden had gevraagd, zou ik je een ander antwoord hebben gegeven dan nu. Het antwoord is dat ik geen idee heb! Zojuist is één speaker op de grond gevallen. Er is een stukje van de waveguide afgebroken. Ben ik even blij dat dit geen Geddes WG was (al is zo'n ding wellicht wat robuuster dan dit dunneRonkel schreef:Wanneer kunnen we komen luisteren?
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 28 jun 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dipool-cardioide-WG
Balen!
Toch interessant topic. Ben Olson nog gaan nabladeren n.a.v. deze thread, maar vond nog niks.
Re: Dipool-cardioide-WG
Inderdaad, verder tweaken kan altijd nog. Ik geloof dat iemand hier een onderschrift heeft in de trant van "Minder lullen, meer luisteren"Martijn M schreef:Eerst ga ik 'm zodanig afstemmen dat ik er heel tevreden mee ben en dan ga ik hier nog wel mee bezig. Ik laat het nog even wachten, want in dit soort dingen gaat veel tijd zitten!
Aaiii, da's balen... maar ik vermoed dat dit projectje wat extra wachten ook nog wel waard isMartijn M schreef:Zojuist is één speaker op de grond gevallen. Er is een stukje van de waveguide afgebroken. Ben ik even blij dat dit geen Geddes WG was (al is zo'n ding wellicht wat robuuster dan dit dunnen plastic)! Maar het betekent dus wel dat er een nieuwe besteld moet worden en ik weet niet hoe lang het gaat duren voor die binnen is.
Re: Dipool-cardioide-WG
Dat is balen! Valt er nog iets aan te lijmen?
Ik denk dat je die bult onder de 500 Hz prima met roomeq kunt oplossen, het wordt allemaal wat minder kritsch daar. Wellicht dat je iets kan spelen met de demping zoals Ronkel suggereert.
Ik denk dat je die bult onder de 500 Hz prima met roomeq kunt oplossen, het wordt allemaal wat minder kritsch daar. Wellicht dat je iets kan spelen met de demping zoals Ronkel suggereert.
Re: Dipool-cardioide-WG
Wat denk je dan te vinden?markbakk schreef:Balen!Toch interessant topic. Ben Olson nog gaan nabladeren n.a.v. deze thread, maar vond nog niks.
Re: Dipool-cardioide-WG
Je doelt waarschijnlijk op nlmb, oftewel: Niet Lullen, Maar Bouwen.Ronkel schreef:"Minder lullen, meer luisteren"
Re: Dipool-cardioide-WG
En er zit alweer een nieuwe WG in! De productietoleranties van deze Dayton WG's schijnen niet zo nauw te zijn. Daarom maakte ik me wat zorgen of het nieuwe exemplaar wel exact hetzelfde zou zijn als de vorige. Gelukkig is de akoestische matching van deze WG met de compressiedriver identiek aan die met de vorige, want de meetgrafiekjes kunnen zo over elkaar gelegd worden.
Na de speaker vorige week buiten netjes afgeregeld te hebben, klinkt het ontzettend goed!
Na de speaker vorige week buiten netjes afgeregeld te hebben, klinkt het ontzettend goed!
Re: Dipool-cardioide-WG
Voordat ik de speaker buiten had afgeregeld paste ik een lichte tilt toe, omdat het anders wat te fel en dun klonk, maar nu is dat helemaal niet meer nodig. Het klinkt zo goed in balans!
Re: Dipool-cardioide-WG
Had je ze binnen semi-anechoisch ook zonder tilt gedaan? Of heb je die meting helemaal niet gedaan?
Re: Dipool-cardioide-WG
Binnen heb ik ze inderdaad eerst vlak onaxis gemaakt (anechoisch). Onder 1 khz is de resolutie van de meting dan echter niet zo goed. Daarom weet ik niet precies wat de karakteristiek was. Met deze instelling klonk het gewoon te dun en schril. Nu heb ik grofweg de instellingen behorend bij de laatstgeposte grafieken. Hier heb ik nog een paar kleine aanpassingen aan kunnen doen voordat de speaker viel vorige week. Het niveau rond 1,8 khz is breedbandig ongeveer een dB'tje lager en in het hoog heb ik nog een paar resonanties beter aangepakt.
Re: Dipool-cardioide-WG
Binnen is het inderdaad een beetje behelpen. Met RoomEQ pas ik voor het rechterwindow dan een 10 of 20 ms blackman-harris 7 toe, dat gaat wel aardig.
Heb je nu wel een idee of die resonanties in het hoog storend zijn?
Heb je nu wel een idee of die resonanties in het hoog storend zijn?
Re: Dipool-cardioide-WG
Ik heb vandaag een uurtje of twee geluisterd en eigenlijk valt me weinig op. Ik kan nog niet echt fouten ontdekken. Rond 320 hz heb ik met een Q van 1,7 nog 2 dB gedempt. Dat is alles. Nu eerst maar 's een tijd luisteren. Al met al heb ik wel de indruk dat dit wat beter is dan mijn dipool...
Re: Dipool-cardioide-WG
Gisteren heb ik naar de dipool-cardioide-WG mogen luisteren bij Martijn thuis. Martijn had mij verzocht om een wat muziek mee te nemen en om een eerste nummer te kiezen wat ik goed ken. Dit hebben we gedaan om te uit te zoeken hoe de tonale balans is vergeleken met mijn eigen luidspreker. Het verschil was opmerkelijk. De klank leek toch aardig anders. Na een paar nummers waren mijn hersenen blijkbaar gewend want het klonk allemaal erg goed. Toch bleven er een paar puntjes wat anders, maar voor mij was het niet te duiden wat het was. De hoeveelheid detail wat je hoort is extreem. Bij Eric Clapton unplugged was de ervaring misschien wel beter dan live. Erg indrukwekkend. Evenals El Cuerno kan dit systeem harder dan goed voor je is. Hogere volumes blijven makkelijk verdraagbaar terwijl dit bij een boxluidspreker of een dipool vaak wat irriterend werkt. Het hard zetten hoeft niet. Ook op lagere volumes blijft het erg lekker klinken. Verder kreeg ik het gevoel dit systeem gevoeliger is voor minpunten in een opname dan een dipool. Ook komt het een beetje "in your face" over op mij. Terwijl de mij bekende dipool een wat afstandelijker geluidsbeeld heeft. Wat beter is.. ik weet het niet. Mij bevalt een dipool erg goed, maar ik zie toch ook wel de pluspunten van dit systeem.
Wat opmerkelijk was: Later in de avond kwam Martijn nog even bij mij luisteren. Bij "amused to death" hoorde hij wat dingetjes, in positieve zin, die hem niet waren opgevallen bij zijn eigen dipool of bij de dipool-cardioide-WG.
Het blijft toch erg leuk om te speculeren over mogelijke oorzaken onder het genot van een kopje thee of een biertje. Bedankt voor gezellige luisterervaring.
Wat opmerkelijk was: Later in de avond kwam Martijn nog even bij mij luisteren. Bij "amused to death" hoorde hij wat dingetjes, in positieve zin, die hem niet waren opgevallen bij zijn eigen dipool of bij de dipool-cardioide-WG.
Het blijft toch erg leuk om te speculeren over mogelijke oorzaken onder het genot van een kopje thee of een biertje. Bedankt voor gezellige luisterervaring.
Re: Dipool-cardioide-WG
Metingen:
1/2 oct. smoothing, ungated. Zo zie je beter wat er in de lage regionen gebeurt.
1/24 oct. smoothing, gated.
Gemiddelde van alle metingen aan de achterzijde.
Directivity Sonogram op basis van metingen van 0 tot 180 graden in stapjes van 15 graden.
1/2 oct. smoothing, ungated. Zo zie je beter wat er in de lage regionen gebeurt.
1/24 oct. smoothing, gated.
Gemiddelde van alle metingen aan de achterzijde.
Directivity Sonogram op basis van metingen van 0 tot 180 graden in stapjes van 15 graden.
Re: Dipool-cardioide-WG
Netjes hoor! Wat is dat gehobbel boven de 5 KHz? Diffractie effecten van de baffle of HOM?
Ben wel benieuwd wat het CSD plotje laat zien.
Ben wel benieuwd wat het CSD plotje laat zien.
Re: Dipool-cardioide-WG
Dank! Ik ben er ook heel tevreden mee.
Dat gerommel boven 5 khz ziet er heel lelijk uit, maar ik hoor het totaal niet. Het hoog is zeker niet minder schoon dan dat van een Neo3PDR of Neo3W in dipool met flink wat EQ. Wat de oorzaak is, weet ik niet. Omdat de onregelmatigheden onder alle hoeken op dezelfde wijze optreden, vermoed dat het óf in de Selenium zit, of in de aansluiting van de Selenium op de hoorn. Daar ga ik later nog wel eens naar kijken. Als ik dat wil doen, moet ik de kasten openschroeven en daar heb ik op het moment niet zo'n zin in, vooral omdat ik het gerommel niet hoor
. Bovendien heb ik nog een Hypex versterker staan die in elkaar geschroefd moet worden.
Ik maak nooit CSD's met ARTA. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken?
Dat gerommel boven 5 khz ziet er heel lelijk uit, maar ik hoor het totaal niet. Het hoog is zeker niet minder schoon dan dat van een Neo3PDR of Neo3W in dipool met flink wat EQ. Wat de oorzaak is, weet ik niet. Omdat de onregelmatigheden onder alle hoeken op dezelfde wijze optreden, vermoed dat het óf in de Selenium zit, of in de aansluiting van de Selenium op de hoorn. Daar ga ik later nog wel eens naar kijken. Als ik dat wil doen, moet ik de kasten openschroeven en daar heb ik op het moment niet zo'n zin in, vooral omdat ik het gerommel niet hoor
Ik maak nooit CSD's met ARTA. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken?
