Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als hij oscilleert, of wat is het, en dan met een inputsignaal, dan zie ik -1,5 volt dc ofzo op de uitgang. Totaal geen AC.

Als hij niet oscillieert dan krijg ik gewoon de goeie waarde op de uitgang, en je kunt duidelijk zien dat hij filtert.

Dit MET u2. Moet ik nu zonder u2 doen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja zi egewoon is of die eerste trap wel goed is, dan kan je die toch al volledig uitlsuiten bij het foutzoeken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Meting van net klopte blijkbaar niet.

Ik zie bij het oscillerende geval op -zowel na U1 als na U2- een sinus met een negatieve offset, waarbij de bovenkant van de sinus is afgeplat.

Ook zie ik dat er duidelijk sprake is van een laag doorlaat filter.

Dit zie ik meteen al na U1, bij U2 ziet het hetzelfde eruit.

Dus miss heb ik het toch mis wat betreft dat het aan U2 ligt?

Dit ook nog MET U2.

FF U2 lossolderen dan.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zonder voedingsspanning van U2 krijg ik een mooie sinus op de uitgang van U1, zonder offset en zonder afgeplatte bovenkant. De bafflestep is duidelijk te zien.

--> Ik krijg hem zo niet aan het oscilleren, dus ik kan het ook niet voor elkaar krijgen om een misvormde uitgang te krijgen.

Met de ingang kortgesloten zonder input, zie ik een sinusje (2mV toptop) van 50Hz. Maar dit is van het aarden/afschermen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

U1+U3 --> Oscillaties, zucht dit werkt ook al niet (feedback aangepast).
U1+U2 --> Oscillaties
U1--> werkt goed
U2--> Oscillaties
U3-->?

Kvind dat hij het wel een keer mag doen, al is t voor de moeite :roll:

OPAs zijn een stuk beter dan TLxxx he? Tja vragen naar de bekende weg...

Nog ideeen waarom het niet werkt?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Een diode in serie met de uitgang van de LM7815 werkt ook niet... Aan beide kanten van de diode een negatieve spanning :?.

Wat me wel opvalt is, dat als hij vastloopt, en ik de V- ff van U2 afhaal en weer opnieuw verbind dat hij dan weer goed gaat. Dit kan ik ook met een cap doen.

Dus een belastingsverandering bij V- ofzo.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

heb je die elcos al geprobeerd ?

Als dit ook niet lukt, plaats gewoon is die TL071 en TL072, als het geheel dan werkt weten we tenminste waarheen zoeken, want dat weten we nog steeds niet 100%.

Zo slecht zijn die Tl071's niet hoor.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

10uF tussen + en gnd, en tussen - en gnd geplaatst. Heeft geen nut.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gewoon een paar OPA's erin gooien, ben je waarschijnlijk van alle ellende af.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Maar die zitten erin... :roll: ...

TLxxx bedoel je zeker?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

OPA2134 bijvoorbeeld. Nooit dit soort ellende meegemaakt.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Waarom ik wel dan :shock:

Hoe gebruik jij ze dan?

Wel eens gekeken bij het inschakelen dan? met je scope? Dit zie je gauw over het hoofd namelijk.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gewoon op dezelfde manier :D

Ik gebruik die ook steeds, ik heb wel een direkte voedingsverbinding steeds, en heb daar nooit last van gehad.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, hoe lap jij dat dan bij het inschakelen, want als ik je goed begrijp werkt die handel als je lang genoeg wacht na het uitschakelen ?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Juul, hoe lap jij dat dan bij het inschakelen, want als ik je goed begrijp werkt die handel als je lang genoeg wacht na het uitschakelen ?

Groetjes
Rudy
Goed begrepen! :D Ik heb gewoon een mega bug ontdekt die niemand anders kent ;). Ik stop stekker erin, wacht halve sec - 1 sec en stop hem erweer in. En plop! :evil:

Hej, U1 heb ik OPA134, en U3 heb ik TL072 (ff met die 2 aan het testen anders moet ik weer 1 lossolderen, het probleem was het zelfde).

En dat werkt! :lol:

Rudy, kan jij niet eens testen of 1 of ander filter van jouw daar ook last van heeft? Zoiets zie je niet snel namelijk. Goed, jij test je spul goed, maar het zou kunnen, nietwaar?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die mega bug heb ik dus niet, en zou ook niet weten waarom ik ze moet hebben, want herinschakelen is een betere situatie dan helemaal opnieuw.

Ga is gewoon naar de winkel, koop jezelf een ander merk voor die LM7815/LM7915, koop een paar ICvoetjes, vergeet de opamps die je nu gebruikt heb, en neem steeds nieuwe, zie ook dat je banen van je stabbie naar je opamp korter word. Gebruik dan ook steeds die 10nF/100nF caps op je opamps.

Volgens mij heb jij de gebruikte opamps gewoon al stuk laten lopen in de beginsituatie. Want imo zou die boel momenteel moeten werken zoals ie is.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kheb wel nieuwen, en heb ook al eens geprobeerd, wil dr wel weer een nieuwe insteken? Hoe snel blaas je die dingen op qua statische electriciteit dan?

Is Toshiba een slecht merk voor stabbies dan? Het is dat er geen winkel om de hoek zit anders was ik er zo ff heen gegaan.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

egt niet snel
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

ik heb hier een gebruikte 7815 van ST gevonden.

Zal ik die es proberen met de 7915 die ik nu heb? Alleen zijn de pinnne anders lijkt me, ff kijken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

WAT?!?!?!?!?!!?

Met een ST LM7815 doet hij het wel?! :shock: :shock: :shock: :shock:

FF goed kijken of dit wel klopt...

/edit
OMFG Het is nog zo ook, nu werkt het! :lol: :lol:

Is Toshiba een slecht merk? Had ergens gelezen dat ze fake transistoren hadden (volgensmij was dat toshiba...)...

/edit2
Het LDF filter werkt al :D

/edit3
En het HDF filter lijkt ook te werken! :D

/edit4
-> Kantelpunt 1600Hz klopt exact, beide signalen zijn even groot
-> Bafflestep klopt: Bij 550Hz is de output 3dB hoger dan de input. Het afvallen gebeurt ook zoals het moet.
-> Het onderste kantelpunt bij 10Hz ofzo (weet waarde zo niet) kan ik (uiteraard) nauwelijks testen. Miss een dc spanning op de ingang zetten?

Volgensmij doet ie het goed hoor! 8)
Wat moet ik doen, alvorens mijn woofer eraan te kunnen hangen?

/edit
Goed doen we.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kweenie, gelag dat ding een uur laten spelen ?

wat je best doet Juul, is gewoon 10 min alles laten spelen met filter alleen, dan zien dat er niks verkeerd loopt en je DC waardes niet gaan driften.

Dan monteer je je amp, en doe je juist hetzelfde gedurende 10min, meet ook altijd de uitgangen van de amp en check op hoogfreqquente rommel, niet erg asl dat mV's zijn, maar geen vols.

Test dan effe eerst met de bron die je gaat gebruiken gedurende 10min.

Dan monteer je je woofer en begin je zeer stil te spelen, na 5min mag je op normaal niveau beginnen, check steeds de temeratuur van zowel de amps als de filter opamps.

Als je dat gedaan hebt, en dit werk gedurende meer dan 20 minuten tot alles op temperatuur is dan kun je verder.

Nog niet met die tweet beginnen he :!:
en check steeds DC waardes op de uitgang, laat daar gewoon je meter ophangen tijdens het spelen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke is goed Rudy, kzeg steeds wel hoe ie gaat.

Ik zag net dat het inputfilter de DC KEURIG tegen houdt :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Had volume op 3/4, de opamps zijn lauw/warm niet echt heet ofzo maar lauw zeker wel. Kan het kloppen dat ze wel redelijk wat opwarmen?

En de stabbies zijn koud-lauw. Ik laat de boel nog ff draaien.

Bij het uittrekken van de stekker krijg ik ff (2seconden ofzo) gelijkspanning op de uitgang:
-> Van de amp 5Volt (onbelast)
-> Van het filter 0,8Volt

mag dit?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

van de DC dat kan ja, of dat mag is natuurlijk iets anders, straks meer, zeket ivm de tweeter is dat een groot probleem, daarom dat ik ook steeds een cap in serie zet met je tweet, maargoed sommigen denken dara blijkbaar anders over, en denken dat amps ideaal afvallen.

van je opamps, ja dat kan wel dat die iets opwarmen, is zelfs normaal.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke woofer hangt erachter nu. Gaat goed tot nu toe ;)

/edit
Oke heeft wel tijdje gedraait nu, en nu?
Zo'n Cap met de specs van een kantelpunt dat een stuk lager is dan 1600Hz was niet haalbaar. Dus vraag ik me af hoe je dit wilt oplossen?

->Bij het filter zit het deel voor de tweeter al bij. Die had ik net bij het testen van de woofer ook gechecked.

-> Ook bij mijn tweeter amp krijg ik (onbelast) een uitschakelplop van 5 Volt.
-> Belast met een testspeaker krijg ik een inschakelplop van 0,2Volt
-> Belast kan ik geen uitschakelplop waarnemen...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”