Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
OpaBert schreef:
hardbats schreef:
Ze zijn zeker een stuk opgeknapt sinds de laatste keer dat ik ze Heb gehoord. Het laag vooral is een stuk strakker en gecontroleerder.

Het vermogen is een leuke extra als je het nodig hebt maar op een watt of 2 zit jij al ruim is het volume op de kefs haha.
Ja waar ze naar toe gaan heeft speaker die een 2-3 dB meer nodig als die Kefs van mij ik meen 88dB
Maar is met een watt of 10 ook oerendhard :lol:
De kefs zijn 91db. Ik dacht dat ze voor jouw zelf waren?
Aanvankelijk wel Maar ik heb een Bill gekocht in onderdelen welliswaar En dat had OpaBert niet in zijn hobbypot
En erwas interesse in en ik heb denk ik de Bill betaald ermee , als de centen op mn rekening staan is hij pas echt verkocht natuurlijk,
Dus ik moet er voor zorgen dat die man iets hoort een mooie soundtrack Waarvan hij meteen onderste boven is
Ik denk dat Dave bruback Take Vive wel laat horen wat het kan in zo,n kleine ruimte
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nou kathode weerstand gemodificeerd ik heb er nu 3K3 parallel aan die 2K2 en heb nu iets meer dan 1 volt RMS nodig om de versterker vol uit te sturen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Verdorie
vanmiddag heeft mn zoon een monoblok naar Boven gedragen En ik heb er de luidspreker op aangesloten en muziek erop
Na een 45 minuten rook ik een raar luchtje
Een KT88 ROOD :evil: maar alles speelde gewoon verder
Direkt alles uit gezet en een tas met geredschap met ook een rol tin en soldeerbout uit de schuur gehaald
Bodem plaat eraf
Alles ziet er visueel goed uit
Aangezet en na 1 minuut klik relais van inschakel vertraging en de spanning over de kathode weerstand 3,5 Volt :!:
De Kathode weerstand is 8 ohm dat is 435 mA dat bij 400 volt
Direkt weer uit gezet bij 400 volt over en 400 mA is :shock: 176 Watt
Dat is Heeeeel veel :!:
Hoop dat de UGT dit overleefd heeft
Nog een keertje aan gezet en het negatief is er en bij de andere buis over de kathode staat 0.6 volt
Gemeten op het stuurroosters beide 50 volt negatief En maar direkt uit gezet
Er moet iets mis zijn met de Biasautomaat :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

De twee KT88 al verwisseld om te zien of 't de buis is ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
De twee KT88 al verwisseld om te zien of 't de buis is ?
Anne
Zal ik doen Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nou krijg nu twee van die dingen waar leeuwarden mee loopt te slingeren :lol:
Heb ze omgewisseld
Beide buizen goed en 0.58 Volt over 8 ohm is 72 mA beide buizen O:)
Maar hoe kan dat nu ?
Slechht kontakt buisvoet Misschien?
Enig idee iemand ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Nou krijg nu twee van die dingen waar leeuwarden mee loopt te slingeren :lol:
Heb ze omgewisseld
Beide buizen goed en 0.58 Volt over 8 ohm is 72 mA beide buizen O:)
Maar hoe kan dat nu ?
Slecht kontakt buisvoet Misschien?
Enig idee iemand ?
Zou kunnen, stuurrooster (g1) geen kontakt.Maar heb je lang genoeg gewacht, soms gaat een buis pas na een tijdje aan de loop.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Nou krijg nu twee van die dingen waar leeuwarden mee loopt te slingeren :lol:
Heb ze omgewisseld
Beide buizen goed en 0.58 Volt over 8 ohm is 72 mA beide buizen O:)
Maar hoe kan dat nu ?
Slecht kontakt buisvoet Misschien?
Enig idee iemand ?
Zou kunnen, stuurrooster (g1) geen kontakt.Maar heb je lang genoeg gewacht, soms gaat een buis pas na een tijdje aan de loop.
Anne
Nee heb dat maar heel kort gedaan Anne
Zal morgen ochtend ze een heel uur laten staan zo
Moet er bij blijven Wil geen rook in mn slaapkamer en ook geen kapotte UGT zo krijgen
Dus moet morgenochtend er gewoon een uurtje muziek op zetten en blijven kijken
Zal er even over nadenken hoe ik dit kan beveiligen :think:
Zekering is veeel te traag een 100 mA zekering kan makkelijk 400 mA gedurende een halfuur hebben voor hij door brand :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Zekering is veeel te traag een 100 mA zekering kan makkelijk 400 mA gedurende een halfuur hebben voor hij door brand :-k
Zet je er toch, voorlopig een lichtere in O:)
En de voetjes nakijken of de pinnen wel goed in klemmen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Zekering is veeel te traag een 100 mA zekering kan makkelijk 400 mA gedurende een halfuur hebben voor hij door brand :-k
Zet je er toch, voorlopig een lichtere in O:)
En de voetjes nakijken of de pinnen wel goed in klemmen.
Anne
Ja kijken of ik die zekering er netjes zonder al teveel sloopwerk er tussen kan solderen en mn mn multimeter op max hold zetten
Makkelijk gezegd maar met de fluke 85 ik het wel maar met de andere 8-[
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb geen zekeringen kleiner dan 300 mA Dus een zekering heeft geen zin
Dus ik neem het onzekere voor zeker en zet er een nieuwe KT88 in Anne
Voorlopig staat hij stabiel op 0.5829 mA stabiel op de 0.0001Volt over 8ohm is 0.728625mA stabiel
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nu zit al een 45 minuten en mijn net spanning flutueert met een volt 4-5 en de ruststroom staat nog steeds op 72 mA
De laatste 2digits van de spanning over de kathode weerst gaan wat heen en weer :shock: Dat is eigenlijk ERG goed :goeie:
Heb steeds meer waardering voor die bias Automaat Geweldig ding
Alleen ik ben benieuwd of wat gister is gebeurd te beveiligen is
Spanning bewaken tot bijvoorbeeld 1 volt over de kathode weerstand en dan afschakelen
Moeten er meer torren in waarschijnlijk :(
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
Ik heb geen zekeringen kleiner dan 300 mA Dus een zekering heeft geen zin
Dus ik neem het onzekere voor zeker en zet er een nieuwe KT88 in Anne
Voorlopig staat hij stabiel op 0.5829 mA stabiel op de 0.0001Volt over 8ohm is 0.728625mA stabiel
maar waarom neem je het advies van Anne door de 2 KT88 ers om te draaien niet ter harte.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Waarom heb je de ruststroom zo hoog ? Wordt de buis maar heter van.
Voor demo ooit een bescherming voorgesteld, teveel stroom HS eraf.
tim&imaxi.jpg
Is een uitbreiding op de HS-vertraging. Kan in dit geval wel wat eenvoudiger, bijv afslaan wanneer een van de buizen dubbel stroom trekt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
OpaBert schreef:
Ik heb geen zekeringen kleiner dan 300 mA Dus een zekering heeft geen zin
Dus ik neem het onzekere voor zeker en zet er een nieuwe KT88 in Anne
Voorlopig staat hij stabiel op 0.5829 mA stabiel op de 0.0001Volt over 8ohm is 0.728625mA stabiel
maar waarom neem je het advies van Anne door de 2 KT88 ers om te draaien niet ter harte.
Dat heb ik gedaan Douwe en alles lijkt goed te werken kan er op duwen en tikken en blijft goed werken
Maar de opdruk is verkleurd Kan dat zo niet meegeven
En ik kan daar wel een draai aan geven , maar hou daar niet van Douwe :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Waarom heb je de ruststroom zo hoog ? Wordt de buis maar heter van.
Voor demo ooit een bescherming voorgesteld, teveel stroom HS eraf. tim&imaxi.jpg Is een uitbreiding op de HS-vertraging. Kan in dit geval wel wat eenvoudiger, bijv afslaan wanneer een van de buizen dubbel stroom trekt.
Anne
Ga het zeker bouwen Anne
Mooi een printje ervoor
Ik heb die 72 mA gekozen omdat de spanning zo laag is en ook nu is het 28 Watt wat er in ruststroom op dampt
Reden is dat ik dacht de buis wat meer richting klasse A wilde instellen
Klank is goed en de Bas is strak Daar klaagde Bas over en dacht dat de russtroom verhogen wat zou helpen Anne O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ga het zeker bouwen Anne
Mooi een printje ervoor
Die beveiliging moet wel met de min-voeding aan de massa.Met al de veranderingen weet ik niet meer hoe het in dit geval zit. Er zou een voeding zijn met plus aan massa voor de stroombron fasedraaier en een voeding voor de automaat met min aan massa.Als die voor de automaat ook dient voor de vertraging gaat het wel.Anders wordt 't moeilijker.
Ik heb die 72 mA gekozen omdat de spanning zo laag is en ook nu is het 28 Watt wat er in ruststroom op dampt
Reden is dat ik dacht de buis wat meer richting klasse A wilde instellen
Klank is goed en de Bas is strak Daar klaagde Bas over en dacht dat de russtroom verhogen wat zou helpen Anne O:)
Als het geholpen heeft moet 't maar, anders de tegenkoppeling wat aanpassen voor meer bas.Met zoiets bijv.
Bas+.png
Bas+.png (2.74 KiB) 97 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Ga het zeker bouwen Anne
Mooi een printje ervoor
Die beveiliging moet wel met de min-voeding aan de massa.Met al de veranderingen weet ik niet meer hoe het in dit geval zit. Er zou een voeding zijn met plus aan massa voor de stroombron fasedraaier en een voeding voor de automaat met min aan massa.Als die voor de automaat ook dient voor de vertraging gaat het wel.Anders wordt 't moeilijker.
Ik heb die 72 mA gekozen omdat de spanning zo laag is en ook nu is het 28 Watt wat er in ruststroom op dampt
Reden is dat ik dacht de buis wat meer richting klasse A wilde instellen
Klank is goed en de Bas is strak Daar klaagde Bas over en dacht dat de russtroom verhogen wat zou helpen Anne O:)
Als het geholpen heeft moet 't maar, anders de tegenkoppeling wat aanpassen voor meer bas.Met zoiets bijv. Bas+.png Anne
Ik doe het niet meer met deze Anne
Dankjewel Anne voor je Elektronica oplossing
Moet misschien op dezelfde print als de inschakel vertraging ?
Doe het niet meer op de AnneBill
Dan moet ik veel te veel met losse draden gaan werken , en het is in de stuurhelft toch al een bord spaghetti geworden.
Ik kan daar ook geen wijs meer telekens wat veranderd zoals de kaku verwisseld met een ander en dat printje zit nu een drukknopje om de versterker aan en uit te zetten met de twaalf volt :mrgreen:
Heb daarvoor Alle printen een 1 cm moeten opschuiven Omdat printje wat ook niet goed werkt er tussen te friemelen
Nou dan heb je wel idee hoeveel gaatjes en verlengde draadjes daar zitten
Dus ik blijf eraf tot het niet anders kan Anne :mrgreen:
De verhoging van de rust stroom kan geen strakkere Bas in deze versterker veroorzaakt hebben Anne ?


Hoe moet dat schemaatje werken Anne dat meet de spanning over de kathode weerstand En ook nog bij 2 buizen apart ?
Ga Florick vragen de Inschakel vertragings print aan te passen en dit er bij te breien :D
En dan bij jlpcb het minimaal aantal printjes te laten maken
Er zijn er iig 4 nodig 2 voor HardBats en 2 voor mij in de KT120 versterker
En eventueel ook een in de El84 versterker :-k
Dat ik dat niet eerder bedacht heb :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Ik doe het niet meer met deze Anne
Dankjewel Anne voor je Elektronica oplossing
Moet misschien op dezelfde print als de inschakel vertraging ?
Doe het niet meer op de AnneBill
Dan moet ik veel te veel met losse draden gaan werken , en het is in de stuurhelft toch al een bord spaghetti geworden.
Ik kan daar ook geen wijs meer telekens wat veranderd zoals de kaku verwisseld met een ander en dat printje zit nu een drukknopje om de versterker aan en uit te zetten met de twaalf volt :mrgreen:
Heb daarvoor Alle printen een 1 cm moeten opschuiven Omdat printje wat ook niet goed werkt er tussen te friemelen
Nou dan heb je wel idee hoeveel gaatjes en verlengde draadjes daar zitten
Dus ik blijf eraf tot het niet anders kan Anne :mrgreen:
Kan ik me wel iets bij voorstellen :mrgreen:
De verhoging van de rust stroom kan geen strakkere Bas in deze versterker veroorzaakt hebben Anne ?
Nooit iets van gemerkt, maar wie weet :sure:
Hoe moet dat schemaatje werken Anne dat meet de spanning over de kathode weerstand En ook nog bij 2 buizen apart ?
Zou dan zoiets worden
tim&imaxi.jpg
Is de vertraging met, in rood kader, de toevoeging.
Getekend voor twee eindbuizen, voor meer elk een diode erbij.Als de stroom in een van de buizen verdubbeld slaat de HS af en gaat de led aan.
Dat ik dat niet eerder bedacht heb :lol:
Wordt zelden gedaan, enkel door paranoia :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

HardBats heeft deze versterker een paar weekje thuis gehad En had een paar opmerkingen
Buis staat te wiebelen en Bas onvoldoende gedempt , slap.
Om met die Bas te beginnen
Mijn gedachte was , Als de buis meer stroom neemt , daalt ook zijn weerstand , Dus ook de denping op de UGT als het Stuur signaal daalt.
Dus ik dacht niet geschoten is altijd mis.
Misschien weer een voorbeeld van mieren algebra :D
Maar dat is mn gedachte er achter .

de buis staat vast in de voet omdat ik alle buisvoet bevestigings boutjes nu verzonken zijn

Ik heb denk ik ook gezien wat mogelijk fout is gegaan met die Russtroom stroom
De buis voet aansluiting heb ik wat verbogen richting draadsteun , Anders was het draadje te kort
Maar er naast zit een buisvoet aansluiting die niet gebruikt is en die kan ik zo tegen de stuurrooster aansluiting duwen :-s
Daar zit een hoop vrije slag op beweging als dat contact maakt geen idee wat er dan precies gebeurd 8-[
Moet ik nog uitzoeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
HardBats heeft deze versterker een paar weekje thuis gehad En had een paar opmerkingen
Buis staat te wiebelen en Bas onvoldoende gedempt , slap.
Om met die Bas te beginnen
Mijn gedachte was , Als de buis meer stroom neemt , daalt ook zijn weerstand , Dus ook de denping op de UGT als het Stuur signaal daalt.
Dus ik dacht niet geschoten is altijd mis.
Dus geen gebrek aan bas maar niet strak, dan helpt die andere tegenkoppeling niet.
Ook even gekeken naar de buisweerstand bij meer ruststroom van de KT88.Bij triode een heel klein beetje nut en bij UL niet noemenswaardig.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
HardBats heeft deze versterker een paar weekje thuis gehad En had een paar opmerkingen
Buis staat te wiebelen en Bas onvoldoende gedempt , slap.
Om met die Bas te beginnen
Mijn gedachte was , Als de buis meer stroom neemt , daalt ook zijn weerstand , Dus ook de denping op de UGT als het Stuur signaal daalt.
Dus ik dacht niet geschoten is altijd mis.
Dus geen gebrek aan bas maar niet strak, dan helpt die andere tegenkoppeling niet.
Ook even gekeken naar de buisweerstand bij meer ruststroom van de KT88.Bij triode een heel klein beetje nut en bij UL niet noemenswaardig.
Anne
Dan knip ik ze er weer uit :think: als het alleen maar warmte oplevert en verder niks :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Dan knip ik ze er weer uit :think: als het alleen maar warmte oplevert en verder niks :-k
Ach, als je verschil hoort is dat altijd meegenomen O:)
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Dan knip ik ze er weer uit :think: als het alleen maar warmte oplevert en verder niks :-k
Ach, als je verschil hoort is dat altijd meegenomen O:)
Anne
Ik vind het geluid best goed nu Wacht wel af to HardBats weer in de buurt is
Dan kan hij het verlossende woord uitspreken :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Krijg de VU meter niet zo ingesteld dat hij lekker wappert tussen 0.5 watt en 20watt zonder het ingangs nivo in te stellen
Nu heb ik in china een printje gekocht met een ic er op welke dat wel kan van lineair naar log
Dat heb ik op de voedingspanning aan gesloten van de hoogspanning inschakel vertraging
Via een weerstandje veel K op de luidspreker uitgang de ingang en uit op de VU meter
Dus ik ongeveer DC 17 volt ongeveer op dat brugcelletje ellende ding moet kunnen
Er kwam uit eindelijk rook uit de brugcel op het printje
Buiten de versterker eerst het printje getest Toen werkte het goed !
Waarom is me niet echt duidelijk Waarom het rookt ook niet :(
Vaag zit ik te denken aan de stroombron en zijn voedingspanning
Vermoedelijk zit het op de gezamenlijke trafo aftakking Zucht
Try en Error bij mij Error en nooit goed :evil:
Elektronica is niet leuk :(
Er zit geen verdere documenten bij
Zal vanavond proberen het schema van de inschakel vertraging te vinden het is met een ne555
En het schema van deze versterker klopt niet helemaal het onderste stuk hoe men van 2x280 volt -75 volt maakt heb ik niet gebruikt
Bijlagen
10E973E7-B952-4FAB-900D-9AAAA5098802.jpeg
C6DA4A66-85FC-498B-A73E-26E284937206.jpeg
B0CF2335-18DF-4924-94DB-AF0AC5DF2750.jpeg
Plaats reactie