Tripath amp of Hypex UcD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Er is wel degelijk een verschil tussen klasse AB en B:
Bij klasse AB worden de transistoren net over hun drempelpunt ingesteld met een ruststroompje.
Er staan bijv diodes parallel over de Vbe van de transistoren zodat deze altijd in geleiding zijn en je geen last hebt dat eerst die Vbe spanning moet worden overwonnen.

Als we nou gewoon dit lezen:
http://www.on4cp.org/cursus/sc/class.htm
Hoeven we ook niet te ouwehoeren :P

/edit
Je hebt gelijk, klasse AB en B zijn ongeveer hetzelfde, als je dat ruststroompje een niet zo'n groot verschil noemt tenminste
Rudy

Bericht door Rudy »

Kmoest is effe goe lachen met dat veldslag gedoe

http://peufeu.free.fr/audio/memory/pate ... in-amp.zip
http://peufeu.free.fr/audio/memory/pate ... tstage.zip

Hier word dan wel over memorydistortie gesproken, maar daar gaat het mainly in die amps niet om ( hoewel ze het wel bevatten, maar is meer een verkoopspraat dan een technische verklaring ). ( trouwens gewoon een praktische verderwerking van Malcolm Hawksford zen werk )

Of je dat verder helpt, imo not, want dat moet je zoeizo al weten hoe dat gaat gedragen tov de "gewone" input circuits ( wat een mens dan ook gewoon noemd is relatief natuurlijk ).

Groetjes
Rudy
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Bruno »

Ik moet hier even populair-wetenschappelijke taal gebruiken.

'k Vind het wel belangrijk even op te merken dat het verhaal "feedback komt altijd te laat" een oversimplificatie van de zaak is. Je moet bij regelsystemen in termen van faze redeneren, en niet in termen van delay. Group delay is als term maar zinvol in het vlakke stuk van de systeemrespons. De group delay op het unity gain crossoverpunt is erg klein, veel kleiner dan in het vlakke stuk. Group delay = fazedraaiing/(360º*frequentie). Kortom, feedback komt veel sneller dan je denkt. De wiskundige herformulering van het statement "de fout komt eerst, dan pas de correctie" is "luswinst daalt met frequentie". Zowel bij klasse D en zeker bij klasse AB is het een koud kunstje om de luswinst binnen de gehele audioband behoorlijk hoog te houden, zodanig dat vervorming pas significant wordt boven de audioband.

Nouja, "koud kunstje", ik kom veel versterkers tegen die er weinig van bakken. De typische "tegenkoppelklank" ontstaat wanneer de vervorming al binnen de audioband hoog oploopt. De klassieke transistorbak zal bijvoorbeeld 0.01% THD leveren bij 1kHz en bij 10kHz is dat al 0.1%. Dat is natuurlijk rampzalig voor het geluid, met alle adjectieven die aan tegenkoppeling worden toegeschreven.
Waarschijnlijk is de belangrijkste factor daarin dat hogere harmonischen door de dalende loop gain minder sterk onderdrukt worden. Relatief gezien worden de hogere harmonischen dus belangrijker en hebben minder kans nog door de lagere gemaskeerd te worden.
Daar komt nog eens bij dat als je b.v. een 3e orde functie hebt (b.v. x-0.001x^3) en je zet daar feedback rond, een functie ontstaat die ergens het midden houdt tussen een rechte en een 3e orde functie. Die is zelf geen derde orde functie meer. Feedback creëert harmonischen bij, en daar heb je rekening mee te houden bij het bepalen van je loop gain. Om precies te zijn: je zal meer nodig hebben dan je op basis van de openlusvervorming verwacht had om met de nieuwe hogere harmonischen netto winst te boeken.

Wat zijn de oplossingen:
*lineairder systeem maken. Bij een A/B versterker kan je de vervorming van de eindtrap en de transimpedantietrap zo laag maken dat alleen nog de vervorming van de ingangstrap telt (en daar kan je ook nog aan sleutelen). Bij een klasse D versterker kan je de vervorming van de eindtrap eveneens lager krijgen dan die van de modulator, zodat je eerder met een wiskundeprobleem dan een elektronisch probleem zit.
*meer loop gain, grotere bandbreedte en/of hogere orde regeling. Bij klasse A/B wordt meestal op bandbreedte gespeeld of met plaatselijke lussen (hogere orde regeling), bij klasse D ga je noodzakelijkerwijze naar een hogere orde moeten.
*een combinatie van beide

De "kwalijke reputatie" van tegenkoppeling ontstaat dus doordat veel mensen proberen trage en behoorlijk sterk vervormende versterkers met feedback "in orde" te brengen. Dat lukt dan nog wel als je alleen maar "een getalletje afleest" bij 1kHz, maar als je naar het vervormingsspectrum kijkt (en naar wat er bij hogere frequenties gebeurt), vallen ze schromelijk door de mand. Ik kijk daarmee niet alleen naar goedkope japanse consumerdingen uit de 80'er jaren, maar ook naar monsterversterkers als Krell. Zoals ze zeggen, you can't turn a donkey into a racehorse by putting feedback around it.

Dat er veel slechte feedbackversterkers gemaakt zijn, betekent geenszins dat er iets mis is met feedback, wel met de ontwerpers. Het heeft dus ook geen zin "theorietjes" te verzinnen waaruit zou moeten volgen dat feedback fout is, want dat is het niet. Mijn eigen versterkers leven letterlijk op feedback (zouden niet eens functioneren zonder), maar tot nog toe moet ik de eerste nog tegenkomen die vindt dat ze "een feedbackgeluid" produceren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bruno, bovenstaand stukje zou menig ontwerper uit moeten knippen en boven zijn bed hangen. Je had het werkelijk niet veel beter kunnen zeggen.

Er is wel eea meer over te zeggen en dat is afgelopen 50 jaar ook gedaan, maar nu even niet :)
v-bro

Re: Tripath amp of Hypex UcD

Bericht door v-bro »

Ik wou dit onderwerpje toch nog even wat nieuw leven inblazen.

Wat in alle tech-talk wel eens uit het oog verloren wordt is dat oren van mensen (vraag maar eens aan een bioloog) nou niet bepaald high-end zijn. De processing er achter is wel behoorlijk knap, maar ook niet state of the art. De illusie, want daar draait het in de audio reproductie natuurlijk 100% om, met als doel het menselijk gehoor voor de gek te houden is eigenlijk best een koud kunstje.

Dan technisch gezien is het nog steeds met geen enkele installatie mogelijk om de illusie 100% te krijgen. Alle methodes zijn een compromis tussen voor en nadelen. De essentie is toch het netto resultaat. In de discussie wordt vaak door een tegenstander heel gericht een gebrek van een systeem als "het nadeel" gebracht, zonder de voordelen aan te roeren. Een voordeel wordt door een voorstander vaak afgeschilderd als "de voorsprong" op een ander systeem.

Iedereen is, inclusief ik zelf in meer of mindere mate schuldig aan dit effect. Iedereen is 'gekleurd' door eigen ervaringen, overtuigingen en smaak. Dat kun je niet wegvegen. Het is ook niet erg, zolang je je er maar bewust van bent.

Dan is er nog meten. Met meten is het een beetje als een sterrekijker telescoop. Hoe krachtiger en gevoeliger hij is hoe moeilijker het is om de ster te vinden die je zoekt, maar als je hem in het vizier hebt zie je hem monsterlijk groot. Deze uitvergroting is een beetje waar ik op doel. Wat vanaf de aarde allemaal witte sterren zijn, de een iets helderder dan de ander is door het meetapparaat ineens een fel blauwe, een hele grote, een rode, gele ronde noem maar op ster. Grafiekjes met vervormingsgedrag, leuk, maar wanneer hoor je het verschil? En als je het al hoort, is het vervelend of niet? Het mag duidelijk zijn dat als je 2% als grens neemt waar het werkelijk hoorbaar wordt het niet veel meer uit maakt of je 0,1% of 1% vervorming meet. Iemand zou wel kunnen zeggen van de 1% dat het "wel 10x zo veel is!"

Ik persoonlijk vind zowel UCD als Tripath versterkers veel beter klinken dan conventionelere technieken A, AB, B, noem maar op. Je kan het daar mee eens zijn of niet, het is inderdaad zo subjectief als wat. Vroeger was dit niet het geval met klasse D, maar de lineariteit en snelheid van schakelende componenten en de technieken die er nu mee mogelijk zijn zijn natuurlijk sterk vooruit gegaan. Nieuwste klasse D technieken zijn zo sterk verbeterd dat vervorming meer dan binnen acceptabele grenzen is komen te liggen. Ik las in het begin van dit onderwerp allerlei gewauwel over intermodulatie vervorming, leuk, maar dan speel je zeker ook af van vinyl? De CD, waarover iedereen het denk ik wel eens is dat het mogelijk is hiermee een zeer hoge geluidskwaliteit te behalen is ook gebaseerd op samplen van analoog signaal. Hierbij nog op een lagere frequentie dan een goede klasse D versterker. Hiermee denk ik dat het duidelijk mag zijn dat daar niet de beperking ligt.

Dan nog Tripath, toen ik voor het eerst een UCD versterker hoorde dacht ik de best klinkende versterker voor me te hebben die ik ooit had gehoord, dat was toen ook zo en nog steeds ben ik er absoluut niet vies van (ondanks mijn uitlating in het andere onderwerpje, maar daar ga je al weer, voor en tegenstander...) Tripath heeft gewoon in mijn beleving net een streepje voor, je mag de techniek 'bedoeld voor massaproductie" noemen, maar dat is niet de essentie. Daar kun je UCD net zo goed van beschuldigen. Beide technieken zijn gewoon heel mooi, je mag "kromme tenen" krijgen bij het uitgangsfilter dat ze gebruiken, dat is ook niet de essentie, het is niet direct ten nadele van het netto resultaat. Net als feedback, zoals Bruno hier al heel mooi heeft uitgelegd. Iemand kan kromme tenen krijgen van een formule één wagen die met dodelijke snelheid door de bocht raast, het is toch machtig gaaf!

Ik krijg in elk geval kromme tenen van mensen die dingen afwijzen zonder geprobeerd te hebben er het maximale uit te halen. En dat nog niet eens, ik krijg er kromme tenen van als mensen iets van de daken schreeuwen, zonder geprobeerd te hebben het maximale eruit te halen.

Vanuit mijn hobbyisme vind ik UCD ook gewoon niet heel interessant omdat een een compleet product is, naar mijn idee niet echt zelfbouw. Een chip versterker is dat natuurlijk in een bepaald opzicht ook niet, maar er is wel veel meer mee te doen nog. Er kan ook veel meer mis gaan, want de UCD versterker is als geheel door een kundig iemand als Bruno van voor tot eind ontworpen, componentkeuze, lay-out noem maar op. Zelfs het soldeerwerk is al op een professioneel niveau voor je gedaan. Deels vanuit deze gedachte ben ik dus zover gegaan om in samenwerking met een paar designers een TDA2500 chip grotendeels discreet te ontwerpen. Mijn aandeel in het geheel is zeker niet het grootst, maar ik draag eraan bij voor zover ik er toe in staat ben. Heb MTS electronica, maar zit niet stil, ben in deze hobby zeer leergierig en heb een hoop gelezen in de 15 jaar dat ik van school af ben en heb een hoop ideeën uitgewisseld.

De modulatie techniek in de TC2001 (waarop de TDA2500 dus ook gebaseerd is, ook het productie exemplaar die bijna niet meer te krijgen is) spreekt me in elk geval erg aan. Het chipje wijkt toch ook behoorlijk af in vervormingsgedrag van de meeste Tripath chips en omdat het een losse modulator is erg interessant voor legio toepassingen, van laag vermogens versterkers to zo ongeveer de krachtigste. De versterkers die ik ken met deze chip zijn in elk geval naar mijn mening het best in staat de illusie op te wekken van realiteit in geluid. Het beste wat ik ooit heb gehoord, en ik heb er veel mogen horen in mijn eigen luisterruimte....

Blijft het natuurlijk dat hoe mooier de versterker, hoe ingewikkelder het vaak is om hem optimaal te laten presteren en om hem goed te bouwen. Vaak kun je het niet eens in je eentje af, het is als het verschil tussen het bouwen van een fiets, of een boeing. Als al het design werk goed is gedaan en de componenten goed zijn, kan het nog in de assemblage en definitieve 'afstelling' worden verprutst.

Ik wou in dit kader ook nog even een link plaatsen naar de site van Audiophool (van 41hz forum), een zeer kundig bouwer van Truepath versterkers, designer van de T-brick en zeer vriendelijk persoon om voor jan en alleman een Truepath optimalisatie voorstel te berekenen.

http://www.maedos.com
Laatst gewijzigd door v-bro op ma 22 feb 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat in alle tech-talk wel eens uit het oog verloren wordt is dat oren van mensen (vraag maar eens aan een bioloog) nou niet bepaald high-end zijn. De processing er achter is wel behoorlijk knap, maar ook niet state of the art. De illusie, want daar draait het in de audio reproductie natuurlijk 100% om, met als doel het menselijk gehoor voor de gek te houden is eigenlijk best een koud kunstje.
Nou nee, ik denk dat eenieder zich daarvan bewust is elke keer dat de CD lade openschuift en je er een CD in legt.
Dan technisch gezien is het nog steeds met geen enkele installatie mogelijk om de illusie 100% te krijgen. Alle methodes zijn een compromis tussen voor en nadelen. De essentie is toch het netto resultaat. In de discussie wordt vaak door een tegenstander heel gericht een gebrek van een systeem als "het nadeel" gebracht, zonder de voordelen aan te roeren. Een voordeel wordt door een voorstander vaak afgeschilderd als "de voorsprong" op een ander systeem.
Sommige dingen zijn nu eenmaal niet te reproduceren. Je kan op je sloffen aanvoelen dat een complete orkestband niet met hetzelfde volume, plaatsing e.d. in je huiskamer gereproduceerd kan worden. D'r zitten namelijk ook fysische grenzen aan 't hele verhaal want we kiezen allemaal liever voor kleine monitor luidsprekers dan kasten van twee meter hoog met 18" woofers toch? Waar het om draait is om in de buurt te komen van een exacte reproductie, daarom heet 't ook altijd een compromis. Dit compromis begint niet bij het moment dat je de CD in je CD speler stopt maar bij de microfoon die gebruikt wordt voor de opname. Het opnemen van de muziek is net zo goed een compromis als de weergave ervan.
Dan is er nog meten. Met meten is het een beetje als een sterrekijker telescoop. Hoe krachtiger en gevoeliger hij is hoe moeilijker het is om de ster te vinden die je zoekt, maar als je hem in het vizier hebt zie je hem monsterlijk groot. Deze uitvergroting is een beetje waar ik op doel. Wat vanaf de aarde allemaal witte sterren zijn, de een iets helderder dan de ander is door het meetapparaat ineens een fel blauwe, een hele grote, een rode, gele ronde noem maar op ster. Grafiekjes met vervormingsgedrag, leuk, maar wanneer hoor je het verschil? En als je het al hoort, is het vervelend of niet? Het mag duidelijk zijn dat als je 2% als grens neemt waar het werkelijk hoorbaar wordt het niet veel meer uit maakt of je 0,1% of 1% vervorming meet. Iemand zou wel kunnen zeggen van de 1% dat het "wel 10x zo veel is!"
Wacht even, we hebben 't toch over reproductie, en het compromis wat we daarin hebben gesloten? Als je dan roept dat vervorming, etc. er niet toe doen, dan maak je 't compromis alleen maar slechter. De insteek is om de opname keten zo min mogelijk invloed te laten hebben op de opname, idem voor de weergave keten. Alleen als de weergave keten bij benadering foutloos z'n werk doet zal de weergave de opname zo dicht mogelijk benaderen.
Ik persoonlijk vind zowel UCD als Tripath versterkers veel beter klinken dan conventionelere technieken A, AB, B, noem maar op. Je kan het daar mee eens zijn of niet, het is inderdaad zo subjectief als wat. Vroeger was dit niet het geval met klasse D, maar de lineariteit en snelheid van schakelende componenten en de technieken die er nu mee mogelijk zijn zijn natuurlijk sterk vooruit gegaan. Nieuwste klasse D technieken zijn zo sterk verbeterd dat vervorming meer dan binnen acceptabele grenzen is komen te liggen. Ik las in het begin van dit onderwerp allerlei gewauwel over intermodulatie vervorming, leuk, maar dan speel je zeker ook af van vinyl? De CD, waarover iedereen het denk ik wel eens is dat het mogelijk is hiermee een zeer hoge geluidskwaliteit te behalen is ook gebaseerd op samplen van analoog signaal. Hierbij nog op een lagere frequentie dan een goede klasse D versterker. Hiermee denk ik dat het duidelijk mag zijn dat daar niet de beperking ligt.
Als je denkt dat 't alleen over intermodulatievervorming gaat heb je 't niet begrepen. Het gaat om de benadering en de invulling die de fabrikant van een klasse D versterker aan zijn ontwerp geeft. De meeste ontwerpen zijn per definitie een té groot compromis. Zo kan ik met een handvol onderdelen prima een klasse D versterker bouwen, echter deze zal zich niet kunnen meten met een goede klasse B, hij is wel lekker zuinig en goedkoop, prima voor 99% van alle toepassingen waar een versterker nodig is. De essentie ligt hem hier in 't ontwerp. Het vereist kunde, vaardigheid, talent en vooral een meer dan grondige kennis van de materie om een goede klasse D versterker te kunnen ontwerpen en bouwen. D'r zijn d'r maar weinig die dit trucje meester zijn en waarvan hun ontwerpen zich kunnen meten met de beste transistorversterkers. De reden daarvoor is dat de meeste fabrikanten en ontwerpers zich richten op het reduceren van 't aantal componenten en het verder optimaliseren van 't rendement. Liefst hadden ze één IC dat met een hoog rendement zonder koellichaam (één van de duurste onderdelen in een versterker) z'n werk doet, goedkoop en leker zuinig. Weinig fabrikanten optimaliseren op geluidskwaliteit en schermen al gauw met 'high end' als de vervorming bij 1kHz onder de 0.1% komt. Da's niet alleen lachwekkend, dan heb je 't als fabrikant gewoon niet begrepen.
Dan nog Tripath, toen ik voor het eerst een UCD versterker hoorde dacht ik de best klinkende versterker voor me te hebben die ik ooit had gehoord, dat was toen ook zo en nog steeds ben ik er absoluut niet vies van (ondanks mijn uitlating in het andere onderwerpje, maar daar ga je al weer, voor en tegenstander...) Tripath heeft gewoon in mijn beleving net een streepje voor, je mag de techniek 'bedoeld voor massaproductie" noemen, maar dat is niet de essentie. Daar kun je UCD net zo goed van beschuldigen. Beide technieken zijn gewoon heel mooi, je mag "kromme tenen" krijgen bij het uitgangsfilter dat ze gebruiken, dat is ook niet de essentie, het is niet direct ten nadele van het netto resultaat. Net als feedback, zoals Bruno hier al heel mooi heeft uitgelegd. Iemand kan kromme tenen krijgen van een formule één wagen die met dodelijke snelheid door de bocht raast, het is toch machtig gaaf!
Tripath valt onder 'fabrikanten en ontwerpers die zich richten op het reduceren van 't aantal componenten en het verder optimaliseren van 't rendement', men is alleen geintresseerd om de kostprijs te drukken. Het feit dat men pre-filter feedback gebruikt geeft al aan dat men de materie niet machtig is. Het feit dat men in alle datasheets de bandbreedte voor vrijwel alle metingen op 22kHz legt geeft ook al aan dat men een flinke stijging heeft in de harmonische vervorming bij hogere frequenties (gelijk een slecht ontworpen klasse A/AB/B). Zou men de bandbreedte op 80kHz leggen dan loopt de vervorming vanaf ettelijke kHz al in de procenten.
Ik krijg in elk geval kromme tenen van mensen die dingen afwijzen zonder geprobeerd te hebben er het maximale uit te halen. En dat nog niet eens, ik krijg er kromme tenen van als mensen iets van de daken schreeuwen, zonder geprobeerd te hebben het maximale eruit te halen.
Da's zonde van je tijd en moeite. Je kan van een hoop stront namelijk geen gebak maken, onderdelen of uitwerking van een datasheet gaan 't verschil niet maken. De prestaties liggen besloten in 't ontwerp, waar je bij Tripath door de geintergreerde (IC) oplossing, totaal geen invloed op hebt, de keuze van de onderdelen is gerommel in de marge. Da's net zoiets als vergulde zekeringen en vergulde aansluitingen in een al bestaande versterker zetten en een verbetering van de prestaties verwachten.
Vanuit mijn hobbyisme vind ik UCD ook gewoon niet heel interessant omdat een een compleet product is, naar mijn idee niet echt zelfbouw. Een chip versterker is dat natuurlijk in een bepaald opzicht ook niet, maar er is wel veel meer mee te doen nog. Er kan ook veel meer mis gaan, want de UCD versterker is als geheel door een kundig iemand als Bruno van voor tot eind ontworpen, componentkeuze, lay-out noem maar op. Zelfs het soldeerwerk is al op een professioneel niveau voor je gedaan. Deels vanuit deze gedachte ben ik dus zover gegaan om in samenwerking met een paar designers een TDA2500 chip grotendeels discreet te ontwerpen. Mijn aandeel in het geheel is zeker niet het grootst, maar ik draag eraan bij voor zover ik er toe in staat ben. Heb MTS electronica, maar zit niet stil, ben in deze hobby zeer leergierig en heb een hoop gelezen in de 15 jaar dat ik van school af ben en heb een hoop ideeën uitgewisseld.
Hobbyisme, daar wringt de schoen, jij vindt knutselen leuk en da's je goed recht. Maar om daarom de Tripath naar voren te schuiven als beter dan de UcD terwijl je zelf aangeeft dat Bruno toch echt wel de puntjes op de i heeft gezet vind ik ietwat naiëf. Er is één iemand waarvoor ik een diep respect heb, voor z'n kennis, z'n gedrevenheid, maar vooral door z'n nimmer aflatende inzet om een product nóg beter te maken en da's Bruno Putzyes. Ik ben ingenieur elektrotechniek (ir.) en werk met regelmaat aan audio gerelateerde projecten maar ik kan niet tippen aan Bruno en heb heel veel van hem geleerd. Te denken dat een hobbyist met MTS elektronica (sorry) een betere kijk op de zaken heeft en meer begrip van de materie is toch echt lachwekkend, het ontbreekt je simpelweg aan de theoretische bagage.
Blijft het natuurlijk dat hoe mooier de versterker, hoe ingewikkelder het vaak is om hem optimaal te laten presteren en om hem goed te bouwen. Vaak kun je het niet eens in je eentje af, het is als het verschil tussen het bouwen van een fiets, of een boeing. Als al het design werk goed is gedaan en de componenten goed zijn, kan het nog in de assemblage en definitieve 'afstelling' worden verprutst.
Nee hoor, de UcD is de eenvoud zelve, van een elegantie waar je als elektronicus stil van wordt. En ja, opbouw is een groot aandachtspunt, daarom snap ik ook niet waarom jij denkt met zelfbouw (zonder de benodigde meetapparatuur en kennis) een beter resultaat te kunnen behalen als een tot in de finesses geoptimaliseerde UcD module, je spreekt jezelf nu tegen.
Ik wou in dit kader ook nog even een link plaatsen naar een site van een zeer kundig bouwer van Truepath versterkers, designer van de T-brick en zeer vriendelijk persoon om voor jan en alleman een Truepath optimalisatie voorstel te berekenen.
Nogmaals, van een hoop stront kan je geen gebak maken, zelfs al wikkel je d'r marsepein omheen en garneer je 'm met bladgoud compleet met een guitig suikerwerk figuurtje erbovenop.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
v-bro

Bericht door v-bro »

Jeetje wat een verhaal heb je er nou weer van gemaakt. Helaas toch een hoop theoretische beredenering waarbij ook nog zeer twee dimensionaal naar de materie gekeken wordt. Het heeft nou eenmaal geen zin om je lak op te poetsen als er roest onder zit nietwaar. Je kan dus over vanalles gaan zeuren, maar als de zere plek op een ander punt ligt dan waar je verband op aan het leggen bent kun je er een enorm verhaal van maken wat nergens op slaat. Dit is wat in me opkomt als ik je reactie lees op mijn relaas. Ik kan er dus ook niet meer punctueel op ingaan want de spijker heeft de plank gewoon compleet gemist.

ELKE VERSTERKER VAN WELKE KLASSE DAN OOK HEEFT VERVORMING, NADELEN EN VOORDELEN WAARUIT EEN COMPROMIS IS GESLOTEN OM TOT EEN EINDRESULTAAT TE LEIDEN DIE HET MENSELIJK OOR ZEER GOED VOOR DE GEK KAN HOUDEN.

Ik kan je verklappen dat in signaalverwerking vaak wel degelijk gebak van poep te maken is. Net als dat mandarijntjes uit blik heerlijk zijn en toch door een bad van afvoerontstopper en zoutzuur zijn gehaald om ze te ontvellen. Niks mis mee! :roll: Zo kun je van video signaal waar blom op zit keurig een coax smoorspoel maken die het 100% opschoont, zonder nadelen. Het is gewoon een kwestie van begrijpen wat er mis gaat en het adequaat aanpakken. Weer komt het feedback verhaal in me op. En de formule 1 wagen in de bocht, zonde om de wagen naar beneden te drukken door middel van luchtweerstand, maar het houdt hem wel 100% op de weg en het eindresultaat is toch dat de maximale snelheid het hoogst is.

Is wel vaker dat om vooruit te gaan je eerst een stap terug moet doen.

Hoe is het trouwens met de ExtreemA?!?!?! Als je het dan allemaal zo goed weet dan kun je vast iets geweldigs designen!?!?!

Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik gretig gebruik maak van technieken die anderen bedacht hebben die ik mooi vind en dat het enige wat ik eraan toe probeer te voegen is dat het optimaal presteert!
Laatst gewijzigd door v-bro op ma 22 feb 2010, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik gretig gebruik maak van technieken die anderen bedacht hebben die ik mooi vind en dat het enige wat ik eraan toe probeer te voegen is dat het optimaal presteert!
Nogmaals, van een hoop stront kan je geen gebak maken, met de beste wil van de wereld niet. Vervorming kan je namelijk niet wegpoetsen, netzoals dat je een in beginsel gebrekkig ontwerp niet kan verbeteren door betere onderdelen te gebruiken. Als je mij beticht van het 'niet snappen' dan is voor mij volstrekt helder wie hier nu de plank misslaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jongens mot dat nou, dat loopgraven gedoe?

Even terug in de tijd. Tripath was de eerste die zo'n 15 jaar geleden met een goed klinkende zelf-oscillerende klasse-D commercieel op de markt kwam. Maar zij waren niet de eersten met dit concept, dat was al bedacht bij MIT destijds wat resulteerde in de Spectron versterkers. Ik had toen nog geen enkele goed klinkende klasse-D gehoord, leuk voor een sub maar verder niet. Totdat ik een van de eertste Tripathts hoorde, hé wow dat klinkt goed. Dat was een van de eerste borden met de hybride modulen er op. Maar het raffinement in het hoog ontbrak toch nog wel vergeleken met een goede klassieke lineaire versterker.

Op dat concept van een zelf oscillerende klasse-D ging Philips verder en legde de feedback achter het filter ipv van er voor en noemde dat UcD. Uiteindelijk heeft Philips de boel over gedaan aan Hypex die er nu furore mee maakt.

Wat klinkt beter? Tja, het ontloopt elkaar niet veel naar mijn idee. Persoonlijk vindt ik met name in het hoog de huidige generatie UcD een tandje verfijnder klinken dan Class-T. De laatste UcD-HG zijn weer een stukje verbeterd en klinken echt heel erg goed. Zo goed dat ik niet meer aan het gekachel van een klasse-A begin. En wat betreft Tripath, dat bestaat niet meer.......RIP
v-bro

Bericht door v-bro »

Kijk, daar heb je wat aan! :idea: Een UCD-HG heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik nu zeker eens doen!

Dat gekachel van klasse A sluit ik me al langer bij aan, vroeger was dat wel anders, kon er geen genoeg van krijgen! Maar ja, de electriciteitsrekening.... :(

Wou ook nog even toevoegen dat Tripath in de laatste jaren voor de dood ook nog wat veranderingen in de modulatietechniek hebben doorgevoerd met sterke verbeteringen tot gevolg. Met name de variabele timing, variabele frequentie techniek is daarin beter door ontwikkeld. Met deze techniek uitgeruste eindtrapjes zijn voor mij nog steeds bet beste wat ik gehoord heb. (TC2002, TCD6000) De verbeteringen hebben een sterk gedaalde vervorming in het hoog tot gevolg gehad, kijk maar eens naar het vervormings verloop tegen de frequentie, er zit in tegenstelling tot alle andere Tripath producten (met gefixeerde BBM timing) ineens een daling in die alleen maar verder daalt naar mate de frequentie stijgt (binnen het audio spectrum).

TDA2500 is er ook een mooi voorbeeld van, ben nog steeds erg benieuwd hoe dat projectje gaat uitpakken!

Nu erg onder de indruk van TC2002 in combi met STA517B, is gewoon BLOEDMOOI!!!

Zie AMP11-HV van 41hz...
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Fudge factors are invented variables whose purpose is to force a calculated result to give a better match to what happens in the real world.
Als je de THD plots bekijkt is de bandbreedte weer beperkt tijdens de meting, dat zie je omdat de THD daalt met de frequentie, kortom da's met opzet gedaan om de oplopende THD te maskeren, doordat de loopgain daalt bij oplopende frequentie ga je nooit een THD plot zien waarbij de THD daalt, de luswinst wordt namelijk steeds kleiner waardoor je vervorming stijgt. Daar doe je niks tegen, zeker niet in een dergelijke post-filter feedback digitaal gemoduleerde klasse-D (= hoop stront). Daarbij komt nog dat dit een klassiek geval is van 'wij van WC-eend bevelen aan WC-eend', ik heb al eerder laten zien (NuForce) dat men graag goede cijfers publiceert maar dat deze in de regel niks met de werkelijkheid van doen hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Overdrijf je niet een beetje? Oplopende vervorming geeft wel aan dat de versterker niet ideaal is, maar hoe erg is dat? Vervormingscomponenten die boven 20kHz zitten boeien mij niet zo. Het bronmateriaal heeft als het goed is ook geen energie boven 20kHz dus je hebt ook geen last van intermodulatie. Bandbreedte beperking in de meting let je niet om de IM op 1kHz te meten van een 19-20kHz tweetoon.

Ik vind nog steeds dat mijn T-amp bijzonder goed klinkt, zolang je maar niet teveel uitstuurt. Ze halen namelijk vaak hun specs niet (dit in tegenstelling tot UcD) en als je te hard speelt loopt de vervorming over het gehele gebied sterk op en sprankelt het hoog niet meer. Het geluid blijft echter altijd heel prettig in het gehoor liggen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt wel een geloofsstrijd te worden. Technisch gezien volslagen zinloos.

Fudge factors zijn een management tool en is in feite een sociaal gebeuren.

Zeker in de analoge elektronica spelen zoveel factoren mee dat dat je ze niet allemaal kunt overzien van te voren en daarmee zijn een aantal iteraties nodig. Maar dat is wat anders dan Fudge factors. In tegenstelling tot onvoorziene problemen bij management worden transistoren, weerstanden etc. niet tijdelijk verkouden en zijn de uiteindelijke resultaten reproduceerbaar.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overdrijf je niet een beetje?
Ach, je kent me inmiddels langer, ik ben allergisch voor opmerkingen als 'het beste wat ik ooit heb gehoord' of iets van die strekking, dat zet mensen alleen maar op 't verkeerde been. Daarnaast kijk ik natuurlijk ook naar hoe iets in elkaar steekt en wat de fabrikant allemaal voor fabeltjes verkondigd in z'n datasheets. De Tripath klasse-D versterkers zijn wat dat betreft niet veel anders dan een textbook uitwerking van een digitale modulator met een post-filter feedback loop. Een concept wat decennia geleden z'n intrede vond en inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd is door technisch superieure oplossingen (o.a. UcD).

Dat wil niet zeggen dat de Tripath versterkers voor V-bro niet het summum zijn van muziekbeleving, maar da's een persoonlijke mening. Op puur technische gronden is 't een inferieure oplossing met veels te veel haken en ogen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

Nou hier kom je inderdaad niet uit, maar dat is nou juist het leuke. Ik begrijp best dat als je iets doet dat je het het best mogelijk wilt doen, en dat je als je technisch naar de materie kijkt je vasthoudt aan voorspellingen van een simulator en de cijfertjes die daar uit rollen en de verwachting die je hebt naar aanleiding van je ideeën die je erin hebt verwerkt en de winst die je denkt te behalen denkt te kunnen aflezen in die cijfertjes.

Alleen dat is niet per definitie zo.

Ettelijke grootheden in de audio zijn hier na vele jaren pas achter gekomen.

Eerder werd de opname en weergave keten al aangehaald. Het is belangrijk om inzicht te kunnen krijgen in wat wel en niet belangrijk is om eerst in het geheel te analiseren hoeveel invloed alles werkelijk heeft op het eindresultaat. Dus weten waar het het meest mis gaat is essentieel.

Dan zijn er twee benaderingen om tot een oplossing te komen:

1. Elimineren
2. Compenseren

Dat laatste is een zeer vaak onderschat punt, helemaal door technici die vervreemd zijn geraakt van de essentie door zich blind te staren op het elimineren, vaak perfectioneren van zaken die er niet in eerste instantie toe doen. Of in elk geval minder dan wordt gepredikt. Immers, niemand zal toegeven dat hij bezig is met iets zinloos. Hiermee niet te zeggen DAT het zinloos is, want bijvoorbeeld lage vervorming in een versterker is altijd mooi meegenomen, maar meestal in de hele keten niet het belangrijkste punt om de meeste winst te behalen.

Het laatste punt is zeker bij versterker bouwers onderschat, want inderdaad is het verschil tussen goede versterkers erg minimaal, zeker in verhouding tot verschillen in speakers. Ik beperk me daarmee nog steeds tot de weergave keten. In de opname keten is de meest beperkende factor de microfoon. Het begin en het einde van de gehele keten gaat dus het meest mis. En niet zo'n beetje ook, maar een factor meer!

Speaker bouwers/designers weten wat dat betreft vaak beter hoe je prettig klinkende audio kan creëren dan versterker bouwers/designers. :-$

Dit "probleem" is onoplosbaar, de verhouding is ook niet veel aan te doen. Dus gekeken naar de hele keten is compensatie eigenlijk een veel effectievere methode om goede audio kwaliteit te behalen dan eliminatie.

Ik wil helemaal niet de vervelende piet uithangen en bot overkomen, maar naar mijn mening is dit door een paar posters hier op het forum niet goed begrepen. Mijn doel is net als bij jullie het streven naar een fijne audio beleving en in dat opzicht gaat er van mij zeker lof uit naar mensen die vertellen over wat ze prettig vinden klinken. O:)

Het is namelijk ook helemaal niet volledig waar dat smaak niet overeen komt. Let maar op, als mensen iets fijn vinden klinken zijn het er meestal meer die dat vinden, en het kan heel prettig zijn om aansluiting te vinden met mensen die dat met je delen. Dat is mijns inziens voor een groot deel het doel van een forum.

Ik ben zeker niet vies van tech-talk en waardeer het ook als mensen treven naar perfectie, maar hou daarbij wel in de gaten dat niet iedereen op het zelfde niveau zit om zich in de discussie te mengen en het een enorme dooddoener kan zijn om gelijk iemands ideeën af te branden.

Ik ben van mening dat iemand als Nelson Pass heel goed begrepen heeft wat er voor nodig is om goed klinkende versterkers te ontwerpen. Ik vind ook een kleuterkleurplaat soms mooier dan een Rembrandt. Maar ik ben ook van mening dat je met technisch naar de zaken kijken een hoop onzin uit de weg kan ruimen, alleen dan wel door te letten op welk punt de belangrijkste winst geeft. Dan kom ik weer terug op compensatie, want wat op de ene plaats verloren gaat op de andere plaats overdrijven kan voor de beleving een hele mooie compensatie opleveren die op de matige menselijke hoorkwaliteit een 100% geslaagde indruk kan achterlaten.
dre

Bericht door dre »

goed verhaal waar ik me helemaal bij aan kan sluiten! 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nou hier kom je inderdaad niet uit, maar dat is nou juist het leuke. Ik begrijp best dat als je iets doet dat je het het best mogelijk wilt doen, en dat je als je technisch naar de materie kijkt je vasthoudt aan voorspellingen van een simulator en de cijfertjes die daar uit rollen en de verwachting die je hebt naar aanleiding van je ideeën die je erin hebt verwerkt en de winst die je denkt te behalen denkt te kunnen aflezen in die cijfertjes.
Oh, wat dat betreft komen we er zeker wel uit, meningen zijn één ding, de feitelijke waarheid is iets heel anders. Feit is dat een goed metende versterker een exactere weergave mogelijk maakt dan een slecht metende versterker. Of jij de kleuring (veroorzaakt door de vervorming) als iets 'slechts' ervaart is een ander, da's iets subjectiefs. Ik ben niet geïntresseerd in kleurende versterkers, netzoals ik niet geïntresseerd ben in kleurende luidsprekers, ik ben ook zoek naar werkelijkheidsweergave, een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie.

Dat ik daarbij gebruik maak van mijn technische bagage mag duidelijk zijn, da's namelijk de enigste weg die mij leidt naar dat doel. De zo natuurgetrouw mogelijke weergave volgt namelijk vanzelf uit 't steeds maar verbeteren van de componenten in de keten zodat met iedere iteratie de vervorming (kleuring), niet correct fasegedrag, etc. etc. verder daalt, zodoende gaat de weergave de opname steeds beter benaderen. Da's dan ook gelijk het hekele punt, beter dan de opname krijg je 't niet. Rommelen in de marge door op zoek te gaan naar 'goed klinkende combinaties' is onzinnig, omdat je totaal geen referentie hebt, da's je tijd verdoen.

Maar ondertussen ben ik er wel achter wat het probleem is, ik heb namelijk wel vaker met dit bijltje gehakt. Men zegt dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Toch weten we, zeker in de wetenschap en de techniek, dat als er twee mensen duidelijk verschillende meningen hebben, minstens één van de twee er falikant naast zit. Uiteindelijk is er toch ook een feitelijke waarheid, niet?

Dus hoe zit dat dan met het recht op een eigen mening? De achtergrond daarvan is politiek. Het gaat daar niet om feiten (wat IS) maar om
verlangens (wat MOET ZIJN). Het is niet zozeer dat iedereen een verschillende mening heeft, wel dat iedereen verschillende belangen heeft,
en daardoor graag de toekomst anders ziet afrollen. En inderdaad, op die manier heeft iedereen een recht op een eigen mening. Niet over wat is (OBJECTIEF), maar wel over wat hij wil (SUBJECTIEF). We kunnen op die manier perfect de scheiding maken tussen meningen omtrent feiten en verlangens. Je kan natuurlijk niet afdwingen dat niemand iets mag geloven dat objectief fout is. Anders kan iemand vooralsnog zijn belang door te drukken door een vervalste versie van de feiten op te dringen aan de rest van de wereld (orthodoxie), want dan zijn we weer terug bij af.

Wat wél belangrijk is, is dat mensen inzien dat niet alle meningen evenwaardig zijn, net zomin als de waarheid in het midden zou zitten. En dat
het dus zinloos is een mening te verdedigen, wel om de waarheid te achterhalen. En da's nu juist wat ik probeer te doen en vooralsnog heb ik de wetenschap en techniek aan mijn kant en beargumenteer ik alles met harde daarop gestoelde feiten, terwijl jij put uit persoonlijke ervaringen die niet op iets gestoeld zijn behalve je eigen subjectieve beleving.

Daarmee trek ik mij terug uit deze discussie, want verder discussieren is zinloos.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
dre

Bericht door dre »

anders gooi je toch zijn versterker bij je op de bank en in de set! :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Voor degenen die graag wat meer informatie willen over 'the way to heaven' en 'the way to hell' is onderstaande presentatie van Bruno Putzyes heel verhelderend.

Survival between microphone and voicecoil
http://www.hypex.nl/docs/Bruno%20Masterclass/slides.htm

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
v-bro

Bericht door v-bro »

SSassen schreef:
Feit is dat een goed metende versterker een exactere weergave mogelijk maakt dan een slecht metende versterker. Of jij de kleuring (veroorzaakt door de vervorming) als iets 'slechts' ervaart is een ander, da's iets subjectiefs. Ik ben niet geïntresseerd in kleurende versterkers, netzoals ik niet geïntresseerd ben in kleurende luidsprekers, ik ben ook zoek naar werkelijkheidsweergave, een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie.
Dit is dus naar mijn idee niet waar, alle luidprekers kleuren in meerdere of mindere mate. In verhouding tot versterkers kleuren de beste speakers zelfs factoren meer.

Rommelen in de marge noem ik het oplossen van problemen die verzuipen in andere problemen, hoe goed ook bedoeld.

De werkelijkheid uit een machine komt (menig maal aangetoond) realistischer over als het realistisch is geconstrueerd dan dat het koud wordt doorgegeven.

Er is geen opname die volgens het theoretisch ideale model van stereo opnemen is uitgevoerd die 100% realistisch uit de verf komt. Zelfs niet een beetje.

Vraag maar naar opname technici en audio nabewerkings technici. In het facilitaire bedrijf waar ik voor werk spreek ik mensen in dit vak regelmatig. Hier gaat het niet eens om muziek, maar spraak, opnames van nieuws, shows, mijns inziens nog veel gevoeliger voor realiteitsweergave.

Zou Rupert Neve er dan zo naast zitten en onze Sander Sassen het dan echt allemaal beter weten? Ik kan het niet hard maken, maar ik twijfel wel. :roll:

Er is niets moeilijker voor een techneut (Bruno inclusief) dan om techniek los te laten.

De mening over realistische weergave (of het wel of niet geslaagd is) vind ik om die reden vaak betrouwbaarder van een leek dan van een kenner, want een leek is immers zelf niet gekleurd!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rommelen in de marge noem ik het oplossen van problemen die verzuipen in andere problemen, hoe goed ook bedoeld.
Daar ga je dus nat, als je in de keten iedere component steeds verder perfectioneert benader je de exacte reproductie steeds beter, da's geen mening da's een feit. Daarmee is 't geen rommelen in de marge, maar het puntsgewijs aanpakken van verbeterpunten. Dit is een proces wat met iedere iteratie een verbetering te zien geeft, soms klein en wellicht niet hoorbaar, echter de som aan 't eind van de keten is wel degelijk anders. Even een simpel voorbeeld, als ik zes apparaten in een keten heb zitten en ik reduceer van ieder apparaat de vervorming met 20%, alleen de vervorming, de rest blijft 't zelfde, dan heb ik in de uitgangssituatie 1+1+1+1+1 = 6, in de nieuwe situatie 0.8+0.8+0.8+0.8+0.8+0.8 = 4.8, ik heb nu een winst geboekt van maar liefst 25%. Uiteraard valt er veel meer winst te boeken in de praktijk, omdat er veel meer verbeterpunten zijn dan alleen de vervorming, daarnaast zitten er significant meer dan zes van deze verbeterpunten tussen iedere bron en weergever.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

SSassen:
Feit is dat een goed metende versterker een exactere weergave mogelijk maakt dan een slecht metende versterker. Of jij de kleuring (veroorzaakt door de vervorming) als iets 'slechts' ervaart is een ander, da's iets subjectiefs. Ik ben niet geïntresseerd in kleurende versterkers, netzoals ik niet geïntresseerd ben in kleurende luidsprekers, ik ben ook zoek naar werkelijkheidsweergave, een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie.
Waarbij bij mij de vraag reist waar ergens de scheiding ligt tussen een kleurende en niet-kleurende versterker. Is dat bij <0,0001% THD oid ?(simpel gesteld..)
Met respect lees ik jouw ontwerp-kunsten, maar wanneer bepaal je nou of iets "goed genoeg" is en/of waar je de balans legt tussen % THD, nabouwbaarheid (eenvoud) en hoorbare verbeteringen of dat het gerommel in de marge blijft.
Rob.
v-bro

Bericht door v-bro »

Ok, ik zal ook zo'n rekenvoorbeeld geven.

Als het uitganspunt dan nul is en een verbeteringspunt hangt op 6 en de ander -6 ben je er ook, dat is wat ik bedoel.

Het kleine en niet hoorbare =; is dus wat ik rommelen in de marge noem, daar kun je een hele berekening op los laten, avonden over peinzen die je met je vriendin genietend van muziek op de bank had kunnen doorbrengen.

Realiteit door een versterker op alle verbeteringspunten zo aan te pakken dat ze geëlimineerd zijn zal je nog steeds niet bereiken, dat kun je met de huidige speaker systemen zowieso uit je hoofd zetten. Dus als je dat niet kan loslaten kun je beter flink gaan elimineren op het gebied van luidsprekers. Flink in de zin van een hele grote revolutie, dus succes.

Overdrijven is met de huidige speaker technologie wat gewoon het beste resultaat geeft, hoe moeilijk het ook is om je daar bij neer te leggen als kunstenaar in de exacte vakken. Daar ligt je specialiteit ook helemaal niet, in tegendeel. Daarom vind ik die discussie veel interessanter, het is nou eenmaal niet alleen maar techniek. Techniek is het gereedschap waarmee je juist als je goed begrijpt wat er aan de beleving misgaat kan sleutelen om het zo te compenseren dat de beleving vooruit gaat en niet andersom.

Ik denk dat menig speaker bouwer dat kan bevestigen.

Natuurlijk biedt techniek houvast en kun je dingen meten om te ontdekken wat er misgaat als de beleving niet klopt. Natuurlijk liggen er technisch veel dingen vast waar je naar perfectie kan streven. Predik alleen niet dat hier het walhalla mee bereikt kan worden.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Predik alleen niet dat hier het walhalla mee bereikt kan worden.
Niet goed gelezen zeker?
De zo natuurgetrouw mogelijke weergave volgt namelijk vanzelf uit 't steeds maar verbeteren van de componenten in de keten zodat met iedere iteratie de vervorming (kleuring), niet correct fasegedrag, etc. etc. verder daalt, zodoende gaat de weergave de opname steeds beter benaderen. Da's dan ook gelijk het hekele punt, beter dan de opname krijg je 't niet.
Techniek is het gereedschap waarmee je juist als je goed begrijpt wat er aan de beleving misgaat kan sleutelen om het zo te compenseren dat de beleving vooruit gaat en niet andersom.
Ik heb sterk de indruk dat 't daar bij jouw misgaat, dat begrip lijkt te ontbreken, zeker als je een Tripath naar voren schuift als de ultieme versterker, dan heb je 't gewoon niet begrepen. Zeker als je dan nog de opmerking maakt dat een ordentelijke opbouw en componentkeuze de weergave nogmaals naar een hoger niveau brengt. Da's gewoon je kop in 't zand steken en vertrouwen op je geloof dat 't ook echt zo is.

Maar goed, verdere discussie is zinloos. Gezien het doel dat ik mijzelf stel, een zo exacte mogelijke reproductie, ben ik op de goede weg, ik kan dat ook staven met keiharde in wetenschap en techniek gegrondveste feiten. Jij bent meer bezig met audiofiel geloof, en dat maakt 't zeer persoonlijk, subjectief maar vooral niet kwantificeerbaar, gelukkig hoef je alleen naar jezelf verantwoording af te leggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Plaats reactie