Olympus: Cardioïde met Waveguide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Mja, denk dat het bij Tin Pan Alley op 105 dB gemiddeld mis is gegaan :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ik ben buiten aan het meten. Hoe vinden we dit?
Afstraalgedrag WG speaker buiten.jpg
Ik vind het zelf best wel goed! Het enige wat tegenvalt is het gedrag rond 400 hz. Heeft iemand een idee hoe ik dat op zou kunnen lossen?
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 27 jun 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn H »

Zit dat in de woofer? Je kan het nog wat dempen..
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Maar dan valt het gemiddelde van de response curves van 0 tot 180 graden met stapjes van 15 graden me wel weer heel erg mee:
Poweraverage rondom.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Martijn H schreef:
Zit dat in de woofer? Je kan het nog wat dempen..
De woofer gedraagt zich netjes; het komt door het principe van de kast met gaten. Bij lage frequenties (onder ongeveer 400 hz) is de afval off-axis minder groot dan bij een dipool, maar daarboven flink groter. De overgang verloopt onder grote hoeken minder gelijkmatig dan ik had gehoopt.

EDIT: Het liefst zou ik het met een akoestische aanpassing oplossen, maar EQ is natuurlijk ook een optie. Ik vraag me sowieso af hoe belangrijk het directe geluid onder 500 hz nog is. Misschien moet ik het maar gewoon met roomEQ oplossen.

EDIT2: Voor de mensen die net zo dol op grafieken zijn als ik nog deze:
Onaxis vs. Poweraverage rondom.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Wauw, strakke lijntjes :D . Hoge bundeling ook!

Ik ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd wat er gebeurt als je juist ietsje minder dempt, of juist meer door bijvoorbeeld een extra laag tapijt erop te maken. Of minder demping intern en extra tapijt, zodat je wat meer een compliantie tussen de speaker en je dempingsmateriaal krijgt (zonder in te leveren op demping). Die Finse kerel doet ook zoiets met prima resultaten, toch? Er zal ergens wel een optimum zijn en ik denk dat je dat met dit soort dingen met veel spelen in de praktijk moet vinden.

Wanneer kunnen we komen luisteren? :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ronkel schreef:
Wauw, strakke lijntjes :D . Hoge bundeling ook!

Ik ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd wat er gebeurt als je juist ietsje minder dempt, of juist meer door bijvoorbeeld een extra laag tapijt erop te maken. Of minder demping intern en extra tapijt, zodat je wat meer een compliantie tussen de speaker en je dempingsmateriaal krijgt (zonder in te leveren op demping). Die Finse kerel doet ook zoiets met prima resultaten, toch?
Ja, dat is een idee. Daar moet ik op termijn maar 's mee gaan stoeien. Eerst ga ik 'm zodanig afstemmen dat ik er heel tevreden mee ben en dan ga ik hier nog wel mee bezig. Ik laat het nog even wachten, want in dit soort dingen gaat veel tijd zitten!
Ronkel schreef:
Wanneer kunnen we komen luisteren? :D
Als je het een half uur geleden had gevraagd, zou ik je een ander antwoord hebben gegeven dan nu. Het antwoord is dat ik geen idee heb! Zojuist is één speaker op de grond gevallen. Er is een stukje van de waveguide afgebroken. Ben ik even blij dat dit geen Geddes WG was (al is zo'n ding wellicht wat robuuster dan dit dunnen plastic)! Maar het betekent dus wel dat er een nieuwe besteld moet worden en ik weet niet hoe lang het gaat duren voor die binnen is.
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 28 jun 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door markbakk »

Balen! :( Toch interessant topic. Ben Olson nog gaan nabladeren n.a.v. deze thread, maar vond nog niks.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Martijn M schreef:
Eerst ga ik 'm zodanig afstemmen dat ik er heel tevreden mee ben en dan ga ik hier nog wel mee bezig. Ik laat het nog even wachten, want in dit soort dingen gaat veel tijd zitten!
Inderdaad, verder tweaken kan altijd nog. Ik geloof dat iemand hier een onderschrift heeft in de trant van "Minder lullen, meer luisteren" :lol: . Het is bovendien altijd leuk om nog 'iets te tweaken te hebben' :D .
Martijn M schreef:
Zojuist is één speaker op de grond gevallen. Er is een stukje van de waveguide afgebroken. Ben ik even blij dat dit geen Geddes WG was (al is zo'n ding wellicht wat robuuster dan dit dunnen plastic)! Maar het betekent dus wel dat er een nieuwe besteld moet worden en ik weet niet hoe lang het gaat duren voor die binnen is.
Aaiii, da's balen... maar ik vermoed dat dit projectje wat extra wachten ook nog wel waard is :wink: . Kunnen m'n oren zich vast wat voorbereiden.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Dat is balen! Valt er nog iets aan te lijmen?

Ik denk dat je die bult onder de 500 Hz prima met roomeq kunt oplossen, het wordt allemaal wat minder kritsch daar. Wellicht dat je iets kan spelen met de demping zoals Ronkel suggereert.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

markbakk schreef:
Balen! :( Toch interessant topic. Ben Olson nog gaan nabladeren n.a.v. deze thread, maar vond nog niks.
Wat denk je dan te vinden?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ronkel schreef:
"Minder lullen, meer luisteren"
Je doelt waarschijnlijk op nlmb, oftewel: Niet Lullen, Maar Bouwen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

En er zit alweer een nieuwe WG in! De productietoleranties van deze Dayton WG's schijnen niet zo nauw te zijn. Daarom maakte ik me wat zorgen of het nieuwe exemplaar wel exact hetzelfde zou zijn als de vorige. Gelukkig is de akoestische matching van deze WG met de compressiedriver identiek aan die met de vorige, want de meetgrafiekjes kunnen zo over elkaar gelegd worden.

Na de speaker vorige week buiten netjes afgeregeld te hebben, klinkt het ontzettend goed!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Goed om te horen, ik ben erg benieuwd hoe ze klinken ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Voordat ik de speaker buiten had afgeregeld paste ik een lichte tilt toe, omdat het anders wat te fel en dun klonk, maar nu is dat helemaal niet meer nodig. Het klinkt zo goed in balans!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Wat voor een tilt?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Het was ongeveer 2dB per decade. Nu dus nul.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Had je ze binnen semi-anechoisch ook zonder tilt gedaan? Of heb je die meting helemaal niet gedaan?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Binnen heb ik ze inderdaad eerst vlak onaxis gemaakt (anechoisch). Onder 1 khz is de resolutie van de meting dan echter niet zo goed. Daarom weet ik niet precies wat de karakteristiek was. Met deze instelling klonk het gewoon te dun en schril. Nu heb ik grofweg de instellingen behorend bij de laatstgeposte grafieken. Hier heb ik nog een paar kleine aanpassingen aan kunnen doen voordat de speaker viel vorige week. Het niveau rond 1,8 khz is breedbandig ongeveer een dB'tje lager en in het hoog heb ik nog een paar resonanties beter aangepakt.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Binnen is het inderdaad een beetje behelpen. Met RoomEQ pas ik voor het rechterwindow dan een 10 of 20 ms blackman-harris 7 toe, dat gaat wel aardig.

Heb je nu wel een idee of die resonanties in het hoog storend zijn?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ik heb vandaag een uurtje of twee geluisterd en eigenlijk valt me weinig op. Ik kan nog niet echt fouten ontdekken. Rond 320 hz heb ik met een Q van 1,7 nog 2 dB gedempt. Dat is alles. Nu eerst maar 's een tijd luisteren. Al met al heb ik wel de indruk dat dit wat beter is dan mijn dipool...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door k.p. »

Gisteren heb ik naar de dipool-cardioide-WG mogen luisteren bij Martijn thuis. Martijn had mij verzocht om een wat muziek mee te nemen en om een eerste nummer te kiezen wat ik goed ken. Dit hebben we gedaan om te uit te zoeken hoe de tonale balans is vergeleken met mijn eigen luidspreker. Het verschil was opmerkelijk. De klank leek toch aardig anders. Na een paar nummers waren mijn hersenen blijkbaar gewend want het klonk allemaal erg goed. Toch bleven er een paar puntjes wat anders, maar voor mij was het niet te duiden wat het was. De hoeveelheid detail wat je hoort is extreem. Bij Eric Clapton unplugged was de ervaring misschien wel beter dan live. Erg indrukwekkend. Evenals El Cuerno kan dit systeem harder dan goed voor je is. Hogere volumes blijven makkelijk verdraagbaar terwijl dit bij een boxluidspreker of een dipool vaak wat irriterend werkt. Het hard zetten hoeft niet. Ook op lagere volumes blijft het erg lekker klinken. Verder kreeg ik het gevoel dit systeem gevoeliger is voor minpunten in een opname dan een dipool. Ook komt het een beetje "in your face" over op mij. Terwijl de mij bekende dipool een wat afstandelijker geluidsbeeld heeft. Wat beter is.. ik weet het niet. Mij bevalt een dipool erg goed, maar ik zie toch ook wel de pluspunten van dit systeem.

Wat opmerkelijk was: Later in de avond kwam Martijn nog even bij mij luisteren. Bij "amused to death" hoorde hij wat dingetjes, in positieve zin, die hem niet waren opgevallen bij zijn eigen dipool of bij de dipool-cardioide-WG.

Het blijft toch erg leuk om te speculeren over mogelijke oorzaken onder het genot van een kopje thee of een biertje. Bedankt voor gezellige luisterervaring.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Metingen:
afstraalgedrag 0 tot 90 ungated, 1 . 2 oct.jpg
1/2 oct. smoothing, ungated. Zo zie je beter wat er in de lage regionen gebeurt.
afstraalgedrag 0 tot 90 gated, 1 . 24 oct.jpg
1/24 oct. smoothing, gated.
Unweighted average response rear, curves at 180 deg. to 90 deg. in 15 deg. steps..jpg
Gemiddelde van alle metingen aan de achterzijde.
Directivity Sonogram 12 oct. smoothing ungated.jpg
Directivity Sonogram op basis van metingen van 0 tot 180 graden in stapjes van 15 graden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor! Wat is dat gehobbel boven de 5 KHz? Diffractie effecten van de baffle of HOM?

Ben wel benieuwd wat het CSD plotje laat zien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Dank! Ik ben er ook heel tevreden mee.

Dat gerommel boven 5 khz ziet er heel lelijk uit, maar ik hoor het totaal niet. Het hoog is zeker niet minder schoon dan dat van een Neo3PDR of Neo3W in dipool met flink wat EQ. Wat de oorzaak is, weet ik niet. Omdat de onregelmatigheden onder alle hoeken op dezelfde wijze optreden, vermoed dat het óf in de Selenium zit, of in de aansluiting van de Selenium op de hoorn. Daar ga ik later nog wel eens naar kijken. Als ik dat wil doen, moet ik de kasten openschroeven en daar heb ik op het moment niet zo'n zin in, vooral omdat ik het gerommel niet hoor :wink: . Bovendien heb ik nog een Hypex versterker staan die in elkaar geschroefd moet worden.

Ik maak nooit CSD's met ARTA. Welke instellingen kan ik het beste gebruiken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”