PP's of TL-PP ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Ik zal het bestuderen. Mijn kasten zijn eigenlijk van voor naar achter te ondiep als ik de ontwerpen heb gezien. Maar toch spelen ze nu best goed. zoals ik al schreef, een goed evenwichtig geluidsbeeld en voldoende laag en lijken hier in erg op de grote broers. Het verschil met versie 5 is denk ik minimaal, maar ik zal deze versie 3 even zo laten en daarna terug bouwen naar versie 5. Kijken of ik verschil bespeur.
De filters zijn nu gelijk.
L1 = 3,3, L2 = 0,3
C1 = 0,39
R1 = 3,3, R2 = 4,7
Maar dat is gebaseerd op de apparatuur op zolder en zou kunnen wijzigen als ze naar de kamer gaan. Weet ik niet.
In beide boxen zit nu dempingsmat. achter de drivers. Het tweede deel van de line is leeg.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, nu een tijdje zitten luisteren naar versie 3, de "TQWT" uitvoering en vandaag terug gebouwd naar versie 5, TL dus.
Nou, vraag me niet hoe het kan, maar versie 3 heeft gewonnen, met glans. Verschil viel meteen op in het laag. Dus zijn ze inmiddels weer versie 3. :D
Toch handig die losse tussen schotten.
Het filter is ook nog zoals in mijn laatste post aangegeven. Zou kunnen dat de weerstanden nog iets veranderen maar weet ik nog niet. Ook de demping kan naar mijn gevoel nog optimaler.
Eerst de boel maar eens vast lijmen en het filter zo maken dat transport van de boxen verantwoord is. Want dat hangt nu als losse draadjes enzo onder in de box en daardoor kun je gemakkelijk sluiting krijgen.

Heb nu enige cd's zitten draaien en ik heb de indruk dat ze niet veel onderdoen t.o.v. de driepitters. Al zal het laag misschien niet zo diep gaan. Mag ik ook niet verwachten gezien het verschil in drivers. Maar verders.... :roll:
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding
Zo, ben dus weer ff de meubelmaker.
Even een plaatje om te laten zien hoe ik die schotjes in de box gelijmd krijg. Want het zal duidelijk zijn dat, als ik de randen met lijm in smeer en dan die panelen naar binnen schuif, de lijm keurig bij de ingang zal worden afgeschraapt. Dus heb ik een schuin kantje aan weerszijden van die panelen gefijld met een houtrasp. Dan schuin er in schuiven op de juiste plek en recht draaien. En het is me verdikkeme nog gelukt ook.... :D
Laatst gewijzigd door sietse op vr 03 feb 2006, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ik dacht, komaan, ff niet zitte kniezen maar doe es wat.
Dus luidsprekertjes in de boxen zetten. En ja, heb ik het weer es verprutst. Zit dat middenschotje een paar mm te ver naar voren en past de Tangband er niet meer in :oops:
Dus maar nieuwe fronten er tegenaan lijmen. Duurt weer even.
Zo simpel is het dus om met 1 project de winter door te komen.... :)
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding
Zo, ik had er toch even een fototje gemaakt en die kan ik voor de volledigheid wel even ook hier neerzetten. Dus zo zit het filter er op dit moment in.

Voor wie dit projektje heeft gevolgt, ik zit er toch nog over te denken nog een experimentje te doen door de tangband en woofers weer te scheiden. Want als TL was de basweergave wel sterker maar dan is er iets met de situatie voor de TB die er voor zorgd dat er iets niet goed gaat als geheel. En daar ken ik nie tege... :twisted:

Maar dat duurt dus nog even.
Laatst gewijzigd door sietse op di 17 jan 2006, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, ik ben maar weer begonnen met deze boxjes ondanks mijn handicap. Die handicap heet " etalage been " in de volksmond. Ik kan er ongeveer 300 mtr mee lopen en dan verrek ik van de pijn. Na een paar minuten pas op de plaats is dat dan weer weg en kan ik het volgende traject afleggen.
Probleem is een vernauwing in een bloedvat ergens in mijn buik. Weet ik dus dan nu eindelijk es een keer. Wachten is nu op een oproep van het MCL ziekenhuis in Leeuwarden want in Dokkum doen ze dat soort operaties niet. Maar ja, die wachtmolen weet je. Maar ik moest vooral wel blijven lopen en dus heb ik de workmate maar naar buiten getogen, want daar kun je ook omheen lopen. Zelfs met een freesmachine en decoupeerzaag in m'n handen. :D
En zo staan er nu twee nieuwe fronten klaar en zal ik morgen de kasten zelf voorzichtig voorlichten, dat ze zullen worden voorzien van nieuwe frontjes. Want weet je jongens, je moet ze liefdevol benaderen voor een zo optimaal mogelijk resultaat.... 8)

Heb ik nog even een vraag, voor alle zekerheid, want ik heb geen ervaring met TQWT kasten.
Wat ik er van heb gezien dan zit er weinig of geen demping in het achterste deel van de line. Ik heb het wel zitten uitproberen maar het maakte meen ik weinig of geen verschil.
Ik ga het wel weer nog een keer uitproberen, maar is er een " vuistregel " voor? Zo van, Ja maar natuurlijk moet dat, of, nee hoor niet interessant, of ziets?
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Heb ik nog even een vraag, voor alle zekerheid, want ik heb geen ervaring met TQWT kasten.
Wat ik er van heb gezien dan zit er weinig of geen demping in het achterste deel van de line. Ik heb het wel zitten uitproberen maar het maakte meen ik weinig of geen verschil.
Hier een link met tips :wink: :wink:

http://yu-ra.tripod.com/tqwt_damp.htm

de ervaringen horen en lezen we wel :wink: :wink:
richard

Bericht door richard »

weidok schreef:
In alle gevallen een erg zorgelijk frequentieverloop.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ik ben nog steeds niet zo goed in die grafieken, maar als ik het snap, dan maakt het wel wat uit hoe de demping er in zit, maar het ziet er inderdaad niet uit.
Gevoelsmatig heb ik de neiging noppenschuim op het schuine deel te plakken. Maar dan vooral om het holle kast effect weg te werken. Toch eerst maar even proberen denk ik want als de bovenkant is vast gelijmd kan ik er niet meer zo goed bij.
sietse

Bericht door sietse »

Kom ik er zojuist achter dat er plaatjes foetsie zijn in dit draadje. Hoe kan dat nou? Zal proberen ze terug te zetten maar wordt ff zoeken.
Morgen gaan de units weer in hun kastjes en kan er weer even geexperimenteerd worden. Bovenkanten zitten nu voor eeuwig vast gelijmd. Kan van onder af nog wel bij de achterste ruimte komen voor eventuele demping.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, ze doen het weer maar ik denk dat ze maar even mee naar beneden moeten. Naast hun broers. Zal straks of morgen even vervolg plaatjes maken.
De verdwenen plaatjes heb ik weer terug gezet. Stom dat het zomaar kan worden verwijderd door zo'n upload toestand.
sietse

Bericht door sietse »

Vandaag nog even wat aangepast in het filter. Vond het middengebied ietwat dof. De TB een beetje meer gas gegeven en nu lijkt het me niet onaardig.
Eerst nog even de oplossing van het open uiteinde dat ik proefondervindelijk heb zitten uitvissen. Zie ook pag. 4 van dit topic met het losse bovenkantje.
Afbeelding
Het bleek niet echt krisch te zijn, altans gehoormatig en daar draait het hier om.
Ik heb ook nog een rol demping in het achterste deel van van de line gedaan. Dat maakte wel verschil. Toch een beter gedefinieerd laag.

Welnu, dan komt nu de klapper :D

Afbeelding

Wat wil ik, als ouwe vent, nou nog meer. Wat een uitzicht toch he. 8)

Maar ja, wat nu. Ik heb er naar zitten luisteren. Omstebeurt aangesloten.
Nou, het laag van de driepitters doet het ook maar net iets beter en was er in het topic over de beste tweeter, discussie over "ting en tching" en zo, nou kom maar langs. Ze doen niet echt voor elkaar onder. En dan te bedenken dat die tweepitters ongeveer een derde kosten van de driepitters.
Dus nu eerst maar es rustig wat verschillende soorten muziek beluisteren. Kijken of ik mij na een tijdje luisteren ook ergens aan ga ergeren.
Want dit is natuurlijk mijn eerste (nog opgewonden) reactie.
Laatst gewijzigd door sietse op zo 13 aug 2006, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=D> =D> =D>
sietse

Bericht door sietse »

Dank voor het applaus. :D
Vanmiddag nog even wat verschillende soorten muziek beluisterd en vergeleken, oa ook piano concert van Beethoven. En dus:
ik schreef:
Want dit is natuurlijk mijn eerste (nog opgewonden) reactie.
Tja, ik heb in mijn vorige post niet overdreven. Maar die tangband zit me nog niet lekker. Kan ook zijn dat ik de tweeter weer wat lager ga filteren, want die had ik de vorige keer wat hoger gezet wat toen resulteerde in een wat rustiger mid, want tezamen bepalen ze de klank.Misschien ook nog een lagere crossover frequentie proberen.
Het middengebied is een beetje kaal, of mat, weet niet goed hoe dat te omschrijven. Het scheeld ook wie er staat te zingen. Maar vooral piano muziek is een goede test om het geheel te beoordelen.
Ook het stereobeeld van de driepitters is beter. Weet nog niet waarom.
Dus de driepitters winnen tot nu toe maar niet echt met een groot verschil.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Sietse, had jij eigenlijk een voorversterker?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waar cross je nu tussen de mid en de hoog?
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Jan,

Ik heb mijn oude zelfbouw voorversterker nog en die doet het nog steeds. 12 ingangen en zodoende lekker handig bij een "vergelijkend waren onderzoek".
Maar ik heb ook een schakelkastje waarmee ik mijn Denon qua ingangen kan uitbreiden. Hoezo?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Als jij een voorversterker hebt dan hangen we mijn UCD400 AD's er binnenkort een keer aan. Heb je weer een beter stereobeeld!
ovni

Bericht door ovni »

sietse schreef:
Welnu, dan komt nu de klapper :D
...............
Maar ja, wat nu. Ik heb er naar zitten luisteren. Omstebeurt aangesloten.
Nou, het laag van de driepitters doet het ook maar net iets beter en was er in het topic over de beste tweeter, discussie over "ting en tching" en zo, nou kom maar langs.
=D> =D> =D>
Schikt vrijdag avond of ergens op de zondag a.s.?
sietse

Bericht door sietse »

@ Henkjan, ik cross nu op ca 4300 Hz de mid af en de tweeter zet in op ca 5000 Hz en de TB iets meer gedrukt. Dat gaf toen een rustiger beeld, altans in de hobby ruimte. Toen ik dat gisteren weer had aangesloten klonk het niet verkeerd maar was er iets niet het zelfde. Dus vandaag al de TB meer gas gegeven en daar werd het beter van.
Het is net als destijds met de driepitters, de basmid ligt dwars. Maar ik krijg em wel. :twisted:
sietse

Bericht door sietse »

Jullie krijgen bericht. Vrijdag of zondag zal wel kunnen.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Jullie krijgen bericht. Vrijdag of zondag zal wel kunnen.
Mooi .... Dat gaat goed komen Sietse !!!!

Zijn fullrangeridders (cq puntbron lovers) ook welkom of... :D :D :D

Je gaat toch niet nog een center en een subwoofer bouwen he ?
sietse

Bericht door sietse »

@ Ger en Jan,

Vrijdagavond of zondagmiddag zijn prima.
Jullie krijgen na deze post een pb.

@ Weidok,

Natuurlijk mag je jou boxen meenemen. Maar dan wordt het wel een beetje vol. Moeten we even zien.
In dat geval denk ik dat een luisteravond misschien een beetje kort is en zou zondagmiddag beter zijn. Want Jan en Ger moeten reizen en ik zie ze liever niet bij nacht op gladde wegen naar huis gaan.
Overleg ik nog met Ger en Jan via de Telefoon. Dat werkt sneller.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
@ Henkjan, ik cross nu op ca 4300 Hz de mid af ....
niet vergeten dat de TB een breedbander is die als als breedbander ingezet altijd een correctienetwerkje nodig heeft om t mid mooi te krijgen. misschien heb je hier nu ook mee te maken omdat je m vrij hoog laat doorlopen?
sietse

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
sietse schreef:
@ Henkjan, ik cross nu op ca 4300 Hz de mid af ....
niet vergeten dat de TB een breedbander is die als als breedbander ingezet altijd een correctienetwerkje nodig heeft om t mid mooi te krijgen. misschien heb je hier nu ook mee te maken omdat je m vrij hoog laat doorlopen?
Tja, die netwerkjes. Toegegeven dat ik geen liefhebber ben van breedbanders voor hifi doeleinden, want mijn mening is dat ze gemiddeld genomen niet veel beter presteren dan 40 jaar geleden. Ik baseer deze mening op het feit dat ik nu twee zeer verschillende heb beluisterd en toevallig toen kon vergelijken met mijn 40 jaar oude Wharfdales. Maar met zo'n netwerkje gaat het inderdaad beter en ik geef ook toe dat zoiets als die Lancetta's mij heeft verbaasd. En wat ook werkt is dat, als je bij een breedbander het hoog affilterd, ze het laag beter doen. Het zijn net mensen, die kunnen ook niet overal tegelijk mee bezig zijn en alles goed doen.
ik schreef:
Het is net als destijds met de driepitters, de basmid ligt dwars. Maar ik krijg em wel.:twisted:
Dus zit er in mijn tweepitters een breedbander waar ik het laag affilter op 4300 Hz. En wat was nu het probleem?
Welnu, bij de vorige experimenten is de matheid in de weergave mij en Weidok niet opgevallen. Misschien ook wel omdat we net iets te veel gefocust waren op het laag, maar het blijft een beetje raar. Aangezien die TB's toch redelijk fanatiek zijn en er in toen in het mid gebied een duidelijk overheersend gebied was, heb ik de tweeter naar 5200 Hz verhuisd. En toen werkte dat, maar gisteren dus niet meer. Ook was het geluidsniveau van de basjes versus de TB gewijzigd. Waarschijnlijk omdat de demping nu beter is.

Welnu, had ik gisteren de TB's al gelijk getrokken met de basjes, vanmiddag de tweeters terug gezet op 4300 Hz en probleem opgelost. Piano muziek van Beethoven en de stem van Celine Dijon er op los gelaten en als ik dan nog steeds in mijn stoel zit, heb ik iets goed gedaan.
:D

Het is nu zo dat de driepitters beter zijn en dat lijkt me ook wel een beetje logisch. Maar ze winnen niet met een straatlengte voorsprong. Want deze tweepitters doen het beter dan ik heb durven hopen. En daar mogen dit weekend drie luisteraars hun mening over geven. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”