3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Heb ik ook aan zitten denken inderdaad... Maar het is niet alleen die 35Hz, het gemeten laag op de luisterplek is best grillig tot boven de 100Hz. Misschien dat basstraps die 35Hz niet echt kunnen aanpakken, maar mogelijk de energie wat kunnen uitmiddelen waardoor het gehele laag wat rustiger zou overkomen. Die Hofa basstraps zijn flinke jongens en nog te betalen:

https://www.thomann.de/nl/hofa_basstrap ... _creme.htm

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Haha, de ingreep die je kamerakoestiek op het geluid doet is minder storend dan de DSP? Ik kan met de beste wil van de wereld geen degradatie in het geluid ontdekken met de DSP van Roon.
Nou ik dus wel. Alleen al het inschakelen van de dsp functie zonder enige correctie toe te passen legt een gordijntje over het geluid. Dit is trouwens ook opgevallen bij de jongens van Grimm Audio. Mijn ruimtecorrecties doe ik nu in de pre eq van de Fusion plates.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Jullie gebruiken geen netwerkdac's met eigen hoogwaardige klok. Bij mij doet de klok van de bron er niet toe.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Jullie gebruiken geen netwerkdac's met eigen hoogwaardige klok. Bij mij doet de klok van de bron er niet toe.
HFN Grimm Audio MU1 DEC 20 HIRES-1.pdf
(5.24 MiB) 139 keer gedownload
De Mu1 draait met Roon, upsampling binnen Roon voor de dsp functies is op dat ding duidelijk hoorbaar als een verslechtering net als hier op een Pi met een DiggyBerry.....
roon.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Tja ik heb het zojuist nog eens bevestigd gekregen, Marieke hoort altijd alle verschil, bv Grimm klok wel of niet aan, dus die nodigde ik uit ga eens luisteren naar A en B. Die kon er geen chocola van maken.

Hoe het precies komt weet ik niet, vroeger toen ik met metrum DAC's werkte had ik ook last van het fenomeen dat je beschrijft. Met de Merging netwerk DAC's en ravenna/ASIO geen probleem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Jeroen, ik even geen chocolade maken van je post.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Netwerkdac's zonder eigen klok ben ik sowieso nooit tegengekomen. De klok van de bron doet er sowieso niet toe als ie maar stabiel genoeg is. Anders zou het hele netwerk niet werken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Het verschil tussen de interne klok van de Merging en de externe Grimm klok is toch wel 2 gordijntjes hoor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ben ik blij dat ik niet hoef te vergelijken en te kiezen..... :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ben ik blij dat ik niet hoef te vergelijken en te kiezen..... :D
Klinkt allemaal erg ingewikkeld idd, kan iemand mij zo gedetailleerd mogelijk uitleggen waar exact de winst geboekt wordt? Volgens mij hebben sommige forumleden namelijk een dure kastjes fetisch en varen de leveranciers daar goed bij?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ga zelf eens luisteren zou ik zeggen. En als je zo’n Grimm clock bij voorbaat te duur vind ga dan vooral niet luisteren, het is nogal een hebbeding zeg maar. De DAC moet er wel een aansluiting voor hebben.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Ga zelf eens luisteren zou ik zeggen. En als je zo’n Grimm clock bij voorbaat te duur vind ga dan vooral niet luisteren, het is nogal een hebbeding zeg maar. De DAC moet er wel een aansluiting voor hebben.

Groetjes Walter
Nee, da’s een dooddoener, leg eens gedetailleerd uit hoe en waarom dit een verbetering oplevert. Als je dat niet kunt heb ik nog een hele verzameling dure kastjes die ik graag aan je verkoop met een pakkend marketing verhaal erachter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Da’s marketing prietpraat ...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Heb je zelf ooit het effect van zo’n masterclock beluistert? Je maakt je wel druk om de ontluchting van een magneet systeem, maar in de aansturing laat je 10x zoveel potentieel liggen, zonde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Netwerkdac's zonder eigen klok ben ik sowieso nooit tegengekomen. De klok van de bron doet er sowieso niet toe als ie maar stabiel genoeg is. Anders zou het hele netwerk niet werken.
Natuurlijk heeft een netwerkdac een eigen klok. Maar hij kan ook werken op de SPDIF/AES/Ravenna netwerkklok van een andere bron. Of op een externe wordclock zoals de Grimm die biedt. De eigen interne klok is trouwens ook heel goed. Dat Walt de Grimm klok erbij haalt in verband met de dsp Roon discussie is verwarrend. Ook zonder de Grimm klok geeft Roon dsp geen enkel probleem op de Merging netwerk DAC, als die op zijn eigen interne klok draait.
Wat mij is opgevallen, als ik de Merging NADAC met optisch in gebruik, dan pakt hij niet de interne klok maar de klok die hij via SPDIF ontvangt. Het wordt dan ineens een vrij middelmatige DAC. De hoge kwaliteit ervaar ik pas als ik via Ravenna werk en de eigen interne klok gebruik of de externe Grimm wordclock.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Heb je zelf ooit het effect van zo’n masterclock beluistert? Je maakt je wel druk om de ontluchting van een magneet systeem, maar in de aansturing laat je 10x zoveel potentieel liggen, zonde.
Ik heb masterclocks ontworpen zelfs, wat is nu precies het punt dat je maakt? Jitter is in 99.999% van de gevallen een red herring, maar verkoopt goed omdat het ongrijpbaar en zonder zeer specialistische meetapparatuur niet meetbaar is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

S/PDIF, al dan niet Coax of Toslink blijft hoe dan ook een lastige m.b.t. tot jitter. W.d.b. was destijds de HK-Dac een mooie illustratie: viewtopic.php?p=1461055#p1461055 En dat fenomeen is nog steeds zo. Ik heb een relatief goedkoop DACje aan de TV hangen, een Topping E30. Voed ik die uit een schone ruisvrije 5V dan klinkt dat echt beduidend beter dan met een 5V stekkervoeding: Schoner, met beduidend meer rust in het geluid. Scheelt wel 10 gordijnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Die Grimm cc2 klok doet iets goed, de DAC klinkt er beter door, meer hoef ik niet te weten of te begrijpen. Voor mij telt het resultaat, niet de uitleg erachter en die moet ik je dan ook schuldig blijven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Die Grimm cc2 klok doet iets goed, de DAC klinkt er beter door, meer hoef ik niet te weten of te begrijpen. Voor mij telt het resultaat, niet de uitleg erachter en die moet ik je dan ook schuldig blijven.

Groetjes Walter
Ik zou het omdraaien, er gaat dan ergens iets fout en de Grimm klok is dan kennelijk de pleister tegen het bloeden?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Zo zie ik dat niet, je zou de Grimm clock ook in de Merging Hapi kunnen bouwen, maar die is dan weer 1000 euro duurder, wat zonde is en niet functioneel omdat in studio’s toch al dure externe masterclocks worden toegepast. In dit geval betreft het dus goed ontworpen en op elkaar ingesteld spul, er gaat niks fout.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Je moet je even afvragen wat een DAC inwendig precies voor timing gebruikt voor de feitelijke DA conversie, het punt waarop de bits worden omgezet in een analoog signaal. In de regel wordt op de opgaande, of neergaande, flank van de word clock de gereed staande bits (16-32) omgezet in een analoog signaal. Daarmee is de mate waarin de word clock wel of niet (veel) jitter heeft ondergeschikt aan de hysteresis van de logica die bepaalt wanneer dV/dT van de opgaande, of neergaande, flank z’n maximum, of minimum, heeft bereikt en dus de DAC de DA conversie mag maken. Maar daar hoor je niemand over natuurlijk, want da’s een parameter waar je geen, of zeer weinig, invloed op hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Je moet je even afvragen wat een DAC inwendig precies voor timing gebruikt voor de feitelijke DA conversie, het punt waarop de bits worden omgezet in een analoog signaal. In de regel wordt op de opgaande, of neergaande, flank van de word clock de gereed staande bits (16-32) omgezet in een analoog signaal. Daarmee is de mate waarin de word clock wel of niet (veel) jitter heeft ondergeschikt aan de hysteresis van de logica die bepaalt wanneer dV/dT van de opgaande, of neergaande, flank z’n maximum, of minimum, heeft bereikt en dus de DAC de DA conversie mag maken. Maar daar hoor je niemand over natuurlijk, want da’s een parameter waar je geen, of zeer weinig, invloed op hebt.
Ik begrijp wat je bedoelt maar niet te volgen Sander :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Je moet je even afvragen wat een DAC inwendig precies voor timing gebruikt voor de feitelijke DA conversie, het punt waarop de bits worden omgezet in een analoog signaal. In de regel wordt op de opgaande, of neergaande, flank van de word clock de gereed staande bits (16-32) omgezet in een analoog signaal. Daarmee is de mate waarin de word clock wel of niet (veel) jitter heeft ondergeschikt aan de hysteresis van de logica die bepaalt wanneer dV/dT van de opgaande, of neergaande, flank z’n maximum, of minimum, heeft bereikt en dus de DAC de DA conversie mag maken. Maar daar hoor je niemand over natuurlijk, want da’s een parameter waar je geen, of zeer weinig, invloed op hebt.
Ik begrijp wat je bedoelt maar niet te volgen Sander :D
Vond dat ik het toch wel redelijk summier had samengevat? Of niet? :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

En dan met een SI570 femto of iets dergelijks clock?............. :hide:
Gesloten