Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, ik ben gisteravond bij Speakerland geweest en heb twee SLS400's kunnen bemachtigen :D

Ik had ze eerder al kunnen bekijken, maar nog niet kunnen voelen ;)

De gelijkenis met de kleinere broertjes is duidelijk. De vorm van de korf is gelijk, maar ik heb het idee dat deze wat steviger is dan de kleintjes (mag ook wel). Hij is in ieder geval gespoten. De zelfde dunne rand om de woofer te bevestigen is ook hier weer aanwezig. De conus is behoorlijk stijf maar toch flexibel en de surround is best fors uitgevallen. Ook de afwerking ziet er prima uit. Wat verder vooral opvalt is de zieke magneet die achterop te vinden is. Deze maakt het merendeel van het gewicht van de unit uit. De beluchting van de spoel vind plaats via ruimte onder de spider en de gaten onder de dustcap. De spoel is zo ook duidelijk zichtbaar en ziet er degelijk uit. Het wordt zo wel duidelijk dat het nodig zal zijn om de magneet wat support te geven als de units ingebouwd worden.

Deze week zal ik nog geen tijd hebben om er iets mee te doen (misschien morgen). Volgende week hoop ik er wat tijd aan te kunnen besteden. Dan ga ik eerst eens de twee woofers in de baffle monteren, de baffle nog wat verstevigen, en wil ik meten wat die 15mH spoel allemaal uitvreet, en wat nu het rendement is wat ik over heb. Ik ben heel benieuwd!

Ik heb wel nog wat tips nodig hoe ik dat moet gaan meten, want meten in het laag is helaas niet zo eenvoudig.

Voor de liefhebbers: pics zullen later nog volgen :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ben benieuwd!

Wil je voor de versteviging een plank dwars achter de magneten zetten en aan het baffle monteren?

Best te doen toch? 15" :wink:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Wil je voor de versteviging een plank dwars achter de magneten zetten en aan het baffle monteren?
Ja, zoiets was ik wel van plan uiteindelijk.
Best te doen toch? 15" :wink:
Ja, eigenlijk wel :) Ik moet hier en daar wat opschuiven, maar het gaat wel passen :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vandaag toch nog wat tijd gehad om te klussen :)

Twee gaten gemaakt en woofers erin geschroefd. De HDS past er nog boven. De tweeter wordt echer krap op deze baffle. Maar dat is niet erg, het is een testexemplaar en er kan dus wel het een en ander aan getweaked worden :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gaat wel lekker worden met die 15inchers :)

Ben nu toch wel benieuwd hoe et er uit ziet :P
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, vandaag weer even tijd gehad om te knutselen. Ik heb even wat kabel gefixed met wat krokos en stekkertjes om zo de woofers netjes te kunnen aansluiten.

Ik heb even full range gespeeld, en dan blijkt dat het rendement inderdaad erg flink is. Boven de 200 Hz is het duidelijk veel hoger dan mijn huidige speakers (die ook al tegen de 90 dB doen). Wat wel opvalt is dat de speaker fullrange best prettig klinkt. Zoals de response van de datasheet laat vermoeden is deze woofer inderdaad behoorlijk netjes met opbreken.

Dus ik heb toen maar even de 15 mH spoel en 470uF condensator als filter gebruikt. Dat klinkt al een stuk meer als een subwoofer en het laag is wat gebalanceerder.

Diepgang is zeer behoorlijk te noemen. Een losse (gesloten) subwoofer is absoluut overbodig! Zo'n beetje tot 25 Hz heb je flink wat output, daaronder blijft er niet veel meer over. Goed genoeg lijkt me. 'T klinkt wel bizar anders dan de twee 17 cm woofertjes die ik nu heb. Die hoor je bij die frequentie vooral op en neer gaan, maar echt output hebben ze niet meer (ook logisch, want het is flink onder de afstemfrequentie).

Foto's heb ik helaas niet, want ik heb mijn cam niet bij de hand :roll:

Eens kijken of ik morgen wat kan opmeten. Tips hoe ik dat het beste kan doen zijn zeer welkom!

Zoals ook al in andere draadjes opgemerkt is trilt de baffle flink mee met de woofers. 22 mm MDF is zeker niet voldoende om uiteindelijk te gebruiken. Dat wist ik natuurlijk van te voren, maar het is wel even nadenken hoe het probleem te verhelpen is. Ik heb daar wel wat ideeen bij, die gezien ik het liefst de uiteindelijke baffle wil laten CNC'en, niet zo moeilijk uitvoerbaar zouden moeten zijn...
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb op dit moment een baffle van 5,4 cm dik. Die gaat nog flink tekeer.
En dat met een enkele 10" driver. Dikker zou dus absoluut niet erg zijn.
Bij mij gaat er nog een plaat 22mm tegenaan.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik dacht zelf eraan om het MDF slim in te freezen zodat er allemaal sleuven ontstaan. Die wil ik dan met zand vullen. Lood erin gieten kan natuurlijk ook, maar als dat afkoelt ben ik bang dat het gaat trillen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Soundexcel schreef:
Ik heb op dit moment een baffle van 5,4 cm dik. Die gaat nog flink tekeer.
En dat met een enkele 10" driver. Dikker zou dus absoluut niet erg zijn.
Bij mij gaat er nog een plaat 22mm tegenaan.
Ik dacht aan foto's te zien dat jij de baffle aan de bovenkant niet ondersteunt. Hoe dikker de baffle van een dipoolluidspreker hoe moeilijker het wordt om een symmetrische afstraling te krijgen. Ik "denk"dus dat wanneer de baffle eenmaal stijf genoeg is je vooral aandacht moet besteden aan goede steunpunten.

Zand zorgt voor verzwaring, maar brengt ook weer zwakke plekken aan, wat de stijfheid tegenwerkt. Net zoals mijn kabelgootje..

Uiteindelijk zullen meerdere wegen naar een goed resultaat leiden. Als iedereen hetzelfde bouwt is het ook niet leuk! :wink:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik dacht aan foto's te zien dat jij de baffle aan de bovenkant niet ondersteunt
Ik heb het voordeel dat ik een ESL als mid/hoog driver gebruik.
Dit is een puntbron en heeft dus niet zo veel last van een dikkere baffle.
Op dit moment is de voor en achterkant kwa diepte exact gelijk.
Het ESL paneel licht in de baffle. Aan de voor en achterkant heeft hij een overlap van 1,2cm.
Het is zelfs zo erg, dat ik demping aan de achterkant van mijn paneel heb :o

Bij de originele ESL57 panelen lag het mid/hoog paneel voor de laag panelen. Dit gaf een veel groter verschil.

Ik ben echter wel benieuwt naar hoe jij de baffle aan de bovenkant zou willen ondersteunen?
Als iedereen hetzelfde bouwt is het ook niet leuk!
Helemaal mee eens :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat zand de constructie zwakker maakt is goed mogelijk. Echter is dat misschien wel slim op te lossen door de sleuven niet recht te laten lopen, maar bijvoorbeeld te laten slingeren of iets dergelijks.
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

voodooless schreef:
Dat zand de constructie zwakker maakt is goed mogelijk. Echter is dat misschien wel slim op te lossen door de sleuven niet recht te laten lopen, maar bijvoorbeeld te laten slingeren of iets dergelijks.

Ik weet niet hoe je dit precies van plan bent, maar volgens de theorie maakt het (vrijwel) niks uit of je een plaat MDF met rechte danwel slingerende sleuven belast met een kracht die haaks op de plaat staat. De doorsnede van de plaat veranderd namelijk (vrijwel) niet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Waarom niet hetzelfde idee al Jeroen ?

Dat is een behoorlijk stevige constructie.

(dus gewoon een paar dikke MDF planken + steun)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, eindelijk wat plaatjes, helaas niet van de units zelf 8)

Ik ben vandaag aan de gang gegaan met wat metingen:

Afbeelding

De bovenste lijn is de woofer zonder filter. De paarse lijn daaronder is de woofer met een 1.8 mH spoel in serie (0.38 Ohm). De groene lijn eronder is enkel met een 15 mH spoel (0.5 Ohm). Duidelijk te zien is de flinke bult net boven de 50 Hz. Deze is niet echt meer te temmen, en zoals JeroenD dus ook al verwacht was, is de 15 mH spoel veeeel te groot. Leuk als je hem als passieve subwoofer wil gebruiken misschien

Laatste test die te zien is, is de zwarte lijn. Deze is ontstaan uit twee 1.8 mH spoelen in serie (had niets anders liggen tussen 1.8 en 15 mH :P ) en de 470 uF bipolaire elko. Dat begint er al heel er op te lijken. Eens kijken of ik nog een iets grotere spoel kan regelen (ik ruil de 15 mH wel om), om ook die nog te testen. De crossoverfrequentie mag nog wel een beetje lager wat mij betreft.

Zo, het begin is er, en het ziet er veelbelovend uit.

Edit: Ik heb natuurlijk ook nog een mooi waterval plaatje:

Afbeelding

Als ik zo kijk naar de resonanties, dan is dat een golflengte van 4 meter en 1.5 meter, totaal 5.5 meter, precies de breedte van mijn kamer.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nog geen extra vorderingen helaas. Heb een flinke tegenslag gehad omdat in de nacht van zaterdag op zondag mijn oma (gelukkig zeer vredig) gestorven is :cry: . Deze week dus begrafenis gehad, dus ik heb vooral veel op en neer gereden. Dit weekeind ben ik het hele weekeind weg voor een ander forum. Gelukkig gaat dat wel heel erg leuk worden 8)

Komende week dan weer langzaam verder :) Eens kijken naar wat andere spoelen om te testen en eens naar de midunit kijken.

Ik wil ook nog wat maken van de speakers die ik nu nog over heb, 2x HDS 180 excl. en HDS tweeter ;) Ik ga daar bij de bouwmarkt wat hout voor zagen om een leuke monitor mee te maken. Kan ik meteen nog wat extra oefenen met filters :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je twee van die woofers parallel zet en dan ook nog met een flinke condensator parallel daaraan gaat werken, let dan even goed op de impedantie. Kan gemakkelijk richting slechts 2 ohm gaan op het minimum. Advies: neem de spoel zo groot als mogelijk en de condensator zo klein als mogelijk.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Als je twee van die woofers parallel zet en dan ook nog met een flinke condensator parallel daaraan gaat werken, let dan even goed op de impedantie. Kan gemakkelijk richting slechts 2 ohm gaan op het minimum. Advies: neem de spoel zo groot als mogelijk en de condensator zo klein als mogelijk.
Impedantie zal me een zorg zijn (binnen grenzen), de UcD redt dat wel ;) Woofer staan inderdaad parallel.

Wat betreft je tip: zoals je kon zien is 15 mH veel te groot. Je krijgt het nooit meer goed. Daarom wil ik ook wat kleinere modellen proberen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:

Wat betreft je tip: zoals je kon zien is 15 mH veel te groot. Je krijgt het nooit meer goed. Daarom wil ik ook wat kleinere modellen proberen.
En heb je nog wat meer getest met kleinere spoelen?

Ik heb mijn woofers met een 9 mH spoel gemeten en die spoel lijkt mij ook te groot om een nette curve te krijgen. ALs je kleinere spoelen gaat nemen kom je echter niet zo laag met je dipool. Hoe wil je dan lineair tot 40 Hz komen?

Afbeelding
9mH spoel blauw, zonder spoel zwart(dichtbij) Als ik trouwens vanaf een halve meter meet tussen de woofers, meet de curve best recht tot aan 2Khz. Appart dat een dichtbij meting zo anders is!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, logisch toch, dichtbij heb je geen dipoolgedrag. Een spoel van 9mH is waarschijnlijk een waarde die redelijk dicht bij het optimum ligt om de akoestische kortsluiting op te heffen. De optimale spoelwaarde zal niet heel veel lager zijn.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja, logisch toch, dichtbij heb je geen dipoolgedrag. Een spoel van 9mH is waarschijnlijk een waarde die redelijk dicht bij het optimum ligt om de akoestische kortsluiting op te heffen. De optimale spoelwaarde zal niet heel veel lager zijn.
Ik gok dat een goede waarde rond de 8 of 9 zit voor mij.. Als ik de meting overdoe op 1 meter(met dipoolgedrag :oops: ) is de bult een stuk kleiner geworden in het laag. Ik kan me voorstellen dat een en ander ook afhankelijk is van de ruimte waarin de speaker staat. Magoed ik wil het liefst actief werken..

Ben erg benieuwd naar je electuur project Jeroen! :wink:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb er vast en zeker overheen gelezen.
Maar waarom wil je een passief filter voor je dipole's?

Ik heb zelf een actief filter en dit werkt wel erg makkelijk.

Tevens ben ik een standaard dipool PCB aan het maken (correctie, notch en LP filter).

Zou hier eventueel op dit forum interesse voor zijn?

Ik zelf gebruik de notch niet omdat ik laag genoeg filter. Maar om het zo algemeen inzetbaar te maken heb ik dit er wel bij gemaakt. Deze is wel simpel te bypasen.

Ik zal hier even een nieuw topic over starten en niet deze vervuilen sorry :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Soundexcel schreef:
Maar waarom wil je een passief filter voor je dipole's?
Simpel: geen zin om weer 1200 euro uit te geven aan nog een versterker.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Soundexcel schreef:
Maar waarom wil je een passief filter voor je dipole's?
Simpel: geen zin om weer 1200 euro uit te geven aan nog een versterker.
Met dat geld kan je 4 kanalen hebben hoor. Twee 500VA trafo's twee high grade voedingen en per high grade voeding 2 UcD400's.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:

Met dat geld kan je 4 kanalen hebben hoor. Twee 500VA trafo's twee high grade voedingen en per high grade voeding 2 UcD400's.
Als ik nog een amp zou bouwen, dan gewoon nog een keer de zelfde.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Christiaan, hoe is het hier mee ?

(sowieso al een heeeele tijd niet meer gezien :roll: )

Ik ben ook al eens een tijdje bezig met boxsim, en ik kom op een simpeler filter dan dat van jou.

Is 3e orde echt nodig voor de SLS ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”