Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf zijn audio set. (luidspreker kabels)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is 28,5 mm.
Toch al met al, al zou het qua weergave niets brengen allemaal, moet ik wel toegeven dat een mooie netkabel en dikke luidspreker kabels beter smoelen bij een dikke versterker en dikke luidsprekers dan die flut dropveterjes.
Dus het gaat sowieso ergens goed voor zijn allemaal. :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Mooi spul in ieder geval, nieuw ook best een flink bedrag.
rikpost

Bericht door rikpost »

Ah het is duur ! Nou dan ga je het beslist horen
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

rikpost schreef: di 28 mei 2024, 19:16
Ah het is duur ! Nou dan ga je het beslist horen
Dat werkt niet per definitie bij iedereen zo, bij een dwarse stijfkop als ik is het vaak zelfs andersom :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als het niets is dan heb je wel een paar mooie kabels om je EV mee op te laden.
richard

Bericht door richard »

rikpost schreef: di 28 mei 2024, 12:39
De ene keer hoor je ze ook meer dan de andere keer gek genoeg
Zijn moderne koelkasten vaak al rumoeriger dan de oude freon exemplaren.

Achtergrondgeluid binnen een woning kan aanzienlijk zijn; het wonen in een stad, een huis met actieve ventilatie, de pomp van de cv, klokken, zoemende trafo's, warmtepompen, het aquarium of zoals genoemd de koelkast. Daarnaast de geluiden van de buren waar je weinig invloed op hebt. Vaak filter je deze geluiden er onbewust uit, maar weg zijn ze niet.

Daarom is het luisteren in de nacht al een stuk beter, het achtergrondniveau van buiten is dan zo'n 10 dB(A) lager dan overdag.

In Oostenrijk eens meegemaakt dat het zo stil was dat ik een vreemd geruis hoorde; het duurde even voor ik me realiseerde dat het geluid het geruis van het bloed in mijn hoofd was.
Dus helemaal vrij van geluid ben je nooit (of ooit).
beijert

Bericht door beijert »

Dus tijd om een audiofiele schakelklok te ontwikkelen.

Met presets zodat alle apparatuur naar wens voor een bepaalde tijd uitgeschakeld kunnen worden met één druk op de knop.
Laatst gewijzigd door beijert op di 28 mei 2024, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef: di 28 mei 2024, 20:12
Zijn moderne koelkasten vaak al rumoeriger dan de oude freon exemplaren.
Sinds wanneer maakt Freon minder herrie dan het huidige ammoniak? Het is toch echt de pompconstructie zelf die geluid maakt en de verdamper. Onze moderne Liebherr is duidelijk aanmerkelijk stiller en zuiniger dan de 40 jaar oude Bosch die hij vervangen heeft. Geluidsloos is alleen een Peltier koeler.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb mijn koelkast toen ook gekocht als eentje met een laag geluidsniveau, daardoor was hij dan ook wel duurder.
Hij maakt inderdaad ook weinig geluid en hij valt dan ook nooit op. Ik ben er blij mee.
Ik heb hem dan ook nooit eerder uitgeschakeld om muziek te kunnen luisteren, dit was de eerste keer omdat Leo kwam en ik absoluut goede omstandigheden wilde creëren, terwijl het waarschijnlijk niet eens uitgemaakt heeft.
Daardoor vergat ik het ook meteen, omdat ik het normaal nooit doe.
En gezien het resultaat lijkt het me ook niet handig om het nog eens te doen. Haha :lol:
Leobus

Bericht door Leobus »

En voor mij hoef je die koelkast ook niet meer uit te zetten. Mijn oren zijn inmiddels zo gedegenereerd dat ik dat toch niet meer hoor.
Maar vreemd genoeg hoor ik nog steeds prima of er iets anders klinkt in een audioset.
Groet,
Leobus
richard

Bericht door richard »

Mijn huidige Liebherr is toch een stuk 'rumoeriger' dan de Gram die hij heeft vervangen )is dat rumoerig relatief).
Iemand heeft mij uitgelegd dat dit aan de compressor ligt die met de huidige koelmiddelen een groter drukverschil moet overwinnen dan met freon. Kan zijn dat hij het bij het verkeerde eind had.

Een audiofiel koelkast met Peltier zou kunnen, of absorptie op gas. Of gewoon de ouderwetse ijskast.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef: di 28 mei 2024, 23:05
Of gewoon de ouderwetse ijskast.
Yep. Punt is dan weer: Waar haal je 3x per week 2 broden ijs vandaan vandaag de dag?
richard

Bericht door richard »

Met de huidige winters wel een dingetje; de ijskelder is al een paar jaar ook niet meer te vullen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik kan mij nog wel herinneren de ijskast van mijn oma in de jaren '60. Dat was een houten goed geïsoleerde kast met bovenin een zinken bak waar broden ijs in gingen. De "IJscentrale" kwam toen een paar keer per week 2 broden ijs van 5 liter brengen en die gingen dan bovenin in de zinken bak.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Gewoon een ijsblokjesmachine kopen, kan je gewoon je eigen ijs produceren. Probleem ook weer opgelost…
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zal het aan oma doorgeven. Ik weet alleen haar Whatsapp niet, ze is al 50 jaar dood... :roll:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Je geeft een oplossing voor een stille koelkast waarbij je je afvraagt waar je ijs moet halen, ik geef je de oplossing en vervolgens begin je over je oma. Je wordt wel wat ouder, Peter…
hannesie
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set. (luidspreker kabels, Duur is automatisch mooi?...)

Bericht door hannesie »

:rofl:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Edit (erg lang.....sorry...)

“Als het maar duur genoeg is, dan zal het ook wel mooi klinken.”

Ik denk dat ik dit waarschijnlijk wel meer dan een handvol keren heb gezegd op dit forum, juist omdat ik zelf dondersgoed weet dat dat absoluut niet waar is. Sterker nog, het wordt steeds vaker en steeds duidelijker niet waar.
Audio voodoo begint steeds meer om zich heen te grijpen, mensen kunnen heel goedgelovig zijn, en steeds meer slimmeriken zien daar hun goudmijntjes in.
Producten zonder specificaties die geproduceerd worden voor kwartjes of euro’s wisselen voor honderden of duizenden euro’s van eigenaar,
Je mag niet meten, je mag niet vergelijken, je mag het niet openen, je mag niet weten. Weten wat je koopt, wat je wel mag, dat is je portemonnee trekken.
Audiofiele glaszekeringen zijn ondoorzichtig voor een reden……een kwartje om te produceren en voor de prijs van een goede DDC voor een setje van deze voodoo zekeringen wisselen ze van eigenaar.

Aan de ene kant zou je dit soort praktijken heel kwalijk kunnen vinden, aan de andere kant zijn de kopers van voodoo producten gewoon volwassen mensen die alle onderzoeksmiddelen binnen handbereik hebben om zichzelf wat op audiogebied bij te brengen.
En je hoeft beslist niet alles te weten, dat doe ik ook beslist niet, als ik kijk naar een forumgenoot zoals Peter (Pjotr), daar kom ik bij lange na niet in de buurt bij die enorme vrachtwagen aan kennis wat zo’n man bij zich draagt.
Zoveel kennis bezit ik bij lange na niet, dat hoeft ook niet, maar een beetje basiskennis zit echt niet in de weg, en kan heel nuttig zijn. bovendien kunnen vragen gesteld worden op een forum als deze, en een antwoord volgt dan ook snel.

Uiteraard bevinden de Kimber kabels zich ook net aan de verkeerde kant van de grens tussen de realistische audiowereld en de voodoo audio wereld. Zeker prijstechnisch, ook al staat deze dan nog op heel laag prijsniveau als je naar vergelijkbare kabels gaat kijken, maar € 2500,- voor een bosje koperdraad en een stuk rubber met wat spades is buitensporig veel, als ze ergens tussen de € 120,- en € 150,- hadden gekost dan hadden de betrokken partijen procentueel nog altijd meer winst gemaakt dan wat gemiddeld is in de consumentenmarkt.
En dan te bedenken dat er kabels bestaan voor meer dan € 40.000,- per set, hetzelfde koper en hetzelfde plastic, belachelijk!

Dat is me allemaal bekend, en als ik wat meer budget gebonden zou moeten leven dan had ik ze niet gekocht, echter was ik nieuwsgierig naar het concept van gevlochten kabels, al ging ik er op voorhand vanuit dat de verschillen of helemaal niet aanwezig zouden zijn, of heel klein zouden zijn, je komt daar alleen maar achter door het te proberen.

Gevlochten kabels brengen een heel klein verschil, maar….. dat is niet persé goed nieuws, daar kom ik straks op terug.

Ik wil eerst even vertellen dat ik afgelopen maandag tijdens de luister sessie met Leo mezelf per ongeluk flink op het verkeerde been heb gezet, dat laat dan ook maar weer zien hoe makkelijk je dat kan overkomen.
Daarom is het voor mij belangrijk dat eventuele verschillen gestaafd en gereproduceerd kunnen worden.

Tijdens de gehele luisterperiode heb ik aan de zijkant gezet, waardoor ik geen stereobeeld had en maar naar één luidspreker zat te luisteren, die vanuit die positie uiteraard sowieso ook totaal anders klinkt.

Nadat een hele serie muziek nummers langs waren gekomen besloten we ineens om de gevlochten kabels van Leo aan te sluiten als vervanging voor mijn basic 2x4.
Leo stelde voor dat ik dan nu maar op de luisterplek moest gaan zitten.
Doordat ik dat deed had ik ineens het stereobeeld weer terug, bovendien stond het ook belangrijk harder als wat ik gewoonlijk doe, dus ik werd zo gegrepen door wat ik hoorde dat ik het kippenvel een centimeter dik op mijn armen had staan, dat liet ik ook aan Leo zien.
Het goede nieuws hiervan is dat ik tegenwoordig een set heb die kippenvel kan veroorzaken, het iets minder goede nieuws is dat dit achteraf niets met de kabels van Leo te maken had.

Vergelijking van de kabels.

Met het aanbrengen van veranderingen vind ik het belangrijk dat de verschillen die je hoort gestaafd en gereproduceerd kunnen worden, ik heb gelukkig twee hele goede oren en staar me niet blind op aankoop prijzen en rook gordijnen, zeker in het audiowereldje is de aankoopprijs niet van belang, de goedkoopste spullen die ik ooit heb gehad hebben mooier geklonken dan sommige dure spullen die ik heb gehad, met uitzondering van de huidige set waarmee ik een definitieve stap naar de echt serieus mooie weergave heb kunnen maken.

Pfff kabelvergelijk, ik ben daar sowieso niet helemaal de persoon voor, dat gehannes met steeds weer luisteren, dan weer in een rot houding boven je apparatuur hangen om de kabels om te steken, weer gaan zitten en eigenlijk bevind het gehoor zich meteen weer in een andere toestand, ga dan maar eens zoeken naar micro verschillen die er waarschijnlijk niet eens zijn.
Maar goed, ik ben het aangegaan, dat krijg je als je afleiding gaat zoeken om je gedachten van een aanstaande operatie af te houden, dan ga je dingen doen die je normaal niet doet.

Op zoek naar reproduceerbare resultaten.
Die zijn er uiteindelijk wel, ze zijn uiteraard heel klein, en niet in het voordeel van de gevlochten kabels.
De klankkleur van alle drie de kabels is identiek, de basic 2x6 en de Kimber hebben beide dezelfde ohmse weerstand van totaal 0,04 ohm beide adres bij elkaar opgeteld, terwijl de kabel van Leo op 0,2 ohm zit. Dat hoorde ik maandag al terug in een net iets minder strakke laagweergave, let wel we hebben het over kleine verschillen, maar toch, ik wil een zo strak mogelijke bas.
Ik weet dat er mensen zijn die beweren dat de kabelweerstand niet van invloed is, deze zelfde mensen zeggen dat het plaatsen van een audiofiele glaszekering van een paar honderd euro een wereld voor hun deed openen, dus plak daar zelf je waarde oordeel maar aan vast.

De getwiste kabels, en dan met name de Kimber kabels, gaven een kleine onprettige versmering in de weergave, dit viel zeker bij de Kimber direct op, ik heb nog meerdere keren gewisseld om te kijken of het reproduceerbaar bleef, en dit was inderdaad een constante.

Hetzelfde effect krijg je als je met het bouwen van scheidingsfilters de spoelen te dicht bij elkaar zet en in de zelfde richting plaatst.
Ik heb vroeger een keer grote Celestion Luidsprekers aangeschaft die ook versmering lieten horen, dat werd erger naarmate ik harder speelde. De spoelen op het filter stonden vrijwel tegen elkaar aan, en ook nog eens in dezelfde richting qua magneet veld, alleen al het herplaatsen van de spoelen loste dit op.

Ik vrees dat, ook al is het misschien in mindere mate, het vlechten van de plus en min aders in de gevlochten kabels ook voor een lichte overspraak zorgen.
Ik bleef hier constant tegenaanlopen en ik vindt het minder prettig luisteren.

Voordat ik aan het vergelijk begon was mijn intentie om de Kimber kabels te laten zitten, want ze smoelen best mooi met de rest van de set, echter zitten nu gewoon mijn basic 2x4 weer op hun plek.
Ik heb mijn vragen kunnen beantwoorden en ik zal Leo aanbieden om zijn kabels terug te nemen.
Ik kreeg deze van hem, maar ik heb liever dat ze naar iemand toegaan waar ze meer op hun plaats zijn.

Duurder is niet automatisch beter, zeker niet als een fabrikant problemen zegt op te lossen die er niet zijn, en op die manier misschien zelfs een probleem introduceren met het veroorzaken van overspraak in de gevlochten kabels.

Degenen die het interessant vinden om het zelf te onderzoeken maar niet even een set kabels als de Kimber in huis willen halen voor dat doel, vanwege de prijs, staat het vrij om met mijn set te experimenteren.

In ieder geval luisteren mijn Basic 2x4 al met al het prettigst, nogmaals, de verschillen zijn minimaal, maar ik weet ook van mezelf dat ik vatbaar ben voor versmeringen in de weergave, dus hoe minimaal deze ook zijn, ik hoor ze, dus dan maar geen gevlochten kabels, mijn nieuwsgierigheid is beantwoord.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 mei 2024, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi verslag Olaf! Ik mis nu nog wel het vergelijk met het grasmaaiersnoer en een standaard luidsprekersnoer van de rol van b.v. QED, Jantzen e.d. als referentie. Ben nu wel benieuwd hoe zich dat verhoudt tot wat je nu beluisterd hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 29 mei 2024, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Peter.

Dat soort kabels zullen volledig identiek klinken aan mijn basic 2x4.
Vooropgesteld dat de ohmse weerstand ook gelijk is voor de laag weergave (en ook dan heb je het over hele kleine verschillen)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar een real life bevestiging zou wel de moeite waard zijn als je toch een dergelijk vergelijk doet. Mijn ervaring is trouwens ook wel dat de deugdelijkheid van de connector verbinding ook meer hoorbaar is dan de verschillen in kabels van goede kwaliteit.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat laatste is mijn ervaring inderdaad ook. Een overgangs weerstand heeft direct een negatief gevolg voor de weergave.
Dat is, zoals ik eerder al eens aangaf, voor mij meer reden voor de aanschaf van gewoon goede kabels en interlinks dan alle rookgordijnen die er bij komen.
Dan heb ik het ook gewoon over normale aankoop bedragen waar je verder niet over na hoeft te denken.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 mei 2024, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Leobus

Bericht door Leobus »

Als antwoord op dit uitgebreide verslag, meld ik maar eerst dat ik “agree to not agree”.
Ik heb maandag op de beste luisterpositie aan de set kunnen wennen met de 2x6 speakerkabels. Dat klonk best goed alhoewel ik zeker wat “gloed” miste. Nadat mijn gevlochten kabels gemonteerd werden heb ik nog twee minuten op de optimale luisterplek gezeten en constateerde een toename van die “gloed”. Ik vind dat mooi en vroeg dus snel of Olaf op mijn plek wilde gaan zitten. Aanvankelijk vond hij het ook goed, maar miste wat strakheid in het laag. Zittend aan de zijkant kreeg ik ook die indruk. Dus daarna de 2x6 kabel op het laag aangesloten. Voor mij op mijn plek leek het laag zeker wat strakker. Tot zover mijn ervaring en mening. Ik ben daarna naar huis gegaan.
Wat ik wel vreemd vind, is dat Olaf geen versmering ervaart met een kabel waarbij de geleiders over de volle lengte pal naast elkaar liggen en die versmering wel ervaart bij kabels waar de geleiders nooit parallel liggen. Je zou toch denken dat in de laatste versmering juist minder zou zijn.
Als mijn kabel weer terug is, gaat hij weer in de kast met probeersels, tenzij iemand hem wil proberen. Ik speel wel verder met mijn Sonore kabels.
Groet,
Leobus
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Leo.
Er zit best wel afstand tussen de anders van de 2x4 door een tussenstukje plus daarbij de dikte van de isolatie van beide aders zit er ongeveer een halve centimeter tussen de koper aders.
Bovendien zal in een gevlochten structuur het magneet veld uiteraard steker zijn.
Misschien kan overspraak als een "gloed" worden ervaren, die jij dan misschien mooi vind, en ik misschien niet. En daar is uiteraard niets mis mee. Dat zijn dan smaak verschillen.
Overigens was het effect van overspraak op de Kimber wel duidelijker aanwezig dan op jouw kabels.
P_20240529_124618.jpg
Plaats reactie