Mijn Gainclone in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik heb een bulkje keramische multilayers besteld om mee te spelen... als ze binnen zijn ga ik eens kijken of ik ze netjes kort op de pootjes van de LM3875 kwijt kan, samen met een stel 100uF elcootje die ik vast nog wel heb.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Goed, waar waren we. Diodes zo dicht mogelijk bij elkaar, condensatoren er direct op, zo dicht mogelijk, het is nu veels te ruim omgezet. Condensatoren in rijen is prima, maar niet zoals je 't nu hebt, zowel ground als beide voedingsrails graag zonder draadbruggen en in één baan naar de uitgangsklemmen. Zet er nog wat keramische multilayer overheen aan 't eind, bleeder weerstanden (47K?).ray5150 schreef:Als ik zo brutaal mag zijn van dit aanbod gebruik te maken?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
LolCorprius schreef:Ik denk dat je mij met IJsbier verward, hij heeft een versterker een LM3886 gebouwd.
Kijk voor een voedingsschema ook eens hier: http://www.chipamp.com/images/ps-rev3-sch.gif zoiets was ik van plan, alleen dan een enkele gelijkrichter, wel met de MUR860 en ipv 10.000µF 5 * 2200µF per voedingsrail. Ik was van plan om 100nF Wima condensatoren te gebruiken. Maar ik geloof dat ik keramische moet gaan gebruiken.
Nog even wat foto'jes, altijd leuk.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zo het heeft even geduurd maar ik heb de schema's met mijn plannen gepost te verbetering. Heb er al het één en ander uit dit draadje in verwerkt. Zie de bijlagen.
Zijn deze bleeders puur uit veiligheidsoverweging?Zet er nog wat keramische multilayer overheen aan 't eind, bleeder weerstanden (47K?)
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Volgens mij zijn bleeder weerstanden voornamelijk om je elco's in de voeding (sneller) te ontladen als je je versterker uitzet.
R5 is je luidspreker?
R5 is je luidspreker?
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dat is precies wat ik bedoel met "uit veiligheidsoverweging". Zodat de elco's inderdaad sneller ontladen zijn
R5 is inderdaad de luidspreker.
R5 is inderdaad de luidspreker.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dit kom ik op meerdere sites tegen, Het schijnt dat je dan een grotere capaciteit kan gebruiken zonder op de mid en hoog range in te leveren. Of het hier nodig is of voor een verbetering zorgt?? geen idee. Het is ook maar een idee.
Zie hier voor enkele voedingen voor een aantal LM chips (oa LM3875) die hier ook gebruik van maken: http://www.decdun.me.uk/gainclonesnub.html
Zie hier voor enkele voedingen voor een aantal LM chips (oa LM3875) die hier ook gebruik van maken: http://www.decdun.me.uk/gainclonesnub.html
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Da's een snubber circuit bedoeld om de impedantie van de voeding recht te trekken, gelijk aan een zobel netwerk bij een versterker of een luidspreker. Helaas werkt dat niet behalve als je de exacte impedantie van de voeding tov. de frequentie kan meten. Kortom, weglaten, heeft geen functie. C5 staat in de signaalweg, om precies te zijn in het tegenkoppelnetwerk, je 'luistert' dus effectief naar deze condensator. Ik zou volledig DC geschakeld gaan werken in de tegenkoppellus, dus C5 komt te vervallen en wordt een directe verbinding naar GND en d'r komt een nette MKP condensator aan de ingang. Deze condensator komt in serie met de 1K weerstand aan de ingang (pakweg 1uF).RobertD schreef:Wat beoog je nu met R1 en C17 ?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik heb Sander zijn tips zoveel mogelijk proberen uit te voeren.
Beter zo?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zekeringen als laatste, anders hebben de bleederweerstanden etc. weinig effect als de zekering eruit gaat. Voor de rest heb ik even gekliederd met Paint.ray5150 schreef:Ik heb Sander zijn tips zoveel mogelijk proberen uit te voeren. Beter zo?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zeg Ray,om even moeilijk te doen,wat hebben weerstanden van 47k nog te ontladen als die LEDs vele malen meer verbruiken
.
Anne
Anne
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Met R3 of deze ook helemaal weglaten?SSassen schreef:dus C5 komt te vervallen en wordt een directe verbinding naar GND
En wat versta je onder een "nette" MKP condensator? WIMA ofzo?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
R3 heb je zeker nog nodig, samen met R4 bepaalt deze de versterkingsfactor en wel: gain = 1+R4/R3
Persoonlijk zou ik C5 zeker niet weglaten, de versterker is dan nog steeds DC gekoppeld, maar de versterkingsfactor voor DC wordt dan 1. In de praktijk betekent dit een lagere DC offset op de uitgang en als er om wat voor reden een DC offset op de ingang komt, wordt deze niet versterkt. Maar uiteraard ben ik benieuwd naar goede redenen om hem wel weg te laten.
Persoonlijk zou ik C5 zeker niet weglaten, de versterker is dan nog steeds DC gekoppeld, maar de versterkingsfactor voor DC wordt dan 1. In de praktijk betekent dit een lagere DC offset op de uitgang en als er om wat voor reden een DC offset op de ingang komt, wordt deze niet versterkt. Maar uiteraard ben ik benieuwd naar goede redenen om hem wel weg te laten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
C5 is niet nodig wanneer je een koppel C gebruikt op de ingang, de versterker ziet dan namelijk nooit gelijkspanning op de ingang. Een kleine DC offset heeft de versterker overigens toch wel, ongeacht of C5 aanwezig is of niet. Dit is inherent aan het ontbreken van een DC offset afstelling en de toleranties in de fabricage van het IC. Normaliter is dat enige mV, niet iets om je druk over te maken.Djuke schreef:R3 heb je zeker nog nodig, samen met R4 bepaalt deze de versterkingsfactor en wel: gain = 1+R4/R3
Persoonlijk zou ik C5 zeker niet weglaten, de versterker is dan nog steeds DC gekoppeld, maar de versterkingsfactor voor DC wordt dan 1. In de praktijk betekent dit een lagere DC offset op de uitgang en als er om wat voor reden een DC offset op de ingang komt, wordt deze niet versterkt. Maar uiteraard ben ik benieuwd naar goede redenen om hem wel weg te laten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Niet nodig, is wat anders dan dat het echt nadelig is...voor mij nog steeds geen reden om hem weg te laten.
De koppel C kan kapot gaan, dan krijg je DC op de ingang en er zijn vast nog andere redenen te bedenken. Verder zorgt de gebruikte ingangstrap ook voor schijnbare ingangsoffset als deze bipolair is, geen idee of dat voor de LM's zo is. Door de basisstroom en ingangsimpedantie krijg je een kleine ingangsspanning, die versterkt wordt naar de uitgang. Ook kan je tempvariaties in de differentiele ingangsversterker krijgen, al zal dat met een LM op hetzelfde stukje silicium wel meevallen.
De koppel C kan kapot gaan, dan krijg je DC op de ingang en er zijn vast nog andere redenen te bedenken. Verder zorgt de gebruikte ingangstrap ook voor schijnbare ingangsoffset als deze bipolair is, geen idee of dat voor de LM's zo is. Door de basisstroom en ingangsimpedantie krijg je een kleine ingangsspanning, die versterkt wordt naar de uitgang. Ook kan je tempvariaties in de differentiele ingangsversterker krijgen, al zal dat met een LM op hetzelfde stukje silicium wel meevallen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Het is zeker nadelig, ik wil geen elco in mijn signaalweg en zeker niet in mijn terugkoppellus, dit is toch HiFi, en geen MyFI? Een koppel C die kapot gaat? Wat voor condensatoren gebruik jij precies? Dan weet ik dat ik die zeker *niet* moet gebruiken. De koppel C is bij voorkeur een nette MKP (polyprop) of MKT (polyester) met voldoende hoge werkspanning, 63V lijkt me hier meer dan voldoende. Daarbij vraag ik mij af wat voor apparatuur jij gebruikt waar DC op de uitgang staat? Misschien daar eerst eens het probleem zoeken? Alle consumenten apparatuur is potentiaalvrij op alle in- en uitgangen.Djuke schreef:Niet nodig, is wat anders dan dat het echt nadelig is...voor mij nog steeds geen reden om hem weg te laten.
De koppel C kan kapot gaan, dan krijg je DC op de ingang en er zijn vast nog andere redenen te bedenken. Verder zorgt de gebruikte ingangstrap ook voor schijnbare ingangsoffset als deze bipolair is, geen idee of dat voor de LM's zo is. Door de basisstroom en ingangsimpedantie krijg je een kleine ingangsspanning, die versterkt wordt naar de uitgang. Ook kan je tempvariaties in de differentiele ingangsversterker krijgen, al zal dat met een LM op hetzelfde stukje silicium wel meevallen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Waarom wil je geen elco in signaalweg?
Nadelig qua klank is niet een valide argument (je had het zojuist in een ander topic nog over een ABX test).
Sterker nog 99% van consumentenelektronica heeft elco's in signaalweg zitten.
Het neigt dus wel een beetje naar Myfi.
Nadelig qua klank is niet een valide argument (je had het zojuist in een ander topic nog over een ABX test).
Sterker nog 99% van consumentenelektronica heeft elco's in signaalweg zitten.
Het neigt dus wel een beetje naar Myfi.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Een elco in de tegenkoppellus zit direct in de signaalweg en maakt deel uit van de lus, niet alleen fysiek maar ook mathematisch. Enig niet linear gedrag van de elco, of een wisselende ESR per frequentie (da's gegarandeerd) is gelijk terug te vinden in het uitgangssignaal. Daarom geen elco in de terugkoppellus, da's nu echt de laatste plaats waar je een component met een duidelijk niet ideaal gedrag terug wilt vinden, in dit geval is dit inderdaad hoor- en meetbaar.b_force schreef:Waarom wil je geen elco in signaalweg?![]()
Nadelig qua klank is niet een valide argument (je had het zojuist in een ander topic nog over een ABX test).
Sterker nog 99% van consumentenelektronica heeft elco's in signaalweg zitten.
Het neigt dus wel een beetje naar Myfi.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Wat is de gemiddelde orde van grootte van die ESR?
Volgens mij ligt die lager dan 1 ohm? (max waarde).
Volgens mij ligt die lager dan 1 ohm? (max waarde).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Enige wat ik kan vinden is zoiets als dit:
(of het een goed plaatje is, ben ik even aan het uitzoeken)

Een standaard aluminium noem ik zo vrij constant eerlijk gezegd.
En 20ohm op de 1kohm is nu ook niet bepaald schokkend, dat is een factor 0,02.
Valt dus zelfs nog binnen de tolerantie van een 1% metaalfim.
(of het een goed plaatje is, ben ik even aan het uitzoeken)

Een standaard aluminium noem ik zo vrij constant eerlijk gezegd.
En 20ohm op de 1kohm is nu ook niet bepaald schokkend, dat is een factor 0,02.
Valt dus zelfs nog binnen de tolerantie van een 1% metaalfim.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Het is niet alleen de ESR, staar je daar niet blind op. D'r zijn legio andere zaken die er spelen, verliesfactor bij een elektrolytische condensator is ook frequentieafhankelijk om over zelfinductie, etc. etc. maar niet te spreken. Nogmaals, de condensator zit in de tegenkoppellus, niet alleen fysiek maar ook mathematisch, dit betekent dat er een niet-lineare term bijkomt in de lus, bijvoorbeeld een tweede orde functie:b_force schreef:Wat is de orde van grootte van die ESR?
Het resultaat is een transferfunctie met een wortel erin, zodat deze (rode lijn) afwijkt van de transferfunctie zonder deze niet-lineaire term (blauw).
Als we dat vertalen naar een vervormingsspectrum en vergelijken met de tegenkoppellus zonder de niet lineaire term erin volgt:
Et voila, in de tweede plot met de niet lineaire term in de terugkoppellus komt er een hele berg even en oneven harmonischen bij, kortom, géén condensator in de terugkoppellus als je graag een HiFi versterker wilt bouwen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dat hij mee gaat doet aan de totale overdracht had ik al door (dat kan ook niet anders).
Maar weerstanden die je hier praktisch gebruikt, zijn in orde van grootte van 1kohm of hoger (Ri).
Dan zijn die effecten toch allang niet meer significant te noemen?
Of beter gezegd, door Ri zijn de effecten niet meer significant te noemen en dus verwaarloosbaar.
Om te kunnen rekenen neem je immers de condensator en Ri samen en die tel je bij elkaar op.
Maar weerstanden die je hier praktisch gebruikt, zijn in orde van grootte van 1kohm of hoger (Ri).
Dan zijn die effecten toch allang niet meer significant te noemen?
Of beter gezegd, door Ri zijn de effecten niet meer significant te noemen en dus verwaarloosbaar.
Om te kunnen rekenen neem je immers de condensator en Ri samen en die tel je bij elkaar op.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Jawel, sterker nog, het DC punt verschuift ook nog eens steeds, waardoor de condensator ook nog een laagfrequent signaal toevoegt aan het geheel. Dit geheel afhankelijk van de gekozen weerstandwaardes in het terugkoppelnetwerk. Niet doen dus, als je DC op de uitgang wilt voorkomen gebruik je een koppelcondensator. Het feit of het significant is daar kun je over discussieren omdat e.e.a. afhangt van de weging van de niet lineaire term in de terugkoppellus. Als je echter weet dat de benadering an sich al fout is, waarom zou je er dan voor kiezen? De kunst is om in de terugkoppellus zo min mogelijk niet lineare termen te hebben, zo zal ook het product zo min mogelijk harmonischen bevatten, dus waarom dan bewust een niet lineare component toe gaan voegen in de vorm van een condensator?b_force schreef:Dat hij mee gaat doet aan de totale overdracht had ik al door (dat kan ook niet anders).
Maar weerstanden die je hier praktisch gebruikt, zijn in orde van grootte van 1kohm of hoger (Ri).
Dan zijn die effecten toch allang niet meer significant te noemen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dat is an sich al fout is ben ik niet met je eens.SSassen schreef:Jawel, sterker nog, het DC punt verschuift ook nog eens steeds, waardoor de condensator ook nog een laagfrequent signaal toevoegt aan het geheel. Dit geheel afhankelijk van de gekozen weerstandwaardes in het terugkoppelnetwerk. Niet doen dus, als je DC op de uitgang wilt voorkomen gebruik je een koppelcondensator. Het feit of het significant is daar kun je over discussieren omdat e.e.a. afhangt van de weging van de niet lineaire term in de terugkoppellus. Als je echter weet dat de benadering an sich al fout is, waarom zou je er dan voor kiezen? De kunst is om in de terugkoppellus zo min mogelijk niet lineare termen te hebben, zo zal ook het product zo min mogelijk harmonischen bevatten, dus waarom dan bewust een niet lineare component toe gaan voegen in de vorm van een condensator?b_force schreef:Dat hij mee gaat doet aan de totale overdracht had ik al door (dat kan ook niet anders).
Maar weerstanden die je hier praktisch gebruikt, zijn in orde van grootte van 1kohm of hoger (Ri).
Dan zijn die effecten toch allang niet meer significant te noemen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Nogmaals, dat hangt er volledig van af hoe significant iets is.
Mijn vraag is dan ook hoe significant zoiets nu is in een praktisch ontwerp zoals in een gainclone (versterking van 21 of meer, Ri van 1k en Rf van 20k).
Of een ander typische versterker waar de componentwaarden meestal in de zelfde orde van grootte liggen.
Of bijvoorbeeld ook de conclusie getrokken mag worden dat deze niet-lineaire effecten minder aanwezig zijn als de componentwaarden hoger gekozen worden.
De kunst ligt dus in het feit dat de ontwerper in eerste instantie kiest voor componentwaarden waar zoiets dus niet meer significant is.
Lukt dat niet, dan ben ik het volkomen met je eens.
