goedkope kolomboor afdoende?
Moderator: Beheerdersteam
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Ik heb de http://www.hbm-machines.com/producten/m ... eesmachine, ik heb alleen de krachtstroom nog niet naar de schuur doorgetrokken, dus hij staat nog braaf te wachten. Wilde eerst met een frequentieregelaar aan de slag, maar dat plan toch maar laten varen. Moet nu alleen een flinke geul graven voor de kabel, maar de klusprioriteiten zijn door de verwachte gezinsuitbreiding enigzins verschovenZweitse schreef:Ze hebben ook leuke freesmachines zie ik.
Als je krachtstroom hebt heb je ineens veeeel meer keuze aan machines, voor veel minder geld. De aanleg van krachtstroom heb je er al heel snel uit aangezien die machines 2dehands meestal niet gewild zijn (omdat "niemand" thuis krachtstroom heeft) en dus veel goedkoper en/of beter.
GR ROdy
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Hoe dat zo? Met een goede Yaskawa of zo trek je wel 2 - 3 Kw uit een standaard 1 fase.Rody schreef:............Wilde eerst met een frequentieregelaar aan de slag, maar dat plan toch maar laten varen....Zweitse schreef:Ze hebben ook leuke freesmachines zie ik.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Netbeheerders weten hun eigen regels niet; heb met 3 verschillende werkvoorbereiders/managers gesproken voor dat ik iemand had die met zekerheid vertelde dat er alleen een 3fase hoofdschakelaar moest zijn. Daarop zou de meter worden aangesloten. Dat kostte heel veel moeite om dat iedereen denkt dat alles eerst moet worden aangelegd in huis en wel door een erkend installateur. Dat is dus niet zo!! De afnemer is zelf verantwoordelijk voor alles na de meter.
Achteraf blijkt zelfs dat die hoofdschakelaar niet nodig is. De monteur (Pietje Precies met 20 jaar ervaring) wilde de losse draden niet eens aansluiten op de hoofdschakelaar!!! Te veel werk en was niet zijn verantwoordelijkheid. Gewoon wat kunststof-doppen op de uiteinden van de draden gezet. Hij moet alleen een nieuwe (automatische) hoofdzekeringkast plaatsten en een meter. De voorwaarden voor het plaatsen (plek/ondergrond/afstanden etc) moeten wel correct zijn. Hij heeft me de voorschriften laten zijn.
Op kantoor van Enexis was dus uiteindelijk maar 1 persoon (naast de monteur zelf en een werkvoorbereider die eerst is lang geweest en foto's van de situatie heeft gemaakt) ook op de hoogte van de correcte regelgeving. De rest wilde bij hoog en laag beweren dat alles van te voren moest worden gedaan door erk.instal. Ze hebben me overigens wel goed geholpen en wilde me ook vriendelijk aan iemand ander doorschakelen(tot ik uiteindelijk de juiste persoon kreeg;-))
Dit alles voor dus maar net onder de 200 euro.
Als er inderdaad geen 3-fasen je huis binnenkomt wordt het een ander prijskaartje ivm graafwerk etc. Dan heb je pech want erg veel huizen hebben de 3-fasen-kabel wel tot in de hoofdzekeringskast liggen maar dan is er maar 1 fase afgezekerd.
Uiteindelijk heb ik dus nu 8x220 en 1x380 in huis, 1x220+1x380 in de garage en 3x220 en 2x380 in de schuur. Alles met tussenschakelaars en met de juiste selectiviteit opgebouwd. Met een beetje slim shoppen kan je voor weinig het juiste CE-schakelmateriaal kopen. Ook heel veel 2dehands ce-materiaal gebruikt. Was uiteindelijk misschien maar 200 euro voor alle drie zekeringkasten met schakelmateriaal kwijt.
Achteraf blijkt zelfs dat die hoofdschakelaar niet nodig is. De monteur (Pietje Precies met 20 jaar ervaring) wilde de losse draden niet eens aansluiten op de hoofdschakelaar!!! Te veel werk en was niet zijn verantwoordelijkheid. Gewoon wat kunststof-doppen op de uiteinden van de draden gezet. Hij moet alleen een nieuwe (automatische) hoofdzekeringkast plaatsten en een meter. De voorwaarden voor het plaatsen (plek/ondergrond/afstanden etc) moeten wel correct zijn. Hij heeft me de voorschriften laten zijn.
Op kantoor van Enexis was dus uiteindelijk maar 1 persoon (naast de monteur zelf en een werkvoorbereider die eerst is lang geweest en foto's van de situatie heeft gemaakt) ook op de hoogte van de correcte regelgeving. De rest wilde bij hoog en laag beweren dat alles van te voren moest worden gedaan door erk.instal. Ze hebben me overigens wel goed geholpen en wilde me ook vriendelijk aan iemand ander doorschakelen(tot ik uiteindelijk de juiste persoon kreeg;-))
Dit alles voor dus maar net onder de 200 euro.
Als er inderdaad geen 3-fasen je huis binnenkomt wordt het een ander prijskaartje ivm graafwerk etc. Dan heb je pech want erg veel huizen hebben de 3-fasen-kabel wel tot in de hoofdzekeringskast liggen maar dan is er maar 1 fase afgezekerd.
Uiteindelijk heb ik dus nu 8x220 en 1x380 in huis, 1x220+1x380 in de garage en 3x220 en 2x380 in de schuur. Alles met tussenschakelaars en met de juiste selectiviteit opgebouwd. Met een beetje slim shoppen kan je voor weinig het juiste CE-schakelmateriaal kopen. Ook heel veel 2dehands ce-materiaal gebruikt. Was uiteindelijk misschien maar 200 euro voor alle drie zekeringkasten met schakelmateriaal kwijt.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
En wat betaal je nu aan vaste afname kosten? Meende dat dat voor 3-fasen flink hoger was dan voor een simpele 1-fase installatie.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: goedkope kolomboor afdoende?
nee 1x35A (dat was het) is even duur als 3x25A
kijk maar bij enexis; eenmalig veranderen aansluiting 198,13
periodieke kosten t/m 3x25A en t/m 1x80A zijn hetzelfde
boven de 3x25 ga je meer dan 600 euro per jaar aan netwerkkosten extra betalen
kijk maar bij enexis; eenmalig veranderen aansluiting 198,13
periodieke kosten t/m 3x25A en t/m 1x80A zijn hetzelfde
boven de 3x25 ga je meer dan 600 euro per jaar aan netwerkkosten extra betalen
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Hangt er van af wat je ermee wilt doen.Henkjan schreef:ik kwam deze firma tegen, kent iemand dit spul?
http://www.hbm-machines.com/producten/k ... oormachine
lijkt me wel een mooie voor een acceptabele prijs
Hij weeg wel bijna net zoveel als jijzelf...
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Omdat ik niet weet hoe een frequentieregelaar samenwerkt met de schakelkast die aan de freesbank hangt. Hier zit oa een ster-driehoekschakeling in, een tapschakeling (automatische omkeer) etc. Kan zijn dat die frequentieregelaar dat allemaal wel best vindt, maar aangezien ik ook de keuken ging verbouwen en krachtstroom daar ook wel handig is (flinke inductieplaat), heb ik gewoon door de zure appel heen gebeten en krachtstroom aan laten leggen....Pjotr schreef:Hoe dat zo? Met een goede Yaskawa of zo trek je wel 2 - 3 Kw uit een standaard 1 fase.Rody schreef:............Wilde eerst met een frequentieregelaar aan de slag, maar dat plan toch maar laten varen....Zweitse schreef:Ze hebben ook leuke freesmachines zie ik.
GR ROdy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
ik wil er mee borenray5150 schreef:Hangt er van af wat je ermee wilt doen.Henkjan schreef:ik kwam deze firma tegen, kent iemand dit spul?
http://www.hbm-machines.com/producten/k ... oormachine
lijkt me wel een mooie voor een acceptabele prijs
en t ding weegt idd vrij exact net zoveel als ik...ray5150 schreef:Hij weeg wel bijna net zoveel als jijzelf...
wat is er dan "echt beter" aan die 2e handse?aaronboumans schreef:Voor dat geld koop je ook een echt betere 2dehandse machine.
Ik zeg niet dat het een slechte machine is hoor...
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Ja, hehe. in wat voor materiaal, met wat voor diameter....dat soort zakenHenkjan schreef:ik wil er mee boren![]()
Voor een gaatje van 5 mm in een stukje MDF van 18 dik heb je niet zo'n bakbeest nodig...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
alles wat er maar te boren valt, dus gewone gaten in hout of alu, maar ook grote diameter gaten. maar wat me vooral richting een grotere kolomboor stuurt is
want daar loop ik met m'n huidige Ferm tafelmodel vaak mee klemUitlading 195 mm
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Daar kun je ook in boren :ds23man schreef:Boren???? Strakkeplassergehalte is toch veel belangrijker?![]()
![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Albert-piercing
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
ds23man schreef:Boren???? Strakkeplassergehalte is toch veel belangrijker?![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Denk niet dat HJ zo'n grote heeft dat daar zo'n bakbeest voor nodig is!ray5150 schreef:Daar kun je ook in boren :ds23man schreef:Boren???? Strakkeplassergehalte is toch veel belangrijker?![]()
![]()
![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Albert-piercing
![]()
![]()
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Dat geld natuurlijk niet voor elke 2dehandse machine, maar voor dat geld koop je een oude prof-machine.Henkjan schreef:ik wil er mee borenray5150 schreef:Hangt er van af wat je ermee wilt doen.Henkjan schreef:ik kwam deze firma tegen, kent iemand dit spul?
http://www.hbm-machines.com/producten/k ... oormachine
lijkt me wel een mooie voor een acceptabele prijs![]()
en t ding weegt idd vrij exact net zoveel als ik...ray5150 schreef:Hij weeg wel bijna net zoveel als jijzelf...
wat is er dan "echt beter" aan die 2e handse?aaronboumans schreef:Voor dat geld koop je ook een echt betere 2dehandse machine.
Ik zeg niet dat het een slechte machine is hoor...
Voordelen zijn; degelijke onderdelen, goed gelagerd(betere lagers en andere soorten; kegellagers en/of taatslager met naaldlagers ipv een setje gewone enkelrijige groefkogellagers); pinole bij volledige extensie nog steeds spelingsvrij, bij zwaardere verspaningen nog steeds stabiel, veel minder trillingen, goede opspanmogelijkheden(t-sleuventafel en niet zomaar wat openingen), motor met hoger afgegeven vermogen; dus hoger rendement/constanter toerental (ook bij belasting) en ook beter gelagerd, fatsoenlijke schakelaars, niet van dat goedkope blikwerk wat net niet goed past, goed geborgde tafel, geometrisch nauwkeuriger, bij snaaraandrijving een goed spanmechanisme, etcetc
Als je wat vaker met echte machines gewerkt hebt dan weet je precies waar het om gaat.
Nogmaals; ik zeg niet dat zo een HBM machine slecht is! Alle waar naar zijn geld. Maar dat je zoveel meer kan krijgen met wat zorgvuldig zoekwerk op de 2dehands markt voor hetzelfde of minder geld! Is wel bijna altijd 380V, dat dan wel weer...
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 06 aug 2013, 9:25, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
+1
Ik kan je hier alleen maar in bijvallen Aaron. I.i.g. als je boven de €150 zoekt. Gewoon eens een 2e hands machinehandel binnenlopen en bekijken wat er staat (of op marktplaats). Maar dan moet je er eigenlijk ook wel een beetje verstand van hebben en kijk op hebben.
Voorwaarde is wel 3-fasen dan. Bijna geen pro machine die op 230 1-fase draait, alleen de hele kleintjes soms.
Ik kan je hier alleen maar in bijvallen Aaron. I.i.g. als je boven de €150 zoekt. Gewoon eens een 2e hands machinehandel binnenlopen en bekijken wat er staat (of op marktplaats). Maar dan moet je er eigenlijk ook wel een beetje verstand van hebben en kijk op hebben.
Voorwaarde is wel 3-fasen dan. Bijna geen pro machine die op 230 1-fase draait, alleen de hele kleintjes soms.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Ja, ze willen ook een boterham hè
Maar je hebt wel vergelijkend meer keuze en het kan meevallen. Zeker in de huidige economische omstandigheden.
Markplaats blijft de eerst aangewezen voor de laagste prijs maar vergt meer geduld.
Markplaats blijft de eerst aangewezen voor de laagste prijs maar vergt meer geduld.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: goedkope kolomboor afdoende?
yep klopt maar wij zijn particulier en het is geen bedrijfsaankoop.
En idd op MP zie ik genoeg moois langkomen(voor niet al te veel) maar ik ben al voorzien met 3 stuks.
En idd op MP zie ik genoeg moois langkomen(voor niet al te veel) maar ik ben al voorzien met 3 stuks.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Daarbij mag je van geluk spreken als de kolom goed haaks in de voet steekt en de tafel en boorunit eveneens haaks aan de kolom zitmaikbike schreef:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Zolang er niet teveel speling op de boorkop-as zit kun je er best mee uit de voeten.
Kwestie van na de aankoop alles even goed nalopen en afstellen. daar is de prijs ook naar.
Je moet er mazzel mee hebben, zo'n pro-machine kan na een jaar of 30 ook aardig uitgewoond zijn.
Kwestie van na de aankoop alles even goed nalopen en afstellen. daar is de prijs ook naar.
Je moet er mazzel mee hebben, zo'n pro-machine kan na een jaar of 30 ook aardig uitgewoond zijn.
Re: goedkope kolomboor afdoende?
Maar die blijft wel haaks
Als dat met zo'n goedkope al vanaf het begin niet in orde is kun je stellen wat je wilt, dat krijg je niet goed.
Mij pa heeft er een jaar of 8 geleden ook zo een kleintje bij de ALDI vandaan gehaald en heeft hem 4x omgeruild. Maar ja, hij is ook met pensioen en heeft er alle tijd voor
Mij pa heeft er een jaar of 8 geleden ook zo een kleintje bij de ALDI vandaan gehaald en heeft hem 4x omgeruild. Maar ja, hij is ook met pensioen en heeft er alle tijd voor
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goedkope kolomboor afdoende?
zoiets als dit bedoel je?aaronboumans schreef:Dat geld natuurlijk niet voor elke 2dehandse machine, maar voor dat geld koop je een oude prof-machine.Henkjan schreef:ik wil er mee borenray5150 schreef:Hangt er van af wat je ermee wilt doen.![]()
en t ding weegt idd vrij exact net zoveel als ik...ray5150 schreef:Hij weeg wel bijna net zoveel als jijzelf...
wat is er dan "echt beter" aan die 2e handse?aaronboumans schreef:Voor dat geld koop je ook een echt betere 2dehandse machine.
Ik zeg niet dat het een slechte machine is hoor...
Voordelen zijn; degelijke onderdelen, goed gelagerd(betere lagers en andere soorten; kegellagers en/of taatslager met naaldlagers ipv een setje gewone enkelrijige groefkogellagers); pinole bij volledige extensie nog steeds spelingsvrij, bij zwaardere verspaningen nog steeds stabiel, veel minder trillingen, goede opspanmogelijkheden(t-sleuventafel en niet zomaar wat openingen), motor met hoger afgegeven vermogen; dus hoger rendement/constanter toerental (ook bij belasting) en ook beter gelagerd, fatsoenlijke schakelaars, niet van dat goedkope blikwerk wat net niet goed past, goed geborgde tafel, geometrisch nauwkeuriger, bij snaaraandrijving een goed spanmechanisme, etcetc
Als je wat vaker met echte machines gewerkt hebt dan weet je precies waar het om gaat....
https://www.troostwijkauctions.com/nl/k ... 3-2341052/
