Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Met wat tips van forumlid Bas is het gelukt om de Fusion sketches om te zetten naar Freecad. Nu kunnen we dus een Freesmal maken op de 3D printer en kan Wouter aan de slag!
Nog een beetje aan sleutelen maar dan moet t wel goed komen.
Satefan
Nog een beetje aan sleutelen maar dan moet t wel goed komen.
Satefan
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hoe wil je die mal gebruiken? Kopieerfrees met bovenlager?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Maar dan is het beslist geen Boenicke meer maar een Boennikke! Crux was toch ook het klankkast effect?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Omdat de 3d modellen er al zijn, printen geen enkele moeite kost, redelijk accuraat is, omdat het kan etc. Maar ik weet niet of dat het idee is van dit project
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Goed punt! Na 28 pagina's weet niemand dat meer denk ik.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Deze kasten gaan niet geprint worden, voor zover ik weet. Wouter heeft het MDF liggen en we maken een sjabloon/freesmal met de 3D printer. That's all.
Maar in z'n algemeenheid kan je 3D techniek goed benutten om 'luidsprekerkasten' te maken. Maar mijn inziens alleen als het iets zinnigs toevoegd. Dus eigenlijk moeten we spreken van luidsprekerbuizingen.
Als het doel is om een vierkante kast te printen, dan geeft het niet gek veel extra. Dat kun je dan beter met hout doen.
grt
Satefan
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Als iemand me een stuk hout geeft, kan ik ook wel een freesmal op de cnc uit poepen zodat mensen een kopieer frees kunnen gebruiken. als daar animo voor is
weet niet wat de eisen zijn van zon mal, ben redelijk onbekwaam met een bovenfrees , heb net wel een makita bovenfrees gekocht
dus hopelijk in de toekomst. ook eens gebruiken 
kan me zo voorstellen dat het een stuk sneller is dan printen.
kan me zo voorstellen dat het een stuk sneller is dan printen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Als je het oorspronkelijke ontwerp wilt volgen, dan zijn het 2 blokken massief hout die uitgefreesd worden volgens het hiervoor getoonde model en vervolgens als 2 schalen tegen elkaar gelijmd worden. Dat gaat dus alleen maar met cnc en kan niet met een freesmal.
Een andere manier is dus 2 zijwanden met een aantal "ringen" daartussen. Dat kan dan wel met een mal, maar vereist -denk ik- een speciale kopieerfrees. Een standaard kopieerfrees heeft een diameter van 12,7mm en dat is waarschijnlijk te grof.
Maar.... Ik zou het al die moeite niet waard vinden voor dit ontwerp. Daarom vroeg ik ook: waarom zou je ze na willen bouwen?
Een andere manier is dus 2 zijwanden met een aantal "ringen" daartussen. Dat kan dan wel met een mal, maar vereist -denk ik- een speciale kopieerfrees. Een standaard kopieerfrees heeft een diameter van 12,7mm en dat is waarschijnlijk te grof.
Maar.... Ik zou het al die moeite niet waard vinden voor dit ontwerp. Daarom vroeg ik ook: waarom zou je ze na willen bouwen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Sinds ik stoei met een 3d printer ben ik aan het kijken hoe het mijn leven makkelijker kan maken. Stefan vroeg ik hulp met een Boenicke naar een sjabloon om zetten, en Bas schoot weer te hulp met Fusion naar iets waarmee wij verder kunnen.
De printer hier kan geen A4 printen, dus de oplossing van 2 delen die als puzzel in elkaar vallen is bedacht.
Tja, Wrinex, dat aanbod is ook een mooie oplossing. Een sjabloon voor deze kasten past in een a4 enveloppe.
Ik heb inmiddels een aantal vergelijkbare concepten, en ook heb ik een Boenicke kunnen horen, de W8. De Boenicke W5 afmaken is iets van mijn lijstje maar ook een bepaalde referentie - vergelijkingmateriaal. Niet alleen qua klank, ook qua totaal concept. Maar daarover later meer.
Variaties op het thema zijn inderdaad mogelijk
Ik heb massief hout bewaard, maar ik weet niet of ik dat stadium ga halen. Eerst maar eens met plakjes verder.
De printer hier kan geen A4 printen, dus de oplossing van 2 delen die als puzzel in elkaar vallen is bedacht.
Tja, Wrinex, dat aanbod is ook een mooie oplossing. Een sjabloon voor deze kasten past in een a4 enveloppe.
Ik heb inmiddels een aantal vergelijkbare concepten, en ook heb ik een Boenicke kunnen horen, de W8. De Boenicke W5 afmaken is iets van mijn lijstje maar ook een bepaalde referentie - vergelijkingmateriaal. Niet alleen qua klank, ook qua totaal concept. Maar daarover later meer.
Variaties op het thema zijn inderdaad mogelijk
Ik heb massief hout bewaard, maar ik weet niet of ik dat stadium ga halen. Eerst maar eens met plakjes verder.
