ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Ik pak direct de cirkelzaag :lagge: :lagge:

Oh, wacht. Er zit een Focal 5" in van 80 euro ipv twee 10" AT van 1200 p stuk. Zou dat nog uitmaken?
€1200 per stuk, dat is toch zeker een geintje :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door dre »

Het is toch maar 10 inch? :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

1200 euro per stuk klopt niet inderdaad, de AT 10C77 zijn ongeveer 600 euro per stuk, blijft een hele hoop geld, maar ze zijn ook machtig zwaar gebouwd. Maar dus geen 'zacht prijsje' ... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:

Denk dat dat niet door de hoogte van het statief bepaald wordt maar eerder door de opname afstand.
Klopt, ze konden door de hoge statieven dichter op/bij de orgelpijpen opnemen, met de negatieve effecten daar van.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
1200 euro per stuk klopt niet inderdaad, de AT 10C77 zijn ongeveer 600 euro per stuk, blijft een hele hoop geld, maar ze zijn ook machtig zwaar gebouwd. Maar dus geen 'zacht prijsje' ... :mrgreen:

Groetjes Walter
JBL 2235 10Kg schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Walt schreef:
1200 euro per stuk klopt niet inderdaad, de AT 10C77 zijn ongeveer 600 euro per stuk, blijft een hele hoop geld, maar ze zijn ook machtig zwaar gebouwd. Maar dus geen 'zacht prijsje' ... :mrgreen:

Groetjes Walter
JBL 2235 10Kg schoon aan de haak!
En dat waarschijnlijk voor minder dan €600.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl:
Wat zijn zwaarwichtig aan het doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Vandaag Aat zijn orgelcd binnengekregen, conclusie: 10" is kansloos........... :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door pappaleo »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Ach, alles is toch relatief. Een 17cm Focal woofertje heeft bijvoorbeeld nog niet eens het konus oppervlak van een halve 10" woofer. Toch kom je daarmee in een normale woonkamer al een heel eind.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ach, alles is toch relatief. Een 17cm Focal woofertje heeft bijvoorbeeld nog niet eens het konus oppervlak van een halve 10" woofer. Toch kom je daarmee in een normale woonkamer al een heel eind.

Groetjes Walter
Denk al, waar blijft ie nou! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Mijn reactie was eerst een stuk uitgebreider, met het geniale advies om voor een orgel een 21" in te zetten, maar toen dacht ik, nee, laat maar, dat is meer iets voor de echte pro's...

:rofl: :rofl: :rofl:

EDIT: ik zag toevallig net op MP dat ene P_leo heeft geboden op een stel 15" JBL's... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:

EDIT: ik zag toevallig net op MP dat ene P_leo heeft geboden op een stel 15" JBL's... :mrgreen:
En waarom zoek jij eigenlijk op MP naar 15" JBL's? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ontkenningsfase.......... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Walt schreef:
Zo gaan we (weer) in een rondje! Zeker, grotere konus kan geen kwaad, maar kost wel je wel een grotere kast. Wat ik nou graag wil weten is of je de B&G ook met een moderne 10" of 12" kan combineren, die klinken doorgaans gewoon goed tot iets van 12mm piek-piek.


Groetjes Walter
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page2.jpg

Xmax =8,5mm, maximale uitslag zonder beschadiging is 22mm.

Maar in bijna alle simulatiesoftware is deze driver opgenomen, dus ga eens lekker simuleren.
Zat even te zoeken naar de fuzz van die dingen, Xmax is 8,5mm en Xmech 22mm maar de eerste is one way, de andere peak-peak.
Dus Xmech 11 mm one way, dan is er na de 8,5mm Xmax weinig marge meer.

Niet dat het nu mindere klinkt hoor, je wilt 15" voor headroom. Echt sublaag uit een PA driver is sowieso al bijzonder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
ds23man schreef:
Walt schreef:
Zo gaan we (weer) in een rondje! Zeker, grotere konus kan geen kwaad, maar kost wel je wel een grotere kast. Wat ik nou graag wil weten is of je de B&G ook met een moderne 10" of 12" kan combineren, die klinken doorgaans gewoon goed tot iets van 12mm piek-piek.


Groetjes Walter
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page2.jpg

Xmax =8,5mm, maximale uitslag zonder beschadiging is 22mm.

Maar in bijna alle simulatiesoftware is deze driver opgenomen, dus ga eens lekker simuleren.
Zat even te zoeken naar de fuzz van die dingen, Xmax is 8,5mm en Xmech 22mm maar de eerste is one way, de andere peak-peak.
Dus Xmech 11 mm one way, dan is er na de 8,5mm Xmax weinig marge meer.

Niet dat het nu mindere klinkt hoor, je wilt 15" voor headroom. Echt sublaag uit een PA driver is sowieso al bijzonder.
En dit is geen PA driver, ontworpen voor studiomonitoren en Hifispeakers.........
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door wouter »

ah, dat verklaart misschien iets. Minder concessies aan geluidskwaliteit lijkt me.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:

Niet dat het nu mindere klinkt hoor, je wilt 15" voor headroom. Echt sublaag uit een PA driver is sowieso al bijzonder.
Nagenoeg elke (sub) woofer die in een gesloten kast komt zal je moeten corrigeren om linear op 20hz te komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ray5150 »

Worden die JBL's 15" eigenlijk nu nog nieuw geproduceerd ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
wouter schreef:

Niet dat het nu mindere klinkt hoor, je wilt 15" voor headroom. Echt sublaag uit een PA driver is sowieso al bijzonder.
Nagenoeg elke (sub) woofer die in een gesloten kast komt zal je moeten corrigeren om linear op 20hz te komen.
Bij mij gewoon in een BR.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Worden die JBL's 15" eigenlijk nu nog nieuw geproduceerd ?
De 2235 wordt tot groot verdriet van een heleboel mensen niet meer gemaakt. De recones zijn wel leverbaar, dus zoeken naar een geschikt frame en een verse recone erin!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Worden die JBL's 15" eigenlijk nu nog nieuw geproduceerd ?
De 2235 wordt tot groot verdriet van een heleboel mensen niet meer gemaakt. De recones zijn wel leverbaar, dus zoeken naar een geschikt frame en een verse recone erin!
En als iemand om is en voor JBL gaat dan is DS23 niet te beroerd om te reconen .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Ja, maar wel een beetje netter doen dan met die rolrand...

:rofl:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ja, maar wel een beetje netter doen dan met die rolrand...

:rofl:

Groetjes Walter
Dan ben ik wel afhankelijk van wat met de recone wordt meegeleverd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door bas focal m180 »

Wat vindt je van de D130 mid/laag unit .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ray5150 »

18 Inch, da's bijna een halve meter ! :shock: :shock: :shock:
Naamloos.png
Leuk, voor in de schuur... :lol:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”