3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Henkjan »

de optie die binnen die paar weken die er nog zijn, de grootste kans op succes geeft.

wat betreft t laag: mss een idee om de woofer met de laagste Mms te kiezen, dit om zo min mogelijk energie in t slingeren te krijgen om zo zo min mogelijk de vaas aan t trillen te krijgen?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

het rendement van de W6-1139SI is inderdaad wat laag, zeker als je er nog eens 800uF voorknoopt.
in het laag simuleert hij bijna net als die conrad unit, maar de max spl is stuk hoger.

Ik kan het mijzelf niet voorstellen hoe het laag gaat klinken in een 4 liter vaas.
voor mijn gevoel zitten de simulaties er gewoon flink naast namelijk :?:

Er is ook niemand die ervaring heeft met die LMc13HE natuurlijk, dus ook dat is jammer.
Ik zou het zelf niet meer weten :-s
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

Waarom zouden simulaties er naast zitten?
Hoe je de kast simuleert zegt nog niet direct hoe iets klinkt.
Denk daarbij bv aan vervorming door de luidspreker zelf en compressie vervorming.
Over het algemeen kun je die verwaarlozen, tenzij je echt limieten gaat opzoeken (dus een grote driver in een heel klein kistje)
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

oke maar het is nu dus soort van

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310659 (Visaton)
versus
http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... er=264-832 (Tangband)

waarin de visaton dubbel geplaatst wordt..
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Jasper het worden heel wat biertjes en wijnflessen vrees ik ;)

Complimenten @ bartsegers, ziet er netjes uit filter wat je in boxsim heb gemaakt.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

haha, najah daar komt meestal ook alleen maar gezelligheid uit voort dus dat zou nog niet eens erg zijn. solderen kan ik wel en zo'n schema zou ik ook nog wel in elkaar kunnen solderen, maar als dat filter er tussen zit kan je pas gaan meten waarschijnlijk of?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Nou in principe zou je de drivers die je krijgt kunnen plaatsen in de kast en dan de drivers meten, op basis van de resultaten ontwerp je een filter. Of je maakt een filter op basis van de fabrieksspecificaties en meet daarna het complete systeem en maakt de aanpassingen (als je een bak met onderdelen hebt liggen).

Maar het meten is ook weer een vak apart en dat kun je binnen die 2 weken vergeten. Dus gewoon lekker verder en een filter maken op basis van fabrieks specs.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

ok maar dan nog het dilemma van het laag

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310659 (Visaton)
versus
http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... er=264-832 (Tangband W6)

is daar iets zinnigs over te zeggen?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door indoubt »

Die visaton heeft een hele hoge Q en een hoge Fs (bijna twee keer zo hoog als de W6). Volgens mij gaat dat niet echt wat worden in het laag (ook al doet de simulatie anders uitwijzen, ik denk dat het dun en iel klinkt). De tangband W6 heeft dan de betere opties voor nog wat laag en bovendien een grote X-max. Rendement is een probleem als je niet actief gaat. Misschien twee stuks W6 per kant.

Edit: Zitten de vazen nu definitief halverwege de baffle? Als de vazen aan de achterkant van de baffle zitten en de baffle dik genoeg is zie ik nog steeds mogelijkheden voor een tangband W8-740, de magneet is namelijk maar 156mm :mrgreen: Maar ik zal nu ophouden met deze unit te "pluggen" ook al ben ik nog steeds van mening dat dit veruit de beste optie is.

Edit twee: Bij goedkoop adresje gekeken wat het kost
Mivoc AM-80 75,5
Tangband W8-740 52,5
Tangband W4-657D 26,95
Tangband 25-1719 25,95
Elko glatt 8,2uF 1,2
Audyn cap MKP QS 400V 8,2uF 3,3
Spoel Intertechnik LU55/1,8/100 1,8mH 1mm 6,25
Weerstand MOX 2,2 ohm 10 watt 1,8
Weerstand MOX 3,3 ohm 10 watt 1,8
Spoel Intertechnik LU25/0,33/0,5 0,33mH 0,5mm 1,8

Totaal 197,05 incl btw excl transport en per kant. De filteronderdelen zitten hier al bij en het filter is uitgekristaliseerd (ontworpen door het audioblad Klang & Ton) (maar niet aangepast voor jouw baffle breedte)

Waarschijnlijk teveel voor je op dit moment maar wel iets om in het achterhoofd te houden

Ok indoubt, ophouden nu! :^o
Bijlagen
W4-657 filter.jpg
W4-657 filter.jpg (5.47 KiB) 365 keer bekeken
Laatst gewijzigd door indoubt op wo 12 mei 2010, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik denk ook dat qua laag die Tangband de beste keuze (maar duurder). De specs van dat ding met een 13mm Xmax zijn best indrukwekkend, ook hoe in WinISD simuleert in een kleine kast is meer dan net. Alleen de SI versie vind ik niet in Nederland, alleen bij Parts-Express. Weet niet of je tijd genoeg gaat hebben als hij uit de us moet komen.

Bij juoiga.nl kun je de W6-1139SG vast gewoon uit voorraad krijgen, Xmax is alleen 11.5mm (nog steeds erg veel).

Ik zat ook nog te kijken naar de W5-876SA die wat kleiner is en wellicht toegepast kan worden met een baspoort. Zal even kijken in WinISD wat die W5-876SA doet. Ziet er qua design ook mooi uit.

Edit: Correct me if am wrong maar die W5-876 met deze baspoort (ook nog redelijk de goede lengte) komt lager dan die W6 in gesloten. En hij is iets efficiënter dus zal wat harder gaan. Misschien ook een optie?


Als je dat combineert met die voordelige Vifa tweeter een van de eerdere besproken mids komt er vast wat moois uit.
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op wo 12 mei 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Ronkel »

Leuk hoor, 11,5 mm xmax... maar je gaat 'm in zo'n klein kastje nooit aan die xmax krijgen :!: Dan zou je er veel te veel vermogen in moeten stoppen en bovendien krijg je dan idioot hoge compressievervorming.

Koop een goedkope woofer met een laag rendement en lage resonantiefrequentie. Waarom? Omdat je dan lager gaat in zo'n klein kastje. Rendement en diepgang zijn allebei afhankelijk van het kastvolume, als je diepgang wilt moet je dus rendement inleveren.

Een Dayton DA175 bijvoorbeeld. Niet eens heel duur.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hoi Ronkel, wat dacht je dan van die W5-876 met een kleine baspoort, zal dat niet lager gaan?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Ronkel »

MrCaBLeGuY schreef:
Hoi Ronkel, wat dacht je dan van die W5-876 met een kleine baspoort, zal dat niet lager gaan?
Zou kunnen, zou je dan eens moeten simuleren.

Een kleinere driver met BR pijp is trouwens best een aardig idee. BR levert je een 3 dB hoger maximaal rendement op gegeven een bepaald volume en F3. Daarnaast zal een kleinere driver meestal ook een lagere Fc hebben.

Die W6 lijkt me alleen wat overkill.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door indoubt »

Zo een heb ik hier nog liggen (W5-876SA) die gaan niet zo heel laag hoor
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Nee niet heel laag maar volgens WinISD wel lager dan die W6 in een gesloten 4 liter. Zijn er geen andere woofers te bedenken die het goed doen met die kleine baspoort en samen met die baspoort & de woofer achter in een diameter van 19cm passen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Henkjan »

ik heb die W5-876 in 4 liter BR, afgestemd op 55Hz (in de FaB4), klinkt echt lekker, mis je zeker geen laag mee (Interficior heeft ze geluisterd en stelde de klassieke vraag "en dan nu zonder de sub" terwijl de sub uit stond :lol: )
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ja ik krijg hem in WinISD met een kleine poort ook rond de 55hz, lijkt mij een van de beste opties van wat ik tot dusver tegen ben gekomen.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

klinkt als een oplossing voor het laag, is dat dan passief?
dan hebben we nu:

Tangband W5-876 voor het laag met deze basspijp: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3902

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333050 voor het midden

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7745 voor het hoog

zou dat een combinatie kunnen zijn?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Kunnen we, ivm verzendkosten, beter even een mid uitzoeken bij Juoiga of Europe audio, even kijken wat er mooi bij past.

Bij Juoiga zie ik de TangBand W4-655A, deze heeft echter een zilvere stofkop en weet niet of dat in je design past. Het is een breedbander en ook prima inzetbaar voor middengebied en erg flexibel qua bereik, je hoeft je bas niet ver door te laten lopen kan snel over naar het middengebied. De experts moeten maar even zeggen of dat praktisch is (misschien kan Henk Jan dit even laten weten). Ook of deze in 2 liter ongedempt goed presteert.

Bij Europ audio zie ik zo snel niet is wat er qua design bij past. Daarbij heeft die bovengenoemde W4 dezelfde soort achterzijde als de die W5 woofer wat wel zo mooi is als de vazen niet gedempt worden (een zilvere metalen kap om de magneet). zie de pdfjes:

http://www.juoiga.nl/download/w5-876sa.pdf
http://www.juoiga.nl/download/w4-655sa.pdf

Ik denk met die kleine Vifa tweeter een prima optie. En ik zou een de middelste speaker een zilvere stofkop wel mooi vinden (maar het is jouw design project).
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op do 13 mei 2010, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

verzendkosten zijn gratis bij conrad als je boven een bedrag van 25 euro besteld! dus dat is geen probleem, maar als er iets beters te vinden is met dezelfde prijs dan is dat natuurlijk nooit verkeerd.. (moest wel een gesloten achterkant (korf?) hebben!)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik zou sowieso wel even goedkope demping meebestellen, 2 zakjes van dit dat zijn de kosten niet. Dan kun je sowieso even naar het verschil luisteren met en zonder, mocht dat een groot verschil zijn kun je altijd dat angelhair (dat is wat duurder) nog bestellen.

en PS. We verwachten natuurlijk in dit topic wel je bouwverslag met veel plaatjes dus neem veel foto's tijdens het maken ;)
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

haha goed dat je het zegt ja, dat zou ik anders vergeten zijn!

ehm even op een rijtje zetten voordat ik het definitief maak
ik bestel
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7745 2x voor het hoog
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=333050 2x voor het midden (heeft mijn voorkeur i.v.m. dichte achterkant)
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7955 2x voor het laag
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3902 2x voor het laag
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6821 1x om toch stiekem met te proberen..

zijn alle weerstanden goed, en is het handig alvast componenten te bestellen (andere website?) voor een filter? en zijn op de europe audio ook goede terminals/draadklemmen te bestellen + snoer?
Morgen naar de houthandel, mooie plankjes halen en dan ga ik zeker fotos maken
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door indoubt »

Hebben jullie even naar de (geprognotiseerde/fabrieks) frequentie curven gekeken van de units die nu zijn geselecteerd? De MR130 wordt geadviseerd niet onder de 1000 Hz te gebruiken door Visaton en de W5 heeft een stevige piek op 1600 Hz die al op 1200-1300Hz begint. De kans is aanwezig dat je dan een complex steil filter met heeeeel veel componenten nodig hebt. Waarschijnlijk gaat 2e orde niet lukken (en derde misschien ook al niet).

Als ik me niet vergis heeft Henkjan in z'n FaB4 op veel lagere (400Hz of zo ) frequentie gefilterd. En dat was nog wel met de overgang naar een 2" unit

Ik snap dat het niet te duur mag worden en zo maar de overwegingen ontgaan me een beetje, de MR 130 is ook al niet heel goedkoop met 24€
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

dat klopt, mijn overweging zit ook een beetje in dat ik geen demping i.o.d. in mijn vaas wil..
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik zou die Visaton mid toch echt laten schieten, zoals indoubt ook al zegt is die pas vanaf 1000hz inzetbaar. Met die W4

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7966

Ben je veel vrijer met het ontwerp van een filter. Filter wordt ook minder complex. Je moet even wachten tot Henk Jan online is, die is de expert in TangBand en kan je zeggen of die W4 in een 2 liter zonder demping goed kan spelen als middentoner. Daarbij zou ik (jouw hele topic overwegende) qua design de mid en het laag er aan de achterkant hetzelfde uit willen laten zien. Die Visaton lijkt totaal niet op de W5 woofer, en gezien het kunnen zien van de drivers onderdeel van je design is lijkt me dat dit ook aandacht verdient, harmonie is het minste. Maar he ik heb een hotelschool gedaan, ik kan een bordje eten mooi opmaken ;)

Filteronderdelen kun je nog niet bestellen, als je definitieve driver keuze bekend is zou iemand je daarmee even moeten helpen. Ik zou de onderdelen bestellen (als ik jou was) bij http://www.capsandcoils.com . Die hebben luchtspoelen waar makkelijk mee te werken is (lekkere lange uitstekende uiteindes) en voordelige caps die prima presteren (Clarity Cap PWA en stapje hoger PX) beide zeer betaalbaar. En gewoon 10w mox weerstanden (die zijn zonder kleurcodes staat gewoon op wat het is werkt ook prettig).

Maar wat al eerder gezegd is in dit topic, ik denk ook dat je je laag het beste lekker laag kan houden (dus niet te hoog affilteren naar de mid). Dan is zo een breedbander als de W4 ideaal omdat je dan al heel snel overkan naar mid. En die mid (w4) loopt ook nog eens heel ver door dus zal het makkelijk over te filteren zijn naar je vifa tweeter. Wacht even op de reactie van Henk Jan of iemand anders die iets kan zeggen over de W4-655 in een 2 liter ongedempt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”