3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Leobus schreef:
Dat size matters, zal ongetwijfeld waar zijn, maar wat ik eergisteren uit mijn 8-inchers heb horen komen verbaasde mij enorm.
Daar had ik wel andere versterking voor nodig dan wat ik hier(nog?) heb staan. Ik heb kennis gemaakt met een RSA M99 van het merk SPEC. Zo strak, snel en muzikaal heb ik mijn set nog nooit horen klinken. Nooit gedacht dat dit uit een 8inch woofer kon komen. Mid en tweet deden natuurlijk ook leuk mee. :wink: :D
Zo'n versterker kost wat, maar wat Walt hierboven over "duur" zei, klopt wel.
Groet,
Leobus
@ Leobus,
Dat is dus een PWM versterker, Pulse Width Modulation, en doet het het beste in de meeste gevallen met een digitaal signaal.
Wooden soundboard with wooden feet vibrate with the audio signal playing a natural sound.
....??? onzin verhaal??

Class D als een NAD b.v. , nou ja die zijn het ook niet allemaal, maar de versterker die ik op de eerste Raspberry heb, geeft ook 2x 25 W als PWM direct van de I²S van de RPI.
Maar goed ontworpen is het dus Prima, maar je wilde geen ClassD , toch ?

Maar dat hij goed klinkt wil ik wel geloven. :sure: :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Dat is dus een PWM versterker, Pulse Width Modulation, en doet het het beste in de meeste gevallen met een digitaal signaal.
Bedoel je dat nou specifiek voor die SPEC of in zijn algemeenheid voor class-D? PWM of class-D is niet specifiek digitaal. Is ook in de basis een geheel analoog systeem.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

In principe is het zo, naar mijn beste weten, dat een Pulse Width Modulation een "variant"van een PCM signaal, en de chip die dan het analoge signaal omzet naar een verwerkbaar geheel voor de Class D.
Er zijn ook NAD versterkers die dat doen, kun je wel navragen bij Hypex. :mrgreen:
Bruno is er een tijdje mee bezig geweest. :lol:

https://nadelectronics.com/product/d-30 ... amplifier/


http://www.ti.com/lit/ug/slau508/slau508.pdf
http://www.ti.com/product/TL594
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Hoi Hans,

Je haalt hier PWM = Pulse Width Modulation en PCM = Pulse Code Modulation door elkaar. Dat zijn echt 2 totaal verschillende dingen. PWM is géén variant van PCM! PWM is volledig analoog, het kan wel digitaal opgewekt worden, dat wel. Maar dat is een heel ander verhaal. PCM is een digtaal signaal. De code is digitaal (een exact getal) en vertegenwoordigt de hoogte van de pulsen. Die pulsen zijn allemaal even breed en zijn de "samples". Bij PWM is zijn de pulsen variërend in breedte en die variatie kan alle waarden hebben (dus geen vaste zoals bij PCM). De hoogte is daarbij constant. Ook de herhalingsfrequentie van de pulsen kan variëren (UcD en NCore) maar dat hoeft niet. UcD en NCore zijn echt analoge versterkers.

TI maakt wel versterker chips met een I2S ingang. Intern zit daarbij dan toch eerst een DA converter waarvan de analoge output naar een analoge PWM gaat.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 11 feb 2019, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Ben ik toch aardig op het verkeerde been gezet door een ervaren audio man, ik zie hem niet meer, maar het is dan wel een smetje op de man zijn status/blazoen.!!! :twisted:


OF....................Ik heb hem niet goed begrepen. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

'Tis ook best lastige materie om te doorgronden. En de vele audiofiele halfwas onderbuikpraat maakt het er ook niet helderder op. Hebben we ook nog DSD :D Eigenlijk is dat PWM. Maar omdat dat niet zondemeer op een medium te zetten is wordt de pulsbreedte naar getallen (digitaal) omgezet en als zodanig opgeslagen. Is in werklijkheid wat complexer, maar tot zover Jip & Janneke ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Leuk stukje over de zeer fraaie Synergistic Research Blue zekeringen, welke ik ook toepas:

https://www.hifi.nl/artikel/27593/Colum ... onder.html

Gr. Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Hahaha ... sorry hoor maar, hahaha ...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Toch iedereen die ze probeert, is er lyrisch over. Maar dat zal volgens jou dan vast op inbeelding berusten. Maakt niet uit, ieder zijn mening!

Gr. Walter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Toch iedereen die ze probeert, is er lyrisch over. Maar dat zal volgens jou dan vast op inbeelding berusten. Maakt niet uit, ieder zijn mening!

Gr. Walter
Een zekering is een dun stukje draad, berekend op een bepaalde Imax, in serie met de netspanning en het af te zekeren apparaat in kwestie. Dan kan je hetzelfde gaan claimen over iedere cm draad die is gebruikt in je apparatuur, namelijk dat er grote verschillen zijn als je die voor wat anders vervangt.

Realistischer is het om te concluderen dat Hifi.nl een platform is waar fabrikanten van dergelijke producten hun waar kunnen presenteren, waarschijnlijk tegen betaling, en dat goedgelovige liefhebbers daar dan met open ogen intrappen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

Je zou inderdaad van een "column" mogen verwachten dat er een onafhankelijk geluid is te horen.
Dat is daar mijns inziens niet het geval. ik vermoed dan ook dat de auteur een paar/doosje van die zekeringen in het vooruitzicht is gesteld.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leobus »

Bij de AVMN hadden we een keer een demo met een vintage setje. Daarin stond een setje semi aktieve luidsprekers met een aktieve mid/laag unit. (Het merk ben ik even kwijt) op een gegeven moment werd de zekering van die speaker vervangen door zo'n "blue" zekering. Het positieve effect was zeer goed hoorbaar. En wat ik zo om mij heen hoorde bij de meeste luisteraars. Ik heb ze nog niet omdat ik van plan ben van versterking te gaan veranderen, maar als de nieuwe set er is, ga ik ze zeker testen. Mijn motto is dan ook: eerst luisteren en dan pas (ver)oordelen.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

Zo is het!

Ik snap de gedachte van Sander en Ray ook wel, voor deze technische mannen is het een groot bezwaar dat er geen verklaring is waarom het beter zou kunnen klinken. Maar ja, voor mij telt het resultaat en dit is in dezelfde orde als een betere tweeter of iets dergelijks, dus meer dan geneuzel in de marge.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Je zou inderdaad van een "column" mogen verwachten dat er een onafhankelijk geluid is te horen.
Dat is daar mijns inziens niet het geval. ik vermoed dan ook dat de auteur een paar/doosje van die zekeringen in het vooruitzicht is gesteld.
Toch wel droevig als je daarvan leven moet als recensent... :cry:

@ Leobus,

Zat jij duidelijk op een andere plaats dan ik. Ik hoorde geen enkel verschil en degenen om mij heen ook niet. Maar ok, kun jij dan eens aan ons omschrijven welke effecten je aan goed hoorbare verbeteringen hoorde?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leobus »

Voor mij werd het laag strakker en schoner/gedetailleerder. Overigens heeft Marcel ooit hier zijn Ncore gedemonstreerd met gewone en de (toen nog) "black" zekering en ook toen hoorde ik een positief effect.
Wij verschillen wel vaker van mening over tweaks. Dat kan zijn omdat ik mij van alles inbeeld, maar ook omdat ik er wel voor open sta en jij wat minder. Ons verschil in technologische achtergrond zal daar vast een rol in spelen. Bias speelt bij mij geen rol omdat ik de electronische achtergrond mis.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door SSassen »

Leobus schreef:
Bias speelt bij mij geen rol omdat ik de electronische achtergrond mis.

Groet,
Leobus
Nee, en daardoor ben je meer vatbaar voor marketing prietpraat! Je realiseert je dat dit soort claims alleen in de audio gemaakt worden toch? En dat als er een werkelijk waarneembaar effect zou zijn anders dan tussen je oren er direct bovenop gesprongen zou zijn door partijen met commerciële belangen vele malen groter dan 'audio'.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Tja, gelukkig ben jij scheikundig gebiased Leo en heb jij weer meer verstand van touw en vooral geplukt touw enzo :mrgreen: Dat klinkt toch ook niet beter omdat daar Hyysokortedrol aan toegevoegd is, gewonnen uit een tot nu toe nog niet ontdekt plantje?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Maar ook in de scheikunde heb je de + en - ion anders gebeurt er niets, geen osmose in je darmen/ reactie voor acculading/en je hersenen doen ook al niet te veel meer zonder neuronen. :mrgreen:

Allemaal elektrische effecten. Maar biologische scheikunde is dan weer een andere wereld als waar Leo in zat.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leobus »

Even een misverstand uit de weg ruimen: ik heb een opleiding technische Natuurkunde. Heb wel tijdens mijn werk aanvullende scheikunde moeten doen. Maar wat ik tijdens mijn werk vooral geleerd heb, is dat bestaande kennis aangevuld kan en moet worden. Een open mind is daarin een voorwaarde.

Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Precies, en dan is het proces ook nog als je leert, net als met management, ............ na leren, controleren!!! klopt het?

Zelf altijd te maken gehad met aanvullende opleidingen, en de kreet was dan een leven-lang leren...!!

https://www.onderwijsincijfers.nl/kenge ... lang-leren :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Zeker Leo, dan moet we dit "Bias speelt bij mij geen rol omdat ik de electronische achtergrond mis." ook maar eens uitgebreid gaan onderzoeken. Dat is ook een aanname en geen vaststaand feit. Wat betreft die electronische achtergrond is dat wel aan te tonen denk ik. Maar dat dat tot gevolg zou hebben dat bias geen rol zou spelen bij jou, is nog niet eenduidig vastgesteld. Open mind prima, die heb je nodig om progressie te maken. Maar progressie kan niet willekeurig zijn en vereist daarom kritisch onderzoek om gedane claims eenduidig vast te stellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Zitten we al op pagina 250?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Nee dus...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door AatV »

Leobus schreef:
….. Bias speelt bij mij geen rol omdat ik de electronische achtergrond mis.
Als dit werkelijk zo is, dan is het omgekeerde ook waar:
Je hebt dus een bias als je een electronische achtergrond hebt. Interessant....

groet,
Aat
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Leobus »

Pjotr schreef:
Zeker Leo, dan moet we dit "Bias speelt bij mij geen rol omdat ik de electronische achtergrond mis." ook maar eens uitgebreid gaan onderzoeken. Dat is ook een aanname en geen vaststaand feit. Wat betreft die electronische achtergrond is dat wel aan te tonen denk ik. Maar dat dat tot gevolg zou hebben dat bias geen rol zou spelen bij jou, is nog niet eenduidig vastgesteld. Open mind prima, die heb je nodig om progressie te maken. Maar progressie kan niet willekeurig zijn en vereist daarom kritisch onderzoek om gedane claims eenduidig vast te stellen.
Ik doelde op de bias die kan ontstaan door kennis van electronica. Misschien had ik er het woord "die" bij moeten zetten. Die kennis heb ik niet, dus ook die bias niet. Andere bias sluit ik niet uit, maar door mijn werk heb ik natuurlijk wel geleerd daar attent op te zijn.

Groet,
Leobus
Gesloten