Pagina 28 van 31
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 06 mar 2016, 20:49
door Henkjan
Ah!buis schreef:Henkjan schreef:Ah!buis schreef:.... had ik al een extra tap voorgesteld. Je zou ook 4k ipv 5k kunnen doen
dan een 5k met extra tap op 80% en de UL tap op 40%? dan ben je er toch?
Als je dan de 80% gebruikt zit de UL ineens op 50%
Wat extra windingen aan de LS-kant of 4k ipv 5k lijkt me toch simpeler. Maar 't hoeft niet

, is maar een voorstel om niet aan deze ene schakeling vast te zitten
dus deze schakeling doet t ook zonder op kwaliteit in te boeten met een 4k trafo?
maar in t algemeen: ik had ook al van Menno vd Veen allerlei tips gekregen hoe er een ander ontwerp van te maken, ik laat dat ff inzinken. het is of het originele plan "dit ontwerp zo bouwen" of het wordt de enorme plons in t diepe en een helemaal eigen versterker ontwerpen. als ik nu bij t eerste blijf sluit dat uiteraard t 2e niet uit op een later moment.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 06 mar 2016, 21:41
door Ah!buis
Met 4k krijg je, zonder veranderingen, iets minder vermogen.Of 't beter of slechter klinkt ??
Het verschil is dat met 4k het zin heeft de buis op een hogere stroom in te stellen (zolang de voeding 't trekt, vandaar 125 -> 150mA) terwijl bij 5k de grootste stroom al de instelling van 't schema is.
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 06 mar 2016, 21:57
door AatV
Henkjan schreef:maar in t algemeen: ik had ook al van Menno vd Veen allerlei tips gekregen hoe er een ander ontwerp van te maken, ik laat dat ff inzinken. het is of het originele plan "dit ontwerp zo bouwen" of het wordt de enorme plons in t diepe en een helemaal eigen versterker ontwerpen. als ik nu bij t eerste blijf sluit dat uiteraard t 2e niet uit op een later moment.
Ik bespeur een lichte twijfel bij het bouwen van het oorspronkelijke ontwerp. In dat geval even pas op de plaats want ik lees dat je eigenlijk vind dat het beter kan.
In dat geval is het zonde om tijd (en geld) te besteden aan het oorspronkelijke ontwerp, wat je na verloop van tijd waarschijnlijk weer gaat slopen om een ander ontwerp te bouwen. Het is wat dat betreft hetzelfde als met luidsprekers; het betere is een "vijand" van het goede.
(Ben trouwens benieuwd naar de tips van Menno, wordt het zoiets als een "trans"versterker?)
groet,
Aat
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 06 mar 2016, 23:37
door Henkjan
AatV schreef:Ik bespeur een lichte twijfel bij het bouwen van het oorspronkelijke ontwerp.
In dat geval even pas op de plaats want ik lees dat je eigenlijk vind dat het beter kan.
die pas op de plaats leek me ook wel nuttig

het is niet zo zeer dat ik denk dat er met dit ontwerp geen nette versterker uit komt, maar het is meer van de twijfel om "alleen maar" iets na te bouwen vs echt eigen ontwerp. hoewel het voor een eerste project uiteraard wel de verstandige keuze is om te beginnen met dat eerste, er zijn genoeg dingen te leren voor me op versterkerbouw gebied.
Menno gaf idd een
nudge richting trans, ook omdat dit ontwerp erg lijkt op het startpunt van de Tubesociety versterker van vorig jaar.
Ik ga

er maar eens goed

over nadenken

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 13 mar 2016, 23:05
door Henkjan
ik denk dat ik dit ontwerp maar zo ga bouwen, als leerproject om alle aspecten van het ambacht buizenversterkerbouw zelf gedaan te hebben (kan ik ook mn scope gaan gebruiken), met als resultaat een klassieke SE buizenversterker. een aangepast ontwerp komt dan later nog wel een keer. ik twijfel alleen nog een beetje tussen de traditionele AE trafo's of de ringkernen van Toroidy

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 13 mar 2016, 23:35
door Ah!buis
Zal wel de prijs wel zijn die doorslag zal geven.Met de eis van gelijkstroom gloeien is de hoop op een bestaande trafo wel erg klein.
Wordt 't laten wikkelen (of een trafotje extra voor de gloei ?

).
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 0:01
door Henkjan
ik heb van beide een aanbieding voor trafo op maat, prijs ontloopt elkaar niet veel
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 10:41
door Ah!buis
Henkjan schreef:ik heb van beide een aanbieding voor trafo op maat, prijs ontloopt elkaar niet veel
Strootje trekken ?
Of zien welke hokje de cavia kiest
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 10:57
door Henkjan
jij ziet dus geen voordelen in een ringkern?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 13:21
door Ah!buis
Henkjan schreef:jij ziet dus geen voordelen in een ringkern?
In de tijd dat ik nog met buizen in de weer was waren die er daar niet voor.Geen ervaring mee.
Ringkern wat kompakter (hoewel met de ronde vorm ?) en minder verliezen, maar dat weet de fabrikant ook, weet niet of daar dan geen (mis)ge-bruik van wordt gemaakt.
EI trafo's passen wat uitzicht betreft meer bij buizen
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 20:18
door Henkjan
Ah!buis schreef:EI trafo's passen wat uitzicht betreft meer bij buizen
dat is dan wel weer een goed argument bij een SE waar ook een buis voor de gelijkrichter zit
btw: eens met AE gebeld en ik krijg een idee waar t met de bestelling van Vinculum mis is gegaan. Hij had eerst al t kleine spul bij hun besteld, maar de trafo's niet. Een flinke tijd daarna volgde de bestelling van de trafo's waar toen bij AE niemand van dacht dat die ook voor dat SE project waren, niet gecontroleerd dus... en Vinculum er op vertrouwen dat ze dat wel zouden doen... [tegeltje]assumtions is the mother of all fuck-ups[/tegeltje]
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 20 mar 2016, 21:48
door Henkjan
maar weer eens alles goed uitgesorteerd. ik zie dat er een 100R ontbrompotmeter bij zit, in t schema staat 500R... nog wat op t lijstje "aan te schaffen". ook alles uit de behuizing gehaald
(alles was bedraad, behalve de aarde die nergens heen ging
) , zo alles lossolderen om straks een verse start te kunnen maken
naast de trafo's nog een paar dingen te kopen:
- montage draad in diverse kleuren
- weerstandjes, want niet alles herbruikbaar
- van deze stripjes:
hoe heet dat en waar is dat te koop?
Dan nog wat vragen:
- in het ori schema zat nog een 5H smoorspoel in de voeding naar de 6N1P's, is dat niet beter dan die 4k7 weerstand die er nu zit? kost wel flink meer natuurlijk, maar lijkt me ook wel beter daar waar t wat uitmaakt
- iemand een tip voor die UL schakelaar, of voldoet elke dubbelpolige die minstens 400V aankan?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: zo 20 mar 2016, 22:40
door Ah!buis
Henkjan schreef: ik zie dat er een 100R ontbrompotmeter bij zit, in t schema staat 500R...
Er wordt vaak 100Ω in gezet, ik zette er vroeger 500Ω in, maak weinig uit
- van deze stripjes:
Barry stripjes.jpg
hoe heet dat en waar is dat te koop?
moet Barry2001 maar 's vertellen
- in het ori schema zat nog een 5H smoorspoel in de voeding naar de 6N1P's, is dat niet beter dan die 4k7 weerstand die er nu zit? kost wel flink meer natuurlijk, maar lijkt me ook wel beter daar waar 't wat uitmaakt
Met smoorspoel is de kans op brom kleiner.Voor één versterker moet die goed zijn voor >100mAVerkeerde smoorspoel begrepen, deze ipv de 4k7 maakt niks uit hier
- iemand een tip voor die UL schakelaar, of voldoet elke dubbelpolige die minstens 400V aankan?
Liefst wel dat ie tegen wat spanning kan, vooral ook tov de bevestiging.Die zit meestal op nulniveau (aan het chassis/de kast).Wat stroom bertreft mag 't erg licht, gaat nog geen 1/10 A door.
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 9:40
door Barry2001
Ha HJ,
Over die strips heb ik onlangs een topic gestart omdat ik ze ook niet kon vinden, maar dat heb je zelf weggekukelt denk ik

stond ook in de 'Gevraagd' sectie. Het komt hier op neer, spul is niet eenvoudig te vinden. Loek heeft me aan deze strips geholpen. Loek had deze zelf nog liggen en er een aantal op een markt voor mij gekocht.
Je zou ze kunnen vinden onder de naam 'solderstrips'
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... s&_sacat=0
Zeker de echt mooie van porselein vind je wat lastiger, zijn oa in oude Tektronics scoops gebruikt. En diegene met een lipje eraan vind ik zelf het prettigst om te gebruiken, zijn juist het lastigst te vinden. Die met een inkeping waar je een verbinding kunt maken door 2 draden erin te solderen zie je wel meer, maar zijn ook wat minder stabiel.
Montagedraad, ik overweeg een groupbuy te starten voor montagedraad met een PTFE mantel, misschien dat je daar ook interesse in hebt?
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:19
door knuisje
Conrad heeft ze ook.
link
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:19
door Ah!buis
Nog even over die smoorspoel.Ik had het verkeerd begrepen, je wilde dus een tweede ! Dat heeft hier geen zin, weerstand gaat best. Alleen als je geen spanning over hebt neem je dan een smoorspoel.Maar zoveel heeft de triode niet nodig.
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:20
door irribeo
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:22
door Henkjan
ik ga zoeken dan....
Barry2001 schreef:Montagedraad, ik overweeg een groupbuy te starten voor montagedraad met een PTFE mantel, misschien dat je daar ook interesse in hebt?
zekers. mits goed te strippen met zo'n tang:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:33
door Henkjan
knuisje schreef:Conrad heeft ze ook.
link
bv
zoiets zou dan kunnen, moet dan wel aan de onderkant geïsoleerd van de kast worden gemonteerd
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 10:39
door knuisje
Dan zet je hem op afstandbusjes, net als een printje.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 13:36
door Barry2001
Daar ging dus het draadje toen over, ik zocht dit juist niet. Maar goed, als HJ ermee leven kan, voila.
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 13:57
door Ah!buis
Nog wat rondgekenen voor de voedingstrafo.
De Poolse trafo, een ringkern, is bij TME 80€+btw
En voor het Duitse geval, een EI trafo, vragen ze 50€+btw
Anne
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 14:55
door Henkjan
Barry2001 schreef:Daar ging dus het draadje toen over, ik zocht dit juist niet. Maar goed, als HJ ermee leven kan, voila.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... A#p1781674

die zijn idd een stuk mooier
de links naar de Duitse levrancier:
6:
https://www.ettinger.de/en/product/1382106
3:
https://www.ettinger.de/en/product/1382103
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 14:56
door Barry2001
Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE
Geplaatst: ma 21 mar 2016, 15:00
door Barry2001
PS idiote prijzen bij die duitser: de 3 polige komt al op 5 Euris p/stuk .. maar die bedoelde ik dus.