Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Meting van net klopte blijkbaar niet.
Ik zie bij het oscillerende geval op -zowel na U1 als na U2- een sinus met een negatieve offset, waarbij de bovenkant van de sinus is afgeplat.
Ook zie ik dat er duidelijk sprake is van een laag doorlaat filter.
Dit zie ik meteen al na U1, bij U2 ziet het hetzelfde eruit.
Dus miss heb ik het toch mis wat betreft dat het aan U2 ligt?
Dit ook nog MET U2.
FF U2 lossolderen dan.
Ik zie bij het oscillerende geval op -zowel na U1 als na U2- een sinus met een negatieve offset, waarbij de bovenkant van de sinus is afgeplat.
Ook zie ik dat er duidelijk sprake is van een laag doorlaat filter.
Dit zie ik meteen al na U1, bij U2 ziet het hetzelfde eruit.
Dus miss heb ik het toch mis wat betreft dat het aan U2 ligt?
Dit ook nog MET U2.
FF U2 lossolderen dan.
Zonder voedingsspanning van U2 krijg ik een mooie sinus op de uitgang van U1, zonder offset en zonder afgeplatte bovenkant. De bafflestep is duidelijk te zien.
--> Ik krijg hem zo niet aan het oscilleren, dus ik kan het ook niet voor elkaar krijgen om een misvormde uitgang te krijgen.
Met de ingang kortgesloten zonder input, zie ik een sinusje (2mV toptop) van 50Hz. Maar dit is van het aarden/afschermen.
--> Ik krijg hem zo niet aan het oscilleren, dus ik kan het ook niet voor elkaar krijgen om een misvormde uitgang te krijgen.
Met de ingang kortgesloten zonder input, zie ik een sinusje (2mV toptop) van 50Hz. Maar dit is van het aarden/afschermen.
U1+U3 --> Oscillaties, zucht dit werkt ook al niet (feedback aangepast).
U1+U2 --> Oscillaties
U1--> werkt goed
U2--> Oscillaties
U3-->?
Kvind dat hij het wel een keer mag doen, al is t voor de moeite
OPAs zijn een stuk beter dan TLxxx he? Tja vragen naar de bekende weg...
Nog ideeen waarom het niet werkt?
U1+U2 --> Oscillaties
U1--> werkt goed
U2--> Oscillaties
U3-->?
Kvind dat hij het wel een keer mag doen, al is t voor de moeite
OPAs zijn een stuk beter dan TLxxx he? Tja vragen naar de bekende weg...
Nog ideeen waarom het niet werkt?
Een diode in serie met de uitgang van de LM7815 werkt ook niet... Aan beide kanten van de diode een negatieve spanning
.
Wat me wel opvalt is, dat als hij vastloopt, en ik de V- ff van U2 afhaal en weer opnieuw verbind dat hij dan weer goed gaat. Dit kan ik ook met een cap doen.
Dus een belastingsverandering bij V- ofzo.
Wat me wel opvalt is, dat als hij vastloopt, en ik de V- ff van U2 afhaal en weer opnieuw verbind dat hij dan weer goed gaat. Dit kan ik ook met een cap doen.
Dus een belastingsverandering bij V- ofzo.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed begrepen!Rudy schreef:Juul, hoe lap jij dat dan bij het inschakelen, want als ik je goed begrijp werkt die handel als je lang genoeg wacht na het uitschakelen ?
Groetjes
Rudy
Hej, U1 heb ik OPA134, en U3 heb ik TL072 (ff met die 2 aan het testen anders moet ik weer 1 lossolderen, het probleem was het zelfde).
En dat werkt!
Rudy, kan jij niet eens testen of 1 of ander filter van jouw daar ook last van heeft? Zoiets zie je niet snel namelijk. Goed, jij test je spul goed, maar het zou kunnen, nietwaar?
Die mega bug heb ik dus niet, en zou ook niet weten waarom ik ze moet hebben, want herinschakelen is een betere situatie dan helemaal opnieuw.
Ga is gewoon naar de winkel, koop jezelf een ander merk voor die LM7815/LM7915, koop een paar ICvoetjes, vergeet de opamps die je nu gebruikt heb, en neem steeds nieuwe, zie ook dat je banen van je stabbie naar je opamp korter word. Gebruik dan ook steeds die 10nF/100nF caps op je opamps.
Volgens mij heb jij de gebruikte opamps gewoon al stuk laten lopen in de beginsituatie. Want imo zou die boel momenteel moeten werken zoals ie is.
Groetjes
Rudy
Ga is gewoon naar de winkel, koop jezelf een ander merk voor die LM7815/LM7915, koop een paar ICvoetjes, vergeet de opamps die je nu gebruikt heb, en neem steeds nieuwe, zie ook dat je banen van je stabbie naar je opamp korter word. Gebruik dan ook steeds die 10nF/100nF caps op je opamps.
Volgens mij heb jij de gebruikte opamps gewoon al stuk laten lopen in de beginsituatie. Want imo zou die boel momenteel moeten werken zoals ie is.
Groetjes
Rudy
Kheb wel nieuwen, en heb ook al eens geprobeerd, wil dr wel weer een nieuwe insteken? Hoe snel blaas je die dingen op qua statische electriciteit dan?
Is Toshiba een slecht merk voor stabbies dan? Het is dat er geen winkel om de hoek zit anders was ik er zo ff heen gegaan.
Is Toshiba een slecht merk voor stabbies dan? Het is dat er geen winkel om de hoek zit anders was ik er zo ff heen gegaan.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
WAT?!?!?!?!?!!?
Met een ST LM7815 doet hij het wel?!

FF goed kijken of dit wel klopt...
/edit
OMFG Het is nog zo ook, nu werkt het!

Is Toshiba een slecht merk? Had ergens gelezen dat ze fake transistoren hadden (volgensmij was dat toshiba...)...
/edit2
Het LDF filter werkt al
/edit3
En het HDF filter lijkt ook te werken!
/edit4
-> Kantelpunt 1600Hz klopt exact, beide signalen zijn even groot
-> Bafflestep klopt: Bij 550Hz is de output 3dB hoger dan de input. Het afvallen gebeurt ook zoals het moet.
-> Het onderste kantelpunt bij 10Hz ofzo (weet waarde zo niet) kan ik (uiteraard) nauwelijks testen. Miss een dc spanning op de ingang zetten?
Volgensmij doet ie het goed hoor!
Wat moet ik doen, alvorens mijn woofer eraan te kunnen hangen?
/edit
Goed doen we.
Met een ST LM7815 doet hij het wel?!
FF goed kijken of dit wel klopt...
/edit
OMFG Het is nog zo ook, nu werkt het!
Is Toshiba een slecht merk? Had ergens gelezen dat ze fake transistoren hadden (volgensmij was dat toshiba...)...
/edit2
Het LDF filter werkt al
/edit3
En het HDF filter lijkt ook te werken!
/edit4
-> Kantelpunt 1600Hz klopt exact, beide signalen zijn even groot
-> Bafflestep klopt: Bij 550Hz is de output 3dB hoger dan de input. Het afvallen gebeurt ook zoals het moet.
-> Het onderste kantelpunt bij 10Hz ofzo (weet waarde zo niet) kan ik (uiteraard) nauwelijks testen. Miss een dc spanning op de ingang zetten?
Volgensmij doet ie het goed hoor!
Wat moet ik doen, alvorens mijn woofer eraan te kunnen hangen?
/edit
Goed doen we.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
kweenie, gelag dat ding een uur laten spelen ?
wat je best doet Juul, is gewoon 10 min alles laten spelen met filter alleen, dan zien dat er niks verkeerd loopt en je DC waardes niet gaan driften.
Dan monteer je je amp, en doe je juist hetzelfde gedurende 10min, meet ook altijd de uitgangen van de amp en check op hoogfreqquente rommel, niet erg asl dat mV's zijn, maar geen vols.
Test dan effe eerst met de bron die je gaat gebruiken gedurende 10min.
Dan monteer je je woofer en begin je zeer stil te spelen, na 5min mag je op normaal niveau beginnen, check steeds de temeratuur van zowel de amps als de filter opamps.
Als je dat gedaan hebt, en dit werk gedurende meer dan 20 minuten tot alles op temperatuur is dan kun je verder.
Nog niet met die tweet beginnen he
en check steeds DC waardes op de uitgang, laat daar gewoon je meter ophangen tijdens het spelen.
Groetjes
Rudy
wat je best doet Juul, is gewoon 10 min alles laten spelen met filter alleen, dan zien dat er niks verkeerd loopt en je DC waardes niet gaan driften.
Dan monteer je je amp, en doe je juist hetzelfde gedurende 10min, meet ook altijd de uitgangen van de amp en check op hoogfreqquente rommel, niet erg asl dat mV's zijn, maar geen vols.
Test dan effe eerst met de bron die je gaat gebruiken gedurende 10min.
Dan monteer je je woofer en begin je zeer stil te spelen, na 5min mag je op normaal niveau beginnen, check steeds de temeratuur van zowel de amps als de filter opamps.
Als je dat gedaan hebt, en dit werk gedurende meer dan 20 minuten tot alles op temperatuur is dan kun je verder.
Nog niet met die tweet beginnen he
en check steeds DC waardes op de uitgang, laat daar gewoon je meter ophangen tijdens het spelen.
Groetjes
Rudy
Had volume op 3/4, de opamps zijn lauw/warm niet echt heet ofzo maar lauw zeker wel. Kan het kloppen dat ze wel redelijk wat opwarmen?
En de stabbies zijn koud-lauw. Ik laat de boel nog ff draaien.
Bij het uittrekken van de stekker krijg ik ff (2seconden ofzo) gelijkspanning op de uitgang:
-> Van de amp 5Volt (onbelast)
-> Van het filter 0,8Volt
mag dit?
En de stabbies zijn koud-lauw. Ik laat de boel nog ff draaien.
Bij het uittrekken van de stekker krijg ik ff (2seconden ofzo) gelijkspanning op de uitgang:
-> Van de amp 5Volt (onbelast)
-> Van het filter 0,8Volt
mag dit?
van de DC dat kan ja, of dat mag is natuurlijk iets anders, straks meer, zeket ivm de tweeter is dat een groot probleem, daarom dat ik ook steeds een cap in serie zet met je tweet, maargoed sommigen denken dara blijkbaar anders over, en denken dat amps ideaal afvallen.
van je opamps, ja dat kan wel dat die iets opwarmen, is zelfs normaal.
Groetjes
Rudy
van je opamps, ja dat kan wel dat die iets opwarmen, is zelfs normaal.
Groetjes
Rudy
Oke woofer hangt erachter nu. Gaat goed tot nu toe 
/edit
Oke heeft wel tijdje gedraait nu, en nu?
Zo'n Cap met de specs van een kantelpunt dat een stuk lager is dan 1600Hz was niet haalbaar. Dus vraag ik me af hoe je dit wilt oplossen?
->Bij het filter zit het deel voor de tweeter al bij. Die had ik net bij het testen van de woofer ook gechecked.
-> Ook bij mijn tweeter amp krijg ik (onbelast) een uitschakelplop van 5 Volt.
-> Belast met een testspeaker krijg ik een inschakelplop van 0,2Volt
-> Belast kan ik geen uitschakelplop waarnemen...
/edit
Oke heeft wel tijdje gedraait nu, en nu?
Zo'n Cap met de specs van een kantelpunt dat een stuk lager is dan 1600Hz was niet haalbaar. Dus vraag ik me af hoe je dit wilt oplossen?
->Bij het filter zit het deel voor de tweeter al bij. Die had ik net bij het testen van de woofer ook gechecked.
-> Ook bij mijn tweeter amp krijg ik (onbelast) een uitschakelplop van 5 Volt.
-> Belast met een testspeaker krijg ik een inschakelplop van 0,2Volt
-> Belast kan ik geen uitschakelplop waarnemen...
