Pagina 26 van 26

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 0:59
door hannesie
satefan schreef: do 08 mei 2025, 20:40
hannesie schreef: wo 07 mei 2025, 0:12
Wij hebben het gehoord bij de AVMN en toen waren de PR's nog niet voorzien van gewicht, en toen wij Hengelo konden luisteren was daar echt een groot verschil met de eerdere presentatie in Eemnes.
Het is net andersom. In Hengelo zat er (teveel) massa aan de PR's en in Hengelo was de afstemming beter. Daarna heb ik nog (meer) dempmateriaal toegevoegd en nu klinkt het laag nog wat strakker.

Ik heb in VituixCAD nog een filter gesimuleerd met een x-over op 1700hz (ipv2100). Die ga ik nog proberen en meten. De afstraling kan dan mogelijk nog wat groter.
Aha, dat wist ik niet, maar mijn oren konden het resultaat in Hengelo wel erg waarderen. :lol:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 10:16
door satefan
De speakers staan op stands uiteraard, en om ervoor te zorgen dat ze er niet af kukelen had ik een soort badkuipje geprint die bovenop de staanders zitten. Ik vond ze nogal lomp en te 'recht', dus terug naar de tekentafel:
Screenshot 2025-05-11 at 10.11.42.png
Ik noem deze: Always Ultra Speaker Stand :rofl:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 11:26
door pappaleo
Deze heeft nog een afvoerpijp ook :lol:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 11:33
door Pjotr
Hij is er stiekem een BR van/aan aan het maken :-$

B.t.w. zou er wel iets van een (verborgen) schroefbevestiging met de kast aan maken i.v.m. met stoten.

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: za 17 mei 2025, 22:48
door rodi
Ze zien er erg sjiek uit zo!

Verrekte klein ook, erg compact ook. Weinig kast om de al niet zo grote drivers heen. Hoge WAF!

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 18 mei 2025, 9:32
door satefan
Gister nog even aan het rommelen geweest met een filter met xover op 1700 hz. Volgens de simulatie in VTCX is het voorbereidend werk gedaan en nadat de juiste componenten verzameld waren zat de akoestische meting gelijk al in de buurt van de simulatie. Dit is het resultaat tot nu toe:
Screenshot 2025-05-18 at 09.30.22.png
De fase-uitlijning is goed voor elkaar. Gister een uurtje geluisterd en nog niet helemaal tevreden. Ik merkte met het 2100hz filter vorige keer op dat een iets mindere dipt lekkerder klinkt. Vandaag proberen de tonale balans wat te temmen en nog wat te finetunen.

Satefan

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 18 mei 2025, 17:05
door satefan
Bij LR4 akoestische filtering blijkt dat een dip van ongeveer 25dB ideaal is voor het fasegedrag. Dat zie je ook in de VituixCAD simulatie terug. Als de fases van de drivers netjes op elkaar liggen, is de dip ongeveer 25dB. Als de tweeter iets voorloopt op de woofer, qua fase, wordt de dip wel veel dieper, maar het klinkt minder coherent.

De x-over is op 1700hz, de fases liggen zeker in het xover gebied netjes op elkaar. Je hoort het verschil direct.
678afe13-caf8-4e81-bcea-f4f62c5cd467.jpeg
Vanaf 5khz zie je dat de fase van de woofer uit de pas gaat lopen (door de breakup en de notch die er op zit?). De woofer speelt dan echter al zo zacht tov de tweeter dat het niet relevant meer is.

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 8:20
door satefan
satefan schreef: zo 18 mei 2025, 17:05
Bij LR4 akoestische filtering blijkt dat een dip van ongeveer 25dB ideaal is voor het fasegedrag.
Eigenlijk moet je (ik dus in dit geval) dit anders stellen. Bij ideaal fase gedrag (in de x-over), is de dip 25 a 30 dB. Het is een resultaat van, geen voorwaarde voor...

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 9:51
door Pjotr
Dat klopt en als je een paar graden afwijkt van de hoofdas is die dip alweer een eind zoek. Dus focussen op maximale dip is alleen theoretisch leuk. Bovendien is de delay en daarmee ook de fase van een mid unit ook nog enigszins frequentieafhankelijk. Al zal het totaalresultaat met een 4e orde wel mee vallen.

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 10:36
door Shadow
Nou het is wel fijn dat de theorie klopt achter wat je aan het doen bent toch?

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 10:50
door Pjotr
Zeker, al is het doel het beste geluid: Emotie dus!

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 12:55
door satefan
Shadow schreef: ma 19 mei 2025, 10:36
Nou het is wel fijn dat de theorie klopt achter wat je aan het doen bent toch?
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd groter dan in de theorie ;-)

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: do 22 mei 2025, 20:59
door Kappa7
Ze doen het prima
IMG_20250522_205840.jpg

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: do 22 mei 2025, 21:28
door hardbats
Ik sta er iedere keer van verstelt hoe klein ze zijn. Zeker gezien wat ze voor geluid neerzetten!

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: vr 23 mei 2025, 8:40
door Pjotr
Was er gisterenavond ook bij. Stefan heeft toch wel weer flinke stappen voorwaarts gemaakt! Je kunt dan wel top drivers in een kast stoppen maar dan ben je er nog lang niet... Stefan gaf een leuk verhaal over e.e.a. van zijn reis. Volgende week reprise in Breda! :rock:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 12:45
door Rob Dingen
Wat is nu eigenlijk de laatste stand van het filter geworden?

Rob

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 14:50
door satefan
4e orde akoestisch op 2100 hz. Bafflestep-correctie op 400hz. De Purifi woofer heeft 2 extra notches om de membraanresonanties te temmen. De Bliema een notch met relatief lage Q om een brede bult af te vlakken. En een lpad om het rendement van de tweeter aan te passen.

Qua spl (met wat smooting) ziet het er zo uit nu:
Screenshot 2025-06-01 at 14.49.10.png

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 16:30
door wouter
Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet met de individuele metingen van midwoofer en tweeter erbij ;-) hint hint

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 20:10
door Rob Dingen
Als je het niet wil delen prima.
Maar zou graag het schema zien, zeker van de tweeter.

Rob

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:44
door Wieger61
Tip: Als je de kast halverwege tussen vloer en plafond (2,7 meter hoog) plaatst, kun je theoretisch on-axis op 1 meter het afvlakken van de bafflestep tot 182,5 Hz diep meten en checken. Na zo'n meting moest ik mijn laagdoorlaatfilter aanpassen.