Ik ben bezigwouter schreef:Wat is 'straks' ?
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Was het maar zo simpel.ds23man schreef:Links en rechts omgedraaid?
Ik heb de midden en de hoog unit al een tijdje spelen. De mid unit -die eigenlijk een midwoofer is- niet gefilterd aan de onderzijde van het frequentiespectrum. Dat klonk op zich heel aardig. Ik gebruikte daar de volgende filters: Er zitten een hoop onderdelen in maar de opzet is op zich niet zo complex: Een 3de orde highpass filter met 4μ7, 0mH39 en 6μ8, een LCR netwerkje 2μ2, 0mH1 en 5R6 om het iets te enthousiaste gedrag van deze tweeter bij 15kHz wat te temmen en tenslotte een verzwakkingsweerstand van 2R2 om het SPL gelijk te trekken met dat van de midwoofer.
Een RC netwerkje van 8R2 en 5μ6 om de oplopende impedantie bij hogere frequenties te compenseren, zodat de lowpass filtering bestaande uit 1mH en 8μ2 tot in de hogere frequenties blijft werken. Het spoeltje van 75μH vormt samen met de 8μ2 ook nog een notch filter, waarmee de piek in de frequentiekarakteristiek van de Mission woofers bij ca 6kHz effectief om zeep wordt geholpen.
Het resultaat was heel aardig en voor een budgetspeaker best goed te noemen. Het geluidsbeeld is goed gedefinieerd en staat helemaal los van de speakers.
Het laag is inmiddels ook dik in orde. Het is strak en gedefinieerd en onvoorstelbaar dat dit uit een 17cm woofertje komt. Ik wilde laag filteren om het TL uitdovingsverschijnsel bij 230Hz een beetje te omzeilen en heb het volgende filter gebruikt: Hier ook een RC netwerkje (8R2 en 4μ7) om de oplopende impedantiekarakteristiek recht te trekken. Een enkele 15mH spoel (zie foto vorige pagina) om laag in te zetten en direct daarachter een scherp notch filter (2μ7 en 0mH22) om de piek bij 6,5 kHz te vermoorden. Dat vormt bij die frequentie bijna een kortsluiting, maar de impedantie van de 15mH spoel is bij die frequentie al zo hoog dat de totaaalimpedantie daar niet onder lijdt.
De piek is echt helemaal weg en zonder dit filter lag die nog op -20dB of daaromtrent.
Om er een echte drieweg van te maken hebben we nog een highpass voor de midwoofer nodig. Het filter voor de CP104 komt er als volgt uit te zien: Hierdoor moest de midrange omgepoold worden en de tweeter uiteraard ook.
De luidspreker klinkt nu een beetje donker. Het rendement van de woofer ligt gewoon een paar dB te hoog. De midrange beent het niet bij qua rendement. Het klinkt geenszins boemerig. Het laag is fenomenaal. Je voelt de klappen van de pauken en hoort de vellen trillen. De beroemde Toccata & Fuga van Bach (helaas op een lelijk klinkend amerikaans orgel) laat je darmen trillen. Je hoort de strijkstokken over de snaren van de bassen gaan bij een orkest.
Alleen de bassen en de pauken staan op de eerste rij in het symfonieorkest.Als ik een opname met een wat 'dun' laag opzet, dan is het weer goed. Het sprankelende is niet verdwenen, maar gaat een beetje ten onder in het geweld van het laag. Ik ga vandaag of morgen even bij wijze van experiment bi-ampen en het laag even iets terug draaien. Dat moet gewoon wel een heel mooi plaatje opleveren.
Intussen ben ik dus even aan het nadenken hoe ik dit op kan lossen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 27 dec 2014, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, vind het niet te weinig? Ik heb er nog een paar overdre schreef:Zo,componenten genoeg!
- pappaleo
- Contacteer:
Daarmee haal ik het rendement niet omlaag, maar beperk ik alleen maar het frequentiegebied aan de onderzijde.ds23man schreef:Paar oude kerstsokken in de poort proppen?
Dat wordt dan een low budget highpass filter (tenzij het angora wol is waarvan ze gebreid zijn)
Heb je zicht op het verloop van de fase bij de aansluiting tussen mid en bas? Anders de bas gewoon eens ompolen, mischien doven bas en mid elkaar uit in het overgangsgebied.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, als ik die ompool heb ik een knoert van een dip bij 130Hz.John P schreef:Heb je zicht op het verloop van de fase bij de aansluiting tussen mid en bas? Anders de bas gewoon eens ompolen, mischien doven bas en mid elkaar uit in het overgangsgebied.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als ik dit laag filter in Ajhorn simuleer gaat e.e.a. niet goed. En volgens mij ligt dat niet aan mijn invoer...
15mH met vrijwel geen correctie rond 100Hz?? Dan krijg je toch een opslingering van ca 6dB
Als ik het corrigeer met een zuigkring van 22mH en 220uF en 12 Ohm ligt het allemaal wat netter. Apart, je klaagt niet over diepgang dus blijkbaar is er iets anders aan de hand...
15mH met vrijwel geen correctie rond 100Hz?? Dan krijg je toch een opslingering van ca 6dB
Als ik het corrigeer met een zuigkring van 22mH en 220uF en 12 Ohm ligt het allemaal wat netter. Apart, je klaagt niet over diepgang dus blijkbaar is er iets anders aan de hand...
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb die opslingering gezien in Boxsim. In werkelijkheid is het veel minder, een dB of 3. Ik heb er metingen van. Geel is ongefilterd, groen is met het getekende filter. Direct na elkaar gemeten. Nearfied, microfoon gelijk met de baffle.wouter schreef:Als ik dit laag filter in Ajhorn simuleer gaat e.e.a. niet goed. En volgens mij ligt dat niet aan mijn invoer...
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 27 dec 2014, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, boxsim... Ik begrijp niet zo goed hoe je daarmee het laag goed moet afstemmen. Geeft m.i. totaal geen beeld van wat er gebeurt 
- pappaleo
- Contacteer:
ds23man schreef:![]()
Zenuwelijerds23man schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Het effect dat ik beschrijf is niet dramatisch hoor, het is geen 10dB of zo. Ik vind alleen het laag wat te stevig. De term 'vet' gebruik ik met opzet niet, omdat de definitie niets te wensen overlaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
welke sim maakt niet uit, want:
maar een notch om de bovenste imp piek van de woofer glad te meppen is idd wel een idee?pappaleo schreef:...... Ik heb er metingen van.
Geel is ongefilterd, groen is met het getekende filter. Direct na elkaar gemeten. Nearfied, microfoon gelijk met de baffle.
- pappaleo
- Contacteer:
Gewoon, de uit Arta geëxporteerde frequentie en impedantie karakteristieken importeren en kijken wat het doet als je een filter tekent.
Gaf inderdaad een opslingering met het topje op 90 Hz
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 27 dec 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mooi, dan denk ik dat je wel een idee hebt hoe je het laag in balans met de rest kunt krijgen....
Nou maar hopen dat je niet in verhouding te veel sublaag hebt....
Trouwens, die opslingering is vrij fors
Ik zie dat je zeker 3dB boven de ongefilterde curve uitkomt. Dat betekent al snel +4dB rond 90Hz extra want door de weerstand in de signaalweg zal je curve onder de ongefilterde curve moeten blijven.
Nou maar hopen dat je niet in verhouding te veel sublaag hebt....
Trouwens, die opslingering is vrij fors
Laatst gewijzigd door wouter op za 27 dec 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou nog even alle drivertjes los met filter los in 1 grafiekje en een totaalmeting....

- pappaleo
- Contacteer:
Dat heeft door reflecties niet zo heel veel zin. Ik kan door weersomstandigheden niet buiten meten en dan nog zegt dat onder de 200Hz niks.ds23man schreef:Nou nog even alle drivertjes los met filter los in 1 grafiekje en een totaalmeting....
![]()
![]()
![]()
De metingen van midden en hoog van enkele maanden geleden zijn onverminderd van toepassing.
Je kunt natuurlijk ook de overgangsfrequentie tussen mid en sub iets hoger leggen, grote kans dat het filter veel eenvoudiger wordt. Als ik het goed interpreteer ligt het nu rond 200Hz? Volgens mij moet je zonder problemen naar 500 Hz kunnen, ik denk dat het medicijn tegen de TL-dip erger is dan de kwaal.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ach, een quick and dirty metinkje kan een hoop duidelijk maken Leo....