Tweaken filter voor Seas idunn

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Nope, geen buis te bekennen hier!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Het heeft heel veel te maken met verhoudingen in het spectrum. Het kan gewoon zijn dat deze nu beter kloppen, dat op de een of andere manier de hoge tonen, of bepaalde delen daarvan, beter in balans zijn met het laag en dat daardoor het laag beter klinkt.
Dat valt met metingen te checken. De vorige keer bleek dat de spanningsdeler nog al precies kwam, aangezien deze ook een bepaalde curve modelleert. Het verschil in laag wat ik heb gehoord valt niet terug te winnen in klankbalans vrees ik, de Idunn speelde wat warmer en wolliger, de L18 had meer autoriteit, meer definitie in het laag en duidelijkere contouren in baslijnen en basedrum.

Ik hoop binnenkort weer tijd te hebben om er mee aan de slag te gaan. Ik sluit niet uit dat een bepaalde curve bij deze tweeter neutraler klinkt dan perse een vlakke, dat valt te bezien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Je kan met metingen inderdaad checken wat er nu veranderd is en als dat gehoormatig goed is heb je een verandering in de juiste richting gedaan. Verder valt er niet veel over te zeggen. satefan geeft ook niet aan volgens mij dat het verschil in laag nu gecompenseerd is, slechts dat hij het laag nu als beter ervaart. Dat heeft dan toch met de spectrale balans van onderhavige opzet te maken. Die wellicht nog te verbeteren is met een andere woofer, maar dat valt even buiten de tuningsmogelijkheden van de curve voor het hoog.

Kortom, we zijn het denk ik wel eens welke kant het op moet. :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

klopt. Het laag heeft gewoon een ander karakter dan de L18. Voor mijn muzikale voorkeur overigens geen probleem. Het laag uit de idunn zou je als subtiel kunnen omschrijven maar t gaat wel diep genoeg. Door de spectrale balans aan te passen gaat t nu echt de goede kant op.

Binnen de mogelijkheden van de woofer wordt t laag nu lekker om aan te horen. Moeten ze in de toekomst ooit t veld ruimen voor de L18's? Wellict, eerst nog eens wat experimenteren met Wouter zn L18's als de tijd t toelaat.

De tweeter zorgt voor een heel groot geluiddbeeld en ik denk dat met de drive van de L18 dit best een spectaculaire combi kan zijn,,,,
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Even een vraag van een heel andere orde. Weet iemand een electronica-winkel in de buurt van Hilversum of Almere die filteronderdelen verkoopt, ik heb geen zin om voor 90 cent aan weerstanden via t web te moeten kopen...

[EDIT]: vanmiddag even naar Display Electronics in Utrecht gereden..ik werk in Hilversum dus dat ging prima...

grt

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

Zoals ik je aangaf: TC tron zit in lelystad en heeft volgens de webshop vanalles rondom weerstanden :wink:
http://www.tctron.nl/testserver/index.p ... itstart=60
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Woensdagavond hebben Wouter en ondergetekende weer wat metingen verricht. De conclusie is (correct me if I am wrong Wouter) dat de overgangsfrequentie tussen woofer en tweeter prima voor elkaar is. Het hoog stond echter nog steeds wat 'fris' afgesteld. De L-pad in het hoogfilter bestond uit een 1.5 ohm weerstand in serie met de tweeter en 10 ohm parallel.

Ik heb dit gister weer teruggebracht naar de wouter-modded versie van t filter. 1.5 ohm & 5.6 ohm. Na een paar tellen luisteren vond ik dit toch te vlak klinken. Ik heb nu nog een 2.2 ohm in serie gezet met de 5.6 ohm waardoor de parallel weerstand nu 7.8 ohm is. Een mooie middenweg. De boel is weer in elkaar gezet en mn eerste indruk is dat de tonale balans wat beter lijkt. Het hoog is nu minder fris waardoor het laag ook ietsiepietsie meer naar voren komt.


grt

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Laat eens de 5,6ohm staan en gebruik 1 of 1,2 ohm in plaats van de 1,5 en laat je verrassen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Hmmm...ik heb de 5.6 al eens gecombineerd met de 1.5. Dit vond ik wat vlak klinken. Wat kan ik verwachten icm een. 1 of 1.2 ohm?

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Dat het minder vlak klinkt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Ok. Ik heb alleen nog n 1 ohm geloof ik. Morgen even proberen...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Ja, eerst met 1 ohm proberen. 1,2 zou wel eens te weinig verschil kunnen maken met de 1,5.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Net even de tweak gedaan. 1 ohm in serie en 5.6 parallel. Dit klinkt inderdaad prima! Prima stemmengebied en t hoog wordt niet geknepen of vlak.

Ik zou graag snappen hoe dit inzicht tot je is gekomen en wat er nu eigenlijk gebeurd door deze waarden aan te passen.

Bedankt en grt

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door jeroen_d »

Ik ben definitief tot dit inzicht gekomen nadat ik de laatste tweaks aan het systeem van huub heb aangebracht bij hem thuis, een kleine maand geleden (voor zijn systeem zie topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 76&start=0 ). huub heeft last van tinnitus en daarom mochten stemmen absoluut niet 'hard' klinken. Bij het verminderen van het niveau van de tweeter leidde dit tot een aangenaam geluid, maar te vlak. Je moest echt moeite doen om het hoogste hoog, subtiliteiten in brushes te horen. Dus toen besloot ik het midden op hetzelfde niveau te houden maar het hoogste hoog net weer wat op te tillen. Dit leidde tot een aangenaam geluid dat ik ook met mijn eigen systeem heb bereikt.

De tweak zoals je nu hebt aangebracht doet precies wat ik ook bij huub heb gedaan om het definitieve filter te bereiken.

Het komt er feitelijk telkens op neer dat je het gebied rond 4kHz vooral niet te hard moet laten spelen. Elke tweeter straalt daar rond en levert teveel energie. Elke keer weer moet je gehoormatig vaststellen hoeveel dB's (of soms halve dB's) je dit gebied moet drukken om een aangenaam geluid te krijgen.

Opsommend:
- teveel energie in het gebied rond 4 kHz heeft de neiging het geluid hard te maken.
- teveel energie in het gebied rond 8 kHz heeft de neiging het hoog blikkerig en agressief te maken. Alsof je een slechte tweeter hebt.
- boven 10kHz teveel energie is niet snel erg, zolang je maar niet het gebied rond 8 kHz mee neemt. Dit gebeurt vaak toch waardoor je soms de neiging hebt het hele hoog weer te drukken waardoor je te weinig tophoog krijgt. Dus on-axis mag je gerust teveel hebben boven 10kHz, maar pas echt daarboven niet daaronder.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Nogmaals dank voor de tweakmatige handreiking. Dit beschrijft in grote lijnen waar ik ook tegen aan liep. Deze tonale balans klinkt zeer prettig! Snel verder luisteren.

Grt

Satefan
huub
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 14:08
Locatie: helmond

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door huub »

helemaal mee eens ondanks mijn tinitus toch lekker luisteren. dank zij jeroen. :D .
ps jeroen mijn geplande update van een cd speler is een feit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door wouter »

De metingen had ik nog niet geplaatst, welke verricht zijn aan de Idunn met een aangepaste spanningsdeler voor het hoog. Deze was te fris bevonden, maar is zoals te lezen was pas (een dag) na de metingen aangepast.

Bij eerdere metingen was heel duidelijk te zien dat er echt modellering van de tweetercurve plaatsvond door het wijzigen van de waarden van de spanningsdeler. Serieweerstand met 1,2 of 1,5 maakte al behoorlijk wat uit. Binnenkort meer metingen :wink:
Idunn 50 cm ax en 15 graden 1.JPG
De axiale meting vanaf een cm of 50 tussen tweeter en woofer, en onder ca 15 graden.

Ondanks de afstemming is de meting onder hoeken nog prima interpreteerbaar:
Idunn onder verschillende hoeken.JPG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Ik heb nu een aantal avonden heerlijk in allu rust kunnen luisteren. Zo ook vanavond weer. Twee albums van de voor mij tot nu toe onbekende Patricia Barber beluisterd, heelijke langzame zwoele jazz, een prachtige stem en zeer interessant percussie werk.

De laatste filtertweak is luister-technisch een zeer goede stap. Tonale balans tussen hoog en laag lijkt heel netjes nu en ik ervaar geen onrust of rare 'uitschieters'. Er zit enorm veel detail in het midden en hoog (brushes & cymbals klinken super) en het stereobeeld is groot. Ook qua dynamiek is het een behoorlijke stap vooruit ten opzichte van mn oude BNS speakers, soms is het net of Patrica naast je op de bank zit. De kwaliteit van de opname is overigens (zoals altijd denk ik) de bepalende factor. Slechte opnames vallen direct door de mand. Ook muziek die ik normaliter niet zo snel op zou zetten klinkt nu opeens interessant. Of komt dit omdat ik ouder wordt ;-)

Het laag klinkt meer in balans en heeft een laid-back karakter zoals al eerder besproken. Ik moet de achterkant van mn kasten nog vervangen (los paneel) omdat ik in een wilde bui de baspoort naar de achterkant verplaatst heb en daarna weer teruggedraaid. Dit gat is nu afgeplakt en dus verre van ideaal.

Kortom, heerlijk aan t genieten van muziek!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd of bij mij de situatie ook zoveel invloed gaat krijgen, ik ga het proberen, lijkt mij de moeite waard.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Ik ben benieuwd of bij mij de situatie ook zoveel invloed gaat krijgen, ik ga het proberen, lijkt mij de moeite waard.
Ja dus :mrgreen: :) :) :rock:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Kun je wat meer uitwijden over deze ervaring?

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door hannesie »

Ik denk dat je even op mijn topic moet kijken voor wat er veranderd is.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7#p1500297
Maar de balans laag /mid /hoog is erg plezierig, en zonder scherpe randjes.
Ik heb gisteravond even met een vriend zitten luisteren en ook op een hoog volume blijft alles heerlijk staan zonder enige vervorming in het hoog of laag, en laag gaat het :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Ik kwam op de website van audio-excite t onderstaande filter tegen. Dit filter wordt gebruikt icm de DXT tweeter van Seas en t kleine broertje van de U18RNXP, namelijk de U16RCY/P.
PT-MDXT-cross-over.jpg
De eenvoud van t filter spreekt me erg aan, een enkele spoel voor de woofer en alleen een weerstand en 1 cap in de signaalweg. Kortom, dat moet geprobeerd :rock:

Door met R1 te varieeren kan je de 'upper treble' vanaf 8 khz tunen en met R2 de lower-mid treble.

Vandaag na wat vertraging kwamen de bestelde componenten binnen. Helaas had men maar 1 3.9 uf cap in de doos gedaan, terwijl de andere was blijven liggen. Gelukkig had ik nog wat los spul liggen hier, hiermee kwam ik door 2 caps te parallel toe te passen aan net geen 3.9uf, maar goed genoeg om de proef op de som te nemen.

Het originele idunn filter crossed op 2200hz, en deze op 3khz.

De eerste indrukken zijn prima. Het lijkt alsof de fase van dit filter beter is dan t vorige, ik heb veel minder het gevoel dat ik naar een tweeter en een woofer zit te luisteren, maar dit is een erg premature waarneming, ik heb er nog niet echt rustig voor kunnen zitten.

Grt

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Ik heb even een vraag inzake fase. Ik begrijp dat de fase 180 graden draait indien het signaal door een condensator gaat. Volgens bovenstaande schema wordt de tweeter dus ook in tegenfase aangesloten.

Nu heb ik C1 (3.9 uf) opgebouwd door 2 condensatoren parallel te plaatsen. Heeft dit nog enige invloed op de fase of, omdat ze parallel zijn, maakt t niets uit?

groet,

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”