Jep!b_force schreef:Wel met de klemmen bij de impedantie box open heh!
het grote USB geluidskaart topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: het grote USB geluidskaart topic
Re: het grote USB geluidskaart topic
Even getest en alles werkt prima hier, calibratie is net voor het meten uitgevoerd.
De verschillen tussen noise & sinus meting zijn bij mij verwaarloosbaar, ik meet hooguit 0.5Hz verschil in Fs.
Meetsetup: Emu 1212M digitaal uit -> Philips FR975 receiver-> Meetbox -> Emu Tracker Pre in.
Voor de zekerheid heb ik even 2 verschillende drivers gepakt, een Monacor 8" midbass en Vifa 3" breedbander: Het is trouwens heel belangrijk dat de magneet goed vaststaat tijdens de meting.
Bij de SPW205 is bijvoorbeeld een heel klein bultje bij 90Hz te zien, veroorzaakt door het meetrillen van de magneet.
Deze verdwijnt wanneer ik hem in de hand houdt.
@Martijn
Heb je wel met voldoende prik gemeten? En gelijke samplerate tussen in- en uitgang?
De verschillen tussen noise & sinus meting zijn bij mij verwaarloosbaar, ik meet hooguit 0.5Hz verschil in Fs.
Meetsetup: Emu 1212M digitaal uit -> Philips FR975 receiver-> Meetbox -> Emu Tracker Pre in.
Voor de zekerheid heb ik even 2 verschillende drivers gepakt, een Monacor 8" midbass en Vifa 3" breedbander: Het is trouwens heel belangrijk dat de magneet goed vaststaat tijdens de meting.
Bij de SPW205 is bijvoorbeeld een heel klein bultje bij 90Hz te zien, veroorzaakt door het meetrillen van de magneet.
Deze verdwijnt wanneer ik hem in de hand houdt.
@Martijn
Heb je wel met voldoende prik gemeten? En gelijke samplerate tussen in- en uitgang?
Re: het grote USB geluidskaart topic
Dat ziet er goed uit, Chris.
Ik meet met voldoende 'prik'.
Ik weet niet hoe je de samplerate voor de uitgang regelt. Bij mijn weten kun je die in LIMP alleen voor de ingang kiezen. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je met de samplerate van de uitgang zou moeten. Hoe heb jij dat geregeld?
Ik meet met voldoende 'prik'.
Ik weet niet hoe je de samplerate voor de uitgang regelt. Bij mijn weten kun je die in LIMP alleen voor de ingang kiezen. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je met de samplerate van de uitgang zou moeten. Hoe heb jij dat geregeld?
Re: het grote USB geluidskaart topic
Nee, ik zie ook niet hoe je de sample rate voor in en uitgang verschillend kunt instellen. Lijkt mij geen issue.
Voldoende prik is wel belangrijk. Meet je met te weinig dan kan dat zeker tot een hogere Fs leiden (en verkeerde TS parameters) is mijn ervaring. Daar zit ook het verschil met meten met een stepped sine en met ruis. Met ruis is het gemiddeld niveau per frequentie bandje lager dan met een stepped sine.
En als je meting ruiserig is duidt dat ook op te weinig prik en heeft omgevingsruis te veel invloed, je speaker werkt ook als microfoon bij deze metingen en pikt omgevingsgeluid op. Kun je wel weer wat aan doen door te gaan averagen.
Voldoende prik is wel belangrijk. Meet je met te weinig dan kan dat zeker tot een hogere Fs leiden (en verkeerde TS parameters) is mijn ervaring. Daar zit ook het verschil met meten met een stepped sine en met ruis. Met ruis is het gemiddeld niveau per frequentie bandje lager dan met een stepped sine.
En als je meting ruiserig is duidt dat ook op te weinig prik en heeft omgevingsruis te veel invloed, je speaker werkt ook als microfoon bij deze metingen en pikt omgevingsgeluid op. Kun je wel weer wat aan doen door te gaan averagen.
Re: het grote USB geluidskaart topic
In mijn geval heb ik gemeten met 2 geluidskaarten, vandaar dat ik sprak over ingang en uitgang samplerate.
Gebruik je 1 geluidskaart dan is dat niet van toepassing.
Maar het is ook belangrijk om de samplerate die je instelt in Arta (bij het tabje measurement) gelijk te houden aan de samplerate van de geluidskaart/windows mixer.
Bij sommige geluidskaarten kun je deze niet instellen doordat ze een vaste samplerate hebben of brakke drivers.
Dan is er maar een mogelijkheid en dat is de vaste samplerate van de geluidskaart ook in Arta te gebruiken (vaak is dat 48kHz).
Sidenote:
In het verleden (weet niet of dat nog steeds zo is), maakte Creative kaarten daar een potje van door een vaste samplerate van 48kHz te kiezen. Daardoor moest muziek eerst door een slechte samplerate convertor heen en dat gaf echt hoorbare verschillen (intermodulatie vervorming was rampzalig).
Gebruik je 1 geluidskaart dan is dat niet van toepassing.
Maar het is ook belangrijk om de samplerate die je instelt in Arta (bij het tabje measurement) gelijk te houden aan de samplerate van de geluidskaart/windows mixer.
Bij sommige geluidskaarten kun je deze niet instellen doordat ze een vaste samplerate hebben of brakke drivers.
Dan is er maar een mogelijkheid en dat is de vaste samplerate van de geluidskaart ook in Arta te gebruiken (vaak is dat 48kHz).
Sidenote:
In het verleden (weet niet of dat nog steeds zo is), maakte Creative kaarten daar een potje van door een vaste samplerate van 48kHz te kiezen. Daardoor moest muziek eerst door een slechte samplerate convertor heen en dat gaf echt hoorbare verschillen (intermodulatie vervorming was rampzalig).
Re: het grote USB geluidskaart topic
Martijn geeft toch aan dat ie een Behringer kaart gebruikt? En als het goed is heeft daarvan de drivers in ARTA/LIMP geselecteerd.
Re: het grote USB geluidskaart topic
Dit is het resultaat met een 1.5 ohm weerstand. Hij geeft bij middenfrequenties zo'n 2.5 ohm aan. Bij kortsluiting geeft hij ook nog altijd ongeveer een dB aan, maar ook dan geen nette vlakke lijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
zullen we meetproblemen niet in het geluidskaarttopic behandelen als deze niet met de kaart te maken hebben? zenks
Re: het grote USB geluidskaart topic
Prima. Ik heb een nieuw topic aangemaakt: viewtopic.php?f=25&t=12150
Wellicht is het handig om ergens veelvoorkomende problemen te bundelen. Ik vermoed namelijk dat de problemen waar ik nu tegenaan loop, zich vaker bij mensen zullen voordoen.
Wellicht is het handig om ergens veelvoorkomende problemen te bundelen. Ik vermoed namelijk dat de problemen waar ik nu tegenaan loop, zich vaker bij mensen zullen voordoen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
dat uitzetten valt wel mee, kan gewoon vanuit Arta, dus makkelijk omschakelen tussen impedantie meten en met de microfoon. wel is het me nog niet gelukt om een 2 kanaals meting met de mic te doen, iets wat (ja toch) een voorwaarde is om de fase van de verschillende units in een meerweg goed op te meten. maar verder doet t ding t prima, 96k samplerate (USB2) 24bits. wel is er wat overspraak van de output naar de mic zo lijkt het, maar ik zal daar nog wel wat nader onderzoek naar doen en in dit topic er over rapporteren.ik schreef:de Phonic Firefly 302 USB:
http://www.feedback.nl/computer-audio/p ... ly-302-usb
http://www.phonic.com/en/firefly-302-usb.html
hoewel ook niet perfect, want dan moet je weer in de software de een analoge input uitzetten als je de mic gebruikt
Re: het grote USB geluidskaart topic
Hmm ik weet niet helemaal of dit het goede topic ervoor is, maar wou even melden dat EMU eindelijk win7 beta drivers voor de Tracker Pre heeft uitgebracht
.
Even snel getest en Arta + Tracker Pre werkt nu ook onder win7!
Er zitten echter wel een paar haken en ogen aan, zo:
.
Even snel getest en Arta + Tracker Pre werkt nu ook onder win7!
Er zitten echter wel een paar haken en ogen aan, zo:
- Vindt er samplerate conversie plaats wanneer de samplerate van de windowsmixer uitgang en samplerate van Arta verschillen
- Crashed de windowsmixer, wanneer je de samplerate van de ingang probeert te veranderen...(mjaa hoef je eigenlijk ook niet aan te zitten).
- Moet je nog steeds controleren of de 'control panel' van Emu ook goed staat
Re: het grote USB geluidskaart topic
Het beste kun je dat testen met een "loopback-meting" met de spectrum analyser. Je neemt dan een sinus van 1 kHz en die moet je dan ook als een perfecte naald in de frequentieplot terug zien.
Loop back metingen zijn sowieso het eerste wat je moet uitproberen om te checken of e.e.a. wel naar behoren werkt.
Loop back metingen zijn sowieso het eerste wat je moet uitproberen om te checken of e.e.a. wel naar behoren werkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
ik lees elders dat de Terratec DMX 6fire een prima kaart is. iemand daar ervaring mee?
Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten
Pjotr schreef:Leuk kaartje voor 25 pegels. Ziet er degelijker uit dan de de UCA202. Lijkt mij een ideaal speaker meetkaartje voor weinig. Beetje een Chinese M-Audio kloon.b_force schreef:Zo vandaag deze jongen binnen gekregen:
http://www.eekmanmuziek.nl/cgi-bin/inde ... cf1=1&art=
Een USB kaartje met phantom spanning, line-in, headphone etc. Geen externe spanning nodig.
Helemaal niet verkeerd! Voor 25 euro was ik toch benieuwd!.
Eventjes getest en daarna opengeschroefd.
Wbt die meet onnauwkeurigheid van de impedantie: Dat ligt niet aan ARTA maar aan de niet exact gelijke frequentie karakteristiek van beide kanalen van je AD converter in het laag. Afgezien van input elco's hebben veel AD covertertjes een ingebouwd high-pass om DC weg te werken.
<Edit>
Ah, zie dat je dat ook al bedacht
Om welke kaart gaat het ook alweer? De link is dood.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
Dat was een Audio Link midiplus.
Inmiddels bijna niet te krijgen en al helemaal niet voor die bizar lage prijs.
Je kun anders zoeken op de Audiolink II.
Dus is te koop voor 50-60 euro.
Inmiddels bijna niet te krijgen en al helemaal niet voor die bizar lage prijs.
Je kun anders zoeken op de Audiolink II.
Dus is te koop voor 50-60 euro.
Re: het grote USB geluidskaart topic
Iemand enig idee welke interface het best presteert onder W7 64bits?
De Emu Tracker Pre, de Edirol UA-25 en de Tascam US-144 MKII
De Emu Tracker Pre, de Edirol UA-25 en de Tascam US-144 MKII
Re: het grote USB geluidskaart topic
De Emu Tracker Pre werkt goed met de nog niet helemaal officieele drivers.Dan schreef:Iemand enig idee welke interface het best presteert onder W7 64bits?
De Emu Tracker Pre, de Edirol UA-25 en de Tascam US-144 MKII
Echter is je paneel voor de instellingen dan wel erg simpel. Maar voldoet prima voor bijvoorbeeld ARTA.
Re: het grote USB geluidskaart topic
Ik weet niet of het aan Arta ligt of aan de Emu Tracker Pre, maar ik heb wel het probleem dat het zaakje af en toe compleet vastloopt in Win64 Win7-64.
De meting blijft dan gewoon hangen waardoor ik geforceerd moet afsluiten.
Kan af en toe erg irritant zijn (bijvoorbeeld bij het maken van een 'directivity plot').
Maar afgezien daarvan, zou ik persoonlijk de EMU links laten liggen.
Hoewel het een prachtig stukje hardware is, is de software ondersteuning regelrecht een ramp.
Ze hebben sinds 2009 (toen Win7 uitkwam) het nog steeds niet voor elkaar om officiële drivers af te leveren.
Zelfs de beta is nu al ruim een jaar in ontwikkeling...
Achja, eigenlijk mag je nu ook de naam EMU doorstrepen en er Creative op plakken.
En die staat er weer om bekend vanwege hun ontbrekende driver ondersteuning.
De meting blijft dan gewoon hangen waardoor ik geforceerd moet afsluiten.
Kan af en toe erg irritant zijn (bijvoorbeeld bij het maken van een 'directivity plot').
Maar afgezien daarvan, zou ik persoonlijk de EMU links laten liggen.
Hoewel het een prachtig stukje hardware is, is de software ondersteuning regelrecht een ramp.
Ze hebben sinds 2009 (toen Win7 uitkwam) het nog steeds niet voor elkaar om officiële drivers af te leveren.
Zelfs de beta is nu al ruim een jaar in ontwikkeling...
Achja, eigenlijk mag je nu ook de naam EMU doorstrepen en er Creative op plakken.
En die staat er weer om bekend vanwege hun ontbrekende driver ondersteuning.
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 01 sep 2011, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
Vista bedoel je?
Of WinXP 64 bit?
Van Vista weet ik namelijk dat het aan Vista ligt dat het vastloopt.
Practicum gedaan met 1e jaars en bij hun liepen alle Vista laptops vast.
Zeer irritant en moest ik nood gedwongen paar practicums omgooien voor ze.
En ik zou de EMU Tracker iedereen juist aanraden!
Draait als een zonnetje op meerdere systemen.
Specs zijn goed, aansluitingen zijn goed.
Nog nooit een probleem mee gehad (ook niet qua drivers)
EMU is trouwens al heel erg lang (de profi tak) van Creative.
Of WinXP 64 bit?
Van Vista weet ik namelijk dat het aan Vista ligt dat het vastloopt.
Practicum gedaan met 1e jaars en bij hun liepen alle Vista laptops vast.
Zeer irritant en moest ik nood gedwongen paar practicums omgooien voor ze.
En ik zou de EMU Tracker iedereen juist aanraden!
Draait als een zonnetje op meerdere systemen.
Specs zijn goed, aansluitingen zijn goed.
Nog nooit een probleem mee gehad (ook niet qua drivers)
EMU is trouwens al heel erg lang (de profi tak) van Creative.
Re: het grote USB geluidskaart topic
E-MU is gewoon opgekocht door Creative maar maakt nog wel zijn eigen dingen. Net zoals Harman Kardon de halve High-End en Pro scene heeft opgekocht.b_force schreef:EMU is trouwens al heel erg lang (de profi tak) van Creative.
Overigens merk ik dat door veelvuldig gebruik het 3,5 mm mic plugje wel gaar wordt van de Tracker Pre en af en toe slecht contact maakt. Blijft desalniettemin een van de beste meetkaartjes.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: het grote USB geluidskaart topic
Achja, je wilt niet weten hoeveel bedrijven overgenomen zijn, samenwerken en "stiekem" fuseren.
La Trappe is voor het grootste deel ook van Bavaria.
Is het dan ook ineens niet lekker meer zeker
La Trappe is voor het grootste deel ook van Bavaria.
Is het dan ook ineens niet lekker meer zeker
Re: het grote USB geluidskaart topic
Nee, ik bedoel in Win7-64.
Met Win XP-32/64 heb ik dan weer nooit problemen gehad.
Maar zoals ik al zei, het kan ook heel goed de combinatie zijn van Arta & Win7-64
Je wilt alleen niet weten hoeveel frustratie het mij heeft gegeven, omdat ze ruim een jaar na de release van Win7 nog steeds geen werkende drivers hadden en ik noodgedwongen bij Win XP moest blijven op de laptop (Win7 heeft een veel beter energiebeheer).
Zelfs toen de beta uitkwam, kon je die alleen vinden via een goed verstopte beta-site.
Ik zie hetzelfde gebeuren wanneer er een nieuwe Windows aankomt.
Vandaar mijn dikke afrader om iets van Emu-Creative te kopen.
Met Win XP-32/64 heb ik dan weer nooit problemen gehad.
Maar zoals ik al zei, het kan ook heel goed de combinatie zijn van Arta & Win7-64
Je wilt alleen niet weten hoeveel frustratie het mij heeft gegeven, omdat ze ruim een jaar na de release van Win7 nog steeds geen werkende drivers hadden en ik noodgedwongen bij Win XP moest blijven op de laptop (Win7 heeft een veel beter energiebeheer).
Zelfs toen de beta uitkwam, kon je die alleen vinden via een goed verstopte beta-site.
Ik zie hetzelfde gebeuren wanneer er een nieuwe Windows aankomt.
Vandaar mijn dikke afrader om iets van Emu-Creative te kopen.
Re: het grote USB geluidskaart topic
Voor zover ik het hier heb gebruikt
met W7/64, geen problemen gehad. 
Re: het grote USB geluidskaart topic
Wat heeft dat nou voor zin om Emu-Creative te gaan kafferen omdat MS zo nodig weer de boel moest omgooien?Chris_T schreef:Vandaar mijn dikke afrader om iets van Emu-Creative te kopen.
Volgens mij is W7 meer een grote afrader als je er wat anders mee wilt dan kantoor applicaties
Overigens heeft het ook jaren geduurd voordat XP stabiel was...
Re: het grote USB geluidskaart topic
Ik geef hier alleen mijn ervaring die ik met de Tracker Pre hebt en wat mijn mening over het bedrijf is.Pjotr schreef:Wat heeft dat nou voor zin om Emu-Creative te gaan kafferen omdat MS zo nodig weer de boel moest omgooien?
In mijn ogen niets overdreven.
Het is trouwens wel een zwak argument om de schuld bij Microsoft te leggen.
Er is nog een hele periode met release candidates aan vooraf gegaan voordat Win7 uiteindelijk werd uitgebracht.
In die tijd had een bedrijf als EMU-Creative tijd zat om met goed werkende drivers te voorschijn te komen (nb. hebben ze dat nu 2 jaar later nog steeds niet voor elkaar..).
Waarom lukt het bedrijven als Motu en Roland wel en EMU-Creative die in hetzelfde rijtje thuishoort niet?
Kwestie van prioriteiten hier.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ook vind de Tracker Pre een fantastisch apparaatje mits je bij Win XP blijft.
Dat ze vervolgens schandelig slechte ondersteuning beiden is gewoon een flinke domper en zeker iets om bij de aanschaf te overwegen.
