hulp bij filterontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: hulp bij filterontwerp

Bericht door jeroen_d »

Het afstraalgedrag van de speaker staat al op pagina 1. Hieronder dat van de woofer, erg mooi. Geen supergladde respons, misschien dat de speaker daarom nog net niet de rust heeft van MOB3W. Dat kan ook ergens anders aan liggen, maar ik ben opgehouden me daar druk over te maken. Gewoon lekker bouwen en genieten! :D
Bijlagen
W15_4531G00.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Klopt, wat je ook doet, ik vond een Peerless altijd wat 'mat' klinken. De AL130 was een grote verbetering en dat kon ik niet uit de respons afleiden. Ik vermoed dat ons gehoor erg gevoelig is voor reeksen van materiaalresonanties met hoge Q die je niet in de metingen terugziet. Ook omdat hun amplitude niet hoog is. Maar het is speculeren en het kan autosuggestie zijn.

Een ander voorbeeld is de HDS152exl tov de oude HDS134. Qua respons zeer vergelijkbaar, maar de HDS134 geeft een warmer geluid.
Zoiets zou je toch gewoon in BD ofzo moeten ziet.
Of ETC die Linkwtiz gebruikt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, dat is het probleem nu juist. Je ziet wel verschillen, maar je weet niet welk verschil dat maakt, gehoormatig. Dan nog weet je niet zeker of dat is wat je hoort. Dan heb je nog het probleem dat die BD metingen niet voldoende resolutie hebben (en teveel ruis in de meting). En met die metingen van Linkwitz weet je niet of je op de juiste frequentie meet, dat zijn single frequency burst metingen. Laat staan dat je weet wat het plaatje gehoormatig zegt. Een reeks metingen op 400, 800 en 1600Hz zegt volgens mij nog helemaal niets.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mmm, maar als het ruimtelijke beeld sowieso overeenkomt, dan betekent dat eigenlijk gewoon dat de richtingsgevoeligheid (constant directivity) sterk overeenkomt.
Aan de andere kant, nemen we dat voorbeeld van die KEF B110 waar we het een tijdje geleden over hadden. Daar verschilt die richtingsgevoeligheid niet veel anders dan conventionele boekenplank modellen. Toch mis ik behoorlijk de ruimte in die speakers (geluid blijft "plakken").
Kennelijk gebeurt er iets waardoor het geluid gemaskeerd wordt ofzo. Vervorming is het volgens mij niet, want die was bij de B110 nog niet hoog genoeg om het te kunnen waarnemen.

Ik heb Linkwitz toen daarover een vraag gesteld en die kwam dus direct met die "stored energy".

We hebben het toen niet getest, maar veranderd de vergelijking als de speakers harder of zachter staan?

De vorm kan het ook niet echt zijn. Hoewel de SS er rond uit ziet, is het gewoon een platte voorkant (waar de speakers op zitten)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik probeer te beargumenteren dat het niet duidelijk is op welke manier die 'stored energy' gehoormatig tot uitdrukking komt. Met jouw antwoord lijkt het alsof je daaraan voorbij gaat, maar ik kan het mis hebben.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat klopt, maar ik zet alles even op een rijtje.
Ik probeer iets te verzinnen waarbij je dus zoiets (gecontroleerd) zou kunnen onderzoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”