Pagina 28 van 29

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 11 sep 2023, 21:57
door ray5150
Dat weet ik niet, Barry. nog niet getest.
Veel te veranderen aan de locatie van die VU meter kan niet meer, of er moet een nieuwe frontplaat gefreesd gaan worden.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 12 sep 2023, 20:15
door ray5150
Er moet een gat voor de puls schakelaar geboord worden, deze is 18 mm en word dus met een trappenboor en de boorkolom gedaan.
09 - Aftekenen schakelaar.jpg
010 - Gaatje boren.jpg
Opstellen van de hele zooi kostte meer tijd dan het boren van het gat.

Dit moet ik even uitleggen, de frontplaat komt dus bij Modushop vandaan maar wat ik niet wist is dat daar al gaten in zaten.
Kees heeft daar zo economisch mogelijk omheen gefreesd, maar ik bleef wel zitten met een verzonken gat rechtsboven en onder.
Dit word opgelost door een hoekprofieltje onder en boven te monteren.
De voorzijde van de profieltjes zijn met grof schuurpapier behandeld om hetzelfde effect als de frontplaat te verkrijgen.
Ik vind het zelf heel aardig gelukt zo.
011 - Gaatje verkeerd.jpg
012 - Afdekstripje.jpg
013 - Afdekstripje.jpg

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: wo 13 sep 2023, 20:14
door ray5150
In de plaat die de bovenkap gaat vormen worden twee vierkanten uitgezaagd.
014 - Ventilatie uitzagen.jpg
Ondertussen wordt er wat bedrading aangepast te behoeve van de verlichting van de VU meters.
015 - Bedrading aanpassen.jpg
Rondom de uitgezaagde vierkanten word een sponning geschaafd.
016 - Sponning in deksel.jpg
Afmeten van het gaas dat in de sponning komt te liggen.
Na het op maat maken van het gaas word deze in een zilverkleur gespoten.
De sponning op zijn beurt word weer matzwart gespoten.
017 - Gaas afmeten.jpg
Het plakband mag van het frontpaneel afgehaald worden.
018 - Front gemonteerd.jpg
En het grof geschuurde hoekprofiel aan de bovenzijde van het frontpaneel gemonteerd.
019 - Bovenstrip.jpg
Het in elkaar schroeven en lijmen van de houten kap.
020 - Houten kap monteren.jpg
En 2 stuks 2 mm puntleds gemonteerd in het frontpaneel.
021 - Leds gemonteerd.jpg
Ik zal even uitleggen wat de functie van de led's is. deze worden namelijk door de microcontroller aangestuurd.
- De Led in de puls schakelaar : Netspanning ingeschakeld.
- Middelste Led : Softstart word overbrugd.
- Bovenste Led : Luidspreker relais word ingeschakeld.

Bij het uitschakelen word de omgekeerde volgorde aangehouden, dus geen uitschakelploppen van de voeding door de luidsprekers.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: do 14 sep 2023, 20:38
door ray5150
Van aluminium hoekprofiel beugels gemaakt om de LED display's te kunnen monteren aan de koelblokken.
Deze worden aangestuurd door de microcontroller en geven in normaal bedrijf de temperatuur van de koelblokken weer.
Maar deze kunnen ook boodschappen weergeven van de microcontroller want bepaalde parameters hebben instelbare waardes.
022 - Led Display.jpg
023 - Led Display.jpg
024 - Led Display.jpg
2 aluminium blokjes gezaagd en vervolgens geboord en getapt uit een stuk afval.
Dit om er voor te zorgen dat de zijwanden van de houten bovenkap goed vastgeschroefd aan het frame kunnen worden.
025 - Alu blokje.jpg
026 - Alu blokje.jpg
027 - Alu blokje.jpg

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: za 16 sep 2023, 0:00
door ray5150
Omdat er hier en daar aan de zijkanten wat schroefkopjes uitsteken worden er wat sleuven geschaafd aan de binnenkant van de zijwanden van de kap.
028 - Sleuven schaven in kap.jpg
De VU meters (voorlopig) in de frontplaat gemonteerd, gewoon klemvast.
029 - VU meters gemonteerd.jpg
En begonnen met het lijmen van het Makassar fineer, hetzelfde wat ik voor de Inimini's en de paaskuikens heb gebruikt.
030 - Fineer Lijmen.jpg
031 - Fineer Lijmen.jpg
Het plaatje multiplex waarmee geklemd word is aan de binnenkant voorzien van een laagje grijze tape.
Dus nee, dat wordt niet vast gelijmd aan het fineer.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: za 16 sep 2023, 0:13
door pvanlingen
Ik dacht dat jij nog in Duitsland was.
Paul.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: za 16 sep 2023, 8:12
door ray5150
Dat dacht jij goed, Paul. Vandaag word de terugreis aanvaardt.
'S-avonds in het appartement lekker de foto's overgezet van telefoon naar laptop, gesorteerd, en er tekstjes bij bedacht.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: za 16 sep 2023, 8:27
door pvanlingen
Ja ik dacht even als je toch thuis aan het knutselen bent kun je wel even naar Ermelo rijden. :lol:
Paul.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: zo 17 sep 2023, 13:15
door ray5150
En weer thuis, en we gaan weer verder met het lijmen van fineer.
Gaat best wel een hoop tijd in zitten, de kopse kanten worden natuurlijk ook van een plakje fineer voorzien.
032 - Fineer Lijmen.jpg
033 - Fineer Lijmen.jpg
Met een zogeheten serre-joint lijmklem kun je een flinke afstand overbruggen. tot wel anderhalve meter, en met pijpklemmen nog wel meer.
Deze komen van Amazon en waren iets van 15 euro het stuk.
Ik wilde er eigenlijk van HBM hebben want veel degelijker en zwaarder, maar die zijn helaas regelmatig uitverkocht.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... lem-t-klem
Maar die komen ook nog wel een keer...

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 12:18
door ray5150
De lijmklemmen er weer af. nu de randjes afwerken.
034 - Fineer Lijmen.jpg
De 20 draadjes van de Led displays (in de juiste volgorde, natuurlijk) solderen aan de microcontroller PCB.
035 - Bedrading  LED display's solderen.jpg
Testen van de display's, hier geven zij de temperatuur van de koelblokken aan.
036 - LED display's testen.jpg
Achter de VU meters komt een stukje led strip te zitten voor schaalverlichting van binnenuit.
037 - LED Strips.jpg

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: wo 27 sep 2023, 14:07
door knuisje
Die controller komt mij bekend voor. :mrgreen:

Mooi project. :rock:

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 23:28
door ray5150
Om de led strips achter de VU meters te plaatsen word er een combinatie gefabriekt van een stuk aluminium hoek profiel en 4 alu strookjes zoals hieronder te zien is.
Het geheel zit aan elkaar met M3 boutjes en moertjes.
038 - Beugels.jpg
039 - Beugels.jpg
De spanningsvoorziening van de led strips is afgetakt van de spoelen van de luidspreker relais.
Ze worden dan ook pas ingeschakeld als de relais inschakelen.
040 - Beugels.jpg
041 - Beugels.jpg
042 - Licht.jpg

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 0:02
door douwebakker
Hoi Ray, die VU geven toch wat extra uitstraling .

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 6:34
door Barry2001
+1. Bewegen ze op versterkeruitgang of ingang?

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 8:29
door ray5150
Dat is nog niet aangesloten. is een van de volgende stappen. in principe op de uitgang.
Maar de versterkers zelf zijn ook nog niet onder spanning geweest in de laatste 5 jaar.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 11:15
door Henkjan
mooi hoor. de wereld heeft meer wappers nodig


Afbeelding
ik zet de foto gewoon nog een keer neer

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 12:15
door Barry2001
Meer wapperen idd :rock: Misschien heb je er wat aan Ray, Op de webpagina van Elliott Sound Projects staat een aardig artikel/schakeling over VU(Volume Unit) en wat VU is. Heb dit gebruikt, samen met een schakelaar om tussen in- en uitgang van de versterker te kunnen schakelen. In de praktijk staat het thuis meestal op de ingang te wapperen.

Heb een printje getekend voor de VU meter schakeling, maar daar red jij je zelf wel mee :D
VU control pcb.JPG
Heb 'm toegepast op de ZBA CA (zie onderschrift) die nu in de woonkamer staat:
Final1.JPG
Final1.JPG (27.2 KiB) 519 keer bekeken
Final5.JPG
Op de TPA3255 versterker van Martijn op de werkkamer:
IMG_2102.JPG
IMG_2104.JPG
IMG_2104.JPG (35.66 KiB) 519 keer bekeken
Kijk maar of je er wat aan hebt.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 03 okt 2023, 9:41
door ray5150
Ja, dat werkelijk jaloersmakend netjes uitgevoerd zo, Barry. erg mooi gedaan zo.
Ik heb er een zelf ge-etst printje volgens een schema van Pjotr in zitten, maar deze is eerlijk gezegd nog niet getest of onder signaal geweest.
Zal het schema nog opzoeken en opnieuw plaatsen hier.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 03 okt 2023, 14:47
door Regenpak
Beetje mosterd na de maaltijd maar ik ben druk bezig met digitale wappers. Heb er al een met 24 LEDs (in stapjes van 2 dB, moet nodig het printje online zetten) en nu een vervanger voor een VFD van een Technics SU-8077:
scale_full.png
scale_full.png (10.67 KiB) 456 keer bekeken
Dit is voor een OLED schermpje van 256x64 pixels. Als ik het spelend heb maak ik wel een nieuw topic aan.

Tjerk

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 03 okt 2023, 17:39
door ray5150
Dat ziet er leuk en netjes uit, Tjerk. was de oude VFD kapot in die Technics ?

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 03 okt 2023, 21:10
door Regenpak
ray5150 schreef: di 03 okt 2023, 17:39
was de oude VFD kapot in die Technics?
Ja. Pompstengel afgebroken door een ongelukkige maneuvre. Of ik een replica wilde maken.

Tjerk

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 01 jun 2026, 20:53
door paul1967
Mijn verhaal met de Crescendo lijkt een beetje op dat van de topicstarter.

Toen ik een jaar of 17 was, kwam ik deze versterker tegen in de Elektuur. Dat zag er natuurlijk fantastisch uit. Vol goede moed heb ik de printen besteld. De componenten ging ik halen bij Piet Kennis in Tilburg. Ik schrok echter nogal van de prijs van de MOSFET's, dus die liet ik voorlopig maar even zitten. Ook de voeding zou later wel komen. Wel had ik de aluminium L-profielen al gekocht.

Ik liep echter al snel vast op het mechanische werk. Ik beschikte niet over een kolomboormachine. Op een gegeven moment waren de printen vrijwel compleet opgebouwd, op de grote MOSFET's na. Verder is het project helaas nooit afgekomen. De kosten van de overige materialen waren hoog en de kennis schoot ook wat tekort.

Jaren later heb ik de MOSFET's alsnog gekocht. Ze waren inmiddels een stuk goedkoper geworden.

De onderdelen heb ik vervolgens tientallen jaren bewaard. Ze hebben diverse verhuizingen meegemaakt, maar uiteindelijk is vrijwel alles kwijtgeraakt. De Elektuur heb ik nog wel. Geld werd minder een probleem en er kwam een mooie audio-installatie. Daarna kwamen vrouw en kinderen, veranderden de prioriteiten en verdween ook de stereo-installatie langzaam uit beeld.

Een paar weken geleden besloot ik dat er weer een muziekinstallatie moest komen. Vrij snel heb ik een bescheiden set gekocht bij Klubben.

Tijdens wat rondneuzen op Marktplaats kwam ik plotseling een "zelfbouwversterker" tegen. Ik herkende direct de Crescendo die ik vroeger altijd had willen bouwen, maar waar het nooit van gekomen was. Het apparaat stond vlak bij mijn woonplaats, dus ik ben hem gaan ophalen.

Het bleek een mooie en complete uitvoering te zijn. Voorzichtig opgestart met een gloeilamp in serie. Daarna rechtstreeks op het lichtnet aangesloten. De inschakelvertraging telt keurig af en het relais schakelt netjes in.

Aanvankelijk werd echter maar één kanaal warm. Dat bleek uiteindelijk een geoxideerde zekering te zijn. Na het vervangen van de zekering werden beide kanalen warm. Vervolgens de DC-offset gemeten. Die varieerde wat, maar bleef op beide kanalen ruim onder de 10 mV.

Er zitten twee ingangen op de kast gemonteerd. Eén daarvan gaat rechtstreeks naar de eindversterkerprinten. De andere loopt via een klein printje links in de kast.

Daarnaast zit er op het front een "Output Analyzer" met de aanduiding:

31,25 Hz → 16 kHz ×2

Achter het venster lijkt een LED-display of LED-matrix te zitten.

Mijn vragen zijn:

- Herkent iemand dit kleine printje en weet iemand wat de functie ervan is?
- Herkent iemand de Output Analyzer? Is dit mogelijk een oud Elektuur-project dat samen met de Crescendo is ingebouwd?
-Is het veilig om mijn splinternieuw Dali luidsprekers aan te sluiten op deze versterker?

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: ma 01 jun 2026, 22:31
door 90000006
Mooie aankoop, dat heeft iemand veel werk in gestopt.

Om er vertrouwen in te krijgen, zou ik om te beginnen al die blauwe axiale philips elco's vervangen. Die worden over het algemeen niet zo goed oud leert de ervaring, vooral de kleintjes zijn eigenlijk altijd buiten spec. Dan een dummyload eraan en een dagje laten draaien onder belasting.
En het oorspronkelijke Elektuur ontwerp heeft nogal een twijfelachtige reputatie op gebied van stabiliteit. Daarvoor zijn er later modificaties uitgewerkt door liefhebbers, online genoeg over te vinden. Dus zeker controleren of die hier al zijn doorgevoerd, zo niet alsnog doen. Het oorspronkelijke ontwerp zonder de modificaties wil graag gekke dingen doen en zou ik niet zonder meer vertrouwen. Ik heb eens de mini versie onder handen gehad, die ging al spontaan oscilleren als je de ruststroom iets hoger zette. Na wat aanpassingen was dat over gelukkig en stuurde hij zelfs een esl goed aan.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 02 jun 2026, 16:17
door RobertD
Ik zou er eerst een paar speakertjes uit de kringloopwinkel aan koppelen, dan na meerdere uren proefdraaien pas op je mooie Dali's aansluiten.

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Geplaatst: di 02 jun 2026, 18:57
door Shadow
Ja een dummyload is stukken duurder dan een set kringloop parels :rofl: