Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Wido,

Ik was van plan eerst over de Albastine 2 in 1 grondlaag enkele lagen aan te brengen met verf op basis van high solid alkydhars. Daarmee wil ik de structuur van het buigmultiplex wegwerken. High solid verf heeft langere droogtijd en vloeit beter, dat was de reden voor mijn keuze daarvoor. Denk je dat het een probleem is om hierover heen te spuiten? Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee gehad op voorwaarde dat je voldoende geduld hebt en dunne lagen aanbrengt die je telkens goed laat drogen. Ik was dus ook niet van plan naar de professionele spuiter te gaan. Gewoon zelf doen. "Zelf doen", dat zei ik al toen ik 2 jaar oud was hebben ze me verteld. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, eerste laag kiertjes wegwerken en grondverven gaf al voldoende goed resultaat. In de garage staat de eerste zijkant al onder de high solid alkydhars verf.

fotootjeeee.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project100.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project100.jpg
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Ha Jeroen,

Moet bekennen dat ik die Alabastine niet kende, zit niet zo in deze tak van sport. Ben daarom daarnet ff snel de Gama in gevlogen. Ik dacht nl dat je op deze grondlaag het zilvergrijs ging aanbrengen en had nog niet begrepen dat je met een High-solid alkyd ging afwerken. Zilvergrijs klinkt in mijn oren nu eenmaal als metallic autolak.

Die Alabastine blijkt op waterbasis. Daar verwacht ik inderdaad het schroeieffect als je dat met een autolak of met bv een spuitbus (op basis van nitro-cellulose lak) zou gaan afwerken.

Maar blijkbaar is die Alabastine met alkyd en acryl (zullen ze op waterbasis mee bedoelen) af te werken. En jouw high-solid bevat nog wat minder solvent dus. Dat komt wel goe.

Maar wat ga je dan spuiten dan? Ik bedoel, wat bedoel je eigenlijk met zilvergrijs, deze high-solid alkyd. Of ga je nog wat anders over die high-solid aanbrengen?

Verder kunnen kieren na verloop van tijd (bv maanden) nog wat werken. Als je de mogelijkheid hebt om dit effect te versnellen door je kasten ergens bv overnacht bij bv 35 C kan je dit overwegen (voor het aflakken uiteraard). Nogmaals pas echt opvallend bij een hoogglans of een metallic lak.

Suc6 en het ziet er nu al mooi uit.

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja kieren kunnen nog wat werken, maar ik heb absoluut geen slechte ervaringen hiermee. Als de verflaag maar dik en sterk genoeg is.

Ik heb trouwens dacht ik nooit zilvergrijs genoemd, het wordt aluminium. En de high solid, hoe mooi ook met roller opgebracht, wordt dus niet de afwerklaag. Dat blijft de autolak in een spuitbus. De ervaring van branden van spuitbusverf als je het direct op de grondverf gebruikt heb ik inderdaad ook. Vooral als je geen geduld hebt en het er net even te dik op wil zetten. Ook dat je pas de afwerklaag moet gaan spuiten als het echt echt helemaal superglad is afgewerkt. En daarvoor ga ik precies zoals jij aanbeveelt naar steeds fijner schuurpapier toe. Maar in dat stadium ben ik nog lang niet. Eerst die structuur maar eens vullen en alle zuigwerking definitief wegkrijgen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de high solid (inclusief een groot gedeelte van de grondverf, ik vraag me nu af waarom ik die er eigenlijk heb opgezet), eraf geschuurd en heb nu al een veel vlakker oppervlak overgehouden. Je ziet in onderstaande foto goed waar de kieren zaten, die zijn nu gevuld met grijs. Het is maar een methode, zijn er mensen die weten hoe het nog veel handiger zou kunnen? Ik denk zelf dat ik het nu perfect glad ga krijgen met 2 of 3 keer herhalen van dit proces. In de garage ligt de nieuwe verflaag al te drogen en de structuur is nu grotendeels verdwenen, het wordt al behoorlijk mooi glad nu.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt :oops: maar ik heb al verscheidene malen mensen horen praten over spuitplamuur. Daarmee schijn je alle oneffenheden goed weg te kunnen krijgen.
Daarna schuren en dan grondlak enz.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik geloof dat de doorsnee Citroen DS voor 25 % uit spuitplamuur bestaat.

Ik ken wel een methode waar het NIET beter van wordt, Jeroen: Door mij laten doen ;)

Paul.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik gebruik altijd spuitplamuur van Motip, ook Tony heb ik inmiddels van het nut van dit goedje overtuigd. Gewoon in het schap bij de Gamma (of andere bouwmarkt) bij de overige spuitbussen. Droogt binnen een half uur en is dan spiegelglad te schuren, nat of droog, met korrel 400. En daarna kan je er gewoon met spuitverf overheen, je hoeft niet meer te gronden, vertel de spuiterij wel even dat je 1-k spuitplamuur hebt gebruikt, en hij dus eerst een sluitlaag op moet zetten om schroeien te voorkomen (maar dat geldt voor alle 1-k lak/grondverf/spuitplamuur uit spuitbussen).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Sander,

Als ik het helemaal zelf wil doen, is die sluitlaag ook te koop?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Waarom een sluitlaag? Ik spuit niet vaak, maar altijd zonder sluitlaag: spuitplamuur>metallic lak (bijvoorbeeld)> blanke lak. Allemaal 1 k en alles uit de spuitbus.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Waarom een sluitlaag? Ik spuit niet vaak, maar altijd zonder sluitlaag: spuitplamuur>metallic lak (bijvoorbeeld)> blanke lak. Allemaal 1 k en alles uit de spuitbus.
Een spuiterij gebruikt altijd 2-k, en dat gaat in de meeste gevallen niet goed samen met 1-k, omdat de 1-k dan gaat schroeien. Als je alleen maar 1-k uit een spuitbus gebruikt is er niks aan de hand natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Sander,

Het autoschadebedrijf hier om de hoek (Katwijk AZ) verspuit alles wat je hem aanlevert. Dus ook gewone Histor lakken op terpetine basis e.d.

Jeroen,

Jij zit Delft toch? Bel Deurloo Autoschade eens op als je het wilt laten doen. Zit in een zijweg van de Schieweg. Heb daar goede ervaring mee en levert erg goed werk.

B.t.w. wordt wel supermooi zeg. Heel benieuwd hoe dat dadelijk gaat klinken :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik probeer het nu gewoon af te maken met de solid high alkyd. Het gaat tot nu toe erg goed. Mocht de pot op zijn voordat ik tevreden ben, dan stap ik over op spuitplamuur zoals de meesten hier aanbevelen. Dank voor de tips!

En ja, Pjotr, het wordt erg mooi. Vrouwtje is ook erg tevreden :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Yep, spuitplamuur kan ik ook aanraden :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter?

Waar ik op doel is dat je de spuiterij even moet melden hoe je e.a. hebt voorbehandeld, anders loop je namelijk 't risico dat hij een thinner gedragen lak opzet op een met terpetine-basis voorbehandelde luidspreker en het resultaat laat zich dan raden.

Kortom, als je zelf gaat voorbehandelen meld dan even waarmee bij de spuiterij voordat hij aan de slag gaat, dat scheelt hem een hoop tijd en kopzorgen en jouw arbeidsloon en dus dure euro's. Da's het enige advies dat ik geef (ben zelf door schade en schande wijs geworden), dat de spuiterij bij jouw om de hoek altijd prima werk levert ongeacht de ondergrond of voorbehandeling doet aan bovenstaande niks af.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ai ja, dat is minder Sander,

Maar mijn ervaring met spuiterijen is tot nu toe dat je altijd van te voren goed met ze ovelegt met wat ze kunnen en hoe ze het het liefste aangeleverd krijgen. Het klopt wel dat de meeste autoschadebedrijven met sneldrogende en harde 2K lakken werken voor autoreparaties. En als je het echt perfect hoogglanzend wil lijkt mij dat ook de beste optie.

Maar of dat op hout ook goed gaat? Heb er ooit eens een tafel mee gedaan (van berkenmultiplex en met de kwast), na verloop van tijd kwamen er toch scheurtjes in de lak door het werken van het hout.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben helemaal niet van plan om naar de spuiterij te gaan. Ook ga ik niet voor hoogglanzend. Ik laat de solid high alkyd (of de spuitplamuur mocht ik die nog nodig hebben) gewoon een weekje uitharden en dan ga ik er met een gewone spuitbus overheen. Het is minder sterk dat weet ik. Aan de andere kant, je moet altijd voorzichtig zijn met je boxen en als je het helemaal zelf hebt gedaan en het beschadigt toch een beetje heb je het ook zo weer zelf gerepareerd. Ben ik nu verstandig, eigenwijs of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Ben ik nu verstandig, eigenwijs of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Eh.. alledrie ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ha ha Jeroen,

Natuurlijk doe je het zoals jij denkt dat goed is. Laten spuiten doe je alleen als je het echt helemaal perfect wil. En het blijft dan vaak niet lang perfect door kleine beschadigingen. Het kost ook best wel een paar centen. Denk dat jouw boxen alleen af laten spuiten al gauw iets van 100-150 euro (excl. lak) gaat kosten en dat moet je er ook maar voor over hebben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, das best veel en ik ben eigenlijk best tevreden met de resultaten die ik tot nu toe met mijn andere luidsprekers heb behaald. Ik doe het dus maar zoals ik denk dat het goed is. Ik denk dat het toch het allerbelangrijkste blijft dat ie spiegelglad wordt vóór het spuiten.

@ deepspace: dank je :oops:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als ik nog een bescheiden duit in het zakje mag doen, dat gladde oppervlak is ok natuurlijk, maar op een hoogglans lak zie je wel alle vingerafdrukken en zo. Zelf heb ik daar nogal de pest aan en lak mijn kasten altijd zijde glans en het liefst met sinaasappeltjes effect.
Maar verder heb ik helemaal niks op je werk aan te merken Jeroen hoor... :D
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Ha Jeroen,

Zit geloof ik niet helemaal mee he, dat lakken :?

Ik probeerde al eerder aan te geven, dat ik van die Alalabastine niet echt onder de indruk was :( Lijkt me inderdaad niet verkeerd dat je het er grotendeels afgeschuurd hebt. En ik zag in de Gamma op de pot nog dat het spul zo enorm goet de zuigende werking van de ondergrond zou opheffen :roll: Nou ja met jou methode kom er uiteindelijk ook wel hoor.

Zelf heb ik ook wel eens dat spuitplamuur gebruikt op MDF en daarna afgespoten met een Motip autorepair metallic. Gaat inderdaad heel behoorlijk. Dus als je een snelle methode wilt is dit inderdaad een optie. Handig daarbij is dan als eerst een dun laagje spuitplamuur nevelen. Dit trekt dan goed in het hout en droogt dan daardoor mede snel. Snel aftoppen, weer een laagje spuitplamuur, aftoppen, weer een laagje en deze dan volledig in stappen heel glad "polijsten" met waterproof schuurpapier. Als je naar hoogglans wilt is dan uiteindelijk korrelgroote 800 wel aan te bevelen, anders hoef je niet zo ver te gaan.

Ik denk wel dat zo'n plamuur wel gemakkelijker glad te schuren is dan je high solid alkyd, dus als je het glad wilt .. :roll:

Voor diegene die een alkyd zouden willen verspuiten (dat kan met een conventioneel pistool vaak prima) heb ik ooit eens de tip van een rot in het vak gehad om de verf te verdunnen met wasbenzine ipv terpentine. Dan krijg je nl een betere navloei. En inderdaad het werkte uitstekend. Dit als tip voor diegene die met zo'n verf naar een autospuiter gaan...

Verder kwam ik de vraag tegen of je op hout een 2K grondlaag (surfacer) kan spuiten. Nou met hout heb ik geen ervaring mee, maar wel een aantal malen met MDF en dan daarna een autolak. Nou dat gaat perfect. Ook hier heb je wel 2 lagen surfacer nodig, vooral op de kopse kanten. Maar dat kan je echt super afwerken. En dan heb je een lak met body op het MDF zitten.

Nou iedereen die hier mee aan het vechten is, suc6. Is voor mij hetzelfde hoor, maar ik heb af en toe de gelegenheid het af en toe vanuit een ander invalshoek lakprocessen mee te maken :wink:

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Tweety schreef:
Ha Jeroen,
Voor diegene die een alkyd zouden willen verspuiten (dat kan met een conventioneel pistool vaak prima) heb ik ooit eens de tip van een rot in het vak gehad om de verf te verdunnen met wasbenzine ipv terpentine. Dan krijg je nl een betere navloei. En inderdaad het werkte uitstekend.
Dat klopt inderdaad.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Als ik nog een bescheiden duit in het zakje mag doen, dat gladde oppervlak is ok natuurlijk, maar op een hoogglans lak zie je wel alle vingerafdrukken en zo. Zelf heb ik daar nogal de pest aan en lak mijn kasten altijd zijde glans en het liefst met sinaasappeltjes effect.
Maar verder heb ik helemaal niks op je werk aan te merken Jeroen hoor... :D
Wat merk je er dan eigenlijk wel op aan? Ik ga ook niet voor hoogglans, zie een postje of wat eerder :wink:

@ tweety, waar maak je uit op dat het niet goed gaat? Alleen die albastine onderlaag was een vergissing omdat die niet vult (de zuigende werking wordt inderdaad erg goed opgeheven, klopt echt wel wat er op de pot staat, behalve als je het er natuurlijk weer afschuurt...). Maar verder gaat het juist prima en ik denk dat ik met die solid high een mooie sterke onderlaag krijg, die goed in het hout is getrokken. Ik acht de kans op scheurtjes door houtwerking straks daardoor behoorlijk klein. Er zit nu een tweede laag op en het begint er al heel mooi uit te zien, ik denk dat ik het met de derde helemaal glad heb. Hooguit het buigmultiplex heeft nog een extra laag nodig, dat is toch wel erg kierig en zacht materiaal. Zuigt sterk. Ook geen punt, met de eringetrokken lak wordt dat spul ook weer wat harder.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Hoi Jeroen,

Oei, krijg de indruk dat ik je een beetje ongerust begin te maken
:oops: Zoals ik al een keer eerder opmerkte, komt allemaal best goe bij jou..

Ik bedoelde met het niet goed gaan, inderdaad op die onderlaag. Kan de beste overkomen.

Maar als ik het goed snap ben je nu aan het gronden/primeren met een high solid aflak. Is niet een kwestie van goed of fout :roll: maar lijkt me minder ideaal.

Een primer of grondlaag kan in zijn formulering wat meer afgestemd zijn om nog wat meer een interface met zijn ondergrond te vormen. Verder is door zijn hogere vulling (naar verhouding minder bindmiddel en meer pigmenten en vulstoffen) meer afgestemd om goed schuurbaar te zijn en vocht te reguleren. En kan geformuleerd zijn om wat meer vulling te geven (maar dat is niet per definitie zo)

Een aflak is meer afgestemd om vocht af te sluiten en is vaak er op gemaakt om krasbestendig en tegelijkertijd taai te zijn. (Dus wat minder gemaakt om af te schuren ivm een vullende primer) Ik weet nou net niet of dit gunstig om het werken van hout tegen te gaan of juist goed. (Ik heb met het lakken van hout wat minder ervaring. Gevoelsmatig lijkt me eerst een primer en daarna een goed afsluitende aflaklaag beter dan alleen maar een aflsluitende laag. Maar dit is alleen gevoelsmatig, kan het niet staven.

Oftewel je hoort me niet zeggen dat je methode verkeerd is. Je kiest er alleen voor om een verfsysteem op te zetten, zonder het onder te verdelen in een aantal met ieder afgestemde specialismen.

Om in LS termen te blijven, je maakt er een soort breedband ipv een meerweg. :P (gelukkig maar dat in dit vakgebied geen sprake is van fase draaiingen enz :twisted: . Om nog ff door te gaan, wel kan er spontaan fasescheidingen optreden in een meerlaagsysteem :twisted:

Ben trouwens wel een beetje kwijt, is die aflak waar je nu mee bezig bent nou meteen de kleurafwerking (ja inderdaad ik verhaspelde eerder aluminium met zilver grijs, heeft denk ik allebei iets met metaal te maken :lol: ) of ga je dat pas op die high solid aanbrengen.

Is die aluminium dan een solid kleur of een fijn soort metallic? Wat voor merk gebruik je dan? (Kan ik misschien ook weer wat van leren :) )

Groeten,
Wido
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”