Buizenversterker klinkt schel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Buizenversterker klinkt schel

Bericht door PA4URK »

Daar draait het wel op uit 8) Misschien dat ik morgen nog even bij BACO langs ga, ik moet toch eventjes in IJmuiden zijn. Skol!
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo. Het is even stil geweest, maar toch het één en ander gebeurt in de afgelopen weken. Zoals al gezegd twee 807's op de kop getikt en gisteren vier 6SN7's bij Amplimo besteld. Oude militaire NOS voorraad uit het Russische leger, maar er zitten stickertjes van Sovtek op zag ik toen ze vanmorgen afgeleverd werden. Geeft allemaal niks, want betaalbaarheid is ook wat. Verder de lelijke verchroomde chassis-plaat geschuurd, evenals de trafokapjes. Ik vindt dat chroom echt helemaal niks =; De voedingstrafo heb ik in de trafokap gelijmd met rubbertjes er onder en dan moet het allemaal precies passen.
Bijlagen
IMGP1287.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee, dat chroom houd ik ook niet van Rein. Dit gaat de goede kant op zo!
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het spannende jongensboek gaat weer verder :wink:
Eergister op mijn werk - niet tijdens - de van het chroom ontdane plaat gespoten in matzwart van MoTip en na een nachtje drogen voorzien van een dikke laag blanke MoTip lak. Ook de voedingstrafokap gespoten en die staat nu ook te drogen. De gaatjes in de kap heb ik voorzien van een beetje montagekit en daarna een kunststof dopje er op. Je ziet alleen nog vier kleine bobbeltjes. Aan de binnenkant van het chassis begint het ook weer wat voller te worden. De fotoos volgen. Gloeiendegloeiende, heb ik een bestelling bij BACO gedaan, ben ik de twee anodekapjes voor de 807's vergeten. Maar even wachten op de volgende bestelling. Maar ach, er zit geen haast bij. Een goed boek lees je trouwens wel achter elkaar uit, met andere woorden, dit wordt niks?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nou nou,niet zo zwartgallig :shock:
Een goed boek lees je trouwens wel achter elkaar uit, met andere woorden, dit wordt niks?
Dit is meer een leerboek,als die goed is,vraagt dat de nodige inspanning :cry: :lol:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Je hebt gelijk Anne, we blijven lachen. Wat bedoeld Triode Dick bij die zenerdiodes in het 807-schema met Zeners 1 watt, 250 volt totaal? Iets van 10 van 25 volt of 5 van 50 volt of 2 van 125 volt? 8-[
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Of een van 100V en een van 150V :wink:
Zou beter niet meer dan zo'n 3 a 4mA doorgaan,anders worden ze te heet.Ook niet te weinig want dan doen ze niks meer.
Om de stroom bij de lagere voeding hoog genoeg te houden had ik al een andere serieweerstand voorgesteld :o
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Okiedo Anne, die weerstand zou toch een 200 ohm moeten zijn? Ik zit even over de voedingstrafo te prakizeren. Je liet namelijk diverse malen je twijfel blijken of de voedingstrafo het wel aankon met het schema van TD. Als ik de specificaties van de originele FD422 buis met de 807 vergelijk zien we dat de FD422 1.5 A (plus of min 0.2 A) gloei vraagt en de 807 slechts 0.9 A. De 6P6P en de 6J4P gebruiken in de Relyon configuratie 450 mA elk, dus 1.8 A totaal. Vier 6SN7's gebruiken echter 4 x 600 mA, wat totaal 2.4 A is. Als ik de gloeien bij mekaar tel komen we aan 4.8 A als Relyon SE FD422 en aan 4.2 A als Triode Dick SE 807. Dat zou in principe toch makkelijk kunnen? Ik heb drie 6.3 A aansluitingen aan de trafo met allemaal gelijke doorsnee draden. Kan ik deze drie gloeien parallel schakelen zodat alles gelijk verdeeld wordt? Of maak ik nu een denkfout?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het is veiliger om de gloeistroom over de verschillende wikkelingen te verdelen.Als er een klein verschil tussen de 6V wikkelingen is,gaan er stromen tussen de twee lopen (alsof er een kortgesloten winding is).Daarbij komt nog dat de wikkeling met de laagste weerstand (de lengte is niet dezelfde op een andere wikkellaag)de grootste stroom krijgt.

Die 200ohm is wel voor de kathode :shock:
Bij de zeners gaat het om de 15k die kleiner moet,iets van een 8k2 bij 320V voeding.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In de 807SE worden toch maar 3 stuks 6SN7 gebruikt?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

remi schreef:
Hallo

Ik ben nieuw in de wereld van buizen versterkers sinds een week heb ik een relyon d422 single ended versterker classe a

Tot op heden ben ik er best tevreden over alleen hij klinkt wat schel, laag klinkt goed hoog ook alleen het stemgebied klinkt wat schel

Heeft iemand tips?

alvast bedankt
Mijn ervaring is dat de meeste buizen amps nogal vlak zijn in het geluid.
En ik ben van mening ben dat je toch iets moet kunnen doen om het geluid in MID. HOOG en LAAG te kunnen beinvloeden.

Je kan B.V. er voor kiezen om in de terug koppeling mits aanwezig een corectie condensater te plaatsen.
Hou wel in de gaten dat net als met zenden waar de antenne toch wel een grote invloed heeft over het bereik , je
speakers dus ook een grote invloed hebben over het geluid wat ze produceren.

Ik zou zeggen laat eens een schema zien van het ontwerp zoals het nu is.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die 200ohm is wel voor de kathode
Bij de zeners gaat het om de 15k die kleiner moet,iets van een 8k2 bij 320V voeding.
:oops: Ik was even abuis Anne, inderdaad, die had je al voorgesteld :mrgreen:

Robert: Drie stuks inderdaad, alleen... ik heb vier octal buisvoeten (eigenlijk vijf, maar daar komt nu een elco uitsteken) dus gaan we het net doen als in de TT2, twee halven gebruiken. Ben ik wel een beetje meer stroom kwijt aan Essent :(

NL3PRC: Het schema staat op pagina twee van dit draadje
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ah de 807 van triodedick

Je kan dan over die 82 k terugkoppeling een condensator zetten wel in serrie met een instell potmetertje van 100k
zodat je zelf de terug koppel kan bepalen.
ik zou dan 1 nF nemen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de tips NL3PRC, maar ik zit nu met een ander klein probleempje. Ik heb met heel veel moeite de draden van de voedingstrafo en de UGT's door de gaten van het subchassis gepropt, en nu moet ik chassis voorzichtig laten zakken zodat ze precies op het goede punt uitkomen zonder dat er draden vast komen te zitten. Ik zou wel acht armen willen hebben :(
Bijlagen
IMGP1311.JPG
IMGP1313.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zeg meneer octopus in spee,hou je er (isolatiegewijs) wel rekening mee dat er op sommige van die draden tot wel 700V kan komen :shock:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zeker meneer Ah!buis, daarom heb ik rond alle draden een extra bescherming gedaan met als resultaat dat het hele spul amper door het gat kan. Toch maar weer even wat anders verzinnen. Natuurlijk kan ik het gat ook groter maken... De gaten voor de UGT's bieden ruimte zat gelukkig :(
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat wordt vijlen Rein. Of de decoupeerzaag (wipzaag...) ter hand nemen.

Als je al die draden goed geïsoleerd door zo'n klein gaatje gaat proppen loop je de kans dat er eentje breekt.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Of rubber tules in the gaten, zoals Triode Dick altijd doet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Had een beetje hetzelfde probleem met de 300B versterker Rein. Daar moest ik de voedingstrafo ingegoten laten zakken op de op de plaat dus danig dat de draden door de gaten vielen, wel voorzien van rubber tules. Een ongelooflijk gemier, dan nog het beste ging door de boel op de kant te leggen, met de voedingstrafo ondersteund door een stukje hout waardoor 'ie op de juiste hoogte lag. Heb je alles erin, kom je er achter dat er teveel draadjes door 1 gat gaan, weer alles eruit. Natuutlijk waren alle draden niet overdreven lang, anders was het veel simpeler geweest. Door blijven pielen lukt het op een gegeven moment wel, maar voor een volgende worden de draden gewoon een stuk langer, dan is het eenvoudiger.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Mijn probleem is ongeveer gelijk Barry en probeer het een beetje op dezelfde manier op te lossen. Morgenavond maar weer eens proberen. Meestal wanneer je het even laat bezinken lukt het daarna wel. Om een extra gat met m'n pons te maken is het staal denk ik net te dik. Die rubber thules zaten er al, en de bedrading is ondanks de extra bescherming niet echt veel dikker, het moet dus - zonder beschadigingen, auw, 700 volt - kunnen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die heel hoge spanning komt alleen op de draad UGT 807anode :!:
Op de rest hoogstes maar een goeie 350V en niet eens allemaal :D
Heb je geen bereidwillige vrouwehanden in de buurt :kwijl: zijn beter in fijn werk :sure:
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bereidwillige vrouwehanden, jaja :sure:

Maar dat gaat wel lukken Rein, zeker met ondersteunen. Deed dat ook eerst zonder, kramp in de vingers, trillen, en dan wordt het helemaal niet wat. Zoals altijd weet je het best hoe de klus te klaren als de klus reeds gedaan is...

Hoe dik is het staal trouwens dat je gebruikt? Is inderdaad al snel te dik denk ik. Heb zelf van die 'gewone' ponsen en dan gaat 3mm alu net, staal heb ik nog niet eens geprobeerd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bereidwillige vrouwehanden, jaja
Ik kan het altijd proberen natuurlijk :kwijl:
Dat staal is een paar millimeter, heb ik al eens geprobeerd met m'n EL84 PP maar dat ging met heel veel moeite. Ik vind ze te duur om mee te gaan experimenteren Barry.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat viel toch dik mee vrienden. Het materiaal was dunner dan ik dacht en de pons gleed als een mes door de boter. De drie te kleine gaatjes dus opgeponst naar 27 mm. en daarna het chassis weer terug geplaatst. Dat klinkt makkelijker dan het was, want zes nieuwe boutjes bleken te lang en heb ik met een haaks slijpertje af moeten zagen. Daarna met bruut geweld de zaak opnieuw terug geplaatst en nu sloot het boven- en subchassis naadloos op mekaar aan. Hoe die Chinezen dat doen weet ik niet, maar die hebben van die tere vrouwenhandjes waar zoiets beter mee lukt denk ik. Pfffhh :? Morgen maar weer verder.
Bijlagen
IMGP1315.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vanavond de bedrading van de HS trafo weer in het kroonsteenblokje geplaatst. Ik zit nog met de netspanning. Die ging in de originele uitvoering via de euroconnector naar een 230/115 schakelaar. Uiteraard gaat die er uit want daar heb ik niks meer aan. Uit de HS trafo komen vier draden voor netspanning, twee maal rood, twee maal zwart. Het is een beetje moeilijk aan de schakelaar te zien hoe de 230 volt hoort te worden aangesloten, maar ik schat in - en ben voor 99% zeker -dat ik voor 230 volt een rooie en een zwarte aan elkaar plak en de overgebleven zwart en rood op 230 volt aansluit. Zo was het indertijd ook bij mijn Bocama trafo. Iemand suggesties/ideeën/aanvullingen/bezwaren/don'ts op mijn hypothese? En anders probeer ik het morgen gewoon uit...
Plaats reactie