Pagina 25 van 27

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 19:39
door voodooless
Dat is wel een beetje erg ranzig. Je filtert namelijk nooit enkel en alleen een unit, maar het geheel. Een EQ zou dan veel beter tot zijn recht komen.

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 22:58
door bertor
Dat bedoelt die John K volgens mij ook:

Hybrid Design Philosophy: Passive crossovers with active equalization
http://www.musicanddesign.com/HybridDesign.html

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 23:42
door voodooless
Klopt ja.

Dat zou eventueel een oplossing kunnen zijn, maar als het effe kan wil ik dat liever niet. 't probleem wat ik nu heb als ik maar een enkele hds 180 gebruik is, dat het laag nu een te hoog rendement heeft (zo'n 94 dB!) ;) Omgekeerde openbaffle weereld dus :P

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 23:46
door b_force
neem je een HDS 180 en bouw je van die andere wat leuks voor ergens anders :P :lol:

Geplaatst: ma 18 jun 2007, 23:48
door voodooless
Nee, de subs hebben te hoog rendement (de SLS400's dus). Ik vraag me af in hoeverre de rendementssimulatie van boxsim klopt...

Geplaatst: di 19 jun 2007, 1:57
door jeroen_d
Wat is je bafflebreedte en diepte? Dan kan ik eens kijken wat ik voor rendement zou verwachten.

Geplaatst: di 19 jun 2007, 3:41
door b_force
Je verliest ook nog wat laag door je baffle toch ?

Of houdt dat programma daar rekening mee ?

Ik vind 94dB nogal wat nmlk, tis mogelijk ,maar vaak lastig haalbaar.

Geplaatst: di 19 jun 2007, 9:24
door voodooless
jeroen_d schreef:
Wat is je bafflebreedte en diepte? Dan kan ik eens kijken wat ik voor rendement zou verwachten.
Breedte is zo'n 45 cm, diepte wil ik eigenlijk redelijk vlak houden, dus tel op niet veel meer dan 5 tot 8 cm.

Geplaatst: di 19 jun 2007, 22:51
door voodooless
Zo, ik heb iets kunnen fabrieken met een enkele HDS180:

Afbeelding

Afbeelding

't laag bestaat effectief uit een 1e orde filter met een twee de 2e orde filter om op de mids aan te sluiten. de 18 Ohm weerstand parallel aan de eerste spoel heb ik erin gezet om het netjes vlak te krijgen. Doe je dat niet, dan krijgt het laag een flinke bult, die dus volgens jeroen in de praktijk er niet zou moeten zijn. Maak ik de spoel kleiner, dan krijg ik meer rendement en minder diepgang. Meer rendement heb ik niet nodig, en diepgang is nooit weg natuurlijk :)

Van de HDS heb ik geen geweldige data, dus ik vermoed dat hier nog het een en ander anders zal moeten. Het laag gaat 1e orde weg met de 50 uF cap, dat lijkt dan netjes akoestisch aan te sluiten op de afval van de subs. De tweeter (Ik ga toch de NEO3 gebruiken komt er ergens net na de 1500 Hz in. de woofer valt hier 2e orde weg, de tweeter 3e orde. Ik heb het filter van de Neo gejat van Jeroen D. en een beetje aangepast ;) Werkt prima zo. Accoustisch lijken de filters zo netjes op elkaar aan te sluiten :) Polen we de HDS om, dan zien we dat ook netjes weer terug.

Die vreemde bult in de response van de HDS heb ik er niet uitgehaald. Ik wacht eerst de echte metingen af.

Dit geeft in ieder geval aan dat er potentie is om hier iets heel moois van te maken, en daar ben ik eigenlijk heel erg blij mee. Ik moet dan wel een HDS wegdoen, maar op zich is dat niet zo'n ramp.

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:09
door Paul
Gebruik je nu 1 of 2 stuks HDS180? Ik zie er twee staan onder het grafiekje maar slechts 1 lijntje...

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:15
door voodooless
Paul schreef:
Gebruik je nu 1 of 2 stuks HDS180? Ik zie er twee staan onder het grafiekje maar slechts 1 lijntje...
De 2e is niet aangesloten en doet dus voor spek en bonen mee ;)

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:19
door b_force
ga je dat ook zo in je ontwerp doen :lol: :lol:

"just for the looks :P "

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:22
door voodooless
Geen gek idee zeg :D

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:34
door Paul
voodooless schreef:
Paul schreef:
Gebruik je nu 1 of 2 stuks HDS180? Ik zie er twee staan onder het grafiekje maar slechts 1 lijntje...
De 2e is niet aangesloten en doet dus voor spek en bonen mee ;)
Ok, trouwens een 15Mh spoel? Ga je het wereldwijde kopergebrek nog even verergeren?

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:37
door voodooless
Paul schreef:
Ok, trouwens een 15Mh spoel? Ga je het wereldwijde kopergebrek nog even verergeren?
Nemen we toch zilver :lol:

Seriously, ik denk dat onze vriend Roland vast wel iets moois heeft hiervoor :)

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:39
door b_force
zijn lucht spoeltjes gaan maar tot 4,7mH ofzo.

wordt een heuze corrobar/trafokern dan.
Maar die ga je wel in je portemonnee voelen, gaat je dik 60 euro kosten. (per spoel dus)

Geplaatst: di 19 jun 2007, 23:42
door voodooless
43 euro voor zover ik kan zien. Dat is te doen. Een extra amp is duurder. Een mooi actief filter kost ook zo ongeveer iets dergelijks.

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 0:46
door jeroen_d
Ziet er allemaal niet gek uit, potentie genoeg. Lijkt mij trouwens stug dat je zoveel rendement uit je woofers haalt hoor, maar daar komen we nu toch niet uit denk ik. Gewoon wachten tot je drivers binnen zijn, verre veldmetingen doen en combineren met dichtbij metingen. Dan weet je waar je aan toe bent.

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 9:31
door voodooless
jeroen_d schreef:
Ziet er allemaal niet gek uit, potentie genoeg.
Precies, en dat was ook het doel van het onderzoek, gewoon kijken of het wel mogelijk is.
Lijkt mij trouwens stug dat je zoveel rendement uit je woofers haalt hoor, maar daar komen we nu toch niet uit denk ik.
Zeker komen we daar niet uit. Feit alleen al dat de HDS nu opeens 90 dB speelt klopt al niet.
verre veldmetingen doen en combineren met dichtbij metingen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Daar ga ik nog op terugkomen als het zover is :)

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 10:38
door Soundexcel

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 10:40
door voodooless
Soundexcel schreef:
Nogal ja. Ik zat eerder te denken aan iets als dit of dit

Geplaatst: di 10 jul 2007, 2:17
door b_force
passief filter is lastig, maar probeer eens een zuigkring (parallel dus een RCL netwerkje).

Vaak kan je de curve heel mooi vlak trekken en je kan correctie spoelen gebruiken, die zijn niet zo duur als normale spoelen.

(lukte mij vanavond ook op deze manier)

Geplaatst: ma 13 aug 2007, 20:51
door voodooless
Zo, het gaat langzaam weer verder ;)

Ik heb zojuist een plaat 22 mm MDF gehaald om een testbaffle te maken. 't is simpel maar voldoet om mee te testen. Ik ga morgen ook even bij speakerland vragen of ze nog twee SLS400's hebben liggen, dan haal ik die morgenavond op. Ik hoop dat mijn vriendin morgen de neo's kan ophalen op het postkantoor. Ik ga ook nog een dikke spoelmeenemen om mee te kunnen experimenteren. Een zien wat dat gaat worden...

'll keep you posted.

Geplaatst: ma 13 aug 2007, 22:14
door b_force
Zo, komt in de buurt Christiaan :)

Ben wel benieuwd, 2 x SLS400 gaat wel groot worden :)

We willen natuurlijk dadelijk wel weer pics zien :P




Trouwens, weer terug van vakantie ? :P

Geplaatst: di 14 aug 2007, 8:57
door voodooless
b_force schreef:

Trouwens, weer terug van vakantie ? :P
Lijkt er wel op he ;)